ÖĞRENMEDE BİLİŞSEL YAKLAŞIM: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİŞSEL SÜREÇLER Özlem CİHANGİR
Advertisements

Bilişsel süreçler Ömer Faruk KOCAMAN
BİLİŞSEL PSİKOLOJİ Ders 4: BELLEK
Bilişsel Öğrenme Teorileri ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME
Bilgiyi İşleme Modeli TAHİR BENEK
15. BÖLÜM BİLGİYİ İŞLEME KURAMI
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ & BİLGİ TOPLUMU
Bilişsel Öğrenme Kuramı
KONU: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
Öğrenme Kuramı ve Öğretim Kuramı
BELLEK.
Öğrenme ve Öğretme Kuramları Doç. Dr. İbrahim H. Diken
Başlıca Öğrenme Stratejileri
Miller/Gagne/Bruner/Neisser
EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
SUNUM İÇERİĞİ Öğrenme Kuramları Milli Eğitim Temel Amaçları
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
BELLEK VE BELLEK SÜREÇLERİ
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme DÜŞÜNMENİN YAPITAŞLARI
1 eğitimde yeni yaklaşımlar İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi “ y e n i d e r s p r o g r a.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
 Mayer, R. E (2001). Multimedia learning. Cambridge University Press.
Çoklu ortam mesajları hazırlanırken “zihin nasıl çalışır?” kavramı neden önemlidir ?
Çoklu Ortam Kuramları Embiya ÇELİK
BİLİŞSEL KURAM.
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
14 - KAVRAM HARİTALARI KAVRAM HARİTALARI.
Çoklu Ortamda Öğrenme Modeli
HAZIRLAYANLAR: Nida GÖNÜLAL Seda BENLİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi
Ψ BELLEK Bölüm 6.
ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi BÖLÜM 2 Duyusal, Kısa Süreli ve İşleyen Bellek.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
BASAMAKLI ÖĞRETİM MODELİ
Probleme Dayalı Öğrenme
Öğrenme Stratejileri. Öğrenme stratejileri Öğrenme stratejleri: bireyin öğrenmesini etkileyen süreçler, öğrenmeyi etkili kılmak için yapılanlar, bilginin.
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
BÖLÜM 5 ARAÇ-GEREÇLERİN ÖĞRETİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II. Algı açısından baktığımızda, insanın bilişsel sistemi, etrafımızdaki dünyayı gelen bilgileri  Bağlam.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
EĞİTİM KAVRAMI VE AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ
BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM. BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM.
BİLİŞSEL GELİŞİM.
Teknoloji Nedir?.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II
Yapılandırmacı Öğrenme
SINIF YÖNETİMİ VE HAFIZA.
“STRATEJİ NEDİR?” STRATEJİK DEĞİŞİM.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Öğretim Tasarımı Analiz.
BİLGİ İŞLEME MODELİ.
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
BİLGİ İŞLEME MODELİ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğrenme Psikoljisi Kuramları: Bilgi İşlemleme Yaklaşımı II
Kültürel Tarihsel Kuram
ALGILAMA Duyu organlarının uyarılması akabinde oluşan ani bir ayırt ediciliktir.
BELLEK.
Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşım
KAVRAM HARİTALARI.
Eğitim ve Öğretim Teknolojisi İletişim Süreci
Sunum transkripti:

ÖĞRENMEDE BİLİŞSEL YAKLAŞIM: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ

Algı, dikkat, hatırlama, düşünme, kavrama, sorgulama, analiz, sentez, değerlendirme, problem çözme ve örgütleme gibi bilişsel süreçlere odaklanılması gerektiğini ifade ederler. Bilgiyi işleme kuramına göre bilgi öğrenilir ve bilgideki değişimler davranışlara yansır; davranışçı kuramda davranış öğrenilir.

BİLGİYİ İŞLEME MODELİNİN ÖGELERİ Bilgiye işleme modeli; bilgi depoları, bilişsel süreçler ve üst biliş (metacognition) olmak üzere üç ana öge kapsamında incelenebilir: Bilgi depoları, bilgiyi işleme modelinde duyusal bellek, kısa süreli (çalışan) bellek ve uzun süreli bellekten oluşur. Bilgisayarın ana belleği ve hard diskine benzetilebilir. Bilişsel süreçler, bilgiyi işlemden geçirip değiştirerek bir depodan diğerine aktarır. Bu süreçler; dikkat, algı, tekrar, kodlama ve geri çağırmayı kapsar. Üst biliş (metacognition) ise, bireyin kendi bilişsel süreçlerinin ve nasıl öğrendiğinin farkında olması ve nasıl öğrendiğini bilmesi

1. BİLGİ DEPOLARI

DUYUSAL BELLEK Dış dünyadan gelen ve duyu organları tarafından alınan uyaranların herhangi bir işleme tabi tutulmadan; yani ham hâliyle bir andan birkaç saniyeye değişen bir süre içinde saklandığı ilk bilgi deposu Duyusal bellekte bilginin kalma süresi çok kısadır (ancak birkaç saniye); kapasitesi ise sınırsızdır. Dikkat ve Algı önemli Duyusal belleğe giren bilgiye dikkatimizi vermezsek kaybolur.

