Bilgi Okuryazarlığı Öğr. Gör. Seda AKIN GÜRDAL

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
Yüksek Başarımlı Hesaplama Sistemleri ve Yapılan Çalışmalar Züleyha EZBER
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
SUNUCU İŞLETİM SİSTEMİ Öğr. Gör. Ümit ATİLA.  1980’li yıllardan günümüze geldikçe, bilgi toplumuna yönelişte teknolojik rota, telekomünikasyon ve iletişim.
Grundtvig Öğrenme Ortaklığı “A Step Towards Elderly People (STEP)” “Yaşlılara Doğru Bir Adım Projesi” Dr. Halis YEŞİL Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü.
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Weblog! Eğitimde Günlük Uygulaması. İçerik »Weblog »Kavramsal Tanımlama »Sınıflandırma »Eğitimde Weblog Uygulaması »Eğitim Sisteminde Yaygınlaşmamasının.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Program Tasarım Modelleri
 Türkiye’de Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) projesi ile okul ortamlarının teknoloji ile bütünleşmesini sağlayacak olan.
BBY469 Öğretim Yönetim Sistemleri Turgay Baş 1.
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
UZAKTAN E Ğİ T İ M – 2 “Internet’e Dayalı UE” “E-Ö Ğ RENME”  E-Ö ğ renme  Temel Kavramlar  Tanımı  E-ö ğ renme Ortamları  Ö ğ renme Yönetim Sistemi.
EĞİTİMDE DRAMA.
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘ü’
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Bütünleştirme uygulamaları
EBA Nedir? Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur. 
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
EBA Nedir? Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur. 
Program Tasarım Modelleri
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
PISA 2015 Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi
Öğretim İlke ve Yöntemleri
ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Bilgi Okuryazarlığı Öğr. Gör. Seda AKIN GÜRDAL
Bilgi Teknolojileri Hafta 01
Bilgi Okuryazarlığı Öğr. Gör. Seda AKIN GÜRDAL
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM
KİŞİSEL REHBERLİK.
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Sunum transkripti:

Bilgi Okuryazarlığı Öğr. Gör. Seda AKIN GÜRDAL

Öğrenme ve Öğrenme Ortamlarının Gelişimi Sanayi toplumu uzantısı olarak ortaya çıkan bilgi toplumunda, bilgi kavramı üretim, teknoloji, ekonomi, eğitim ve insan gücü boyutlarıyla önem kazanmış, hemen her alanda yapısal değişikliklerin yaşanmasına neden olmuştur. Bilgi merkezli ve teknolojiye dayalı üretim yapılanması ve bu yapılanmanın yaşamın her alanında kullanılabilir olması bilgi toplumunun en belirgin özelliğidir. Bu toplumun yarattığı ortamda meydana gelen gelişmeleri doğru algılamak ve değerlendirebilmek için eğitimli ve donanımlı bireylere gereksinim duyulmaktadır.

Bu durum, bireylerin değişen yapılanmaya ve yeni teknolojilere uyum sağlayabilmek için çaba göstermelerini ve kendi kendilerine öğrenmelerini gerektirmektedir. Özellikle bilgi kaynaklarının niceliksel artışı bireylerin bilgiye erişmelerini, eriştikleri bilgiyi kullanabilmelerini, eleştirel bir biçimde ele alarak özümsemelerini ve kendi yaşamlarına uygulamalarını önemli hale getirmiştir. Diğer bir ifade ile bilgi toplumu bireylerin bilgi okuryazarı olmalarını gerektirmiştir.

Bilgi toplumunda eğitim; bilgiyi anlayabilen, yorumlayabilen, kullanabilen, yenilerini ortaya koyabilen, düşünebilen, sorgulayabilen, problem çözme yeteneğine sahip, yaratıcı ve yenilikçi bireyler yetiştirmeyi amaçlamaktadır ve bu toplumda bireylerin bilgiye en uygun yol ve yöntemlere ulaşabilmeleri, nasıl öğreneceklerini bilmelerine bağlı olmaktadır. Bilgi toplumu düzeninde bireylerin eğitim ve beceri değerleri yükselmekte, onların kendilerini yetiştirmeleri, geliştirmeleri ve bireysel yeteneklerini sonuna kadar kullanabilmeleri ön plana çıkmaktadır.

Bireylerin bilgi ile yaşamayı öğrenme, analitik düşünebilme, sentez yapabilme, araştırıcılık, girişimcilik, problem çözme ve etkili iletişim kurma gibi bilgi ve becerilere sahip olması gerekmektedir. Bu bağlamda bireylerden bilgiyi alma, ezberleme, depolama ve uygulama yerine, öğrenmeyi öğrenmeleri ve bu bilgi-becerilerini yaşam boyu sürdürmeleri beklenmektedir.

