Spor Psikolojisi Sporda Liderlik.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SPORDA YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Advertisements

EĞİTİM YÖNETİMİNE KATILIM
STRES YÖNETİMİ.
PSİKOLOJİK TEMELLER Dr. Fatih DERVENT.
TAKIMLARIN OLUŞTURULMASI
Liderlik ve Örgütsel Adalet
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Aydın BAŞAR Denetmen Rolleri.
Öğrenci davranışlarını etkileyen etmenler
DUYGULARIN YÖNETİMİ.
LİDERLİK.
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
ORGANİZASYONDA GRUPLAR
 BÜTÜNLEŞME Çevrenin taleplerinin karşılanması için gerekli bölümler arasındaki birliğin kalitesini ifade etmektedir. Bu tanım, bağımsız birimler arasındaki.
Etkili Yöneticiliğin 5 Sırrı
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
ERK İSG&İK – –
LİDERLİK İpek Sözer
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
1 Yönetimin temelleri
SINIF YÖNETİMİ Konu: Sınıf Yönetimi ve Disiplin Modelleri.
Liderlik tarzları ve Yenilik
İNOVASYON.
KUBAŞIK ÖĞRENME Sınıf ortamında; küçük karma kümeler oluşturarak
Dayandığı felsefe ya da dünya görüşüne göre çeşitli değişiklikler göstermekle birlikte, eğitimin en yaygın kullanılan tanımlarından biri bireyin davranışlarında.
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
SINAV KAYGISI KONUSUNDA VELİLERE ÖNERİLER
BİLGİ, BİLİM VE PSİKOLOJİ
Lİderlİk * Liderlik, belirli şartlar altında kişisel ve grup amaçlarını gerçekleştirmek üzere, bir kimsenin başkalarının faaliyetlerini etkilemesi ve yönlendirmesi.
BÖLÜM 12 Örgütlerde Grup Süreçleri. BÖLÜM 12 Örgütlerde Grup Süreçleri.
Öğretmenlik Mesleği.
İLETİŞİM MODELLERİ.
Ki ş inin ya ş amı boyunca edindi ğ i i ş e yönelik deneyim ve faaliyetlerle ilgili algıladı ğ ı tutum ve davranı ş lar dizisidir.
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
Sporda Grup Dinamiği ve Liderlik
Toplam Kalite Yönetimi
BÖLÜM 12 Etkileme Güç ve Politika. BÖLÜM 12 Etkileme Güç ve Politika.
Yönetim Nedir? Yönetim, toplumsal gereksinmelerin bir bölümünü karşılamak üzere kurulan bir örgütte, örgütün varlık nedeni olan amaçlarını gerçekleştirecek.
Örgütleme: Yetki ve Sorumluluk, Yöneticilik ve Liderlik
- Kötü alışkanlıklar edinilmesine engel olur.. - Planlı hareket etmenin önemini ve gerekliliğini kavratır.
AİLE ŞİRKETLERİ Yapısı, Sorunlar ve Çözüm Yolları

SPORDA İ LET İ Ş İ M İ N ÖNEM İ Seda Saniye Kulak, Murat Yavuz.
Uyarılmışlık, Stres ve Kaygı
Yrd. Doç. Dr. Ş ule Aydın Turan YÖNETİMİN FONKSİYONLARI: YÖNELTME- LİDERLİK.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
SINIF YÖNETİMİ.
Liderlik.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
MASA TENİSİNDE MOTİVASYONUN ÖNEMİ
EGZERSİZ VE SPOR PSİKOLOJİSİ 2. KONU: KİŞİLİK ve SPOR
EKİP ÇALIŞMASI Ekip çalışmasının önemini gözeterek meslekler arası işbirliği yapabileceksiniz.
DEMOKRATİK OKUL KÜLTÜRÜ YETERLİKLER ÇERÇEVESİ
Girİşİmcİ Kİmdİr? ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 7
NETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ NEO-KLASİK EKOL (DEVAM)
Spor Psikolojisi Sporda Saldırganlık ve Takım Bütünlüğü.
Spor Psikolojisi Sporda Liderlik.
Performans Değerlemesi
Matriks Organizasyon Yapısı
AİLEDE İLETİŞİM.
TAKIM SARGINLIĞI.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Spor hareketleri dönemi
Gruplarla Sosyal Hizmet Dersi (Sosyal Çalışma Mesleğinin Yöntemleri)
Spor Psikolojisi Sporda Saldırganlık ve Takım Bütünlüğü.
Liderlik.
7. Hafta Yöneltme (Liderlik).
YENİ BAŞLAYANLAR İÇİN SATRANÇ SATRANÇ ÇALIŞMALARI SATRANCIN ÇOCUK EĞİTİMİNDEKİ ROLÜ VE ÖNEMİ.
Sunum transkripti:

Spor Psikolojisi Sporda Liderlik

SPORDA LİDERLİK Liderlik, belirlenen amaçlar için bireyler ve grubu etkileyen davranışsal süreç (Barrow,1977) Liderlik, grup etkinliklerini grup hedeflerine ulaşma doğrultusunda etkileme sürecidir. (Bass,1985)

