TEFSİR Bir şeyi iyice açıklamak, keşfetmek anlamında "el- Fesr" masdarından tef'il babında bir kelime. Istılâhta beşerî takat oranında, Allah Teâla'nın.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hüsn-ü Zan Su-i Zan.
Advertisements

Allah’ın Huzurunda Olma Bilinci
KUR'AN-I KERİM NASIL BİR KİTAPTIR?
BAKARA SÛRESİNDEN SON İKİ AYETİ
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
ALLAH İLE İLETİŞİM YOLLARI
VAAZLARDA KUR’AN-I KERİMDEN VE MEALLERDEN YARARLANMA ESASLARI
MÜMİNLERİN BİRBİRLERİNE OLAN SEVGİLERİ
KUR’AN-I KERİMİN İÇERİĞİ
İlköğretim DKAB Dersi 4. Sınıf 5. Ünite Sunusu
KURAN VE YORUMU 10. SINIF 4. ÜNİTE pedagojiformasyon.com.
ARAPÇA TEFSİRLER Taberi Tefsiri
PEYGAMBERLERE VE İLAHİ KİTAPLARA İMAN
İLAHİ GÖREVLER.
DEĞERLER EĞİTİMİ MART HAKSIZ KAZANÇTAN UZAK DURMAK.
GÜZEL SÖZ VE DAVRANIŞLAR İLE İLGİLİ HADİS VE AYETLER
İBADET KONUSUNDA BİLGİLENELİM
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
Sorumluluk Bilinci.
Aklın Dinî Sorumluluktaki Yeri ve Önemi
4. İbadetlere Devamlılığı
Namaz Nedir ve Niçin Kılınır?
Şeytanın kötülüğünden korunma konusunda Kur'an'ın öğütleri
Rasulullah (sav) buyurdular ki ;
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Hazırlayan: İsmail TÜRKMENOĞLU
Kur’an-ı Kerim’i Diğer Kutsal Kitaplardan Ayıran Başlıca Özellikleri
Kur'an'da Bilgi Edinme Yolları
Peygamberlere Gelen İlahi Mesajların Ortak Amaçları
Nakil Dönemi-devam 8. Ders.
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
Tefsir İlmi ve Temel Kavramları
1. Hz. Muhammed’in İbadet Anlayışı
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Performans ödevi
dİn kültürü ve ahlak bİlgİsİ
İYİLİK YAP DENİZE AT
Cuma günü ve önemi. Müslümanlar için Cuma niçin önemlidir?  Toplanma ve cemaat olma anlamına gelen cuma, Müslümanların haftalık bayramıdır.  Cuma günü.
dİn kültürü ve ahlak bİlgİsİ
KURAN (İNDİRİLİŞ SÜRECİ, İÇ YAPISI)
Kuran-ı kerimin ilk ayeti 610 yılında hira sultanlığında inen Alak suresinin ilk beş ayetidir.
Vaaz ve İrşatta K. KERİM VE MEALLERDEN YARARLANMA ESASLARI (1. Bölüm)
İSTİŞARE VE ÖNEMİ.
Tereddütsüz İman ve Allah’a tam Güven
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
ÜNİTEMİZDEN NELER ÖĞRENDİK
Bugün neler öğreneceğiz?
ORUÇ İBADETİ 7. SINIF 2. ÜNİTE RAMAZAN AYI VE ÖNEMİ RAMAZAN AYI VE ÖNEMİ.
Bugün neler öğreneceğiz?
Bugün neler öğreneceğiz?
ALLAH’IN KULLARINI KONTROL ve DENETİMİ
Kur'an-ı Kerim …... yılında, ..…………… ayında,
Merhaba arkadaşlar her ilim dalının olduğu gibi tefsir ilminin de kendine özgü kavramları vardır. Tefsir, te’vil , tercüme ve meal bu ilmin temel kavramlarıdır.
ZEKÂT; Kelime anlamı: ‘Artma, çoğalma, arınma ve bereket’
Kur’an-ı Kerim’in Belli Başlı Konuları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi.
Kur'an-ı Kerîm'in üçüncü suresi. Sure, Medine'de nazil olmuştur. Surenin 33. ayetinde Musa (a.s.)'in babası İmrân'dan bahsedildiği için İmrân Âilesi anlamına.
Hukukta bir hüküm vermek için delil gereklidir. Yani hâkimin hükme nasıl ulaştığını gösteren meşru bir dayanağın olması gerekir. Bu delilin de bir kaynağı.
9. Sınıf 4. Ünite Öğrenme Alanı: Vahiy ve Akıl
KUR’AN-I KERİM.
İ slamda ibadetin amacı ve önemi. İ badetin insanlar için önemi nedir?  Kur’an-ı Kerim’in temel konularından biri de ibadettir. İbadet; Allah’a sevgi,
6. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ BİLGİ YARIŞMASI
KUR’AN’I ANLAMA VE YORUMLAMADA TEMEL İLKELER
Peygamber ve İlahi Kitap İnancı
AİLE NEDİR ? Aile, evlilik ve kan bağına dayanan; anne, baba, çocuklardan oluşan en küçük sosyal gruptur. Toplum, ailelerden oluşur. Bu nedenle, aile.
KUR’AN-I KERİM VE ÖZELLİKLERİ
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
5. Sınıf 2. Ünite: Ramazan ve Oruç
5. Sınıf 2. Ünite: Ramazan ve Oruç
İSLAM HUKUK USULÜ ELFAZ ve İCTİHAD: A. ELFAZ
Peygamber ve İlahi Kitap İnancı 6. SINIF 1. ÜNİTE Ünite Konuları için tıklayınız.
Sunum transkripti:

