BİLİŞSEL KURAMLAR Geştalt Kuramı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Algılayanın Özellikleri 1. Beklentiler 2. İlgiler 3. Gereksinimleri 4. Bilişsel stilleri 5. İnançları 6. Bireysel değerleri.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi.
Tane Kavramının Öğretimi (Basamaklandırılmış Yönteme Göre)
Hazırlayan: Dr. Emine CABI
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
DİYARBAKIR 2008.
Program Tasarım Modelleri
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Öğretimin Uyarlanması
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
Öğrenme Aşamaları YRD. DOÇ. DR. İHSAN SARI.
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Program Tasarım Modelleri
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
TUTUM VE ALGILAR.
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Arş. Gör. Dr. Seyhan ERYILMAZ TOKSOY
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
SOSYAL DAVRANIŞ.
GELİŞİM VE ÖĞRENME Algı - II Prof.Dr. Mustafa Ergün.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KAVRAM HARİTALARI.
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Bilişsel Öğrenme Teorileri ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
ÖĞRETİM İLKELERİ.
ÖĞRENME STİLLERİ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİTEL VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİ
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
BELLEK.
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
3. HAFTA Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
Öğrenme Psikolojisi Kuramları: Davranışçı Yaklaşım IV
Öz, Akran ve Grup Değerlendirmeleri
SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta.
Sunum transkripti:

BİLİŞSEL KURAMLAR Geştalt Kuramı

Davranışı bütünsel olarak ele alıp incelemek gerektiğini vurgularlar. İnsan zihninin bütünden parçaya doğru algılama yapar. İnsan zihni daima tam algıya ulaşmak ister. Bütün parçaların toplamından daha fazladır, daha anlamlıdır. Max Wertheimer, Kurt Koffka, Wolfgang Köhler, Kurt Levin En büyük katkıları algı konusunda olmuştur. Aynı uyarıcıyı alan kişilerde tepkinin farklılaşmasının sebebi, insan zihninde olup bitenlerdir.

Farklılık algılama esnasında başlar. Duyum ve algı arasındaki fark ??? Duyum bilginin beş duyu organlarıyla alınıp beyne aktarılmasıdır. Bu bilgi yorumlanmaz. Nesneldir. Algı ise özneldir, alınan bilgi yorumlanır. Bu kişiye göre değişebilir.

İçgörüsel öğrenme İnsan zihninden yalıtılmış bir gerçeklik olamaz. Gerçeklik insan zihninde oluşturulur. Öğrenme sürecinde gerçekleşen şey, içinde bulunulan algısal alanın yeniden örgütlenmesidir. Bu yeni bakış bir problemin çözümünü sağladığında kavrama «içgörü» yoluyla öğrenme gerçekleşmiş olur. Örn. Köhler ve maymun deneyi

İçgörüsel öğrenmenin aşamaları Başarısız deneme –yanılmalar Kuluçka evresi (bilinçaltının problem durumu ile ilgilenmesi) Aydınlanma Aşaması: Problemi zihnimizde çözdüğümüz an Çözüm Aşaması: Bulunan çözümün uygulanması Yeni durumlara çözümün transferi

Algı Örgütleme Yasaları (Pragnanz Yasaları)

Algı örgütleme Yasaları (Pragnanz Yasaları) 1. Şekil-Zemin İlişkisi: Çevremizdeki herşeyi algılamayız. Sınıfta ders dinlerken arka sıradan gelen sese dikkat eden öğrenci öğretmenin söylediklerini anlamayacaktır. Öğretmenin sesi zemin, öğrencinin sesi şekil olarak algılanacaktır.

Algı örgütleme Yasaları (Pragnanz Yasaları) 2. Yakınlık: Birbirine yakın olanlar birlikte algılanır. Örn. Kelimelerinarasınaboşlukkoyarız. . Yakınlık zamansal ve mekansal olabilir. Müzikte notaların zamansal yakınlığı gibi . Uyarıcıların benzer olmalarına gerek yoktur. Örn. ZEKİ ALASYA-METİN AKPINAR

Algı örgütleme Yasaları (Pragnanz Yasaları) 3. Basitlik: İnsan zihni basit olanları daha önce algılar. Yanda hangi şekilleri görüyorsunuz?

Algı örgütleme Yasaları (Pragnanz Yasaları) 4. Benzerlik: Ortak özelliklere sahip uyarıcılar gruplandırarak algılanır.

Algı örgütleme Yasaları (Pragnanz Yasaları) 5. Tamamlama: Tamamı görülmeyen ya da daha tamamlanmamış duyusal uyarıcılar bir bütün olarak algılanır. Örn. SLM, KİB, ARO NE DEMEK??

Algı örgütleme Yasaları (Pragnanz Yasaları) 6. Süreklilik: İnsan bir yöne doğru giden şekilleri bir süreklilik olarak algılama eğilimindedir.