Yeni teknolojilerin etkisiyle bireylerin öğrenme gereksinimlerinin artması “yaşam boyu öğrenme” kavramını ön plana çıkarmaktadır. Yaşam boyu öğrenme, bireysel, sosyal yaşantıda veya iş yaşantısında bilgi ve becerilerin geliştirilmesi amacıyla yapılan, örgün, yaygın ya da sürekli olarak devam eden öğrenme etkinliklerini kapsamaktadır. Bu eğitim etkinlikleri, bireylere yaşamlarının her döneminde öğrenme olanakları sunması ve onların yeterliliklerini devamlı geliştirmesi açısından önem taşımaktadır.

Bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler, bireylerin bir taraftan resmi ve resmi olmayan öğrenme ortamlarında eğitim ve öğretimlerini kolaylıkla sürdürmelerine katkı sağlarken, diğer taraftan sürekli biçimde bu teknolojilere yönelik olarak kendilerini yenilemelerini ve bilgi sahibi olmalarını zorunlu kılmıştır.

Günümüzde öğrenme ortamları okullar, üniversiteler, öğrenme merkezleri gibi kurumlarla ve fiziksel mekanlarla sınırlandırılmamaktadır. Bilgi ve ilişim teknolojileri bilgiye kolaylıkla erişmek için öğrenen bireyler esnek bir ortam ve fırsatlar sunmaktadır. Bu ortam, bireyleri kendi kendilerine öğrenmeyi güdülemekte, aynı zamanda bireylerin diğer bireylerle işbirliği yaparak öğrenmesine yardım etmekte ve öğretimi bireyselleştirmektedir. Bu doğrultuda bireyler kendi öğrenme gereksinim, istek ve koşullarına göre öğrenmeyi gerçekleştirebilmektedir.

Öğrenen bireyler bilgi ve iletişim teknolojilerinin ortaya koyduğu çoklu ortamları kendileri yapılandırdıklarında, bu teknolojiler tarafından kontrol edebilmek yerine, düşünme ve öğrenme düzeylerini yükselterek bu teknolojileri kullanma becerisi kazanmaktadır. Bu kapsamda bireyler, teknoloji kullanarak öğrenmeyi öğrenebilmektedir.

Bu teknolojiler ayrıca bireylere bilgi sunarak ve onlardan bilgi edinerek, bireylerin bilgiyi saklamasına ve yaymasına olarak vermekte; bireylerin öğrenmesini yeniden şekillendirmekte; bilgisayar, görsel-işitsel teknolojileri kullanma ve veri işletimine dayanan etkileşimli ve farklı bir öğrenme platformunun oluşmasına katkı sağlamaktadır. Diğer bir ifadeyle bu teknolojiler, daha aktif ve bireysel öğrenme için zamandan ve mekandan bağımsız bir öğrenme ortamı sunmaktadır. Günümüzde bireyler farklı coğrafik alanlarda yer alan bilimsel çalışmaları kütüphanelere, çeşitli ağlara ve bilgi kaynaklarına uzaktan kolaylıkla erişebilmektedir.

Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme ortamlarını etkilemesi, uzaktan eğitim, elektronik öğrenme, açık eğitim kaynakları, mobil öğrenme gibi kavramların ve öğrenme ortamlarının önem kazanmasını sağlamıştır. Günümüzde uzaktan eğitim, birbirinden bağımsız mekanlarda bulunan öğreten ve öğrenenlerin, teknolojik olanaklardan yararlanarak sanal öğrenme ortamlarında eş zamanlı veya ayrı zamanlarda bir araya getirilerek verilen planlı eğitim etkinliği olarak nitelendirilmektedir.

Uzaktan eğitim, çeşitli nedenlerle eğitim etkinliklerinin sınıf ortamlarının dışında gerçekleştirilmesi gerektiğinde, eğitim çalışmalarını planlayanlar ve uygulayanlar ile öğrenenler arasında iletişim ve etkileşim sağlaması, özel olarak hazırlanmış öğretim içeriklerini çeşitli ortamlar yoluyla sunması ve bazı eğitim sorunlarını gidermesi bakımından önemli bir alternatif oluşturmaktadır.

Web’in uzaktan eğitim etkinliklerinde kullanılmaya başlanması ile birlikte, öğrenen bireylerin diğer bireylerle ya da öğretmenlerle tek veya çift yönlü daha etkin iletişim kurması ve etkileşime dayanan hizmetlerin sunulması mümkün hale gelmiş, elektronik öğrenme kavramı ve öğretim yönetim sistemleri yaygınlaşmaya başlamıştır.

Elektronik öğrenme kavramı olarak eğitim ve öğretimin yayılımında internetin yanı sıra diğer bilgi toplama ve dağıtım teknolojilerinin de kullanıldığı süreç olarak tanımlanmaktadır. Ayrıca bilgisayar tabanlı öğrenme, web tabanlı öğrenme, sanal öğrenme, çevrimiçi öğrenme, dağıtık öğrenme e- öğrenme ile eş anlamlı olarak kullanılmaktadır. E- öğrenme, eğitimi bireyselleştirmekte, çoklu öğrenme ortamları hazırlamakta, derslerin daha kolay anlaşılması için görsel öğelerle desteklenen içerikler sunmakta ve ders içeriklerinin web ortamında yer almasından dolayı öğrenen bireylerin dersi sürekli olarak tekrar edebilmesine olanak tanımaktadır. Bu kapsamda e- öğrenme, eğitimin niteliği, maliyeti ve yaygınlaştırılması gibi temel sorunlara çözümler geliştirmekte, geleneksel öğrenme ortamlarının sunamadığı birçok özelliği bünyesinde barındırmaktadır.

Diğer taraftan mobil teknolojilerin gelişmesi ve yaygınlaşması ile birlikte, bireyler hareket halinde iken de öğrenme etkinliklerine devam edebilmektedir. Bu öğrenme biçimi “mobil öğrenme” olarak adlandırılmakta ve uzaktan eğitimin bir parçasını oluşturmaktadır. Mobil öğrenme ortamlarında cep telefonları, cep bilgisayarları, tablet bilgisayarlar ve dizüstü bilgisayarlar gibi mobil araçlardan yararlanılarak zaman ve mekan sınırlaması olmadan eğitim kurumları tarafından sunulan dijital eğitim içeriklerine kolaylıkla erişebilmektedir. Kavramsal olarak ele alındığında mobil öğrenme, belirli bir mekana bağlı olmadan eğitim içeriklerine erişebilmeyi, dinamik olarak üretilen hizmetlerden yararlanabilmeyi ve diğer bireylerle iletişimde bulunabilmeyi sağlayan, kullanıcıların bireysel olarak gereksinimlerine anında cevap vererek onların üretkenliklerini ve iş performansı verimliliklerini arttıran, mobil teknolojiler aracılığıyla gerçekleşen bir eğitim yöntemi olarak tanımlanmaktadır.

Öğretim yönetim sistemleri ise öğrenme etkinliklerinin kolaylıkla yönetilmesini sağlayan yazılımlardan oluşmaktadır. Bu sistemler öğrenme içeriklerini düzenleme, bu içerikleri sunma, paylaşma ve tartışma, ders kataloglarını yönetme, ödev verme, sınav yapma, bu ödev ve sınavlara ilişkin geri bildirimler alma, öğrenen bireylerin, öğretmenlerin ve sistemin kayıtlarını tutma ve rapor alma gibi işlevler sağlamaktadır. Öğretim yönetim sistemleri, e-öğrenme etkinliklerini kolaylaştırmak, daha sistematik, planlı bir şekilde gerçekleştirmek amacını taşımaktadır. Moodle, blackboard ve bigbluebotton en bilinen öğretim yöntemleri sistemleri arasında yer almaktadır.

Öğretim yönetim sistemlerinin gelişimi ile birlikte bireylerin öğrenme etkinliklerini fiziksel bir sınırlandırma olmadan, ücretsiz ve kolaylıkla gerçekleştirebilmelerine olanak tanıyan “açık eğitim”, “açık ders malzemeleri” kavramları önem kazanmıştır. Açık ders malzemelerine yönelik olarak Türkiye’de Türkiye Bilimler Akademisi tarafından 2007 yılında Ulusal Açık Ders Malzemeleri Projesi başlatılmıştır.

Gelişen öğrenme ortamlarının yanı sıra Web 2 Gelişen öğrenme ortamlarının yanı sıra Web 2.0 teknolojilerinin getirmiş olduğu yeni web yapısı, eğitim ve öğretim etkinliklerini doğrudan etkilemektedir. Örneğin, sosyal ağlar ve çoklu ortam uygulamaları, kişisel görüş belirtme, çeşitli gruplar oluşturma ve dosya paylaşımlarında bulunma gibi özellikleriyle işbirliğine dayanan bir öğrenme ortamının yaratılmasına olanak sağlamaktadır.

Bilgi ve iletişim teknolojilerinin sürekli gelişimi, öğrenme yaklaşımlarının ve ortamlarının yeniden şekillenmesini sağlamaktadır. Bu durum, öğrenen bireylerin problem çözme, karar verme, keşfetme, işbirliğine dayalı öğrenme ve eleştirel düşünme becerinin gelişmesine; öğretmenlerin ise öğrenme etkinliklerinin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesine yönelik olarak daha yaratıcı ve verimli olmalarına olanak tanımaktadır.