BENZETİM DİLLERİNDE MODELLEME YAKLAŞIMLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 4. Ders Modelleme yaklaşımları
Advertisements

Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
S İ STEM MODELLEME VE S İ MÜLASYON. S İ STEM Sistem; Bir amacı gerçekleştirmek için aralarında düzenli bir etkileşimin ya da ba ğ ımlılı ğ ın bulundu.
İMALAT SİSTEMLERİ – MANUFACTURING SYSTEMS
Algoritma.  Algoritma, belirli bir görevi yerine getiren sonlu sayıdaki işlemler dizisidir.  Başka bir deyişle; bir sorunu çözebilmek için gerekli olan.
Hat Dengeleme.
BULUT BİLİŞİM M. KÜRŞAT YILDIRIM İÇERİK  BULUT BİLİŞİM NEDİR?  BULUT BİLİŞİM ÖZELLİKLERİ  BULUT BİLİŞİM MİMARİ YAPISI  BULUT BİLİŞİM.
Bu yaklaşımda, kullanıcıların bilişsel ve fiziksel davranışları modellenmeye çalışılır. Ayrıca, kullanıcı davranışlarının bu modele uyup uymadığı ya da.
SUNUCU İŞLETİM SİSTEMİ Öğr. Gör. Ümit ATİLA.  1980’li yıllardan günümüze geldikçe, bilgi toplumuna yönelişte teknolojik rota, telekomünikasyon ve iletişim.
Konu; İşyeri Etiği 1.SORU 98 2.SORU 99 3.SORU SORU 98 2.SORU 99 3.SORU 100.
Bölüm 4 KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
Kuyruk Sistemlerinin Simülasyonu
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
YAPAY SİNİR AĞLARINA GİRİŞ. Yapay Sinir Ağlarının Genel Tanımı İnsan beyninin özelliklerinden olan öğrenme yoluyla yeni bilgiler türetebilme, yeni bilgiler.
İŞLETİM SİSTEMLERİ ISE 206 DR. TUĞRUL TAŞCI. Dersin Amacı Bilgisayar sistemlerinin temel organizasyonunu tanımak İşletim sistemlerinin ana bileşenlerini.
İSTATİSTİK II BAĞIMSIZLIK TESTLERİ VE İYİ UYUM TESTLERİ “ c2 Kİ- KARE TESTLERİ “
ZAMAN Ç İ ZELGELER İ İ LE VER İ ML İ L İ K ANAL İ Z İ BİTİRME ÖDEVİ.
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA DERSİ
Aktif Karbon Adsorpsiyonuyla Ağır Metal Giderimi ve Alevli AAS ile Tayin PEKER S1, KAŞ M.1, BAYTAK S.1  1Süleyman.
Sürekli Olasılık Dağılımları
SİMÜLASYON Yrd Doç. Dr. Halil İbrahim KORUCA Pazartesi : Sınıf :
İŞLETİM SİSTEMLERİ ISE 206 Dr. Tuğrul TAŞCI.
Sıklık Dağılımları Yrd. Doç. Dr. Emine Cabı.
ISTATİSTİK I FIRAT EMİR DERS II.
TAM SAYILAR.
Parametrik Olmayan İstatistik
Parametrik Olmayan İstatistik
Bölüm 4 KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
BARALAR.
BENZETİME GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR.
1. Bernoulli Dağılımı Bernoulli dağılımı rassal bir deneyin sadece iyi- kötü, olumlu-olumsuz, başarılı-başarısız, kusurlu-kusursuz gibi sadece iki sonucu.
Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı
CEBİRSEL İFADELER.
Kesikli Olasılık Dağılımları
YAPI KALİTESİ Bitmiş bir yapının kalitesini, yani servis ömrü boyunca güvenliğini belirleyen dört ana unsur; PROJE KALİTESİ Zemin özellikleri dikkate alınmış,
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KARŞILAŞTIRMA ÖLÇÜTLERİ
BİYOİNFORMATİK NEDİR? BİYOİNFORMATİKTE KULLANILAN SINIFLAMA YÖNTEMLERİ
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
Kırınım, Girişim ve Müzik
Sözleşme Sözleşme Türleri
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
MAKALE ÖZET VE ÇEVİRİSİ
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 13. Ders Çıktı Analizi
Benzetim 11. Ders İmalat Yönetimde Benzetim.
KUYRUK SİSTEMLERİNDE PERFORMANS öLÇüTLERi
10. SINIF: 3. ÜNİTE: DALGALAR-1
Doğrusal Mantık Yapısı İle Problem Çözme
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
Tezin Olası Bölümleri.
BÖLÜM 3: ARZ VE ÜRETİM TEORİSİ
BENZETIM 3. Ders Prof.Dr.Berna Dengiz Monte Carlo Benzetimi
Ürün ve Hizmetler İçin Kapasite Planlaması
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sanal ve Şebeke Örgütleri
5 Esneklik BÖLÜM İÇERİĞİ Talebin Fiyat Esnekliği
Kesikli Olay benzetimi Bileşenleri
Eğitsel Robotların Bileşenleri-2
OLASILIK Uygulamada karşılaşılan olayların birçoğu kesin olmayan diğer bir ifadeyle belirsizlik içeren bir yapıya sahiptir. Olasılık kavramı kesin olmayan.
RASTGELE DEĞİŞKENLER Herhangi bir özellik bakımından birimlerin almış oldukları farklı değerlere değişken denir. Rastgele değişken ise tanım aralığında.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
İSTATİSTİK II BAĞIMSIZLIK TESTLERİ VE İYİ UYUM TESTLERİ “ c2 Kİ- KARE TESTLERİ “
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

