NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar

Advertisements

İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ 6331
Entegre Savaş Zararlı ve hastalık etmenlerine karşı kullanılan çeşitli yöntemlerin birbirini tamamlayıcı, ekosistemdeki dengeyi koruyucu şekilde uygulanmaları...
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Kamu Mali Yönetimine İlişkin Sorunlar. Türkiye’de kamu yönetiminin karşılaştığı en önemli sorun alanlarının başında mali konular gelmektedir. Mali disiplinin.
İŞ’TE GÜVENLİK PROJESİ. AMAÇ Proje; ILO ile Türkiye arasında 2015 yılında imzalanan İş Sağlığı ve Güvenliğini Geliştirme Çerçeve Sözleşmesi doğrultusunda;
YANIKLARDA İLK YARDIM BEÜ ZONGULDAK SAĞLIK YÜKSEKOKULU HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ A.D.
SA Ğ LI Ğ IN GEL İŞ T İ R İ LMES İ VE İ L EYLEM PLANI.
NETWORK YÖNETIMI Ş. Bü ş ra Güngör NETWORK YÖNETIMI NEDIR? Network, sunucu, yazıcı, bilgisayar ve modem gibi veri ileti ş im araçlarının güncel.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Pazarlama İlkeleri.
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
Engelli Amerikalılar Yasası (Americans with Disabilities Act -ADA)-(1990)
Ünite 2.
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
6745 SAYILI “YATIRIMLARIN PROJE BAZINDA DESTEKLENMESİ İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN”DA YER ALAN ÖNEMLİ.
GENEL MUHASEBE.
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
Öğretimin Uyarlanması
Problem Çözme ve Algoritmalar
Bu sorunlar neden çözülmeli?
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
SİGORTANIN TEMEL PRENSİPLERİ
FİNANSAL PLANLAMA.
ABD’de engelli bireylere yönelik ilk yasa 1798 yılında çıkarılmış,
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KARŞILAŞTIRMA ÖLÇÜTLERİ
GAÜN UÇUŞ EĞİTİM AKADEMİSİ EMNİYET YÖNETİM SİSTEMİ
Proje Risk Yönetimi YRD. DOÇ. DR. KENAN GENÇOL.
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
İK MAKALESİ.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMALAR
Devlet Muhasebe Standartları
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİNDE KATKILAR, KESİNTİLER ve DENETİM
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ turizm mevzuatı
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
REFAH SİSTEMLERİ DERS 2 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
İçerik GELİRİN BÖLÜNMESİ DEVAM ( FAİZ, KAR).
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Kiralık araçlar.
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÇANKAYA ÜNİVERSİTESİ TEMEL İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ.
Nitel Araştırmalar.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ HAVACILIKTA İNSAN FAKTÖRLERİ Havacılık Emniyeti ve İnsan Faktörlerinde Temel Kavramlar NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Sivil Havacılık Yüksekokulu shyo.nisantasi.edu.tr