TEFSİR

Bir şeyi iyice açıklamak, keşfetmek anlamında "el- Fesr" masdarından tef'il babında bir kelime. Istılâhta beşerî takat oranında, Allah Teâla'nın muradına delâlet etmesi yönünden Kur'an-ı Kerim'i inceleyen bir ilimdir. Konusu, Kur'an ayetleridir.

TEFSİR Gayesi, iki cihanda selamete ve mutluluğa ulaşmak için Allah Teâla'nın kitabını yine O'nun murâdına uygun bir şekilde anlamak, anlatmak ve yararlı hükümler çıkarmaya kudret kazanmaktır. Tefsir ilminin şerefi: Bu ilmin şerefi, bilinen bir gerçektir. Allah Teâlâ; "Dilediğine hikmeti verir, hikmet verilen kimseye çok şeyler verilmiştir" (Bakara, 269) buyurmuştur.

TEFSİR İbn Abbas (r.a)'dan gelen bir rivâyete göre ayet-i kerimede geçen "hikmet" kelimesi, Kur'an'ın nasihini, mensuhunu, muhkem ve müteşabihini, ilk ve son inen ayetlerini, helâl ve haramını, mesellerini bilmek anlamındadır. Alimlerin İcma'ına göre Tefsir ilmini öğrenmek farz-ı kifayedir. Bu itibarla Tefsir ilmi Şer'i ilimlerin en yücelerindendir. Mevzu, gâye ve kendisine duyulan ihtiyaç yönünden de ilimlerin en şereflisidir (Menna'el-Kattan, Mebahis-Ulumi'l-Kur'an, Beyrut, 1408/1987, s. 327).

TEFSİR Tefsire olan ihtiyaç: Kur'an-ı Kerîm'in tefsirine büyük bir ihtiyaç vardır. Vakıa, Kur'an-ı Kerîm bir belâğat mucizesidir, birçok meseleleri, hükümleri pek açık lafızlarla beyan buyurmuştur. Fakat ilmî, edebî, ahlâkî, hukukî, sosyal hakikatlerine kadar açık bir tarzda yazılmış olurlarsa olsunlar; yine bunları herkes gereği gibi anlayamaz; bu hususta şerhlere, izahlara ihtiyaç görülür. Bunun içindir ki, en beliğ ediplerin, en güçlü yazarların eserleri hakkında birçok şerhler, haşiyeler yazılmıştır.

TEFSİR Bununla beraber, herhangi bir mesele, birçok meselelerle ilgili olabilir. Mütehassıs olmayanlar bu ilgiyi göremezler. Bu meseleleri bir arada düşünmeye ve mütalâaya muktedir olamazlar. Müfessirler ise, her meseleyi izah eder ve o mesele ile ilgili olan diğer meseleleri de ortaya koyar. Artık bu hususta bilinmesi gereken maddeler bir tablo halinde gözler önüne serilir. Böylece mütalâa sahipleri fazla araştırmalardan kurtulmuş olur; az zamanda çok bilgi sahibi olurlar.

TEFSİR Bir de herkes, Kur'an lafızlarının, ibarelerinin inceliklerini anlayamaz ve en ibret verici noktasına işaret edilen bir kıssanın, bir olayın teferruatına vakıf olamaz. Müfessirler ise, lafızlara ait incelemeleri yaparlar, kelimelerin ve terkiplerin hakiki, mecazî ve kinayeli manalarını, işaretlerini, delâletlerini gösterirler, Kıssalara, olaylara dair yeterli derecede bilgi verirler. Böylece Kur'an'ın hakikatları, güzellikleri büyük bir açıklıkla ortaya çıkarmış olur.

