KİŞİLERARASI ÇEKİCİLİK VE YAKIN İLİŞKİLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mesleki Gelişim Kuramı (Donald E. Super)
Advertisements

İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
? ? ? Bugünlerde şu soruları kendinize soruyor musunuz?
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
4-5 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
BİLİŞSEL AĞIRLIKLI DAVRANIŞÇI YAKLAŞIM EDWARD C. TOLMAN ( )
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
5. BÖLÜM GELİŞİMSEL YAKLAŞIMLAR
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
KİŞİLERARASI İLİŞKİLER VE ÇEKİM
REHBERLİK.
Yrd.Doç.Dr.Nurten SARGIN Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi
1. DUYGUSAL GELİŞİM 1.1. Tanımı ve Önemi
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Biyolojik, Bilişsel ve Sosyo-Duygusal Süreçler B) Gelişimin Doğası Biyolojik, Bilişsel ve Sosyo-Duygusal Süreçler Gelişim Dönemleri.
Dr M SÖZBİLİR Motivasyon
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
Öğretim İlke ve Yöntemleri
ERGENLİK ve PROBLEMLERİ
Ebeveynlik Kuram ve Araştırmalarıı
DİNÎ GELİŞİM VE TEORİLERİ
AKRANLAR, ROMANTİK İLİŞKİLER ve YAŞAM TARZLARI
1.1 GİRİŞ Bu kitap, çevre psikolojisi (environmental psychology) konusunda temel bilgileri kazandırmak amacıyla hazırlanmıştır. Çevre psikolojisini,
BÖLÜM 10 OYUN. BÖLÜM 10 OYUN 1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler Oyun, çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden gelişimini.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
ÇOCUK GELİŞİMİNE FARKLI BAKIŞ AÇILARI
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
BÖLÜM 10 ERKEN ÇOCUKLUKTA DUYGUSAL ve SOSYAL GELİŞİM.
Sosyal Gelişim Sosyal gelişim bireyin doğumundan itibaren ailede başlamaktadır. Anne-çocuk ilişkisi doğumdan itibaren (diyalog, oyun, dans, oyuncak) sembolize.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Saldırganlık Nedir? Bazı Saldırganlık Kuramları Nelerdir? Saldırganlık Üzerindeki Bazı Etkiler Nelerdir? Saldırganlık.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
Arkadaşlığa Ve Çekime Neler Yol Açar?Aşk Nedir? Yakın İlişkiler Kurulmasına Olanak Sağlayan Faktörler Nelerdir? İlişkiler Nasıl Biter? HANGİ ANA BAŞLIKLARI.
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
Toplumsal Sapma ve suç SOSY103.
BİREY MERKEZLİ TERAPİ.
Bağlanma Kuramı Açısından Yakın İlişkiler
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
ANA BABA OKULU-II ÖZEL OĞUZ FEN BİLİMLERİ TEMEL LİSESİ.
AİLENİN TANIMI, ÖNEMİ VE TARİHSEL GELİŞİMİ
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
MEDYA VE ÇOCUK
Bilimsel İçerik Bilimsel içerik, bilimsel bilgiyi oluşturmaktadır. Erken çocukluk döneminde fen eğitimi de, çocukların yaşadığı çevre hakkında gerekli.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Alıştırma Hocası: Mr.Muhittin KAHVECİ.  Aile psikolojisi; birey, eş ve ailelerin ilişkilerinde yaşadığı duygu, düşünce ve davranışlara odaklanır. Ve.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ÖĞRENME.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
KİŞİLİK GELİŞİMİ PSİKOANALİTİK KURAM.
ALTIN KURALLARLA GÜVENDEYİM
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
9. HAFTA AİLE.
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
EMPATİK İLETİŞİM.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
Sunum transkripti:

KİŞİLERARASI ÇEKİCİLİK VE YAKIN İLİŞKİLER

«Sevmek, insanların birbirlerine bakmaları değildir, birlikte aynı yöne doğru bakmalarıdır». Andre Gide Çekicilik Çekicilik, bir kişinin bir başkasından hoşlanmasını sağlayan durumdur. Arkadaşlıkların başlamasında çekicilik önemlidir. Başkalarıyla yakınlaşma, birlikte olma gereksinimi önemli olup, olumlu ve uzun süreli ilişkiler oluşturmanın altında yatan etmendir.

