Birinci Basamak İçin Kadın Cinsel İşlev Bozukluğu

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
Advertisements

ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
CP HASTALARINDA SOSYAL HİZMETLER. CP hastalıklı bireyin temel özbakım, sosyal ve mesleki becerileri kullanabilecekleri yeterlilik düzeyine ulaşabilmeleri.
2016 Dünya Sağlık Günü Diyabeti (şeker hastalığını) Yenelim! Dr Pavel Ursu Dünya Sağlık Örgütü Türkiye Temsilcisi.
Cerrahi sonrası hızlandırılmış nekahat ülkemiz koşulları için uygun değildir Dr. M. Bülent Tırnaksız Genel Cerrahi Anabilim Dalı Hacettepe Üniversitesi.
Sağlık Gözetimi ve Çalışma Ortamı Gözetimi
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
1 HASTA UYUMU UYUMU Yrd. Doç. Dr. Zeliha Cansever Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Konya.
Aile Hekimliği Uzmanlık Eğitiminde Alan Eğitiminin Yeri ve Önemi
 Ülkemizdeki nüfusun sayısı ve nüfusla ilgili veriler yapılan nüfus sayımları ile elde edilir. Bu sayımlar sonucunda, toplam nüfus, nüfusun yaş gruplarına.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
 LÖSEV, 24 Eylül 2000 tarihinde, lösemili çocuklara özel, modern tıbbın tüm olanaklarını bünyesinde barındıran 2000'li yılların.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
Program Tasarım Modelleri
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE GÖRÜLEN PSİKOLOJİK PROBLEMLER.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Birinci Basamak İçin Kadın Cinsel İşlev Bozukluğu Dr. Nermin EROL Antalya 2007 Sağlık SlaytArşivi:
Erkekte Cinsel Fonksiyon Bozuklukları
Zehra ASLAN AYDOĞDU KTÜ Aile Hekimliği AD
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Temel Tıp Eğitiminin Human Papilloma Virüs (HPV) Farkındalığı üzerine etkisinin incelenmesi Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi ÖÇM 2 çalışma grubu.
Doğum Öncesi Nedenler Annenin doğum öncesinde geçirmiş olduğu hastalıklar (özellikle hamileliğin ilk üç ayında geçirilen kızamıkçık, frengi, toksoplazma.
OBSESİF KOMPULSİF BOZUKLUK
Doç. Dr. Melike KAPLAN Sağlık ve Kültür.
AİLELERİN YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Diyabet ve Cinsel Sağlık
M Arş. Gör. Dr. Esranur AKBULUT
NOT VERME VE MEZUNİYET.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
DİJİTAL VATANDAŞLIK ve E – DEVLET
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
2. Sağlık hizmetleri.
ÇOCUK İSTİSMARI İLE MÜCADELEDE BİRİNCİ BASAMAK YAKLAŞIMI
1. sağlık ve sağlığın girdileri
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
. DERS.
ŞİDDET DÖNGÜSÜ ve Kadına Yönelik Şiddet
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Geliştirme Genel Müdürlüğü
10. HAFTA TOPLUMSAL CİNSİYET.
Gelişim ve Temel Kavramlar
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Poster Başlığı Birinci YAZAR Bulunduğu eğitim düzeyi (Lisans, Yüksek Lisans, Doktora), Lisans için bulunduğu sınıf, öğrenim gördüğü kurum, lisansüstü öğrenciler.
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
Kantitatif Araştırma Özeti 8 Mayıs 2015
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
Sunum transkripti:

Birinci Basamak İçin Kadın Cinsel İşlev Bozukluğu Dr. Nermin EROL Antalya 2007

Kadın Cinsel İşlev Bozukluğu: Kadın: 1) Erişkin DİŞİ insan ! 2) Annelik ya da ev yönetimi yönlerinden gereken erdemleri ve nitelikleri bulunan birey ! Cinsel İşlev: Cinsellikle ilgili süreçlerin tümü ? İşlevsel bozukluk: Sondan geri gidelim

bozukluk Problem Hastalık Rahatsızlık Anormallik

Sağlık - Hastalık Sağlık sadece hastalık ve sakatlığın olmayışı değil fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden tam bir iyilik halidir Hastalık: Doku ve hücrelerde normal dışı yapısal ve işlevsel değişikliklerin doğurduğu haldir (hekim) Kişi kendinden beklenen sosyal rolü yapamadığı zaman hasta sayılır (sosyal bilimciler)

problem =?= Rahatsızlık “Doktora gittiğinde hastanın ne hissettiği” Hastalık kavramından çok daha geniş bir kapsamı vardır. ? İyi bir sağlık hizmeti sunmak için, insanların kendi hastalık-sağlıklarını nasıl yorumladıkları ve buna nasıl tepki verdiklerini anlamak gerekmektedir

Hastalığın algı boyutu Hekimler ve hastalar, aynı kültürel yapıdan gelseler bile, hastalık/sağlık olaylarını çok farklı algılayabilirler . Aynı hastalığa yakalanan farklı kültürden iki hastanın, hastalıkla ilgili davranışları ve tedavi olanaklarını arama biçimleri farklı olabilir. Ya hekimin uzmanlık dalı, O halde prevalans değişir mi?

İnsan cinselliği İnsanın biyolojisi, psikolojisi, ait olduğu kültür ve içinde yer aldığı toplumsal koşulların hepsi tarafından etkilenen ve onları etkileyen karmaşık bir bütündür.

Cinsel işlev bozukluğu Mortalitesi olmasa da yaşam kalitesi üzerine olumsuz etkileriyle ciddi bir halk sağlığı sorunudur.

cinsel işlev bozukluğu “bir kişinin arzu ettiğinde cinsel bir ilişkiye katılamaması hali” WHO .

Kadın Cinsel İşlev Bozukluğu: Biyolojik, psikolojik ve kişiler arası belirleyicileri olan, çok boyutlu ve çok sebepli BİR PROBLEMDİR. uluslararası mutabakat geliştirme konferansı raporu J Urol, 2000

Kadın cinsel işlev bozukluğu Cinsel yanıt döngüsünü belirleyen sürecin bozulması ve/veya cinsel ilişkide ağrı varlığı

Kadın cinsel işlev bozukluğu I- Cinsel istek bozukluğu A- Azalmış cinsel istek bozukluğu B- Cinsel tiksinti bozukluğu II- Cinsel uyarılma bozukluğu III- Orgazmik bozukluklar IV- Cinsel ağrı bozuklukları A- Disparoni B- Vaginismus C- Non-koital seksüel ağrı

Azalmış cinsel istek bozuklukları Sürekli olarak yada yineleyici bir biçimde cinsel fantezilerin ve cinsel etkinlikte bulunma isteğinin az olması (ya da hiç olmaması) Kültürel, sosyal, dini, psikolojik ve fiziksel etkenlerle etkileşim içindedir Cinsel etkinlik sıklığı kadar “gerçekte istenilen, ideal cinsel istek sıklığı” önemlidir Cinsel istek sıklığı herkes için farklıdır ve bunun bir “normali” yada “standardı” bulunmamaktadır Önemli olan nokta “çiftin istek frekansının” birbirine yakın olmasıdır

Cinsel istek bozuklukları (?) Primer Neden: kadınların cinsellikten zevk almalarının, masturbasyon yapmalarının, cinsel fantaziler kurmalarının yada cinsel etkinliği başlatmanın ayıp yada günah sayılması Sekonder Neden: Depresyon yada psikolojik bir travma, menapoz ve kullanılan bazı ilaçların yan etkisi

Cinsel tiksinti bozukluğu Sürekli olarak yada yineleyici biçimde, bir cinsel eş ile genital ilişki kurmaktan aşırı tiksinti duyma ve bundan tümüyle kaçınma Bu tip bozukluklar genellikle fiziksel veya cinsel suistimal ile çocukluk çağı travmalarıyla ortaya çıkabilir

Cinsel uyarılma bozuklukları Sürekli olarak ya da yineleyici bir biçimde, cinsel uyarılmanın yeterli olmaması ya da cinsel etkinlik bitene kadar bunun sürdürülememesi: genital (ıslanma) ya da subjektif heyecan tepkisi ya da diğer somatik cevapların eksikliği / yokluğu

Cinsel uyarılma bozuklukları (?) Yeterli cinsel eğitimin ve cinsel deneyimin olmaması, hatta varolan cinsel kültürün çiftleri yanlış ve yetersiz cinsel tekniklere yönelten yapısı Cinsel etkinliğe yeterince hazırlanmama, yeterli ön sevişme olmaması ya da partnerinde “erken boşalma” sorunu olması İlaçlar: antidepresifler, antihistaminikler, antihipertansifler Organik nedenler: menapoz, atrofik vaginit, DM, pelvik bölgeye radyoterapi uygulanması

Orgazm bozuklukları Olağan bir cinsel uyarılma evresinden sonra orgazmın sürekli olarak ya da yineleyici bir biçimde gecikmesi ya da hiç olmaması Primer: emosyonel travma gibi psikolojik nedenler Sekonder: depresyon, anksiyete bozuklukları, alkol yada uyuşturucu madde kullanımı ile kullanılan bazı ilaçlar (antidepresifler, antihistaminikler, antihipertansifler..)

Cinsel ağrı bozuklukları Disparoni: Seksüel ilişki ile birlikte kalıcı veya yineleyici genital ağrı olarak tanımlanır Vestibülit, vaginal atrafi, vaginal enfeksiyona sekonder gelişebilir Fizyolojik ve psikolojik kökenli veya her ikisinin kombinasyonu olarak ortaya çıkabilir

Cinsel ağrı bozuklukları Vaginismus: Vaginanın dış üçte birindeki kaslarda koitusu engelleyecek biçimde yineleyici ya da sürekli olarak istem dışı kasılmalar olması Bu kasılmaya tüm bedendeki kasılmalar, bacakların kapanması, korku, kaçınma tepkisi de eşlik eder (?) Ülkemizde: Cinsel eğitimsizliğin, kadınların kendi cinsel organlarını tanımamaları, bekaret kavramına verilen abartılı önem, cinsel deneyimin aşamalı gelişmemesi, cinsellik anlayışındaki tabular

Cinsel ağrı bozuklukları Non-koital cinsel ağrı bozuklukları. Israrcı ve tekrarlayan tipte cinsel birleşmeden bağımsız olarak genital ağrı/acı durumu Anatomik veya inflamatuar durumlarda ortaya çıkabilir Önemli fark: koit zorunlu değil ve heteroseksüel bir ilişki şartı aranmıyor (kapsayıcılık artmakta)

özetlersek...

Cinsel İşlev Bozukluğu İstek Bozukluğu Cinsel Uyarılma Bozukluğu Cinsel Ağrı Bozukluğu Orgazm Bozukluğu

KCİB Yaşa bağımlıdır, Sıklıkla ilerleyicidir ve Yüksek bir prevalansa sahiptir ( % 25-63) Dünyada ve Türkiye’de bu konuda yapılmış toplum tabanlı çalışmalar oldukça sınırlıdır

Neden? Sosyokültürel engeller, Kadında erkeğe göre cinsel işlevi objektif değerlendirme güçlüğü, Kadın cinsel işlevinin fizyolojik, psikolojik, sosyokültürel ve emosyonel bileşimlerden daha yoğun etkilenmesi

şiddeti Kadın cinsel işlev bozukluğu derecelendirilebilir mi?

Değerlendirme / Dereceleme için alanlar? Değerlendirme / Dereceleme için The Sexual Interction Inventory-SII Lo Piccolo ve Steger 1974 Derogatis Sexual Functioning Inventory-DSFI Derogatis ve Melisaratos 1979 Sexual History Form- SHF Schover ve ark. 1980 Glombok Rust Inventory of Sexual Satistaction Glombok 1983 Brief Index of Sexual Function Taylor JF 1994 Index of Female Sexual Function Kaplan 1999 Female Sexual Function Index Rosen RC 2000

Aydın ilindeki çalışma

Aydın Merkez 2 Nolu Sağlık Ocağı Bölgesindeki Evli Kadınlarda Cinsel İşlev Bozukluğu Prevalansı ve Bunu Etkileyen Etmenler

Sosyo demografik bulgular Yaş ortalaması: 42,7 ± 12,1(min=20; mak=74) (kadın) : 47,6 ± 12,9 (min=24; mak=91) (eş) Eğitim düzeyi : 57,1 (ilkokul ve altı) Aydın’ın yerlisi : % 58,6 Ev hanımı : % 72,5 Eşin işteki konumu (maaşlı): % 69,5 İyi gelir algısı: % 22,1 Sosyal güvencesi olmayan: % 11,2 Çekirdek aile: % 91,5

Kadınların cinsel işlevle ilgili ALGILARI Cinsel yaşamıyla ilgili sorunu olduğunu düşünen: % 18,4 İstek sorunu: % 65,9 Islanma sorunu: % 57,4 Tatmin sorunu: % 56,1 Ağrı sorunu: % 45,2

Saptanan prevalanslar Aydın merkez 2 nolu sağlık ocağı bölgesindeki evli kadınlarda cinsel işlev bozukluğu prevalansı: % 52 İstek: % 75,2 Uyarılma: % 54,4 Islanma: % 52,6 Orgazm: % 55,9 Tatmin: % 59,2 Ağrı: % 51,7

Kadınların tutum ve beklentileri-1 Kadınların % 97’si anket görüşmesinden memnun oldu Kadınların % 97,6’sı çocukların cinsellik konusunda eğitim alması gerektiğini düşünüyordu Hem okul hem aile: % 57,9 Okulda: % 24,1 Aile içinde: % 11,8

Kadınların tutum ve beklentileri-2 Cinsellikle ilgili bir problemde İlk başvuracakları : % 77,1 ile eş İlk tercih sağlık kuruluşu: % 30,2 ile muayenehane Doktor branşı: % 53,2 ile KD uzmanı Doktorun cinsiyeti: % 67,4 ile fark etmez

Kadınların tutum ve beklentileri-3 Sağlık ocağında danışmanlık isteyen: % 90 Aydınlatıcı olduğunu düşündükleri bilgi kaynağı: % 59,3 ile basılı-görsel yayınlar

Eğitim şart Bu özelliklerin tümünü etkileyecek en önemli faktör eğitimdir; daha dar anlamada “cinsel eğitim”dir. Bu konuda: Aile içi eğitim Okul içi eğitim Tıp fakültesi ve mezuniyet sonrası eğitim Eğitim fakülteleri ve eğiticilerin eğitimi Halk eğitimi Hizmet içi eğitim (sağlık hizmetinin sunumu)

Teşekkür ederim.