GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Advertisements

Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
Öğrenen Kişi ve Bağlam Analizi
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
GELİŞİMİN TEMEL KAVRAMLARI
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
PSİKOMOTOR GELİŞİM Yrd.Doç.Dr. Serkan HAZAR.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİMDE EĞİTİCİNİN ROLÜ BİLGİSAYAR NEDİR? Bilgisayar, verileri belirli bir program mantığı içinde okuyarak, onları kendi anlayabileceği.
TAM ÖĞRENME MODELİ Hazırlayan Güzide BAŞDAĞ Ankara 2003.
Eğitimin Psikolojik Temelleri
ÖĞRENMENİN DOĞASI.
Buluş yoluyla öğretim stratejisi
MUSTAFA ABAK Özel Eğitim Öğretmeni
Gelişime Giriş.
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğrenmeye Hazır Bulunuşluluk
Prof. Dr. Kurtman ERSANLI
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ.
Motor Gelişim.
Okul Öncesi Eğitimden İlköğretime Geçiş.
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
Hazırlayan Halil ÖZBAŞ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Tıbbi Genetik
Erken Çocukluk Döneminde
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
Yaşam Dönemleri ve Gelişim Görevleri Havighurst'un çeşitli yaşam dönemleri için belirlediği gelişim görevleri.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
Dr. Kerim KARABACAK Eğitim Psikolojisi
Öğretim Modelleri Anlamlı (Okulda) Öğrenme, Tam Öğrenme, Çoklu Zeka, Yapılandırmacılık, Dr. Kerim Karabacak.
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
GELİŞİMİN KRİTİK DÖNEMLERİ ve
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
Okul Öncesi Eğitim Dr. Burcu Çabuk.
AZE216 KÜÇÜK ADIMLAR ERKEN EĞİTİM PROGRAMI
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
GELİŞİMİN TEMEL KAVRAMLARI
DEĞİŞİM İLE İLİGLİ TEMEL KAVRAMLAR
DOÇ. DR. MÜDRİYE YILDIZ BIÇAKÇI
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Sosyal Kabulün Artırılması
Kalıtım ve Çevre Yrd. Doç. Dr. Ş. Gonca Zeren
BEDENSEL VE DEVİNSEL GELİŞİM
Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Emine Ayça CEYLAN Didem KILIÇ MOCAN.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
Genetik Ve Davranışın Biyolojik Temelleri, Kalıtım Ve Çevre Dr
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GELİŞİMİN İLKELERİ ÖĞR.GÖR.CEM SAMUT.
Öğrenme Psikolojisi Giriş.
Gelişim ve Temel Kavramlar
DOÇ. DR. MÜDRİYE YILDIZ BIÇAKÇI
Spor hareketleri dönemi
TEMEL HAREKETLER DÖNEMİ
Özel Eğitim Öğretmenliği Programı Öğretim Yılı Güz Yarıyılı AÖE 105 ÇOCUK GELİŞİMİ Dr. Ayşegül Ergül.
GELİŞİM.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
Sunum transkripti:

GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ

GELİŞİM DÖNEMLERİ Gelişim doğumdan ölüme kadar süren yaşam dönemi içerisinde kişide büyüme olgunlaşma ve öğrenme sonucu meydana gelen düzenli değişimleri kapsar.

Olgunlaşma,büyüyen organizmanın kendinden beklenilen işlevleri yerine getirebilecek fizyolojik güce ulaşmasıdır. Belli bir olgunluk düzeyine erişmiş olan çocuğun yeni bir davranış kazanabilmesi için çevrenin desteği önemlidir. Bireyin yaşı, olgunluk düzeyi, motivasyonu, yeni bir öğrenme ortamında çok etkilidir.

Hazır Bulunuşluk Hazır bulunuşluk yeni bir öğrenme durumunda, bireyin önceden sahip olduğu özelliklerin tümünü kapsar. Bireyin yaşı, gelişimi, olgunluk seviyesi, tutumu, motivasyonu ve sağlık durumu yeni öğrenme ortamında etkili olan unsurlardır.

Öğrenme Gelişimin gerçekleşmesi için büyüme ve olgunlaşmanın yanı sıra öğrenme sürecinin olması da gereklidir. Öğrenme, tekrar veya yaşantı sonucu davranışta gözlenen kalıcı değişiklikleri kapsar. Parmak kasları büyümüş ve olgunlaşmış olan bir çocuğun piyano çalabilmesi için gerekli çevre koşullarının oluşması gerekmektedir. Öğretme ve öğrenme sürecinin başlaması, piyano çalma becerisinin gelişimi için zorunlu bir durumdur.

