Sert Hava Seyri Güz 2018 Sima Yıldız Doğan
Unutma! 1. Rüzgar hızı ne kadar artarsa yelkenin üstüne binen yük onun karesi kadar artar. 2. Camadan vurmak için en iyi zaman aklına ilk geldiği zamandır.
Rüzgar ve Yelken Koşulları 0 - 10 knots : Az dalgalı ya da dalgasız. Bu koşullarda yelkenliyi kontrol etmek kolay olacaktır. 11 - 16 knots: Ortalama boyutta dalga. Az sayıda kuzucuk. Eğer yelkenli çok yatıyorsa, camadan düşünülebilir. 17 - 21 knots: Daha büyük dalgalar . Fazla sayıda kuzucuk. Yelkenli kontrol edilmesi daha güç olduğundan en azından birinci camadan atılmalıdır. Teknenin yatması neden kötü? Dümeni kontrol etmek zorlaşır. Teknenin hızı yavaşlar. Teknenin yanal kaymasını arttırır.
Rüzgar ve Yelken Koşulları 22 - 27 knots: Büyük dalgalar, çok fazla sayıda kuzucuk. Tecrübesiz yelkencinin bu şartlarda yelkenleri indirmesi ve motoru açması tavsiye edilir. Cenovaya %80 oranında camadan vurulabilir(furling yoksa). Fırtına flogu kullanılabilir. 28 - 47 knots: Gale conditions. Yüksek dalgalar, çok yüksek sayıda kuzucuk ve köpüklenme. Fırtına flogu kullanılabilir. Bu koşullar için tasarlanmamış teknelerin yelkenlerini indirmesi tavsiye edilir.
Sert Hava Haberini Karada Almak Denize çıkmadan önce hava tahminleri kontrol etmek, sert havaya hazırlıksız yakalanma ihtimalini azaltır. Camadanı karada vur. Karada camadan vurmak her zaman denizde vurmaktan daha kolaydır. windguru.cz windy.com poseidon.hcmr.gr (Yunanistan ve etrafı için)
Sert Hava Haberini Denizde Almak Sert Havaya Hazırlıksız Yakalanmak Fırtınayı geçirebileceğiniz liman var mı? Teknenin performansını değerlendir. Fırtına hakkında çok bilgin yoksa, tedbirli ol. Camadan vur. Tüm ekip can yeleği ve harness giymeli. Güverte üstü ve altı neta olmalı. Bazı durumlarda dar bir limana girmemek daha güvenli olabilir. Açık denizlerde dalga boyu daha küçük ancak sıklığı fazladır. Camadan vurulmalı Tekne neta edilmeli Bütün ekip harness ve can yeleği giymeli. Fırtınanın durumu değerlendirilmeli ve gerekirse açık denizde havanın dinmesi beklenmeli.
Camadan Vurmak Tekne hafif rüzgara döndürülür. Pupa palangası biraz boşlanır. Ana yelken mandarı laçka edilerek ön yakadaki camadan matafiyonu sabitlenir. Camadan ipinin boşu alınır. Yelkenin arka yakasındaki matafiyon sabitlenir. Ana yelken mandarının boşu tekrar alınarak ufalan yelkenin trimi yapılır. Pupa palangasının boşu alınır.
Cenovanın Küçültülmesi Cenovası furlingli teknelerde, baş ıstralyaya fazla yük bineceğinden tercih edilmez.
Fırtına Floğu Tekneye göre ideal cenovanın %25 i boyutundadır. Duruma ve teknenin dengesine bağlı olarak çok sert havada ana yelken indirilerek sadece fırtına floğuyla devam edilebilir.
Man Overboard (MOB) Prosedür Ekip kesinlikle sakin kalmalı. İnsanın düştüğünü ilk gören kişi MOB diye bağırır ve düştüğü yönü(sancak veya iskele) söyler. Eliyle işaret etmeye devam eder. Öncelikle can simidi, bunun dışında yüzebilen ve yardımcı olabilecek herhangi birşey denize atılır. (Usturmaça, can yeleği) GPS’te MOB tuşuna basılmalı. Gece ise projektör denize tutulur. Kurtarılamıyorsa 16. kanala PANPAN Gözden kaybolduysa MAYDAY çağrısı yapılır.
Yelkenli Seyirde MOB Manevrası Kafayı hafif açıp rotadan düĢün. Bir tramola atın ve diğer kontraya dönün. Kafayı açarak, dalgalarla sürüklenen insanın hizasına kadar inin. İnsana yaklaşırken yavaşlayın. Daha büyük teknelerde, İnsanın teknenin altına girmemesi için, rüzgaraltından alın. Daha küçük teknelerde veya az dalgalı denizde, insanı kontrol edebiliyor iseniz rüzgarüstünden alın.
Motorlu Seyirde MOB Manevrası 1. Cenova kilitli vaziyette tramola atın. (sert havada cenovayı indirin!) 2. Yüzen ve yardımcı olabilecek cisimleri atın, eğer ulaşamıyorsanız motoru çalıştırın. Denizde gereksiz halat bulunmamasına dikkat edin. 3. Yelkenleri indirin, insandan uzaklaşmayacak şekilde etrafında dönün. 4. İnsan yaklaşırken rüzgara dönün, tekne hızını azaltın, kontrollü biçimde adamı rüzgaraltından alın. Bir tekne boyu yaklaşınca motor boşa alınmalı, halatlara dikkat edilmelidir.
Sert Hava Ekipmanları Can yeleği Can simidi Harness Jackline ve Tether Dalma kıyafeti Isı korumalı tulum
Görünür İşaretler Yüzer duman işareti Paraşütlü işaret fişeği El maytabı Deniz markalama boya ve şeritleri
Diğer Vasıta ve Aletler Can salları Halat atma aleti Sis düdüğü Genel alarm ve yayın sistemi Filika telsizi EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon) SART(Search and Rescue Transporder)
Gemiyi Terk Gemiyi terk emrinin çok erken verilmesi, çok geç verilmesi kadar tehlikelidir. Tüm ekip can kurtarma teçhizatı ve donanımı konusunda iyi eğitimli olmalıdır. Gemiyi terk etmeden önce SOS çağrısı vermelidir. Hava koşulu farketmeden herkes en sıcak kıyafetlerini, üstüne can yeleğini giymelidir. Can salına gerekli malzemeler, yiyecekler(bol karbonhidratlı) alınmalıdır. Can salına binerek tekneden ayrılmak en son yapılacak şeydir.Ancak, tekneden can salına geçiş en son an da yapılmalıdır. Çünkü tekne can salına oranla daha uzaktan görülebilir.
Dinlediğiniz için teşekkürler.