KISA SÜRELİ / İŞLEYEN veya ÇALIŞAN BELLEK Bilgiyi sınırlı sürede saklama kapasitesine sahiptir. Ortalama 7 birimlik bilgiyi ( 5 ve 9 arası değişebilir), 2-30 saniye saklayabilir. Kapasitesini artırmak ve daha uzun süre tutabilmek için üç temel etmen yardımcı olabilir: gruplandırma, otomatiklik, çift yönlü işleme TC. Kimlik numaramızı nasıl hatırlıyoruz? Hem araba sürüp hem radyo dinleyebilir, hem de bir şeyler yenebilir mi? Bilginin hem sözel hem görsel olarak desteklenmesi önemli mi?

UZUN SÜRELİ BELLEK Kapasitesi sınırsızdır. Anlamlı olan bilgiler kalıcı olarak depolanır. Bilgiler kaybolmaz. Anısal, anlamsal ve işlemsel olarak üç farklı yapı vardır. 1. Anısal : Anlamlı olan bireysel yaşantı ve tecrübeler 2. Anlamsal: Kavram, tanım, olgu ve sözcükler; önerme ağları ve şemalar. Örn. Şeker çay içinde çözünür mü erir mi? 3. İşlemsel :Bir şeyin nasıl yapılacağına dair bilgi ve işlemler depolanır. Motor beceriler, alışkanlıklar gibi. Uzun zaman alır ama unutulmaz.

2. BİLİŞSEL SÜREÇLER

BİLİŞSEL SÜREÇLER Duyusal Bellekten Kısa süreli Belleğe geçiş Dikkat Algı Kısa süreli Bellekte bilginin saklanması Gruplandırma Tekrar (sürekli, eklemlemeli/anlamlandırmalı) Kısa süreli bellekten uzun süreli belleğe aktarma Tekrar Bilgiyi Anlamlı Hale Getirme/Anlamlandırma/Kodlama

Bilgiyi anlamlı hale getirme Örgütleme: Yeni bilgiyi sınıflandırma, tablolar, şekiller, çizelgeler, hiyerarşik yapılar oluşturma, konunun ana hatlarını verme gibi Eklemleme: En etkili stratejidir. Uzun süreli bellekteki bilgi ile yeni bilginin ilişkilendirilmesi. Öğretmenler, benzetmeler yapmalı, önceki bilgilerini hatırlatmalı, öğrencilerin kendi kendine soru sormasını sağlamalı Etkinlik: Öğrencinin aktif olması gerekir. Her öğrenci bilgiyi kendine özgü bir şekilde organize eder .

Hatırlama Bilgiler etkili bir şekilde kodlandığında/anlamlandırıldığında daha kolay hatırlanır. Sınırlı bir şekilde kodlanan bilginin başka bir kapsamda hatırlanması zorlaşır. Bilgiyi geri getirmek için ; Bilginin ilk öğrenildiği şartları ve kapsamı zihinde yeniden oluşturmak Olayı ve durumu zihinde yeniden yapılandırmak (anahtar) Alfabeyi kullanmak

Unutma Bilgiyi kısa süreli belleğe geri getirmedeki başarısızlıktır. Bilginin geri çağırılmasını engelleyen unsurlar: Karışma, bozulma ve ket vurma Karışma: birbirine benzeyen bilgilerin yeterince iyi kodlanmaması (benzerlik ve farklılıkları netleştir, örnekler ver ) Bozulma: uzun süreli bellekteki bilgilerin zaman içerisinde bozulması. (daha iyi kodla ,daha çok kullan) Ket vurma: bir öğrenmenin başka bir öğrenme üzerinde bozucu etki yapması.

3. ÜST BİLİŞ

ÜST BİLİŞ Tüm süreçleri denetler ve yönlendirir. Biliş bir şeyi farketmek, üst biliş bir şeyi farkettiğini farketmek Stratejik öğrenciler kendi öğrenme biçimleri ve süreçleri hakkında bilgi sahibi olan öğrencilerdir. Amacım ne, neler biliyorum, ne kadar zamanım var, nasıl planlamalıyım, aksaklıkları nasıl gideririm, hatamı nasıl tespit edebilirim, elde edeceğim ürün beklentime uygun mu?

Üst bilişi etkileyen unsurlar: Birey değişkenleri: Yaş, gelişim düzeyi Görev Değişkenleri: farklı öğrenme birimleri arasındaki üst bilişsel farklılık Strateji değişkenleri: kendisi için uygun stratejilerin farkında olması