TEFSİR Tefsirler başlıca iki kısma ayrılır: 1- Rivâyet tefsirleri: Bu tefsir, selefden nakledilegelen eserlere dayanan tefsir-i naklîdir ki, buna et-Tefsir bi'l-me'sur veya Bi- Tariki'r-Rivâye Tefsir de denir. Bu tefsirlerde ayetlerin manaları, nüzûl sebepleri, nâsıh ve mensuh olanları gösterilir. Böylece rivâyet yolu ile yapılan tefsirlerin başlıca kaynakları, Hadis-i Şerif kitapları ile Siyer ve Tarih kitaplarıdır. Bunlara muhalif, aklın hükmüne aykırı olan rivâyetlere itimat edilmez.

TEFSİR 2- Dirayet Tefsirleri: Buna rey ile tefsir de denir. Bu tefsirde müfessir, ayet hakkında açıklayıcı bir nakil bulamayınca reye başvurur. Yani ictihad eder, ve Lugat, Belâğat gibi lisan ilimlerinden yararlanır. Müfessir bunu yaparken, müfessirde aranan bazı şartları taşıması tabiidir. Gerek rivâyet ve gerekse dirayet sahasında oldukça faydalı birçok tefsir te'lif edilmiştir (Menn'a el- Kattan, a.g.e., s ; (Ömer Nasuhi Bilmen, Büyük Tefsir Tarihi, I, ).

PEYGAMBER EFENDİMİZ’İN (S.A.V) TEFSİR ÖRNEKLERİ 1-AYET: “Namazlara ve orta namaza devam edin. Allah’a saygı ve bağlılık içinde namaz kılın.” (Bakara suresi, 238. ayet.) TEFSİRİ: Allah’ın elçisi buyurdu ki: “Orta namaz, ikindi namazıdır.” (Tirmizî, Kitabu’t-Tefsir, 3.) TEFSİR ŞEKLİ: Peygamberimiz kapalı (müphem) bir ifadeyi açıklamıştır (beyan). 2-AYET: “Hacc-ı ekber (en büyük hac) gününde Allah ve Resulünden insanlara bir bildiridir: Allah ve Resulü müşriklerden uzaktır…” (Tevbe suresi, 3. ayet.) TEFSİRİ: Hz. Ali Hz. Peygambere bu ayetteki “Hacc-ı Ekber günü”nün hangi gün olduğunu sormuş, Hz. Peygamber de Kurban Bayramı’nın birinci günü olduğunu söylemiştir. ​ TEFSİR ŞEKLİ: Peygamberimiz kendisine sorulan sorular üzerine bazı kelime ve ayetlerin anlamını açıklamıştır.

PEYGAMBER EFENDİMİZ’İN (S.A.V) TEFSİR ÖRNEKLERİ 3 -AYET: “Orada apaçık nişaneler, (ayrıca) İbrahim’in makamı vardır. Oraya giren emniyette olur. Yoluna gücü yetenlerin o evi haccetmesi, Allah’ın insanlar üzerinde bir hakkıdır...” (Âl-i İmrân suresi, 97. ayet.) TEFSİRİ: Peygamberimiz, ayetteki "yol” kelimesini “azık ve binek” olarak tefsir etmiştir. (Tirmizî, Kitabu’t-Tefsir, 4.) ​ ​ TEFSİR ŞEKLİ: Hz. Peygamber mücmel ayetleri (delaleti açık olmayan, açıklamaya ihtiyaç duyulan ayetleri) tefsir etmiştir. 4 -AYET: “Ey iman edenler! … İyilik ve (Allah’ın yasaklarından) sakınma üzerinde yardımlaşın, günah ve düşmanlık üzerine yardımlaşmayın. Allah’tan korkun çünkü Allah’ın cezası çetindir.” (Mâide suresi, 2. ayet.) TEFSİRİ: Bu ayette ve başka ayetlerde de geçen “iyilik” hakkında soru sorulduğunda Hz.Peygamber şöyle cevap vermiştir:“İyilik, güzel ahlaktır.’’ (Müslim, Kitabu’l-Birr, H.No; 14.) ​ ​ TEFSİR ŞEKLİ: Hz. Peygamber, bazen de kavramı tarif ederek tefsir etmiştir.

PEYGAMBER EFENDİMİZ’İN (S.A.V) TEFSİR ÖRNEKLERİ 5- AYET:"Böylece sizi orta bir ümmet yaptık ki insanlaraşahit olasınız. Elçi de sizeşahit olsun.” (Bakara suresi, 143. ayet.) TEFSİRİ: Hz. Peygamber, Orta, adalettir.” buyurarak ayette geçen " ا orta” kelimesini adalet olarak tefsir etmiştir. (Tirmizî, Kitabu’t-Tefsir, 3.) ​ ​ ​ TEFSİR ŞEKLİ: Hz. Peygamber, bir kelimenin anlamını açıklamıştır (lügavî beyan).

DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM HAZIRLAYAN YUSUF SEMİH ÖZASLAN 10/D 64