Toplumsal Araştırma.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Güvenirlilik, Geçerlilik Kaynakları ve Model Oluşturma
Advertisements

İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI Gül Nur AKMAN
SOSYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
PSİKOLOJİNİN ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
TEST HAZIRLAMA SÜRECİ.
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Vizyonu İlk öğretim mezunu her öğrencinin fen ve teknoloji okur- yazarı olmasıdır
yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2008/bby208/
YÖNTEM BİLGİSİNİN ANLAMI NEUMAN (2000), CHP-4 The Meanings of Methodology.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Araştırma Nedir? Araştırma Türleri
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
SLIDE 1BBY208 Değerlendirme Araştırmaları Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2006/bby208/
ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Erken çocuklukta gelişim
Sosyolojik Arastirma Yontemi
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Araştırma Yöntemleri 3- Bilimsel araştırmanın amacı
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
(Sosyolojik Düşünme: Yöntem ve Teknikleri)
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
Bilimsel Araştırma ve Bilimsel Araştırma Süreci II
NİCEL ARAŞTIRMA NEDİR? Bir amaca yönelik, belirli aşamalar içerisinde ve bir yöntem dahilinde yapılan çalışmalara araştırma denir. Araştırmacı yaptığı.
EĞİTİMİN BİLİMSEL TEMELLERİ
BÖLÜM 2 Endüstri/Örgüt Psikolojisinde Araştırma Yöntemleri.
Ölçme BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan. Ders İçeriği Nicel araştırma adımları Araştırma sorusu ve hipotez oluşturma Ölçme Kavramsallaştırma, İşletimselleştirme.
MED 167. Frekanslı Serilerde Standart Sapma Örnek XfX.fX-Xbarf.(X-Xbar) ,1259, ,1171, ,1510, ,1453, ,184,05.
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
İstatistiksel Analizler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Örnekleme Yöntemleri
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Temel Araştırmalar: Olaylar arasındaki ilişkileri keşfetmek ve teori geliştirmek amacıyla yapılan çalışmalardır. Bunlar daha çok bilim.
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
NİCEL ARAŞTIRMALAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ
FEN ÖĞRETİMİNİN AMAÇLARI NELERDİR?.
İSTATİSTİKTE TEMEL KAVRAMLAR
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
SOSYAL PSİKOLOJİNİN TEMEL YÖNTEMLERİ
Ölçme BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Araştırma Problemi Nasıl Yazılır?
NİTEL ARAŞTIRMA MODELLERİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
…………………………………………………………………………………………………
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

Toplumsal Araştırma

Sosyolojik araştırmanın 2 gereksinimi: 1)sosyolojik bakış 2)Merak ve sorgulama İnsanlar pek çok doğruya aynı anda sarılabilir: Bilim, inanç, sağduyu vb. 1)İnanç 2)Uzman bilgeliği 3) Genel Kabullenmeler 4) Bilim: Diğer 3 ünden farklı olarak ampirik kanıtlara dayanır. Ampirik kanıt: deneye gözleme ve sistematik yöntemsel bilgiye dayalı veriler

Yaygın Düşünce ve Bilimsel Kanıt: Yaygın düşünceler bilimsel gerçeklerler örtüşmez. Örnekler: Erkek ve kadın doğası fıtratı nedeniyle farklıdır. Oysa insanlara ilişkin farklılklar kültürel olarak öğrenilir. Fakirler çalışmak istemedikleri için fakirdir. Oysa yoksulluk bireysel değil toplumsal bir problemdir Sosyoloji tüm bunları sorgulamayı ve eleştirel bakmayı öğretir.

SOSYOLOJİ YAPMANIN 3 YOLU 1)Pozitivizm Pozitivist: Sosyal davranışın sistematik gözlenmesine dayanarak toplumun incelenmesi. Objektiflik – Kanıt ve doğruların toplanması Kavramlar, Değişkenler, Ölçme: Kavram: olguları soyutlaştırıp genelleyen kuramsal araçlar Değişken: Durumdan duruma değeri değişen kavramlar. Sosyal sınıf, etnisite, yaş vb. Ölçüm: Belli bir durumda değişkenin değerini belirleme işlemi. Bir bireyin sosyal sınıfını ölçmek: Evini, mahallesini, konuşma şeklini değerlendirerek (başlayıp) eğitim, gelir düzeyi, mesleği üzerinden anlamlı sonuçlara ulaşmak

Toplumu ölçmek Betimleyici istatistik: ortalama olanı tarif eden istatistikler. 1) tekrar eden mod/lar 2) aritmetik ortalama 3) rakamları sıralamak ortada kalanı dikkate almak (medyan) Değişkenleri işlemselleştirmek: ölçülecek değişkeni tam olarak belirlemek. Irk, etnik köken, sınıf vb.