Algı Kuralları: Algıda değişmezlik: Parlaklık, renk, yer, büyüklük gibi özellikler farklı durumlarda farklı duyu organları ile algılansa da hep aynı şekilde algılanır. Korunum kanununa benzetebiliriz. Algıda seçicilik: İlgi ve ihtiyaç duyduğumuz uyarıcıları daha ön planda algılarız. Karnı aç olan birinin restorana odaklanması gibi. Algısal Kurulum: Kişinin kendi beklenti ve tutumları çerçevesinde uyarıcıları algılamasıdır. Derinlik Algısı: Nesnelerin gözlemciye olan uzaklığına ilişkin algıya derinlik algısı adı verilir. Perspektif, uyarıcıları üç boyutlu algılama Algı Yanılmaları: İllüzyon ve halüsinasyon

SORU: Sema Hanım’ın çok sevdiği bir televizyon dizisi vardır. Her seferinde diziyi zevkle seyredip bir sonraki hafta dizide neler olacağını merakla beklemektedir. Sema Hanım’ın dizinin bir sonraki bölümünü merakla beklemesi, aşağıdaki algılama yasalarından hangisiyle açıklanabilir? Pragnanz Benzerlik Süreklilik Yakınlık Tamamlama CEVAP: E

SORU Ders kitaplarında bazı cümlelerin altının çizilmesi veya koyu ya da italik harflerle yazılması bu cümlenin önemli olduğuna işaret etmenin yanı sıra öğrenilmesini de kolaylaştırmaktadır. Ders kitaplarında altı çizilen, koyu ya da italik harflerle yazılan cümlelerin daha kolay öğrenilmeleri, öğrenilecek malzemeye ilişkin aşağıdaki özelliklerden hangisiyle ilgilidir? Kavramsal kategori Çağrışımsal anlam Kavramsal benzerlik Örgütlülük Algısal ayırt edilebilirlik CEVAP:E

SORU Ayşegül Hanım akşam evdeyken elektrikler kesilmiştir. O akşam dışarı çıkmayı planlayan Ayşegül Hanım hangi odaların ışıklarının açık olduğunu bilmediğini fark etmiştir. Odaların düğmelerini tek tek kontrol etmiş ancak hangi yöne doğru açıldıklarını hatırlayamadığını görmüştür. Emin olmak için odalara ilk kez giriyormuş gibi yapıp düğmelere basmış, böylelikle düğmeler hangi yöne doğru basılı olduklarında ışığın açık olduğundan aşağı yukarı emin olmuştur. Ayşegül Hanım hangi odaların ışıklarının açık olduğunu anlamak için bilmeden, öğrenmeyle ilgili aşağıdaki süreçlerin hangisinden yararlanmıştır? Algısal kurulum Duyarlılaşma Alışma Öğrenmenin olumlu aktarımı Alışkanlık CEVAP:E

SORU Üniversitede kimya dersinde, bir öğretim elemanı öğrencilerine deney için sıvı hâlinde bir bileşik verir ve bu bileşiği oluşturan elementleri bulmalarını ister. Derste öğrencilerin bileşiği oluşturan elementleri bulmaları, en iyi aşağıdakilerden hangisiyle açıklanabilir?   Örtük öğrenme Alış yoluyla öğrenme Tam öğrenme Keşif yoluyla öğrenme Akran destekli öğrenme CEVAP:D

SORU Çözüm öncesinde çözüme geçiş ani ve tamdır. Kazanılan problem çözümü uzun süre hatırlanır. Kazanılan bir ilke, diğer problemlerin çözümüne kolayca uygulanır. Hangi öğrenme türünde yukarıda verilen öğrenme özelliklerinin tümü görülür? Gizil Tam Kodlayarak İçgörüsel Sosyal CEVAP: D

Kavrayarak Öğrenme İçgörüsel öğrenme olgusu eğitim alanına taşınmış ve kavrama yoluyla problem çözmeyi öğretmek gerektiğine inanılmıştır. Üretici ve statik düşünme arasındaki fark.. Kavrayarak öğrenen öğrenciler, ezberlemek yerine ilkeleri anlarlar. Bağlantıları ve ilkeleri kavrayan öğrenci her türlü örnek problemi çözebilir. Kalıcıdır. Bruner’in buluş yoluyla öğretim stratejisinin çıkış noktası budur. O, içgörüsel öğrenmenin oluşması için gerekli ipuçlarının verilmesi ile daha kolay ve ekonomik bir öğrenme sağlanacağı kanaatindedir.

Kavrayarak öğrenmenin önemi: Öğrencilerin kavrayarak öğrenmesini sağlayabilmek için yapılandırmacı programlar işe koşulmuştur. Yapılandırmacı programların en önemli çıkış noktası, bilginin hazır şablonlar halinde verilmeyip, sınıfta ilkeleri bulacakları buluş ortamlarının oluşturulmasıdır.