Yirminci yüzyılın başında yakınlaşma ihtiyacı içgüdü bağlamında açıklanmaya çalışılmıştır. Örneğin, McDougall yakınlaşmayı, doğuştan gelen bir arada olma eğilimine bağlamıştır. Bu bakımdan McDougall, sürüler ya da koloniler halinde yaşayan diğer hayvanlarla ortak bir yanımız olduğunu düşünüyordu.

Sürü içerisinde yer alma davranışının sadece sürü içgüdüsüyle açıklanamayacağını öne süren Watson’ın öncülüğünde davranışçı yaklaşımın ortaya çıkmasıyla birlikte, içgüdü kuramları önemini kaybetmiştir. Sosyal davranışa biyolojik bir temel bulma çabaları ise esas olarak evrimsel sosyal psikoloji alanında gerçekleşmektedir.

Yakınlaşma davranışına ilişkin modeller Altman’ın kişisel alan düzenleme kuramına (KADK) göre yakınlık davranışı bireyin başkaları için az çok ulaşılabilir olmasının ve onlara açık olma arzusunun sonucudur. Örneğin, birey içine kapanmaktan doyum alıyorsa kişisel alanı geniştir ve gerektiğinde kendi sınırlarını daha kıskanç bir biçimde koruyabilir.

Kişisel alan zaman içinde ciddi dalgalanmalar gösterebilir ve iki ilkeye göre işler: 1. Diyalektik ilke –Bu kişinin mahremiyet isteği birkaç saat içinde bile iki kutup arasında (yani başkalarına açılmaktan kendine kapanmaya) gidip gelebilir. 2. Optimizasyon ilkesi –Buna göre,birey olmasını arzu ettiği ve gerçekte kurduğu temasların düzeylerini birbirine denkleştirmeye çalışır. Eğer gerçekte kurduğu temaslar (sayısal olarak) oldukça düşük düzeydeyse sosyal açıdan kendisini yalnız hissedecektir, bu temaslar çok yüksek düzeyde olursa bu defa bunalacaktır.

Dolayısıyla yakınlaşma ihtiyacı başkalarıyla körlemesine bir etkileşime girme arayışı değildir. Bu bakımdan KADK, yakınlaşma davranışındaki değişimlerin yanı sıra, insanların kendileri ile başkaları arasındaki fiziksel mesafeyi düzenleme tarzlarını da açıklar.

O’Connor ve Rosenblood, sosyal yakınlaşma modeli (SYM) denilen alternatif bir model önermişlerdir. Bu yaklaşım KADK’nın optimizasyon ilkesini kabul eder, fakat diyalektik ilkenin yerine homeostaz ilkesini koyar. Buna göre; İnsanlar nasıl aldıkları kaloriyi düzenliyorlarsa, başkalarıyla kurdukları temasın düzeyini de kontrol eder, onu istikrarlı ve istendik bir düzeyde tutarlar.

Bağlanma tarzları Berscheid, görece istikrarlı yetişkin ilişkilerinin ‘bir yerden başladığını’ ve yetişkinlerin birbirine bağlanmasının kaynağını araştırma çabasının giderek gelişim kuramına bağımlı hale geldiğini ifade etmiştir. Bu bakımdan Bowlby’nin erken çocukluk döneminde çocukların bağlanma davranışı üzerine çalışmaları, yetişkinlerdeki bağlanma tarzları üzerine gerçekleştirilen araştırmaları kamçılamıştır.

Feeney ve Noller’a göre, çocuklukta geliştiği düşünülen bağlanma tarzları (kaygılı, güvenli, kaçınmalı) yaşamın devamındaki romantik ilişkilerin oluşma tarzını etkiler. Örneğin, Feeney, evli çiftlerde bağlanma düzeylerini, iletişim örüntülerini ve ilişki doyumunu değerlendirmiş ve güvenle bağlanan (rahatlıkla yakınlaşan ve ilişkilere dair kaygısı düşük olan) bireylerin, daha çok, kendileri gibi olan kişilerle partner olduklarını bulgulamıştır.

Evrimsel kuram ve sosyalleşme/sosyal beklenti kuramı ise aksine fiziksel cazibenin insanların gelişimini ve etkileşimini belirlediğini ileri sürer. Evrimsel kuram eş seçiminin, iyi genlerin ve çekici çocuğa ailesi tarafından gösterilen ayrıcalıklı ilginin oynadığı rolü vurgular. Sosyalleşme kuramı sosyal ve kültürel normların ve deneyimlerin güzellik yargısı üzerindeki etkilerini vurgular; sosyal beklenti kuramı ise sosyal stereotiplerin kendi gerçekliklerini yarattığını iddia eder.