Havacılık Emniyeti ve İnsan Faktörlerinde Temel Kavramlar ICAO’ya göre bir havaaracı kazası, herhangi bir kişinin uçmak amacı ile havaaracına binmesinden inmesine kadar geçen süre içinde bir havaaracının faaliyetleri ile ilgili olarak aşağıda sıralananlardan birisinin gerçekleşmesi olarak tanımlanmaktadır. Bir kişinin, aşağıda sıralanan olaylardan birisinin sonucu olarak, ölümcül ya da ciddi bir biçimde yaralanması ya da ölmesi; havaaracının içinde olması, havaaracının herhangi bir parçası yada havaaracından kopan bir parçası ile doğrudan bir temasa maruz kalması, havaaracı ile ilgili bir patlamaya maruz kalınması havaaracının yapısal bütünlüğünü, performansını ya da uçuş karakteristiklerini olumsuz bir biçimde etkileyecek ve havaaracına önemli bir tamir yapılmasını ya da ilgili parçanın değiştirilmesini gerektirecek bir hasara ya da yapısal arızaya uğraması, havaaracının kaybedilmesi ya da havaaracına hiçbir şekilde ulaşılamaması. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Havacılık Emniyeti ve İnsan Faktörlerinde Temel Kavramlar Havaaracı kazalarının diğer ulaşım araçlarına göre farklılıklar gösteren kendine has bazı özellikleri vardır. Uçuş faaliyetleri uzun bir menzilde ve geniş bir alanda gerçekleşebilir. Bu nedenle meydana gelebilecek bir kazanın geniş bir alanı etkileme olasılığı vardır. Havaaracı içindeki yolcu ve personel havaaracı kazalarının en önemli kurbanlarıdır. Bununla birlikte havaaracının uçtuğu bölgelerin altındaki insanlar da benzer bir risk altındadır. Bu nedenle hava taşımacılığı uluslararası düzenlemelerin en fazla olduğu sektörlerden birisidir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Havacılık Emniyeti ve İnsan Faktörlerinde Temel Kavramlar Emniyet kavramına yakın olarak kullanılan diğer bir kavram “olay” (incident) dır. Bunlar kazaya yakın tehlikeli bir durum ile karşılaşılması olarak tanımlanabilir. NTSB incident’ı şöyle tanımlamaktadır: Bir havaaracının faaliyetleri ile ilgili olarak ortaya çıkan ve emniyetli bir uçuş faaliyetini etkileyen kaza dışındaki olaylar. Aslında havacılık emniyeti tehlikeye girmiş, kazaya sebep olabilecek faktörler ortaya çıkmış fakat kaza olmamıştır. Bir çok kaza basit hatalar ile tetiklenen incident’lar ile başlamaktadır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Havacılık Emniyeti ve İnsan Faktörlerinde Temel Kavramlar İncident’lar hakkında toplanacak veriler kazaları engelleyebilir Emniyetin sağlanması bir bakıma bir havayolu işletmesinde her türlü kaynağın korunması ve hatta maliyetlerin kontrol edilmesi anlamına gelmektedir. Havacılık kazalarının neden olduğu sigorta edilmiş ve sigorta edilmemiş olmak üzere iki çeşit maliyetten söz edilebilir Sigorta edilmiş maliyetler sigorta şirketleri tarafından sigorta edilmiş ve tamamı ya da bir kısmı bu şirketler tarafından ödenen, hesaplanması görece daha kolay olan maliyetlerdir. Sigorta edilmemiş maliyetlerin karşılanması mümkün değildir, hesaplanması güçtür ve sigorta edilmiş maliyetlerin iki-üç katına kadar ulaşabilir Sigorta kesintisi NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Havacılık Emniyeti ve İnsan Faktörlerinde Temel Kavramlar Kazada yedek parçaların ya da özel bazı donanımların kaybedilmesi Para cezası ve mahkeme masrafları Kanunlar gereği ödenmesi gereken diğer ücretler Zaman kaybı Sigorta primlerinin artması NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Havacılık Emniyeti ve İnsan Faktörlerinde Temel Kavramlar Kaza soruşturmasına ilişkin giderler Moral bozukluğunun yaratacağı işgücü kaybı, etkinliğin ve verimliliğin azalması İnsanların ölümüne sebep olunmasından kaynaklanan maliyetler Yeni eğitimlerin ve kiralanan donanımların maliyeti Tarifenin bozulması karşısında uçuş personelinin gösterdiği tepki İş hacmi ve itibar kaybı NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Havacılık Emniyeti ve İnsan Faktörlerinde Temel Kavramlar Yaralanan personelin iş gücü kaybı Düzeltici işlemlerin maliyeti Sistemin tekrar düzene sokulmasının maliyeti Havaaracının kullanım kaybı Yeni havaaracının satın alım ya da kiralama maliyeti NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © kaynaklar NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©