Kritik Dönem Kritik dönem; eğitim ortamında bireylerin yaş değişkenine göre belirli becerileri kazanma, öğrenme konusunda avantajlı olduğu bir dönemdir. Yaşa ve kazanılacak beceriye göre değişik öğrenme durumları için farklı kritik dönemler vardır ve her bir kritik dönem bir önceki evreye göre daha üst düzey bir öğrenmeye hazırlık aşamasıdır. Uyarıcıların en güçlü etkiyi yaratacağı dönem olan kritik dönemde, öğrenmenin gerçekleşmesi önemlidir.

GELİŞİMİN BİYOLOJİK VE ÇEVRESEL TEMELLERİ İnsan gelişimini belirleyici hususların temelinde kalıtım ve çevre vardır. Araştırmacıların gözlemleri ve çalışma verileri gelişim alanlarına göre incelendiğinde kalıtım veya çevre faktörünün tek başına etkili olmadığını göstermektedir. Gelişim, kalıtım ile çevrenin etkileşimi neticesinde gerçekleşmektedir.

Kalıtım Gelişimin çeşitli alanlarında etkilidir. Doğum öncesi ve sonrası gelişimi etkileyen çevre faktörleri kalıtımla gelen özelliklerin belirgin hale gelmesini sağlar.

Çevre Doğum öncesi ve doğum sonrası gelişimi etkileyen çevre faktörleri kalıtım bağlamında sahip olunan özelliklerin ortaya çıkmasını sağlar. Gelişimin biyolojik yapıları önemli ölçüde çevreden etkilenir.

İnsan gelişimi kalıtım ve çevrenin etkileşimi sonucu gerçekleşmektedir. Genotip ve fenotip kavramları canlının kalıtımsal yapısını oluşturur. Genetik donanımın içerisinde var olan özelliklerden (genotip) bireyin gelişim alanlarına yansıyanlarda (fenotip) belirleyici olan çevredir. Organizmanın fiziksel yapısı, zeka durumu genotip tarafından belirlenirken, çevre etkileri de fenotipi etkiler.

GELİŞİM İLKELERİ 1- Gelişim kalıtım ve çevrenin etkileşimi ile gerçekleşir. Bireyin sahip olduğu özellikler, genlerin belirlediği sınırlar içinde çevreyle etkileşim içinde biçimlenir. Örnek: Kalıtım yolu ile gelen resim yeteneğinin çevreden destek aldığında, gelişerek ortaya çıkması

2- Gelişim sürekli bir oluşumdur ve aşamalar halinde gerçekleşir Gelişimdeki aşamaların her biri bir önceki aşamayı temel alır, sonraki aşamaya zemin teşkil eder. Örnek: Okula hazırlık becerileri kazanılmadan ilk öğretime başlanılmaması

3- Gelişim, bütünlük içerisinde gerçekleşir. Gelişim fiziksel, zihinsel, sosyal gelişim olarak bir bütündür, bir alandaki değişim, gelişim,diğerini etkiler. Örnek: Derslerinde başarılı bir öğrencinin kendine güveni artacağından girişken davranışlarının çoğalması

4- Gelişimin kendine özgü yönelimleri vardır. Gelişim baştan ayağa; Doğum Öncesi Doğum Sonrası Önce baş Başını kaldırır Sonra kol Oturur Sonra bacaklar Ayağa kalkar yürür İçten Dışa: Önce bacaklar Sonra ayaklar Sonra parmaklar kontrol edilir. Genelden Özele; Önce kollar uzatılır Büyük kas hareketleri Sonra avuçlayarak yakalama Küçük kas hareketleri Sonra parmakları kullanabilme

5-Gelişim ardışık ve düzenli bir ilerleme ile olur. Gelişimin bütün alanlarında ilerlemeler belli bir sıra içerisinde düzenli bir ilerleme ile olu Örnek: Dil gelişimi içerisinde çocukların ana dilini öğrenebilmeleri için önce ses çıkarma davranışında bulunmaları.

6-Gelişimde bireysel ayrılıklar vardır. Çocukta ana dilini öğrenme, konuşma açısından farklılıklar olmaktadır. Bazı çocuklar erken bazı çocuklar ise geç konuşurlar. Bireysel ayrılıklarda hem kalıtımın hem de çevrenin etkisi bulunmaktadır. Amcası, babası ya da ağabeyi geç konuşan çocuğun da geç konuşmasında kalıtım kadar çevre de sorumludur. Annesinin yoğun çalışması, çocukla sözlü iletişime pek girilmemesi, kitap okunmaması veya çocuğun kendini ifade etmesine fırsat tanımayan bir anne veya bakıcısı olması, çocuğun iletişim aracı olarak ana dilini kullanmasına fırsat vermez.

GELİŞİM DÖNEMLERİ Gelişim sürecinin iyi anlaşılabilmesi için insanın belirli yaşlarda belirli becerilerin odaklandığı dönemler halinde incelenmesi gerekmektedir. Her gelişim döneminde kazanılması gereken beceriler, özellikler ve davranışlar bulunmaktadır. Dönemler kavramını, Robert Havighurst geliştirmiştir.