DUYGU VE HEYECAN DUYGU VE HEYECAN DUYGU ÇEŞİTLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
STRES YÖNETİMİ.
Advertisements

SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Aşırı Sınav Kaygısı Yard.Doç.Dr.M.Zeki ILGAR
Şİddet Muhammet GÜLER.
MS ve Ruhsal Sorunlar Dr. Levent Tokuçoğlu 2004.
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
DUYGUSAL GELİŞİM Prof. Dr. Kurtman ERSANLI.
AŞIRI SINAV KAYGISI.
İngilizceden çeviri : Orkideler İngilizceden çeviri : Müzik: Autumn Rose.
STRESİ ÖNLEME STRESİN TANIMI STRESİN ŞEKİLLERİ STRESİN KAYNAKLARI
Acil Durum Yönetimi Eğitimleri
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
1. DUYGUSAL GELİŞİM 1.1. Tanımı ve Önemi
1-)ÇOCUGUN FİZİKSEL VE MOTOR GELİŞİMİNDE ETKİNLİK SAĞLAMAK A-)Fiziksel İhtiyaçların Karşılanması ve Sağlığın korunması B-)Fiziksel Yapının Tanınması.
Mahmut Fehime Güleç İlköğretim Okulu
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ANASINIFI VELİ SEMİNERİ
HOŞGELDİNİZ.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINAV KAYGISI KAYGI KAYGI; üzüntü, sıkıntı, korku, başarısızlık duygusu, sonucu bilememe ve yargılanma gibi heyecanların birini veya çoğunu içerebilir.
SINAV KAYGISI SEMİNERİNE HOŞGELDİNİZ
ERGENLİK DÖNEMİ VE GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
AİLE İÇİ ŞİDDET.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
STRES VE STRES TEPKİLERİ
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINAV KAYGISI.
SINAV KAYGISI. SINAV KAYGISI NEDİR? Sınav kaygısı,sınav öncesinde başlayan Sınav kaygısı,sınav öncesinde başlayan farklı,fiziksel ve psikolojik tepkilerle.
MADDE BAĞIMLILIĞI.
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
DİĞER TUTUMLAR.
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
ÖFKE NEDİR? Bireyin haz alma dünyasını engelleyen herhangi bir durum, olay veya kişi ile karşılaştığında oluşan duygudur. İstediğini alamama, haksız davranışlara.
SINAV KAYGISININ NEDENLERİ Zamanı iyi kullanamama Kötü çalışma alışkanlıkları Beklenti düzeyi Görev ve sorumlulukları erteleme Başarısız olma ve değerlendirilme.
Okul Yaptırma ve Yaşatma Derneği İlkokulu
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
ZARARLI ALIŞKANLIKLAR ve BAĞIMLILIK YARATN MADDELER
OLUMLU DÜŞÜNCE NEDİR? Hayatın her alanında, bizi her konuda etkileyen aslında bizim olaylara nasıl baktığımızdır. Şunu unutmamak gerekir ki; meydana.
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
STRES YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN.
ERGENLİK.
SANAT FELSEFESİ.
YAŞLILIKTA DEPRESYON ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
Oyun ve Din Öğretimi Dr. H. Kader ZENGİN.
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü Ruh Sağlığı Programları Şubesi
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
ERGENLİK.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
ERGENLİK.
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
DUYGU VE HEYECAN DUYGU VE HEYECAN DUYGU ÇEŞİTLERİ DUYGUSAL GELİŞİM
Sınav Kaygısı.
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
STRES YÖNETİMİ
 Stresi yönetebilmek için önce yöneteceğimiz şeyin ne olduğunu bilmemiz gerekiyor.
STRES YÖNETİMİ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
DUYGU VE HEYECAN.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Sunum transkripti:

DUYGU VE HEYECAN DUYGU VE HEYECAN DUYGU ÇEŞİTLERİ DUYGUSAL HAYATIN KONTROLÜ HEYECAN HEYECANIN NEDEN OLDUĞU ORGANİK DEĞİŞMELER HEYECAN ÇEŞİTLERİ GÜDÜLENME VE HEYECAN HEYECANIN YARARLARI VE ZARARLARI

DUYGU VE HEYECAN İnsan yaşamında duygular çok önemlidir, iç ve dış uyarıcılar bizde hoş ya da tersi tasarımlar yaratır. Hoş olanlar, haz yönünde, hoşlanmadıklarımız ise elem yönünde duygular yaratır. Örneğin, acıktığımızda, güzel bir yemek yememiz, olumlu yönde, bir konuda başarısız olmak ise mutsuzluk yönünde duygular uyandırır. Mutluluk enerji verir acı ve keder aktifliği azaltır, organizma durgunlaşır, sindirim sistemi bozuklukları olur. Haz halinde beden ısısında yükselme görülür. İnsanların yüz ifadelerinden neşeli ya da üzgün oldukları anlaşılır.

