Çocukların İnternet Kullanımları ve Onları Bekleyen Çevrim-İçi Riskler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Çocukların İnternet Kullanımları ve Onları Bekleyen Çevrim-İçi Riskler
Advertisements

Çocukların İnternet Kullanımları ve Onları Bekleyen Çevrim-İçi Riskler
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Yeni İletişim Teknolojileri ve (E- )Demokrasi Öğr. Gör Mehmet Akif BARIŞ.
İŞ SAĞLIĞI ve İŞ GÜVENLİĞİ KURSU
Grundtvig Öğrenme Ortaklığı “A Step Towards Elderly People (STEP)” “Yaşlılara Doğru Bir Adım Projesi” Dr. Halis YEŞİL Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
DİYARBAKIR 2008.
Weblog! Eğitimde Günlük Uygulaması. İçerik »Weblog »Kavramsal Tanımlama »Sınıflandırma »Eğitimde Weblog Uygulaması »Eğitim Sisteminde Yaygınlaşmamasının.
Program Tasarım Modelleri
NETWORK YÖNETIMI Ş. Bü ş ra Güngör NETWORK YÖNETIMI NEDIR? Network, sunucu, yazıcı, bilgisayar ve modem gibi veri ileti ş im araçlarının güncel.
İnternetin Güvenli Kullanımı ve Sosyal Ağlar
DİJİTAL VATANDAŞLIK E-DEVLET
İnternet Nedir Bilgisayar Ağları Ağ Çeşitleri
İnternet Nedir Bilgisayar Ağları Ağ Çeşitleri
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
DİJİTAL VATANDAŞLIK Dr. Ekmel ÇETİN.
BİLGİ PAYLAŞIM ARAÇLARI
Sosyal Ağlar Çevrimiçi (Online) Alışveriş
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
E-posta Forum Sohbet Sesli Görüntülü Konferans
BİLİŞİM SİSTEMLERİ KONTROLLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
TEMİZ İNTERNET KULLANIMI
Aile Atölyeleri Projesi
DİJİTAL VATANDAŞLIK ve E – DEVLET
Bugün ne öğreneceğiz ??? Dijital Vatandaş Nasıl Olunur?
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
Güvenli İnternet Kullanımı
BİLGİ PAYLAŞIM ARAÇLARI
Ömer BÖLÜKMEŞE Türkçe Öğretmenliği
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
Öğretmenlerin Eğitimde Bilgi ve İletişim Teknolojilerini Kullanma Konusundaki Yeterlilik Algılarına İlişkin Bir Değerlendirme Fatma Kübra ÇELEN & Prof.
Nerede O Mis Gibi Taze Kitap Kokusu?
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Dersin içeriğinin ve kaynaklarının tanıtılması
E-posta Forum Sohbet Sesli Görüntülü Konferans
Bilinçli Tercih Seminerine
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
PIRLS (The Project of International Reading Language Skills-Uluslararası Okuma Becerileri Projesi) Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
H. A. AKINCI ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi
İnternetin Güvenli Kullanımı ve Sosyal Ağlar
31 Ocak - 2 Şubat 2007 Dumlupinar Üniversitesi Kütahya
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
Dijital Vatandaşlık.
Eğitimde Hedefler Hedef Kaynakları
Akademik Bilişim '08 İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN
PROGRAM DEĞERLENDİRME
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Filiz KUŞKAYA MUMCU Tülin HAŞLAMAN Yasemin KOÇAK USLUEL
Cemalettin Işık, Tuğrul Kar
Çocukların İnternet Kullanımları ve Onları Bekleyen Çevrim-İçi Riskler
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Araçlar: Kitaplar, Tahtalar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Araçlar: Grafikler Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
Bilinçli ve Güvenli İnternet Kullanımı
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Medİkal görüntülerde doktor – hasta bİlgİ gİzlİlİğİnİn sağlanmasI
Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı
Sunum transkripti:

Çocukların İnternet Kullanımları ve Onları Bekleyen Çevrim-İçi Riskler Fatma Kübra ÇELEN Aygül ÇELİK Doç. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü 06800, Beytepe-Ankara

Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya İçerik Giriş Çalışmanın Amacı İnternette Güvenlik ve Çocukları Bekleyen Riskler Çocukların İnternet Kullanımı Çocuklara Yönelik İnternet Riskleri ve Sosyal Ağlar İnternet Okuryazarlığı Durumu Tartışma Sonuç ve Öneriler Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya

Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya İnternet ve Çocuklar İnternet, çocukların dünyayı keşfetmeleri, öğrenmeleri ve eğlenmeleri için mükemmel bir ortamdır. Ancak, internet kullanımının özellikle çocuklara yönelik gözlenen bir takım riskleri de bulunmaktadır ve bu risklerin varlığı unutulmamalıdır. Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya

Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya İnternet ve Riskler Yasal olmayan, şiddet ve cinsellik içeren sitelere kolay erişim, tehlikeli insanlarla iletişim, oyunlara aşırı bağımlılık başta gelen riskler arasındadır. Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya

Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya İnternet ve Riskler (2) Çocukların müstehcen yayın ya da şiddet içeren internet sitelerine tesadüfen ve kolaylıkla girebiliyor olması, yaşına uygun olmayan görüntülerle karşılaşıyor olması, kimliği belirsiz ve tehlikeli kişilerce kandırılma ya da taciz edilme ihtimali tüm yaşantılarını etkileyecek ve kalıcı izler bırakacak sonuçlar doğurabilmektedir. Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya

Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya Çalışmanın Amacı Teknolojinin yaygınlaşması ile birlikte bilgisayar çocukların dünyasında önemli yer edinmiştir. Bu çalışmada internette çocukları bekleyen riskler ve risklerle ilgili yapılan çalışmaların sonuçlarına yer verilmiştir. Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya

İnternette Güvenlik ve Çocukları Bekleyen Riskler Teknoloji, insan hayatını kolaylaştırıp toplumsal gelişime olumlu katkı sağlarken diğer yandan da internetin bilinçsiz kullanımından kaynaklanan bazı sorun ve tehlikeleri de beraberinde getirmektedir. Bilgisayar ve internet teknolojilerinin kullanımının artmasıyla birlikte çocukların ve gençlerin maruz kaldığı olumsuz durumlar çevrim-içi ortamlarda çeşitli önemler alınması gerekliliğini ortaya çıkarmıştır. Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya

İnternette Güvenlik ve Çocukları Bekleyen Riskler (2) İnternet sitelerindeki eğitsel amaçlı, bilgilendirici ve eğlendirici içerikler bilgi, resim, oyun vb. çocuklar için zengin ve etkileyici öğrenme ortamları haline gelmiştir. Bununla birlikte çocuklara ve gençlere zarar verebilecek içeriklere sahip internet siteleri de oldukça fazladır. Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya

İnternette Güvenlik ve Çocukları Bekleyen Riskler (3) İnternet ortamında çocukların karşı karşıya kalabileceği risklerden bazıları şunlardır: yasadışı içeriğe maruz kalma, çevrim-içi ortamlarda çocukların ve gençlerin kendilerinin ya da ailelerine ait kişisel bilgilerin e-posta, sohbet programları, vb. aracılığıyla üçüncü şahısların eline geçmesi, kendilerinden yaşça büyük ve kötü niyetli kişilerle haberleşebilme Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya

İnternette Güvenlik ve Çocukları Bekleyen Riskler (4) Bilgi ve iletişim teknolojilerinin güvenli kullanımını sağlamak amacıyla, çocukların ve ebeveynlerin bu konudaki bilgi düzeylerini ve deneyimlerini ortaya koymak üzere Avrupa Komisyonu tarafından desteklenen ve 25 Avrupa ülkesinin katılımıyla Avrupa Çevrim-içi Çocuklar Araştırma Projesi gerçekleştirilmiştir. Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya

İnternette Güvenlik ve Çocukları Bekleyen Riskler (5) Avrupa Çevrim-içi Çocuklar Araştırma Projesi sonuçlarına göre; Çocukların İnternet ortamında risk içeren çeşitli etkinliklerde yer aldıkları anlaşılmaktadır. Ebeveynlerin çocuklarını bu risklerden uzak tutmayı sağlayacak yeterli bilgiye sahip olmadıkları da gözlenmektedir. Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya

Çocukların İnternet Kullanımları Avrupa Çevrim-içi Çocuklar Araştırma Projesi kapsamında gerçekleştirilen araştırmaya göre çocuklar interneti; okul işleri (%92) eğlence - video klip izlemek (%59) oyun oynamak (%49) arkadaşları ile sosyal ağlarda paylaşımda bulunmak (%48) haberleri okumak ya da izlemek (%40) müzik ya da film indirmek (%40) için kullandıklarını belirtmişlerdir. Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya

Çocuklara Yönelik İnternet Riskleri ve Sosyal Ağlar İnternet ortamında sosyal paylaşım sitelerinde hesap oluşturma yaşı sınırı 13’tür. Sosyal ağlar içinde en fazla kullanılan ağ sisteminin ise %85’lik oranla Facebook olduğu tespit edilmiştir. Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya

Çocuklara Yönelik İnternet Riskleri ve Sosyal Ağlar (2) Windows Live Spaces, YouTube, MySpace, Flickr, Twitter, Facebook gibi yetişkinler için tasarlanmış sosyal web sitelerini kullanabilen çocuklar bu tür web sayfalarının Internet'e erişimi olan herkes tarafından görüntülenebileceğinden haberdar olmayabilirler. Bu nedenle çocukların büyük bir bölümü gerçek hayat ve çevrimiçi hayat arasında farkı anlamakta zorlanmaktadırlar. Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya

Çocuklara Yönelik İnternet Riskleri ve Sosyal Ağlar (3) İnternet ortamındaki ağ günlükleri (Blog), ses dosyaları ya da video klipleri (Podcast), sosyal ağlar (Facebook, MySpace) gibi araçlar ve ortamlar çocukların kişisel bilgilerini internete yükleyebileceği durumlara birkaç örnek olabilir. Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya

Çocuklara Yönelik İnternet Riskleri ve Sosyal Ağlar (4) Kişisel bilgilerin internet ortamında paylaşılmasının bazı olumsuz sonuçları olabilir. Bu dezavantajlar şunlar olabilir: Yazılara, görüntü ve seslere dünyanın her yerinden erişmek mümkün olabilir. İnternet ortamına konulan bu bilgilere kimlerin bakacağı ya da bakanların bilgilerde herhangi bir değişiklik yapıp yapamayacakları kontrol edilemeyebilir. Yazılar/görüntüler silindikten sonra bile internet aramalarıyla bulunabilir, erişilebilir. Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya

İnternet Okuryazarlığı Durumu Bilgisayar okuryazarlığı bireylerin bilgisayar kullanımı konusunda sahip oldukları bilgi ve beceriler internet okuryazarlığı internette işlem yapabilme becerisi Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya

İnternet Okuryazarlığı Durumu (2) Avrupa Çevrim-içi Çocuklar Araştırma Projesi sonuçlarına göre İnternet okur-yazarlığı ile ilgili beceriler incelendiğinde; Çocukların sadece %39’u İnternet’te bulduğu bilgilerin doğru olup olmadığına karar vermek için farklı siteleri karşılaştırdığını söylemiştir. Çocukların sadece %32’si sosyal paylaşım sitelerindeki gizlilik ayarlarını değiştirebildiğini belirtmiştir. Çocukların sadece %29’u istenmeyen mesajları nasıl engelleyebileceğini bildiğini belirtmiştir. Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya

Tartışma, Sonuç ve Öneriler Çocukların ve gençlerin çevrim-içi etkinliklerden olumsuz bir şekilde etkilenmesini önlemek için gerekli düzenlemelerin yanı sıra bilinçlendirme çalışmaları da yürütülmelidir. Öğrenme etkinliklerinin çocukların ve gençlerin, internet teknolojililerini bilinçli kullanma becerilerini kazandırmaya yönelik çalışmalar içermesi önemlidir. Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya

Tartışma, Sonuç ve Öneriler (2) Çocukların ve gençlerin çevrim-içi ortamlarda istenmeyen, yani riskli durumlarla karşılaşmalarını engellemek için kişisel koruma önlemleri desteklenmelidir. Çocuklara dönük web sitesi tasarımları ve kullanışlı ara yüzler, güvenli arama yöntemleri, çevrim-içi güvenlik kaynakları gibi çeşitli şekillerde düzenlenen ortamda çocuklar daha kolay bilinçlendirilebilecektir. Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya

Tartışma, Sonuç ve Öneriler (3) Ebeveynler; çocukların ve gençlerin çevrim-içi ortamlarda karşılaşabilecekleri istenmeyen durumlar açısından güvenliği sağlama konusunda öncelikli sorumlulardır. Buna rağmen çeşitli çalışmalarda ulaşılan bulgular ailelerin gerekli bilinç düzeyinden uzak olduğunu göstermektedir. Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya

Tartışma, Sonuç ve Öneriler (4) İnternette karşılaşılan her durumun üstesinden gelmek mümkün olmayabilir. Bu yeterliliğe sahip olabilmek için İnternet okur-yazarlığı ile ilgili becerilerin de belirli bir düzeyde olması gerekmektedir. İnternetin olumsuzlukları ve internette çocukların karşılaşabileceği istenmedik durumlarda neler yapabileceğiyle ilgili olarak çocuklara ve ebeveynlere yönelik bilgilendirme çalışmaları yapılmalıdır. Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya

Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya Teşekkürler…  Çelen, F. K., Çelik, A. ve Seferoğlu, S. S. (2011). Çocukların İnternet kullanımları ve onları bekleyen çevrim-içi riskler. XIII. Akademik Bilişim Konferansı (AB11), 2-4 Şubat 2011, İnönü Üniversitesi, Malatya. Çelen, F. K., Çelik, A., & Seferoğlu, S. S. (2011). Children’s Internet usage and online risks they face (in Turkish). XIII. Academic Informatics Conference (AB11), February 2-4 2011, Inonu University, Malatya. Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya