Zeka geriliği VE ÇOCUK VE ERGENLERDE PROBLEM DAVRANIŞLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
Advertisements

Şİddet Muhammet GÜLER.
AİLE ve ERGENLİK Kişilik Oluşumunda Ailenin Etkisi
ANA BABA VE ERGENLİK.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
Okullarımızda Yaygın Bir Sorun:
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
BÜYÜYEN TEHLİKE: SİBER ZORBALIK
OKUL ZORBALIĞI.
HİZMET-İÇİ EĞİTİM MAYIS 2007
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
İçindekiler Zorbalığın Tanımı
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ANASINIFI VELİ SEMİNERİ
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Lise Öğrencileri Semineri
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
AKRAN ZORBALIĞI.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
OKUL ZORBALIĞI.
ŞİDDET VE SONUÇLARI.
AKRAN ZORBALIĞI Meltem ÖZDEMİR.
ŞİDDET VE YARDIM SINIRLARIMIZ
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ VE OKULA UYUM
AİLE VE ÖĞRETMENE DÜŞEN YÖNÜ İLE AKRAN ZORBALIĞI
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ZORBALIK.
Çocuklarda Travma sonrası stres bozukluğu
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
Okullarda Şiddet ve Ailelere Düşen Görevler
ŞİDDET NEDİR???.
OTİZM.
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
Sosyal Gelişim Sosyal gelişim bireyin doğumundan itibaren ailede başlamaktadır. Anne-çocuk ilişkisi doğumdan itibaren (diyalog, oyun, dans, oyuncak) sembolize.
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
Mehmet Akif Ersoy İlkokulu Sunar. ÇOCUĞUN GELİŞİM DÖNEMLERİ 0 – 2 YAŞ BEBEKLİK DÖNEMİ 2 – 6 OYUN DÖNEMİ 6 – 12 OKUL DÖNEMİ 12 – 18 ERGENLİK.
OKUL SEMİNERLERİ:2 ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN UYUM VE DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI.
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
Şahinbey Rehberlik ve Araştırma Merkezi
AKRAN ZORBALIĞI HİZMET-İÇİ EĞİTİM MAYIS AKRAN ZORBALIĞI NEDİR? “Bir ya da bir grup insanın kasıtlı olarak, tekrarlayan bir biçimde diğer bir kişiye.
ÇOCUK VE SUÇ.
MURAT KARADUMAN AFYONKARAHİSAR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
SERVET AKAYDIN ORTAOKULU
EYYÜBİYE REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ERGENLİK.
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Ortaokul Öğrenci Semineri
Rehberlik Servisi.
ANA BABA VE ERGENLİK.
ERGENLİK.
ERGENLİK.
OKULA İLK GİTTİĞİNİZ GÜNÜ HATIRLIYOR MUSUNUZ?
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ ADIYAMAN
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
ZORBALIK –AKRAN ZORBALIĞI VE BAŞ EDEBİLME YÖNTEMLERİ
Çocuklarımızı internette ne gibi tehditler bekliyor?
AKRAN ZORBALIĞI.
Çocuklara Yönelik Şiddetin Önlenmesi
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri.
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
ESRA ÇELİK 12/A Şiddet, bireyin fiziksel, cinsel, psikolojik veya ekonomik yönden zarar görmesiyle ya da acı çekmesiyle sonuçlanan veya sonuçlanması.
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Öğrenci Semineri
ZORBA MISIN?.
Sunum transkripti:

Zeka geriliği VE ÇOCUK VE ERGENLERDE PROBLEM DAVRANIŞLAR

Zeka geriliği Zihinsel ve uyum işlevlerinde yetersizlik Gelişimsel dönemine uygun beceri geliştirememe ve ortalamanın altındaki zeka işlevine sahip olma. En yüksek görülme oranı okul çağıdır. Alt Sed 13 kat

Sınır zeka IQ: 71-90 Öğrenme hızı daha yavaş Genelleyememe Karmaşık fikirleri anlamada güçlük Okumayı geç sökme Okula gidene kadar fark edilmeme Sosyal uyum sorunu yaşamama Genellikle tembel yaramaz çocuk olarak adlandırılırlar.

Hafif derecede zeka geriliği 50/55-70 Zeka geriliklerinin % 89’u bu gruptadır. Eğitilebilir düzeyde zeka gerilikleri bu gruptadır Akademik beceri gerektiren durumlara kadar farkedilmeyebilirler En fazla 6. sınıfa kadar olan akademik bilgiyi öğrenebilirler Erken tanı ebeveyn desteği ve özel eğitim Alışılmadık toplumsal streslerde yardım ve rehberlik ihtiyacı

Orta derecede zeka geriliği 35/40- 50/55 Tüm zeka özürlerinin % 10’u 2. sınıf akademik bilgi Sosyal beceri ve uğraşı eğitimi alabilirler Aileden uzak olmamak şartıyla destek ve denetimle beceri gerektirmeyen işleri yaparak kendi geçimlerine katkıda bulunabilirler AĞIR DERECEDE ZEKA GERİLİĞİ 20/25-30/35

Ayrılık kaygısı ve okul fobisi Uygun yaş, uygun şiddet Çocuk ve gençlerde %4 En sık başlangıç 7-8 Mizaç faktörü, biyolojik faktörler, anneye bağlanma özelliği, zorlayıcı yaşam olayları, annenin kaygı bozukluğu ve kaygılı bağlanma örüntüsü, aşırı koruyucu ebeveynlik Çocukluk döneminde en sık görülen rahatsızlık Tanı kriterleri: ayrılık ve kötü bir şey olacağı hissi, gitmeyi reddetme, ayrılık kabusları

Ayrılma durumunda baş ağrısı karın ağrısı 4 hafta 3/1 de okul fobisi

Okul fobisi Çocukların yaşadıkları duygusal sıkıntılar ve kaygılar nedeniyle okula gitmemesi, okula devam etmemesidir. Okul reddi davranışı okula devam etmede, bir günü okulda geçirmede çocuktan kaynaklanan güçlükler olarak tarif edilebilir okul günlerinde bedensel yakınmalar, öfke patlamaları, evde kalmayı tercih etme gibi davranışları içerir

Okul hayatının herhangi bir döneminde çıkabilir. Belirli yaş ve geçiş dönemlerinde sıklığı artar 5-6 yaş ve 10-11 yaşlarında artış gösterir Çocuğun kaygılı bir yapısının olması, özgüven eksikliği, okula hazırlanmamış olması, aşırı koruyucu ebeveynlik, ebeveynin kaygı bozukluğu Okula gitme saatlerinde bulantı, kusma, ağlama nöbetleri, öfke patlamaları, gece uykusunda güçlük, kabuslar. Okuldaki sıkıntılar eve gelince tamamen yok olur. Okula göndermeme sorunu büyütür

Karşı olma-karşı gelme bozukluğu Çocuğun beklenen yaş ve gelişim düzeyine göre aşırı derecede öfke nöbetleri, kurallara uymayı reddetme ve başkalarını isteyerek rahatsız etme Okul çağı çocuklarının %16-22sinde olumsuz tutum karşı gelme davranışı %2-16 oranında karşı gelme bozukluğu Bozukluk genellikle 8 yaştan önce başlar ve ergenlikten sonra devam etmez Güç, denetim ve bağımsızlık konuları ile aşırı ilgili ebeveynler. Ebeveynin aşırı ilgisi, sorun davranışın uzun uzun tartışılması, yeterince sınır konulmaması, tutarsız ebeveynlik

Çocuklar sıklıkla erişkinlerle tartışmaya girerler Çocuklar sıklıkla erişkinlerle tartışmaya girerler. Kolayca kızabilir ve çoğu zaman kızgın, içerlemiş ve güceniktirler. Sıklıkla büyüklerin koydukları kurallara isteyerek karşı gelirler ve diğer insanları kasıtlı olarak kızdırırlar. Kendi hataları için sıklıkla başkalarını suçlarlar. Çoğu zaman kindarlardır. Psikoterapi ile kendilik değerinin artırılması, sosyal beceri geliştirme ve olumlu baş etme becerilerinin geliştirilmesi gerekir.

Okul zorbalığı Hırpalama, eziyet etme, rahatsız etme ve özgür öğrenme haklarını elinden alma

Okul zorbalığı bir ya da birden çok öğrencinin kendilerinden daha güçsüz öğrencileri kasıtlı ve sürekli olarak rahatsız etmesiyle sonuçlanan ve kurbanın kendisini koruyamayacak durumda olduğu bir saldırganlık türüdür. Okul zorbalığı tekme atma, tokat atma, itme gibi fiziksel; sataşma, alay etme, dalga geçme, kızdırma, isim takma, küçük düşürücü sözler söyleme gibi sözel, dedikodu çıkarıp yayma, arkadaş grubundan dışlama ve yalnızlığa terk etme gibi dolaylı ya da para ve diğer eşyalarını zorla alma, almakla tehdit etme, eşyalarına zarar verme gibi davrannışsal olarak ortaya çıkabilir.

Zorbalık ve cinsiyet Hem zorbalık yapan hem de zorbalığa uğrayan öğrencilerin önemli bölümü erkeklerdir Kız ve erkek öğrencilerin zorbalığa uğrama biçimleri farklıdır Kızlar zorbalık eylemlerinden daha fazla üzüntü duymakta ve ilerleyen yıllarda duygusal gelişimleri daha fazla etkilenmektedir Yapılan çalışmalar kız ergenlerin kendilerine yapılanları aile ve arkadaşlara anlatmayı tercih ettiği, erkeklerin kimseye söylemediğini göstermektedir.

Zorbalık ve yaş Kurban olma yaşla azalırken zorba olmada değişim olmamakta ya da artış olmakta Küçük yaşlarda fiziksel zorbalık, yaş arttıkça sözel zorbalık

Zorbalığın sonuçları Kurbanlarda; okulu sevmeme, okuldan kaçma, kaygı, kızgınlık, çaresizlik duyguları. Devamsızlık, başarı düşüşü, özsaygı düşüşü. Diğer öğrenciler için statü kaybı ve zorbalığa uğrama riski Yetişkinlik yıllarına etkisi

İngiltere’de 8-9 yaşlarında 3000 öğrenci üzerinde yapılan bir taramada zorbalığa uğrayan öğrencilerin %42ünün uyku sorunu yaşadığı, %2 sinin altını ıslattığı, %4’ünün üzüntülü olduğu, %2’sinin sıkça başının ve karnının ağrıdığı bulunmuştur. 6. ve 9. sınıf öğrencileri arasında zorba olduğu saptananların %60’ının 24 yaşına gelene kadar en az bir kez %35-40’ının ise en az 3 kez bir suçtan dolayı mahkemelik olduğu saptanmıştır.

Zorba ve kurbanın özellikleri Aşırı saldırgan zorbalarda kişilik bozuklukları olduğu, şiddete karşı olumlu tutumları olduğu saptanmıştır. Zorbalar kendilerini güçlü hissetme, başkalarını ve olayları kontrol etme gereksinimi duydukları, kurbanlarının acı çekmesinden kendilerini sorumlu tutmadıkları, hatta bundan doyum elde ettikleri bulunmuştur Banks (1997); zorba öğrencilerin daha çok fiziksel cezanın verildiği, sorunların üstesinden gelmek için fizik gücün öneminin vurgulandığı, bu gücü kullanmanın öğretildiği ancak aile desteği ve sıcaklığın yeterli olmadığı ailelerden geldiğini bulmuştur. Güvenli Zorbalar ve Kaygılı Zorbalar

Kurbanlar; içe dönük, kaygılı, güvensiz, çekingen ve ürkektirler Kurbanlar; içe dönük, kaygılı, güvensiz, çekingen ve ürkektirler. Düşük özsaygı ve sosyal beceri düzeyine sahip, as sayıda arkadaşı olan ve sosyal olarak dışlanan çocuklardır. Kendilerini nadiren savunurlar Aşırı koruyucu anababalık ile ilişki gösteren çalışmalar vardır. Pasif Kurban ve Kışkırtıcı Kurban

Zorbalığın meydana geldiğiyerler Zorbalığı anlayabilmek için zorbalığın nerede meydana geldiğini saptamak önemlidir Oyun Alanları Okul koridorları Sınıflar Türkiye’de en çok sınıf sonra koridor, okul dışı yerler ve oyun alanları

Şikayet?

Zorbalığa karşı duyarlılığı azaltan yanlış inançlar Kavga etmek ve saldırganca davranmak, büyüme ve gelişmenin doğal bir parçasıdır; Zorbalığa uğrayanlar belki bir süre acı çekerler ama daha sonra unutacaklarından pek de büyütülecek bir şey değildir; Başkalarını kızdırmak bazen eğlencelidir; Bazı öğrenciler zorbalığı hak ederler; Zorbalıktan şikayet eden öğrenciler ana kuzusudurlar; Zorbalık yapanları görmezden gelirseniz sizi bırakırlar; Zorbalık yapıldığında bunu yetişkinlere anlatmak ispiyonculuktur; Bir zorbayla başetmenin en iyi yolu onunla kavga etmek ve intikam almaktır

ÖNERİLER?