1- Organik değişimlere yol açarlar. Mutluluk Mutsuzluk 1- Organik değişimlere yol açarlar. Kuvvet artması, solunum, kan dolaşımı gibi olaylarda düzen, iştah artması. Kuvvet kaybı, solunum, kan dolaşımı gibi olaylarda düzensizlik, iştah kaybı, 2- Çevreye uyumun habercisidirler. Davranışımız çevreye uymaktadır. Örnek: Çalışmaları arttırmak. Davranışımız, çevreye uymamaktadır. Örnek: Çalışamamak 3- Haz ve elemler mutlak değildir. Soğuk günde içilen bir bardak çay Hasta bir insan çok güzel bir yerden hoşlanmaz. Her iki durum, kişinin duygusal durumundan kaynaklanır 4- Haz ve elemler alışkanlıklarla azalırlar. Sevilen bir yemeğin her gün yenmesi. Sevilen bir insanın ayrılığına alışkanlık

DUYGU ÇEŞİTLERİ İnsanın sadece kendini düşünmesinden bencil duygular meydana gelir. Bu kişiler kendi çıkarlarını herşeyin üstünde tutarlar. Kendi düşüncelerinin kabul edilmesini isterler. Kendisini sevmek, çıkarını aramak buna örnek olarak verilebilir. İnsan başkalarını düşündüğünde özgeci duygular başlar. Aile sevgisi, arkadaşlık, insanlık sevgisi buna örnek olarak gösterilebilir. Duygular, hem bireyin hem de çevrenin çıkarları üzerine bir amaç yöneldiklerinde yüksek duygular doğmaktadır. Örneğin, dersinde kürsüye çıkan bir öğretmenin ahlak duygusu. Olumlu Duygular (Mutluluk) Olumsuz Duygular (Mutsuzluk) Şiddetli Duygular (Derin keder) Hafif Duygular (Sıkıntı) Gerginlik uyandıranlar (Şaşkınlık) Gevşek olanlar (İlgisizlik) Bencil Duygular (Kendini Sevmek) Özgeci Duygular (Arkadaşlık Sevgisi) Yüksek Duygular Sanat adamının güzellik duygusu Duygular

Bir başka sınıflandırmaya göre, duygular üç bölüm altında toplanır : 1-Saldırıcılık davranışlarına yönelten duygular: Öfke kıskançlık 2-Yasaklayıcı ve savunucu davranışlara yönelten duygular: Korku, üzüntü 3-Sevindirici davranışlara yönelten duygular: Şefkat, mutluluk

DUYGUSAL HAYATIN KONTROLÜ İnsanın kişiliğinin temelinde, duygular yer aldığına göre, duyguların davranışlar üzerindeki etkisi çok önemlidir. Yeni doğmuş bir çocukta, doğum sonrası ilk haftalar da hemen hemen hiç değişmeyen genel bir duygu tepkisi gözlenir. Bu davranım, çevrenin ani değişim gösterdiği her zaman ortaya çıkar. Gelişim dönemleri boyunca çocuğun çevresin de artan değişikliklere gösterdiği duygusal tepkilerinde farklılık olur. Örneğin Üçüncü ayda hoş olmayan durumlara genel bir sıkıntı tepkisin de bulunur. Kendisine gösterilen bakım ve sevgiye karşılık gülümseme ve genel hoşlanma belirtileri ile karşılık verir. Hiçbir eğitime dayanmaksızın, büyüme ve gelişme ile meydana gelen duygu ve heyecan tepkileri, öğrenilmemiş heyecanlardır.