LİDERLİK TANIMLARINDAKİ BAZI ORTAK NOKTALAR Örgütsel bir yetki Amaçların gerçekleştirilmesi Çok yönlü etkileşimlerin varlığı Kişisel bazı özellikler

LİDER VE YÖNETİCİ ARASINDAKİ FARKLAR Değişmeyle ilgilenir Yönlendiricidir Moral otoriteye dayanır Vizyon sahibidir Güdüler Aydınlatır Yapıyı korumayla ilgilenir Yöneticidir Bürokratik otoriteye dayanır Liste ve bütçe sahibidir Denetler Eşgüdümler

LİDERLER NASIL SEÇİLİR ATANMIŞ LİDERLER ? Bir otorite liderlik pozisyonuna getirilen veya atanan liderler (sağlık kulübü yöneticileri, koçlar,antrenörler)

LİDERLER NASIL SEÇİLİR? KENDİLİĞİNDEN ORTAYA ÇIKAN LİDERLER? Grup içinden kendiliğinden ortaya çıkarlar ve bu görevi üstlenirler. (okul dışı etkinliklerde ortaya çıkan liderler)

SPORDA LİDERLİK LİDERLİK; Takımda (Grupta) hedeflerin belirlenmesi, bu hedeflere nasıl ulaşabileceğinin gösterilmesi, takımdaki herkesin sorumluluklarının ve rollerinin belirlenmesidir. (Anshel,1977)

LİDER DAVRANIŞ TİPLERİ DEMOKRATİK LİDERLİK: Yönetim yetkisini sporcularla beraber paylaşırlar Uygulamalarda katılım ilkesinden yola çıkarlar Lider tüm sporculara açıktır OTOKRATİK LİDERLİK: Grup etkinliklerinin planlanması, programlanması, uygulanması,denetimi ve yönetimini tek başına üstlenir. Sporculara (grup elemanlarına), söz hakkı tanınmaz, onlarla ilişkisi sınırlıdır

LİDER DAVRANIŞ TİPLERİ TAM SERBESTLİK TANIYAN MÜCADELECİ LİDERLİK Sporculara tam serbestlik tanıyarak, yetki kullanımlarını tamamen sporcuların insiyatifine bırakırlar Sporcuların uzmanlık ve eğitim düzeyleri yüksek olduğunda, olumlu bir liderlik tipi olduğu düşünülebilir

LİDERLİK KURAMLARI LİDERLİĞİN ÖZELLİK KURAMI: Başarılı ve başarısız liderin özellikleri karşılaştırılmaya çalışılmış ve liderlerin belirgin özellikleri ortaya konulmuştur Etkili lider ilgi, yetenek ve kişilik özellikleri açısından etkisiz liderlerden farklıdır. LİDERLİĞİN DAVRANIŞSAL KURAMI : Davranışlar analiz edilmiş ve lider davranışlarının temel yönelimi belirlenmeye çalışılmıştır. LİDERLİĞİN DURUMSALLIK KURAMI: Farklı durumlarda etkili olabilecek liderlik davranışlarının önceden kestirilmesinin mümkün olmadığını savunmaktır

Blake ve Mauton’un Yönetim Tarzı Matriksi Modeli Sporcu ile ilgili kaygı 9 1.9 9.9 8 . 2 5.5 1 1.1 9.1 3 4 5 *Zayıf liderlik 1.1 *Otorite ve itaat 9.1 *Şehir kulübü ve liderliği *Denge sağlayıcı ve liderlik 5.5 *Grup liderliği 9.9 Performansla ilgili kaygı

BLAKE VE MOUTON’ UN YÖNETİM TARZI MATRİKSİ MODELİ 1.1:Antrenör mümkün olduğunca az liderlik ve öğretme becerisi gösterir. Antrenör sporcuların gereksinimlerini önemsemez. 1.9:Antrenör sporcuların gereksinimlerine odaklanır. Zevk almak, hoşlanmak ön plandadır. 5.5:Antrenör iyi performans ortaya koyma ile sporcuların gereksinimlerini eşit düzeyde düşünür. 9.1.Antrenör yüksek düzeyde planlı ve işin başarılmasıyla ilgilidir. Sporcuların gereksinimlerine çok az önem verir. 9.9:Antrenör içsel motivasyonu inşa eder. Mükemmelliği başarma ve zevk alma ile ilgili herkesin odaklandığı pozitif bir çevre içerisinde antrenörün sporcularıyla yüksek düzeyde etkileşimi vardır.