BENZETİM DİLLERİNDE MODELLEME YAKLAŞIMLARI Tüm benzetim dilleri; ya “olay-çizelgeleme yaklaşımı”nı ya da “proses etkileşim yaklaşımı”nı kullanarak kesikli olay benzetimini modeller. 1)Olay Çizelgeleme Yaklaşımı : Bu yaklaşımda bir sistem, olaylarının belirlenmesi ve her olayın ortaya çıkmasında sistemin durum değişikliklerini tanımlayan “olay programlarının” yazılması ile modellenir. 2)Proses Etkileşim Yaklaşımı : Bu yaklaşım, sistem içindeki bir nesne ve bu nesnenin sistem içindeki akışı sırasında meydana gelen olay ve aktivitelerin sırası ile ilgilenir. Proses, olayların, aktivitelerin ve beklemelerin zaman-sıralı toplamı olarak tanımlanır. 2/19/2019

şekil: Bir nesnenin sistemde akışını tanımlayan proses n. müşteri servis olayının varış olayı servise başlama bekleme aktivite Bitişi(çıkış) zaman etkileşim servis olayının varış olayı bekleme servise başlama aktivite bitişi zaman (n+1). müşteri şekil: Bir nesnenin sistemde akışını tanımlayan proses 2/19/2019

BENZETİM DiLLERiNDE MODELLEME YAKLAŞIMLARI Bir benzetim veya sistem modeli, farklı tipteki proseslere sahip olabilir. Modeldeki her proses için, bir proses programının bulunması gerekir. Proses yaklaşımının kullanıldığı bir benzetim, ortaya çıkış zamanlarına göre olayları çalıştırmak suretiyle zaman içinde ilerler. Olay Çizelgeleme Yaklaşımı ve Proses Etkileşim Yaklaşımı bir sistemi modellemek için kullandıkları dil yapıları açısından farklıdırlar 2/19/2019

Proses Etkileşim Yaklaşımının Avantajları ve Dezavantajı 1. Bir prossesin proğramı bir nesnenin sistem içindeki tüm akışını tanımladığından dolayı, olay çizelgeleme yaklaşımına göre daha doğaldır. 2.Olay çizelgeleme yaklaşımına göre, bu yaklaşımda bir sistemin benzetim modelinin bilgisayar programı daha kısa olmaktadır. Olay çizelgeleme yaklaşımı ise, proses etkileşimli yaklaşıma göre daha esnektir. 2/19/2019

BENZETİM YAZILIMLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER Bir benzetim yazılımından istenilen özellikler 5 grupta toplanabilir. 1.  Genel Özellikler : a)  Esnek olmalı : Gerçek hayatta karşılaşılabilecek farklı sistemleri modelleme esnekliği olmalı. b)  Model gelişimi kolay olmalı : Birçok proje için zaman kısıtı olduğundan dolayı bu özellik önemlidir. c) Hızlı çalışmalı : Benzetim modeli micro bilgisayarlarda çalıştırıldığında bu özellik önemlidir. d) İzin verilen model kapasitesi : Micro bilgisayarlar kullanıldığında önem kazanmaktadır. Bazı paketler için maksimum model kapasitesi 100 KB’dan küçüktür. e) Farklı ortamlarda kullanılabilmeli : Micro bilgisayarlarda geliştirilen bir modelin iş istasyonlarında çalıştırılabilmelidir. 2/19/2019