Küçük bir çocukta duygular basittir, yaş ilerledikçe çeşitlenip, sayıları artar. Bir büyükte görülen sevgi, şefkat vb. duygular, küçük bir çocukta görülmez. Yapılan araştırmalarda elde edilen sonuçlara göre, çocuklarda görülen ilk duygunun elem olduğu belirlenmiştir. Elemin gelişiminden nefret, korku ve kıskançlık meydana gelmektedir. Hazdan ise sevinç ve şefkat doğar. Çocuğun duygusal gelişiminin kontrol edilmesi mümkündür. Ancak bu kontrolün etkili olarak gerçekleştirilmesi, onun ilk yaşlardan itibaren düzenli olarak izlenmesine bağlıdır. Duygular kararsızdır, aniden ortaya çıkar ve çabuk değişir. Korkaklık, utangaçlık gibi özellikler, erken yaşlarda keşfedilip, yardım edilebildiği takdirde düzelme mümkündür.

İyi ve güzel duyguların doğup gelişimini sağlayarak olumsuz duygular ve heyecanlar engellenebilir. Olumsuz duygular, haz uyandıran ve tekrar edilen davranışlarla değiştirilebilir. Bunu sağlayan "Eğitim" dir. Örneğin bir çocuk hoşgörülü bir çevre içinde yetiştirilirse, olumlu davranışları destek görürse kendine güven duymayı, sabırlı olmayı öğrenir. Olumsuz duyguların yarattığı davranış bozukluklarını, kendi değerlendirir, yanlışlıklardan ders alarak tekrarlamamayı öğrenir. Eğitimin amacı, çocuğun yaşına göre beğenilen duygusal davranışlarda bulunmasına yardımcı olmaktır. Bu davranışların gerçekleştirilmesi için her çocuk, yaşamın tadını alabilecek, başkalarını sevebilecek, olumlu düşünebilecek şekilde eğitilmelidir. Çocuğun duygusal hayatının kontrolünde kaygılarının gözlenmesi ve nedenlerinin araştırılması önemlidir.

Fiziksel değişimler olur HEYECAN Heyecan, davranışların önemli nedenleri arasındadır. Uyarıcı dış çevreden gelir. Bu uyarıcının etkisiyle insan hem beden hem de zihin işleyişi bakımından genel bir karışıklığa uğrar. Gerilim artar Fiziksel değişimler olur Ruh sağlığı bozulur İrkilme tepkisi Uzun sürerse Uyarıcı kötü haber Korku, öfke hallerinde insan aşırı uyarılma durumdadır.

Aşırı çaba ve telaşlı bir uğraş Dış uyarıcılar gibi, iç uyarıcıların da şiddetli olması organizmayı aşırı derecede uyarır, insan böyle bir durumda gerekli önlemleri alır. Alarm Tepkileri Direnme Tepkileri Bitkinlik Tepkileri Aşırı çaba ve telaşlı bir uğraş Etkin ya da edilgen şekilde uyarıcıya direnme Direnme gücünü yitirme Aşırı Uyarılma Durumunda Gösterilen Tepkiler

Heyecan anında insanın etkinlikleri artar ve karmaşıklaşır Değişik heyecanlar, farklı insanlarda aynı tepkiyi yaratabilir Bir insan kendini korkutan durumdan kaçabilir (kaçma) b) Bir insanın kendini korkutan duruma saldırabilir (Saldırma) Değişik heyecanlar, farklı insanlarda aynı tepkiyi yaratabilir b) Sevinçten ağlama a) Korktuğu için ağlama Heyecanları birbirinden ayırmanın güçlükleri

Güdülenme - Heyecan ilişkisi Yılgınlık Kaygı Umutsuzluk Güdülenme - Heyecan ilişkisi Davranışlarımızın temeli olan güdülerin engellenmesi uzun süre devam ederse, güdülenme ve heyecanlanma şiddetlenerek, insanın akıl sağlığını tehlikeye düşürür. Bu nedenle yaşantımızda fizyolojik ve sosyal güdülerin her ikisinin de doyurulması, güdülerin heyecanlarla paralel olarak karşılanması gerekir.

HEYECANIN YARARLARI VE ZARARLARI 1- İnsana enerji verir, bir işe heyecanla başlamak, insanı motive eder, başarılı olmasını sağlar. Şiddetli heyecan anında, gösterdiği aşırı kuvvet kısa sürer. 2- Heyecan insanın uzun süre etkin olmasını sağlar. 3- Heyecan elem duygusunu azaltır. Heyecan esnasında insan dış etkilere fazla duyarlı olamaz. Zararları: 1- Heyecanlar insanı bitkin, yorgun bir hale getirebilir. 2- Heyecanlar, insanları kararsızlığa yöneltebilir. Böylelikle çatışmalar yaşanır, insan hiç bir durumu düşünemez hale gelir. 3. İnsanlar, heyecan esnasında davranışlarını kontrol edemezler. 165