Yakın tarihli araştırmalara göre çekicilik, Erkek yüzleri de dahil olmak üzere yüz ifadesinin/hatlarının düzgün olması; Genç olmak; İnce yapılı olmak; Dürüst ve ; Ekonomik durumu iyi olmak ile ilişkilidir.

Çekicilik Kuramları Denge kuramı Denge kuramı nesnel gerçeklikten ziyade insanların zihinsel süreçlerine odaklanır. Buradaki anahtar fikir, insanların kendilerine benzeyen insanları seçtiğidir; çünkü uyuşma olumlu etkisi olan bir doğrulama deneyimidir.

Pekiştirme kuramları Çekiciliğe dair yalın bir pekiştirme modeline göre, bir ödül aldığımız sırada ödülle hiçbir ilgileri olmasa da orada bulunan insanlardan hoşlanabiliriz. Griffitt ve Guay, bir grup seyirciye, bir başkasının çeşitli katılımcılara ödül ya da ceza vermesini izletmiştir. Seyirci sürece katılmadan sadece orada bulunduğunda da pekiştirme gerçekleşmiş, katılımcı ceza değil ödül aldığında seyirciden hoşlanmıştır.

Sosyal takas kuramı Sosyal takas kuramı bir ilişkide en az iki insanın bulunması olgusuna odaklanır ve kuramın adından da belli olduğu gibi insanların karşılıklı olarak birbirlerini nasıl ödüllendirdikleriyle ilgilenir. Bu kuramın başlıca destekçilerinden biri Skinner’ın işlemsel psikolojisinden yararlandığını belirten Homans’tır.

Kaç tür sevgi var? Sevme Tarzı Özellikler Eros Romantik aşk Sevgi, yoğun duygusal bir deneyimdir. İlk görüşte âşık olunur ve tensel aşk esastır. Storge Arkadaşlık ya da dostluk sevgisi Sevgi birliktelikten, paylaşımdan ve kendini açmadan kaynaklanan rahatlatıcı bir yakınlık halidir. En iyi arkadaş düşünceli, cana yakın ve dostane olandır. Ludus Aşk oyunu Başkaları nasıl satranç ya da tenis oynarsa bu kişi de aşk oyunu oynar ve onu kazanmaktan hoşlanır. Hiçbir ilişki çok uzun sürmez, genellikle partner artık sıkıcı bulunduğunda ya da iş ciddiye bindiğinde ilişki bitirilir. Mania Deli gibi âşık olma Deli gibi âşık olan kişi partnerine yoğun duygular besler, kıskanç ve takıntılıdır. Bu tür âşık, sevdiği insana son derece bağlıdır ve dolayısıyla, reddedilmekten korkar. Pragma Mantık aşkı Bu, uygun bir eş bulmak için ‘pazara çıkmak’tır. Gerekli olan tek şey ilişkinin iyi gitmesi, partnerlerin uyumlu olması ve birbirlerinin temel ihtiyaçlarını gidermeleridir. Pragmatik âşık heyecandan çok memnuniyet ister. Agape Verici (özgeci) aşk Bu tür aşkta koşulsuz ilgilenme, verme ve bağışlama söz konusudur. Aşk, kendini, sevilen kişiye kayıtsız şartsız sunmaktır.

Hatfield ve Walster, kendi üç faktörlü aşk kuramlarına göre; 1. Aşkı bir durum olarak kabul eden kültürel bir belirleyici; 2. Uygun bir aşk nesnesinin varlığı -çoğu kültürde norm karşı cinsten ve benzer yaştan biridir; 3. ‘aşk’ olarak etiketlenmiş duygusal uyarılma -bu, uygun aşk nesnesiyle etkileşime geçince, hatta onun düşününce hissedilen bir uyarılma durumu olarak tanımlar.

Yalnızlık Yalnızlık, ilişkilerimizde yaşadığımız doyumsuzluktur. Bu, başkalarıyla istendik etkileşim düzeyimiz gerçek etkileşim düzeyimizi karşılamadığımızda ortaya çıkar. Perlman ve Peplau, çalışmalarında,kişisel bir duygu olan yalnızlık ile kişinin fiziksel olarak başkalarından uzakta bulunma durumu olan tek başınalığı birbirinden ayırmıştır.