NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ULUSLARARASI SATIŞ YÖNETİMİ 12. PAZARLAR VE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi iisbf.nisantasi.edu.tr
Pazarlar ve Tüketici Davranışları Pazar; Arz ile talebin kesiştiği yer veya fiyatı belirleyen koşullar dizisi. Coğrafik Açıdan; Bölgesel, ulusal, uluslararası ve global pazar. Alıcıların Özelliğine Göre; Tüketici, üretici, satıcı ve hükümet pazarı. Mal ve Hizmetlerin Türüne Göre; Otomobil, gıda, turizm, sermaye pazarları.
Pazarlar ve Tüketici Davranışları Tüketici Pazarı; Bireyler ve hane halklarından oluşan pazardır. Mal ve hizmetler, kişsel arzu, istek ve ihtiyaçlar için satın alınır. Ekonomik, Demografik, Coğrafi boyutlar, bu pazarı değerlendirmek için önemlidir.
Tüketici Pazarı Değişime Konu Olan Mallar Fiziksel Özellikleri ve Tüketim Hızları Bakımından Dayanıklı Tüketim ve Dayanıksız Tüketim Malları Tüketicilerin Alış-Veriş Alışkanlıkları Bakımından Kolayda, Beğenmeli ve Özelliği Olan Mallar
Müşteri Analizi Pareto Analizi; Karın %80’i müşterilerin %20’sinden gelir. RFM Analizi Satın Alanlar Kim? (Recency) Ne Sıklıkla Satın Alım Yapıyorlar? (Frequency) Satın Alımların Parasal Değeri Ne? (Monetary Value)
Müşteri Satın Alma Süreci İhtiyacın Ortaya Çıkması Seçeneklerin Belirlenmesi Seçeneklerin Değerlendirilmesi Satın Alım Kararı Satın Alım Sonrası Değerlendirmeler
Tüketici Pazarlarında Değişim Markaların Ön Plana Çıkması Online Alışveriş Sembolik Tüketimin Önem Kazanması Ev Ürünleri Satışında Artış Doğal Ürünleri Tüketmeye Yöneliş Tüketici Bilincinin Artması Kadının Toplumdaki Rolünün Değişmesi Geleneksel Ailenin Sonu
Tutundurma Bileşeni Olarak Satış
Satışın İşletme Açısından Önemi Satış elemanları bir işletmenin sahip olduğu en pahalı sermaye olarak bilinir. Satış uzmanlığı belirli nitelikleri gerektiren ve özellikle de sosyal beceriler açısından donatılmış özel bir gruba dahil olmak demektir. Satış elemanı, tüketiciye mesaj iletirken tüketicinin özelliklerine göre yaptığı sunumda uygun gördüğü değişiklikleri yapma esnekliğine sahiptir. Satış uzmanlığı çeşitli fonksiyonları içeren oldukça karmaşık ve insan ilişkilerinin önemli olduğu bir meslektir
Pazarlama ve Satış Çatışması Pazarlama bölümü ile satış bölümü ve elemanları arasında çatışma, az ya da çok her zaman ortaya çıkabilir. Pazarlamacılar, satışçıların dar görüşlü olduklarını, tüketicilerin tüketim deneyimleri üzerinde yoğunlaşmadıklarını, geleceği göremediklerini ve tüm pazarın farkında olmadıklarını düşünürler. Satışçılar ise pazarlamacıların pazar ve tüketicilerle yeterince temasta olmadıkları için gerçeklerden uzak olduklarını ileri sürerler. Bu farklı görüş ve inanışlar, işletme performansını olumsuz etkiler. Satış, eleştiriye açık mesleklerden biridir. Satışçı seçiminde özneli davranmak ve satışta yaşanabilecek olası etik dışı davranışların engellenmesi gerekir.
Pazarlama ve Satış Çatışması Pazarlama ile satış arasındaki çatışma kaynakları iki grupta ele alınabilir. Birinci gruptaki çatışma kaynakları, pazarlama programı ve bütçesinin dağıtımı ile ilgilidir. Satışçılar düşük fiyatı, pazarlamacılar doğru fiyatı savunurlar. Satışçılar tutundurmada satış gücüne, promosyonlara ve reklama ağırlık verilmesini savunurken, pazarlamacılar pazarı geliştirmeye, tüketici ilgisini artırmaya, ürün özelliklerini ve farklılıklarını vurgulamaya yönelmeyi savunurlar
Pazarlama ve Satış Çatışması - Çözümler Pazarlama bölümü ile satış bölümü arasındaki ilişkiler net olarak tanımlanıp belirlenmemiş ise, bölümlerin bağımsızlaşma eğilimleri artar. İlişkilerin iyice tanımlanması durumunda ise, anlayış birliği gelişmekte ve roller üzerinde anlaşma sağlanmaktadır. İki bölüm arasındaki sınırları belirleyerek ortak çalışma ve planlamayı arttırmak, çatışmayı azaltmaktadır. Bütünleşme, bölümlerin birbiri ile her bakımdan anlaşmasını sağlar. Satışçı, satış önerisini satarken, aslında kendisi ile birlikte firmasını ve onun pazarlama programını satmaktadır. Bu nedenle satışçı pazarlama anlayışını iyi özümsemelidir.