8. HAFTA KİŞİLİK ve KENDİLİK.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
Advertisements

ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
Program Geliştirme Modelleri
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİNİN KÖKLERİ. AÇIKLAMALARIN KULLANIŞLILIĞI Kullanışlı bir kuram; ● Kapsayıcılık ● Doğrulanabilirlik ● Gözleme dayalılık ve ●
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Program Tasarım Modelleri
“BEN ÇOCUĞUM HAKLARIMLA VARIM”
Pazarlama İlkeleri.
Bireyi Tanıma Teknikleri I
ÇOCUK GELİŞİMİNDE KURAMLAR VE KARŞILAŞTIRILMASI
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Bireyi Tanıma Teknikleri I
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
COĞRAFİ KONUM.
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
EĞİTİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Kariyer Yönetimi ve İKY Sistemi
Program Tasarım Modelleri
TUTUM VE ALGILAR.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
EMPATİK İLETİŞİM 1.
BENLİK VE KİMLİK.
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Ahlak Gelişimi.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
Geçerlik ve Kullanışlılık
Okul Öncesi Eğitim.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğretmenlik Meslek Etiği
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
TOPLUMSALLAŞMA - SOSYALİZASYON
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
Arş. Gör. Dr. Gökçe Karaman Benli Erken Çocukluk Döneminde Gelişim II
19.BÖLÜM GENÇLİK VE GENÇLİK SORUNLARI: DÜNYADA VE TÜRKİYEDE
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
KİŞİLİK.
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM YAŞ
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

8. HAFTA KİŞİLİK ve KENDİLİK

Kişilik ve Kendilik: Küçük Gruplar Sosyolojisi TOPLUMSALLAŞMA: İNSANLARIN POTANSİYELLERİNİ GELİŞTİRDİKLERİ VE KÜLTÜRLERİNİ ÖĞRENDİKLERİ HAYAT BOYU DEVAM EDEN SÜREÇ KİŞİLİK: TUTARLI DÜŞÜNME, HİSSETME VE DAVRANMA BİÇİMİDİR. SOSYAL GELİŞİMİN ROLÜ JOHN B. WATSON (1878-1958) DAVRANIŞLAR İÇGÜDÜSEL DEĞİL ÖĞRENMEYE DAYALIDIR. DAVRANIŞÇI OKUL KURUCUSU

Kişilik ve Kendilik: Küçük Gruplar Sosyolojisi Toplumsallaşma: Değer ve normların öğrenilmesi ve aktarılması ile ilgilidir. Toplumsal rol: Toplumsal beklentilerin gereğini yerine getirmek ve ona göre davranmaktır. Dil ve anlam bizi biz yapan en önemli ögedir. Dil sayesinde kendimize başkalarının dışarıdan bize baktığı gibi kendimize bakabiliriz.

Kişilik ve Kendi olma Günümüzde kişinin statüsü sadece bunlarla değil, eğitim durumu, toplumsal gelişmişliğe bağlı olarak, değişik meslekler arası etkileşim tarafından da belirleniyor. Anne, baba, öğrenci, arkadaş, çocuk, sanatçı, önemli bir siyasetçi ya da iş adamı, sendikacı vb olmak sosyal bir statüsü olmak demektir. Statü toplum içindeki konumumuzla ilgili olup insanlar doğuştan gelen özellikleri

Kişilik ve Kendi olma Sayesinde, çoğu kez de kendi çabalarıyla, toplumda işgal ettikleri mevki/ konumu anlatır. Her statü kendine özgü bir etkileşin ve davranış kalıbı içerir. Toplumsal roller statü ilişkilerinin dinamik boyutunu oluşturur. Statü ilişkileri yapısal biçimde önceden belirlenmiş görev ve ödevleri içerir.

Simge Bu süreçte anahtar bileşen simgedir. Bir simge başka bir şeyi dile getiren bir şeydir. Simgeler farklı toplumsal gruplar açısından farklı statüleri gösterir. Statü kavramı Batı dillerinde etat, state, staende vb. hem durum, hal, vaziyet vb. anlama gelir, hem de zümre anlamını taşır.

Kişilik ve Kendi olma Rol ise ödev ve görevleri ifa ederken, yerine getirirken, toplumsal yapıdan beklentilerimizi, kişisel eğilim ve tavrımızı sergilediğimiz dinamik bir alandır. İnsanlar statüleri gereği kendilerinden beklenen ödevleri yapmakla kalmaz, kişiliklerini görevleri üzerinden ortaya koyar, kendi damgalarını olaylara vurmaya çalışır.