DAVRANIŞSAL MODELE KARŞI ELEŞTİRİLER Sadece iki ya da 4 boyutlu yaklaşımların lider davranışlarını tam olarak açıklayamayışı Bir liderin gösterdiğinden başka davranışı da gösteriyor olması

SPOR LİDERLİĞİNİN ÇOK BOYUTLU MODELİ (CHELLADURAI,1973-1990) ÖNCELLER LİDER DAVRANIŞI SONUÇLAR 4 Zorunlu Davranış 1 Durumsal Özellikler 2 Lider Özellikler 5 Gerçek Davranış 7 Performans + Haz 3 Üyelerin Özellikleri 6 Tercih Edilen Davranış

Durumsal özellikler: Sporun takım veya bireysel spor olması Takımın hedefi Liderin özellikleri: Cinsiyet,yaş Meslek deneyimi Yeteneği ve kişiliği Üyelerin özellikleri: Cinsiyet, yaş Yeteneği ve kişiliği

Zorunlu lider davranış: Takımda kuralların belirlenmesi Ödül ve cezalar Tercih edilen lider davranışı: Sporcuların liderlerinden bekledikleri davranışlar Gerçek lider davranışı: Liderlerin sahip olduğu ve göstereceği davranışlar Performans ve haz: Önceller ve lider davranışının bir sonucudur.

Liderliğin Çok Boyutlu Modeline İlişkin Yapılan Araştırmalar The Leadership Scale for Sports (LSS) AMAÇ: Lider davranışları Sporcuların tercih ettikleri davranışlar Sporcuların antrenörlerinin davranışlarını nasıl algıladıkları Antrenörlerin kendi davranışlarını nasıl algıladıkları

Liderliğin Çok Boyutlu Modeline İlişkin Yapılan Araştırmalar Yaş ve Tecrübe Yaşlı ve daha tecrübeli sporcular, otokratik ve sosyal olarak onları destekleyecek antrenörleri tercih etmektedirler.

Liderliğin Çok Boyutlu Modeline İlişkin Yapılan Araştırmalar Cinsiyet Erkekler; daha çok yönlendirici davranışlar ortaya koyan ve otokratik bir antrenörü tercih ederken Kadınlar; katılımcı davranışlar ortaya koyan ve demokratik antrenörleri tercih etmektedir.

Liderliğin Çok Boyutlu Modeline İlişkin Yapılan Araştırmalar Spor Branşı İlişki ve etkileşim düzeyinin yüksek olduğu spor branşlarındaki (voleybol, basketbol) sporcular diğerlerine göre (bowling, golf) otokratik antrenör (lider) davranışını tercih etmektedir.

LİDERLİK ve ANTRENÖRLÜK Sporcu performansında önemli etkenlerden biri olan antrenörün performansa doğrudan etkisi vardır. Antrenör yıllar süren antrenman sürecinde sporcuyla doğrudan ilişki içinde olan, onu yüksek performansa götüren kişidir. Antrenör, kendi kişiliğinin özellikleri altında sporcusu veya takım ile olan ilişkilerini düzenler.

LİDERLİK ve ANTRENÖRLÜK Sporcunun ya da takımın başarılı olmasında antrenörün kişiliği büyük önem taşır. Spor Bilgisi İlgi Dürüstlük Örnek Olmak Olgunluk Değişebilirlik

LİDERLİK ve ANTRENÖRLÜK Bilimsel araştırmalar spor alanında özel anlamı olan antrenörlükte liderliğin niteliğini araştırarak, antrenörlüğün etkinliğinde rol oynayan üç faktörü ortaya çıkarmıştır. Antrenör – sporcu ilişkisi İşin yapısı Antrenörlük mevkiinin gücü

LİDERLİK ve ANTRENÖRLÜK Antrenör – sporcu ilişkisi uyumluysa, İşin yapısı belirginse (neyin, nasıl yapılacağı belliyse) Antrenörlük mevkiinin gücü kuvvetliyse (yani antrenörün elinde yeterli derecede güç ve yaptırım varsa) Antrenör sporcuları tarafından lider olarak kabul ediliyorsa, antrenör için liderlik davranışı gösterebilmesi için uygun bir ortam var demektir.

LİDERLİK ve ANTRENÖRLÜK Antrenörün sevildiği ve çalışma ortamının tamamen uygun olduğu durumlarda antrenörün anlayışlı, sosyal-duygusal davranışlar göstermesi kişi yönelimli olması gereksizdir. Tüm faktörlerin uygun olduğu olduğu durumlarda antrenörden takıma, sporcuya yol göstermesi beklenir. Yani iş yönelimli antrenörlük davranışlar sporcular tarafından rahatlıkla kabul edilir.

Faktörlerin tamamen olumsuz olduğu, yani işlerin yapılanmamış, antrenörün sevilmediği, güçsüz olduğu durumlarda antrenörün işe sarılması daha iyi sonuç verir. Karışıklık ve belirsizlik içinde iken sporcu kendine yol gösteren birine gereksinim duyar.

ANTRENÖR TİPLERİ Aşırı disiplinli ve otoriter antrenör Gergin ve hareketli antrenör Uysal ve iyi huylu antrenör Gevşek antrenör İş yapar görünüşlü ve iyi niyetli antrenör

TEŞEKKÜRLER 