TASAVVUF II VIII. YARIYIL GÜZ DÖNEMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Allah’ın Huzurunda Olma Bilinci
Advertisements

AHLAK, MANEVİYAT ve MANEVİ HAYAT
İLMİHAL Bir müslümanın dinini en güzel şekilde yaşaması için öğrenmesi.
Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU
MELEKLERE İMANIN, FERT VE TOPLUM HAYATINDAKİ ETKİLERİ
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
PROF.DR.SÖNMEZ KUTLU ANKARA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
TÜRK-İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ
KUR’AN-I KERİMİN İÇERİĞİ
KURAN VE YORUMU 10. SINIF 4. ÜNİTE pedagojiformasyon.com.
BU BİLGİLERİ SİZİNLE PAYLAŞMAK İSTİYORUM.
AYŞE BAYRAKTUTAN DİKAB 1. GRUP.
Bu Slayt gösterisi www. varolmak. com sitesi tarafından hazırlanmıştır
KABİR HAYATI VE ŞEHİTLİK
KAZA VE KADERE İMAN AHİRET GÜNÜNE İMAN RABİA DOĞAN ERCİYES ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAK. DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİL. EĞİTİMİ ÖĞRT.
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
NAMAZ Görmedin mi? göklerde ve yerde bulunan herşey; güneş, ay, yıldızlar, dağlar, ağaçlar, hayvanlar ve insanların bir çoğu Allah´a hakikaten secde ediyorlar.
MALIN VE CANIN BEREKETİ ZEKAT
4. ÜNİTE :İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR ÖĞRENME ALANI: KURAN VE YORUMU
KAVRAM VE BİLGİ HARİTASI HAZIRLAMA 7. SINIF
İNSANIN PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İHTİYACI
DEĞERLER EĞİTİMİ DOĞRULUK VE ADİL OLMA.
RESİM-SLOGAN-KARİKATÜR-FOTOGRAF 7. SINIF
BU BİLGİLERİ SİZİNLE PAYLAŞMAK İSTİYORUM.
AHLAK NEDİR?.
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
Semaya Açık Namazgâhlar. Allah’a bağlılık nasıl kişinin iç dünyasıyla sınırlandırılamazsa, ibadetlerin de, sadece cami, mescit ve ev gibi kapalı mekânlarla.
Sorumluluk Bilinci.
Yunus Emre:  Yunus Emre (d Sarayköy, Mihalıçcık, Eskişehir - ö. 1321), Anadolu'da Türkçe şiirin öncüsü mutasavvıf ve filozof, Anadolu'da yaşamış.
4. İYİLİĞİ EMREDİP KÖTÜLÜĞE ENGEL OLMALIYIZ
Aklın Dinî Sorumluluktaki Yeri ve Önemi
4. İbadetlere Devamlılığı
İNSANIN PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İHTİYACI
Namaz Nedir ve Niçin Kılınır?
İslam’da Bilginin Kaynakları
TASAVVUFÎ YORUMLAR Tasavvuf: İslam dininde yer alan ahlakî esasları hayata geçirmeyi amaçlayan, Peygamber Efendimizin sünnetine dayalı bir hayat tarzını.
4. Kendimize Karşı Sorumluluklarımız :
Tefsir İlmi ve Temel Kavramları
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
dİn kültürü ve ahlak bİlgİsİ
BİLGİ YARIŞMASI A Grubu B Grubu C Grubu D Grubu.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
Temel Hadis Kavramlarıyla İlgili Oryantalist İddialar ve Eleştirisi
BU BİLGİLERİ SİZİNLE PAYLAŞMAK İSTİYORUM.
3. ÜNİTE: VAHYE DAYALI DİNLER
Sümeyye CENGİZ DKAB 2.
İSLAM HUKUKU- 1 İSLAM HUKUKUNUN NİTELİĞİ
9. Sınıftan Mezun Olunana Dek Görülecek Tüm Dersler
Neymar Gururla Sunar……..
Bugün neler öğreneceğiz?
ALLAH’IN KULLARINI KONTROL ve DENETİMİ
İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNİN ESASLARI
TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ
Peygamberimiz Ve Güzellik Zeynep Nur Balki 11/F 5172.
İslam kültür ve medeniyetinde yönetim anlayışının esasları.
TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ
9. Sınıf 4. Ünite Öğrenme Alanı: Vahiy ve Akıl
6. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ BİLGİ YARIŞMASI
TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ
KUR’AN’I ANLAMA VE YORUMLAMADA TEMEL İLKELER
KUR’ÂN’A ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR
Peygamber ve İlahi Kitap İnancı
TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ
TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ
TASAVVUF II VII. YARIYIL GÜZ DÖNEMİ
TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ
TASAVVUF I VI. YARIYIL bahar DÖNEMİ
TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ
Sunum transkripti:

TASAVVUF II VIII. YARIYIL GÜZ DÖNEMİ PROF. DR. AHMET CAHİD HAKSEVER

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 14. HAFTA Tasavvuf ya da genel adıyla mistisizm, din gibi insanın fıtrî bir yönüdür. Kimilerinde bu yön baskın çıkıp davranışsal boyuta geçerken kimileri için bu yoğunlukta bir ihtiyaç arz etmemektedir.