Animasyonun avantajları : 2.Animasyon: Bir benzetim modelinin kullanım oranının artmasındaki önemli sebeplerden birisi animasyon özelliğinin olmasıdır. Animasyon ile, bir sistemin zaman içindeki değişimi görsel ve grafiksel olarak görülebilir. Animasyonun avantajları : a) Bir benzetim bilgisayar programının doğruluğunun kontrol edilebilmek b)  Benzetim modelinin geçerliliğini göstermek c)   Sistem için yeni prosedürler önermek d)   Sistemin dinamik davranışını incelemek Dezavantajları : a) Animasyon, istatiksel analizin yerini alamaz. b) Kısa bir zaman animasyona bakarak, sistemin çok iyi tanımladığı sonucuna varılamaz. c) Benzetim modelinin modelleme zamanını artırır, ve animasyon özelliğine sahip benzetim paketleri pahalıdır. 2/19/2019

3.İstatistiksel özellik:   3.İstatistiksel özellik: Gerçek hayatta karşılaşılan sistemlerin çoğu rassal özellik göstermektedir. Bu nedenle bir benzetim dili gerekli istatiksel özelliklere sahip olmalıdır. Örneğin ; standart olasılık dağılımları kullanıcıya sunulmalıdır. Modelin otomatik olarak bağımsız tekrarlamaları, farklı başlangıç, değerleri kullanarak yapılabilmelidir. 2/19/2019

4. Müşterinin desteklenmesi : Kullanımında ortaya çıkan problemlerde, satıcı firma kullanıcıya gerekli desteği vermelidir. 5. Çıktı Raporu imkanı : Modelin performans ölçütleri ile ilgili istatikleri (doluluk oranı, kuyruk genişliği, bekleme ve çıktı oranı gibi), standart raporları kullanıcıya verebilmelidir.   2/19/2019

KUYRUK SİSTEMİ VE BİLEŞENLERİ Bir kuyruk sistemi; hizmet veren bir veya birden fazla servise sahiptir. Sisteme gelen müşteriler tüm servisleri dolu bulursa, servisin önündeki kuyruğa ya da kuyruklardan (birden fazla kuyruk varsa) birisine girer. Kesikli benzetimçalışmalarının büyük bir kısmını, gerçek hayatta karşılaşılan kuyruk sistemlerinin modellenmesi oluşturmaktadır veya benzetimi yapılan bir sistemin en azından bazı bileşenleri bir kuyruk sistemi oluşturabilir. Bu nedenle, bu derste; kuyruk sistemi bileşenleri, standart notasyonları ve kuyruk sistemi tarafından sağlanan servis kalitesini belirleyen performans ölçülerinin bilmesi gerekir. Aşağıdaki tablo da, pratikte karşılaşılan kuyruk sistemlerine bazı örnekler verilmiştir. 2/19/2019

SİSTEM SERVİSLER MÜŞTERİLER Banka Vezneler Müşteriler Hastane Doktorlar,hemşireler yataklar Hastalar Bilgisayar sistemi Merkezi işlem birimi girdi-çıktı aygıtları İşler Montaj Hattı İşçiler, Makinalar Üretilen birimler Havalanı Pist,Güvenlik Birimleri Uçaklar, Yolcular 2/19/2019

BiR KUYRUK SİSTEMiNiN BiLEŞENLERi Bir kuyruk sisteminin 3 bileşeni vardır. 1.   Varış prosesi 2.   Servis prosesi 3.   Kuyruk disiplini 2/19/2019

Varış Prosesi : Bir kuyruk sisteminde varış prosesi; müşterilerin sisteme geliş modelini tanımlar. Bu durumda varış prosesi, müşterilerin varışlararası zamanları ile karakterize edilir. Varışlar, sabit zamanlarda ya da rassal zamanlarda olabilir. Varışlar rassal zamanlarda oluyorsa, varışlararası zaman bir dağılım ile modellenir. Ai : (i-1). ve i. müşteri varışları arasındaki varışlararası zaman aralığı olsun. a1, a2, ........: rassal değişkenlerdir. E(a) : varışlararası ortalama (beklenen) zaman L(Lambda) = 1/E(A) : Müşterilerin varış oranı (Birim zamanda gelen müşteri sayısı) Örnek : Bir dakikada 5 varış olan bir sistemde varışlar arası zaman aralığı ortalaması E(a)=1/ L =1/5=0.20 dak 2/19/2019