Toplumsal Roller Rol bireyin işgal ettiği statüde yapıp ettikleriyle yakından ilgilidir. Modern toplumsal hayat bize bir dizi statü ilişkisi ve çok sayıda rol yüklemiştir. Söz konusu statü ve roller her zaman uyum içinde olmamakta, çoğu kez her bir statünün gerekleri, başka beklentiler ve roller ile çatışabilmektedir. Bu noktada kimlik sorunu ortaya çıkar.

Küçük gruplar sosyolojisi Kim-lik: Kimlik, insanların kim oldukları ve neyin onlar için anlamlı olduğuna dair benimsedikleri anlayışlarla ilişkilidir. İki tür kimlik vardır: “Toplumsal kimlik” ve “kendilik kimliği” “Toplumsal kimlik”, bir bireye başkaları tarafından atfedilen özellikleri tarif eder. Aynı zamanda da benzeri özellikler taşıyanların aralarındaki ortaklığı da gösterir. “Toplumsal kimlik”ler tek bir özellikten oluşmaz; çok sayıda özelliği birarada içerir.

Küçük gruplar sosyolojisi “Kendilik kimliği” kavramı ise, bireyin kendilik duygusunu yaratmasına ve biçimlendirmesine yardımcı olan, dış dünya ile sürekli iletişimi ve sürekli müzakeresidir.

DOĞUŞTAN GELEN İKİ GEREKSİNİM SIGMUND FREUD (1856-1939) DOĞUŞTAN GELEN İKİ GEREKSİNİM 1.YAŞAMAK, HAYATTA KALMAK (CİNSEL VE DUYGUSAL İLİŞKİ) 2. SALDIRGANLIK VE ÖLÜM (THANATOS) İKİSİ SÜREKLİ ZİHİNDE ÇATIŞMA HALİNDEDİR

FREUD İD EGO SUPER EGO LATİNCE 3. KİŞİ, “O” LATİNCE “BEN” LATİNCE EGONUN ÖTESİ, ÜST BENLİK TEMEL İÇGÜDÜ TOPLUMUN İHTİYAÇLARINI KENDİ İÇSEL HAZ GÜDÜLERİYLE BİLİNÇLİ BİR ŞKEİLDE DENGELME ÇABASI, DURUMU BİREYCE İÇSELLEŞTİRİLMİŞ KÜLTÜREL DEĞERLER VE NORMLAR BÜTÜNÜ, VİCDAN GİBİ ÇALIŞIR BİLİNÇ ALTI, TAHMİN EİDLMEK İSTENEN TEMEL GÜDÜ TANIYAN, ALGILAYAN, ETKİNLİKTE BULUNAN BİLİNÇLİ BEN DOĞRU YANLIŞ AHLAKININ ÖĞRENİLMESİNİ BİYOLOJİYE DAYANIR SÜPER EGO İLE İD ARASINDA SÜREKLİ ASKIDA BENCİL GÜDÜLERİN SOSYLA YÖNDEN KABUL EDİLEBİLİR DAVRANIŞLARA YÖNELENDİRİLMESİ İLKER BENLİK, DÜRTÜLERİN VE GÜDÜLERİN BİLİNÇDIŞI DEPOSU, TOPLUMSAL AÇIDAN YIKICI CİNSEL VE SALDIRGAN GÜDÜLER İSTEDİĞİMİZ HERŞEYİ ELDE EDEMEYİZLE YÜZLEŞTİĞİMİZDE AÇIĞA ÇIKAR HERŞEYİ NEDEN ELDE EDEMEDİĞİMİZİ AÇIKLAR, BENLİĞİN BU MÜCADELESİ UYGARLIK MÜCADELESİDİR

Toplumsallaşma Piaget’nin bilişsel gelişim kuramı aşamalı bir evrenselciliğe dayanır. Buna göre çocuk gelişimi süreci Duyusal Motor-işlem Öncesi Dönem-Somut İşlemler Dönemi- Soyut İşlemler Dönemi aşamalarını izler. Lawrence Kohlberg, Piaget’in çalışmalarını geliştirmiş, özellikle ahlaksal normların muhakemesi üzerinde çalışmıştır.

Yeniden sosyalleşme Çevresini dikkatli bir biçimde kontrol eden bir kişinin kişiliğindeki kökten değişme yeniden sosyalleşmeyi oluşturur.