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 14. HAFTA Hz. Peygamber’in dünya-âhiret saadeti için muhataplarının durumuna göre farklı farklı tavsiyelerde bulunuşu da bu duruma işaret etmektedir. Nitekim bazı sahabeler farz ibadetlerle yetinirken bazıları dini daha derûnî boyutta yaşama eğilimi göstermişlerdir

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 14. HAFTA Herkes bir sanat veya edebiyat dalıyla ilgilenebilir. Ancak kişinin bir ressam, müzisyen ya da edebiyatçı olarak nitelendirilebilmesi için yaratılışından gelen potansiyelini gün yüzüne çıkarması beklenir

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 14. HAFTA Tasavvufu diğer ilim ve sanat dallarından ayıran ve tartışılan bir mevzu haline getiren yönlerden biri, onun suiistimale çok daha açık olmasıdır. Zira tasavvufi eğitim sevgi, güven ve teslimiyet üzerine oturmaktadır. İşte bu unsurların sınırları konusundaki bilgi eksikliği, konuyla ilgili karşılaşılan sorunların temel sebebidir

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 14. HAFTA Aslında, sufilerin “tasavvuf” tanımı, konuyla ilgili tartışmalara ışık tutacak niteliktedir. Buna göre tasavvuf, İslam’ın ruh hayatı ve İslam Peygamberinin şahsında temsil ettiği manevî otoritenin kurumsallaşmış ve günümüze kadar yaygınlaşarak gelmiş şeklidir

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 14. HAFTA Konusu marifetullah; gayesi sâlikleri “ihsân” denilen Allah’ı görüyormuşçasına kulluk şuuruna erdirmek, Kur’an’ı Allah Rasûlü (s.)’nün yaşadığı gibi yaşamaya çalışmaktır. Dolayısıyla tasavvuf bir din değil, ait olduğu İslam kültürü içinde kendine has yöntemlerle insanı kemâle erdirmeyi hedefleyen kurumlaşmış yapıya sahip bir sistemdir.

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 14. HAFTA Dini, ihsan boyutunda yaşamayı hedef edinen tasavvufun hümanizm, yoga, meditasyon gibi tecrübelere indirgenmesi, onun özünden uzaklaştırılmasıdır. İslam asıl, İslami yaşantının uygulanmasını, insanın kâmil mânâda mü’min olmasını, kesretten vahdete ulaşmayı hedef edinen tasavvuf ise fer’dir

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 14. HAFTA Kur’an ve hadislerde ıstılah anlamıyla tasavvuf ve tarikat kelimeleri geçmemektedir. Bu durum, bir disiplinin İslam dışı olduğu anlamına gelmez

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 14. HAFTA Fıkıh, hadis, tefsir, kelâm gibi ilim dalları da İslam toplumunun içinde bulunduğu şartlardan dolayı bu alanlardaki ihtiyacı karşılamak üzere yöntem, terminoloji ve literatürleriyle sonradan teşekkül etmişlerdir Hatta Kur’an-ı okuma usulü diyebileceğimiz tecvid bile sonradan oluşmuş bir ilimdir

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 14. HAFTA Bir şeyin İslam’dan olup olmaması hususundaki esas kriter, onun aynı kelimelerle ve terim anlamıyla Kur’an’da veya hadislerde geçmesi değil, nass ve sahih rivâyetlerin ifade ettiği anlama, gerçekleştirmeyi amaçladığı hedeflere uygunluktur

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 14. HAFTA Tasavvufla ilgili tartışmaların bir diğer nedeni, onun diğer ilimlere göre geç teşekkül etmesidir. Bunun temelde iki nedeni vardır.

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 14. HAFTA İlki tasavvufun, farklı kültür ve medeniyetlerle karşılaşan İslam dünyasında diğer ilim dalları (fıkıh, kelam ve hadis) gibi acil çözüm bekleyen sorunlarının bulunmayışıdır. İkincisi ise tasavvuf terminolojisinin nazari ilimlerden farklı olarak tecrübeye de bağlı oluşudır.

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 14. HAFTA Tasavvuf, aynı zamanda bir ahlâk ilmi olması hasebiyle İslam filozoflarınca diğer ilimlere referans konumunda, bir çatı ilim olarak da nitelendirilmiştir. Tasavvuf ve diğer ilim dalları, birbirini tamamlayan bir bütündür

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 14. HAFTA Şeriat, tarikat, hakikat, marifet şeklindeki kategorizasyon, tasavvufun uygulamalı bir ilim şekli oluşuna da dikkat çekmektedir. Birer eğitim kurumu hüviyetini kazanan tekkeler, tasavvufun kurumlaşmış şekli kabul edilen tarikatlar vasıtasıyla insanların meslek ve yaş gruplarına, yaşadıkları bölgelere, ruhi eğilim ve kültür düzeylerine, içinde bulundukları bölgenin sosyo-kültürel durumuna göre yöneldikleri mekânlara dönüşmüştür