   Servis Prosesi:  Servis prosesi, servis sayısı ve servis zamanı dağılımı ile karakterize edilir. Her servis kendisine ait bir kuyruğa veya tüm servisleri besleyen ortak (tek) bir kuyruğa sahip olabilir. Si : i. müşterinin servis zamanı S1,S2, ............. rassal değişkenler E(s) : Bir müşterinin servis zamanı ortalaması µ= 1/E(s) : Servis oranı (Birim zamanda servis gören müşteri sayısı) 2/19/2019

Örnek : Ortalama servis zamanı 2 dakika ise, servis oranı µ=1/E(s)=1/2=0.5 servis/dakika Kuyruk sistemlerinde en önemli parametre trafik yoğunluğudur. ¶(ro)=(varış oranı)/[(servis oranı)*c] c: servis sayısı ¶ = L / (µ*c) = [1/E(a)] / [{1/E(s)}*c]= E(s)/[E(a)*c] 2/19/2019

Trafik Yoğunluğu( ¶) ¶ <1 ise servis (1- ¶) oranında boştur. ¶ =1 ise servis %100 doludur ve kuyruk yoktur. ¶ >1 ise sistemde sürekli artan bir kuyruk oluşur. 2/19/2019

¶ =E(s) / E(a) = 2/3=0.667 (doluluk oranı) Örnek : 3 dakikada bir servisin olduğu bir sistemde servis zamanı 2 dakika olsun. Gelişler ve servis süreleri bir zaman çizelgesinde gösterilirse; ¶ =E(s) / E(a) = 2/3=0.667 (doluluk oranı) (1- ¶) = 1-0.667 = 0.333 (servisin boş kalma oranı) Analitik ve benzetim modelinde ¶ <1 olduğu kabul edilir. 2/19/2019

Kuyruk Disiplini : Servise alınacak müşteri düzenini belirler. FİFO : İlk giren ilk çıkar prensibi LİFO : Son giren ilk çıkar prensibi ÖNCELİK (PRIORITY) : Müşterilerin önemine göre servis Aksi belirtilmedikçe, FIFO kullanılır. 2/19/2019

Kuyruk modeli notasyonu Kendall (1953) kuyruk sistemi modellerini sınıflandırmak için bir sistem geliştirmiştir. A / B / S A: Varış prosesi B: Servisprosesi S: Servis sayısı Bu sınıflandırma sistemi aşağıdaki gibi genişletilmiştir. A / B / S / K / E K: sistemde izin verilen müşteri sayısı E: kuyruk disiplini 2/19/2019

Kuyruk modeli notasyonu A ve B için: M: Üstel dağılıma sahip servis ya da varışlar arası zaman D: Sabit servis ya da varışlar arası zaman Ek : K-Erlang dağılmış servis ya da varışlar arası zaman G: Genel bir dağılım E için: FIFO: ilk giren ilk çıkar SIRO: rassal sırada servis PRI : Öncelikli servis GD : Genel kuyruk disiplini 2/19/2019

Kuyruk modeli notasyonu M / D / 3 / 50 / PRI Öncelikli servis Sistemde max. 50 müşteri sınırı 3 servis Sabit servis süresi Varışlar arası zaman: üstel dağılım 2/19/2019

KUYRUK SİSTEMLERİNDE PERFORMANS öLÇüTLERi Di : i. müşterinin kuyruktaki bekleme zamanı Wi : Di+Si= i. müşterinin sistemde bekleme zamanı a(t) : t anında kuyruktaki müşteri sayısı L(t) : t anındaki sistemdeki müşteri sayısı Kuyruk sistemleri için bir çok performans ölçütleri vardır. 2/19/2019

KUYRUK SİSTEMLERİNDE PERFORMANS öLÇüTLERi Bunlar sistemin denge durumu için: kuyrukta ortalama bekleme zamanı; 2/19/2019

KUYRUK SİSTEMLERİNDE PERFORMANS öLÇüTLERi Denge durumu için sistemde ortalama bekleme zamanı ; 2/19/2019

KUYRUK SİSTEMLERİNDE PERFORMANS öLÇüTLERi Denge durumu için birim zamanda kuyruktaki ortalama müşteri sayısı. 2/19/2019

KUYRUK SİSTEMLERİNDE PERFORMANS öLÇüTLERi Denge durumu için birim zamanda sistemdeki ortalama müşteri sayısı. 2/19/2019