Korelasyon Güvenilirlik & geçerlilik: Ölçmeyi hesapladığımız değişkeni gerçekten ölçüyor muyuz? Her ölçtüğümüzde aynı sonuçları alıyor muyuz Değişkenler arası ilişkiler: değişkenlerden birisinin (bağımsız-çalışma miktarı) değişimini diğer değişken (bağımlı-sınav sonucu) üzerindeki etkisi (neden-sonuç). Biri diğerinin nedeni ise o zaman tam bir korelasyondan söz edilebilir. İlişkili olması yetmez. Sahte korelasyon (3. Değişken nedeniyle 2 ya da daha fazla değişken arasında var olduğu düşünülen ancak sahte olan bağlantı

Objektiflik problemi Neden-Sonuç İlişkisi Kurmanın 3 şartı: 1) görünen korelasyon olmalı 2) bağımlı değişkenden önce bir bağımsız değişken olmalı 3) iki değişken arasında sahte ilişki yaratan değişken olmamalı. Objektiflik İdeali: Araştırmayı yürütürken tarafsız olmak. Bilimsel prosedürlere bağlılık ve kendi tutum ve inançlarının sonuçları etkilemesine müsaade etmeme. Yineleme: Re-search; tarafsız olmanın yolu. Diğer araştırmacıların da aynı süreçleri uygulamış ve aynı sonuçlara ulaşmış olması Objektiflik tek çalışmada değil, devam eden bilimsel süreç içinde mümkün olur.

Sorunlar sınırlılıklar Bilimsel sosyolojinin sınırlılıkları: 1) insan davranışları tam hesaplanamayacak kadar karmaşıktır 2) insanlar etrafına tepki verir; araştırmacı nesnesinin davranışını etkileyebilir 3) sosyal yapılar değişken, bir yer/zaman için doğru olan başkası için değil 4) sosyologlar uzaydan gelmediği için değerlerinden tamamıyla sıyrılamaz

Yorumlayıcı Sosyoloji: Yorumlayıcı Sosyoloji: İnsanların sosyal dünyalarına atfettikleri anlamlara odaklanır. Verstehen: Weber’in kişilerin öznel motivasyonlarını anlamaya çalışan yaklaşımı Pozitivist sosyolojiden farkı: 1- anlama süreçlerine vurgu 2) öznellik süreçlerine vurgu sosyal gerçekliğin özneler tarafından nasıl anlaşıldığı ve biçimlendirildiği 3) Nitel yöntemlerin kullanımı 4) Araştırmacının araştırılan ile yakın iletişimde olması

Eleştirel Sosyoloji: Yalnızca araştırmayı değil araştırılan konuyu nesneyi durumu değiştirmeyi de hedefleyen yaklaşım. “Toplum mevcut durumuyla var olmalı mıdır?” gibi ahlaki/politik sorular sorar. Araştırmanın doğasını da değiştirir. Araştırmacı hem araştırma yapma biçimiyle hem insanlarla ilişkiye girme biçimiyle hem de bulgu ve yorumlarıyla eşitsizliğin kalkmasını hedefler.

Toplumsal Cinsiyet Araştırmayı Nasıl Etkiler? Androsentrizm: Erkek üzerinde/ erkek bakış açısına odaklanmak. Jinesentrizm: kadına odaklanmak. Aşırı genelleme: Bir cinsiyetten alınan verileri genel için bir çıkarıma dönüştürmek Toplumsal cinsiyet körlüğü: toplumsal cinsiyet faktörünü araştırmada göz ardı etmek. Çifte standartlar: araştırmacı kadın ve erkeği farklı yargılamamalı. Müdahale: katılımcının araştırmacının cinsiyetine tepki vermesi.

Araştırma Etiği: Bulgular paylaşılmalı Bulguların diğer çalışmalarda da kullanılmasının önü açılmalı Kaynaklar beyan edilmeli Deneklere zarar verilmemeli

Araştırma Teknikleri Deney: kontrol edilmiş bir ortamda araştırmacıların iki veya daha fazla değişken arasında neden-sonuç ilişkisini incelemesini sağlar. Araştırmacılar hipotezleri (iki ya da daha fazla değişken arasında muhtemel bir ilişki ifadesi) test etmek için deney yapar. Anket Uygulaması: Araştırmacı anket kullanarak veya mülakat yaparak bir dizi sorulara katılanlardan yanıt toplar. İnsanların görüşleri üzerinden resim yapar. Tasvir eden bulgulara yönlendirir. Katılımcı Gözlem: Araştırmacılar uzun süre sosyal bir ortamda insanlarla bir arada bulunurlar. Alan çalışması da denir. Araştırmacıya ‘içeriye bakış’ sağlar. Hipotezi test etmezler araştırmacılar, açıklayıcı ve tasvir edicidir Mevcut Kaynakları/Kayıtları Kullanma: - Devlet kayıtları, arşivler, istatistiki veriler Araştırma teknikleri, araştırmacının hedefine göre değişir birlikte de kullanılabilir.