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 14. HAFTA Tarikata girsin ya da girmesin Peygamberler ve onların müjdeledikleri dışında hiç kimsenin imanla vefât garantisi bulunmamaktadır. Başka bir ifadeyle salt bir tarikat ya da cemaate mensubiyetle, kişinin akıbeti hakkında emniyet hissi uyandırılmamalıdır

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 14. HAFTA Tarikatlardaki manevî eğitimin sevgi, güven ve teslimiyet üzere gerçekleştirilmesi, mürit-mürşit ilişkisine dair âdâbı da şekillendirmiştir. Şeyh gözetimindeki manevî eğitim, beslenme uzmanı kontrolündeki diyete ya da antrenör gözetimindeki egzersizlere benzetilebilir

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 14. HAFTA Rabıta insanın rol-model ihtiyacının müspet, yapıcı ve kâmil şahsiyetlere kanalize edilerek menfi yönelişlere engel olunmasıdır. Şeyhinin yanında takındığı edebi yalnız iken de sürdürmesi, nihâyetinde “nerede olursanız olun O sizinle beraberdir” âyetinin kişinin her ânına yansıtması beklenir

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 14. HAFTA Rabıta ile alâkalı bir diğer tartışma konusu ise tevessüldür. Allah’a O’nun isim ve sıfatlarıyla, sâlih amellerle, Allah Rasûlü (s.) ve sâlih kişilerle tevessül konusunda ulema ittifak ederken, vefât etmiş kişilerle, zaman ve mekân ile tevessül konusunda ihtilafa düştükleri görülmektedir

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 14. HAFTA İhtilafa düşülen tevessül çeşitlerinde şu iki nokta kerâhete illet olarak ileri sürülmektedir: - Allah’tan başkasını mutasarrıf görüp kendisiyle tevessül edilene dua ederek ulûhiyet atfetmek, - Vefâtlarından sonra peygamberlerin ya da sâlih kulların Allah üzerinde bir hakkı olduğunu iddia etmek

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 14. HAFTA Aslında bu iki illet, sadece ihtilaflı olan tevessül çeşitleri için değil, üzerinde ittifak edilen tevessül çeşitleri için de ileri sürülebilir. Yani sâlih amellerle tevessülde de peygamberlerden hayatta iken dua istemekte de vasıtayı putlaştırmak veya Allah üzerinde hak iddia etmek gibi bir durum söz konusuysa böyle bir tevessül anlayışı da caiz olmayacaktır

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 14. HAFTA Allah Rasûlü (s.) hayattayken de irtihalinden sonra da yegâne mutasarrıf Allah’tır. Bu bakımdan ilk üç çeşit tevessülde ittifak edilirken diğerlerinin kabul edilmemesinde böylesi bir illetin öne sürülmesi pek tutarlı görünmemektedir.

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 14. HAFTA Sufiler, tevhid hassasiyeti taşındığında ve yegâne mutasarrıfın Allah olduğu şuuruyla yapıldığında, bahsi geçen tüm tevessül çeşitlerinin Allah’a yakınlaşmaya birer vasıta olduğunu ileri sürerler

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 14. HAFTA Mürit ve mürşit arasındaki sevgi bağı, “şeyh uçmaz mürit uçurur” söylemiyle de dile getirilen abartılı yorumlara da sebebiyet verebilmektedir. Şeyhin, müridin her halinden haberdar olması gibi bir anlayış bu yorumlar arasında gösterilebilir.

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 14. HAFTA Peygamberler için bile böylesi bir tasarruf ancak Allah’ın dilemesiyle gerçekleşir. Yakup (a.s.) oğlunun kokusunu Mısır’dan almış, ancak yakınındaki kuyuda olduğu halde onun kokusunu hissetmemiştir

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 14. HAFTA Salih zâtların eşyalarının teberrüken saklanması, türbe ziyaretleri gibi hususlarda insanların yanlış anlamaya varabilecek bazı tavırları da söz konusu olmaktadır. İyiliği emir, yanlıştan sakındırma bâbında dini açıdan problemli olduğu düşünülen hususlara yönelik uyarılarda bulunulurken de uygun bir dil kullanılmalıdır

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 14. HAFTA İbn Teymiyye, Allah Rasûlü (s.)’ne hürmetinden ötürü onun kabrine secde eden bir Müslümanın tekfirle suçlanamayacağını ama ona, bunun kerâhetinin anlatılması gerektiğini belirtir.

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 14. HAFTA İnsanın mistik yönünün suiistimal edilebildiği gerçeğinden hareketle, kötü niyetli kişilerin taciz ve sömürülerine maruz kalmama, ehil olmayan kişi ve tarikatlardan uzak durma konularında mürit adaylarına da sorumluluklar düşmektedir. Dinin öngördüğü kurallar ve içinde yaşanılan toplumun örf, âdet ve gelenekleri içinde su-i zanna, fitne ve dedikoduya sebep olabilecek tavırlardan sakınmak elzemdir