Fatma Kübra ÇELEN, Aygül ÇELİK & Prof. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
Advertisements

Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
Türkiye’deki e-Devlet Uygulamalarının Değerlendirilmesi
Öznur TOPER Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
SOSYAL MEDYA VE GÜVENLİĞİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Barış Sezer, Doç. Dr. Deniz Deryakulu
K. K. T. C MİLLİ EĞİTİM, GENÇLİK VE SPOR BAKANLIĞI EYLÜL 2010.
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Eğitimde Hedefler Hedef Kaynakları
EĞİTİM VE ÖĞRETİM FAALİYETLERİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
YAZAR: Aylin TUTGUN ÜNAL
Yükseköğretimde Çevrim-içi Öğrenme: Sistemde Yaşanan Sorunlar ve Bu Sorunları Çözmeye Yönelik Öneriler Fatma Kübra ÇELEN Aygül ÇELİK Doç. Dr. Süleyman.
Yrd.Doç.Dr. Arzu ÜLGEN AYDINLIK
İlköğretim Okul Müdürlerinin Teknoloji Liderliği Davranışları Bu çalışmanın amacı, ilköğretim okul müdürlerinin okullarında eğitim teknolojilerinin sağlanması.
Anket Tekniği.
Çocukların İnternet Kullanımları ve Onları Bekleyen Çevrim-İçi Riskler
Hazırlayan : Ali ARSLAN ELETRONİK SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ / 2008
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
COMENIUS REGIO PROJESİ “Güvenli İnternet Ortamları için iyi Uygulamaların Oluşturulması ve Yaygınlaştırılması”
WEB TABANLI ÖĞRENME ORTAMLARINDA ETKİLEŞİM
DOĞAL AFET BTÖ–302 Internet Ortamında Yazarlık Dilleri ve Uygulamaları
Tarama araştırmaları (TA)
OKULLARIN INTERNETE TAŞINMASINDA BÖTEB’ LERİN (BİLGİSAYAR ve ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ) ROLÜ.
Melek YILMAZ.   Bilgi ve teknoloji çağını yaşadığımız günümüzde öğrencilerin bilgiye ulaşma ve problem çözme becerilerini kazanmaları önemlidir.  Bunun.
Grup üyeleri: Selen ERGÜ Galip Kaya Nazgül BARPİEVA
Gözde Ocak, Yasemin Koçak Usluel, Günnur Uzunbeycan, Galip Kaya
Web 2.0 araçlarI MERYEM KAYA AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Modül 5 FACEBOOK.
SINIF SINIF YÖNETİMİ YÖNETİMİ
Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Alanında Yılları Arasında Türkiye Kökenli Bilim İnsanları Tarafından Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir İçerik Analizi.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Bölüm Dili İngilizce ve Türkçe Olan Öğrencilerin İnternet Ortamında İngilizce Kullanma Alışkanlıkları ve Tutumları.
ÇALIŞAN VE ÇALIŞMAYAN ANNELERİN ÇOCUKLARI ARASINDAKİ İLETİŞİM FARKLARI
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
GRUP ADI LAST SEEN.
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL AĞ KULLANIM DÜZEYİYLE YALNIZLIK DÜZEYİ ARASINDAKİİLİŞKİ MİNYONLAR MERVE ÜÇOK SELMA DURU.
Öğrencilerin Utangaçlık Düzeylerinin Benlik Saygılarına Etkisi
MURAT KARADUMAN AFYONKARAHİSAR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
Ortaokul Öğrencilerinin Sanal Zorbalık ve İnternet Saldırganlığı Durumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi Fatma Kübra ÇELEN, Aygül ÇELİK.
SOSYAL MEDYANIN ETKİSİ - KOZMETİK ÜRÜNLERİN SATIN ALINMASINDA BİR UYGULAMA Danışman Unvan İsim Öğrenci İsim, Numara.
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
ZARARLI ALIŞKANLIKLAR TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
24-26 Mayıs 2017, İnönü Üniversitesi, Malatya
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Meral TUTULMAZ & Prof. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU
PANSİYONLU OKULLARDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZ SAYGI ve KARAR VERME STİLLERİ Yasin DEMİRCAN, Vedat AYAN Tekışık Anadolu.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Ezel Nur KORUR1 Erman ÖNCÜ2
Fatma GÖLPEK SARI Fırat KIZILTEPE Gülhan DÖNMEZ
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Emine Ayça CEYLAN Didem KILIÇ MOCAN.
24-26 Mayıs 2017, İnönü Üniversitesi, Malatya
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
İSTENEN ÖĞRENCİ VE ÖĞRETMEN ÖZELLİKLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Eğitsel Yazılımların Değerlendirilmesi
GRUP İLETİŞİMİ.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Anket ve Likert Ölçekler
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Sunum transkripti:

Fatma Kübra ÇELEN, Aygül ÇELİK & Prof. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Çevrimiçi Ortamlarda Çocukları ve Gençleri Bekleyen Riskler: Sanal Ortam Yalnızlığı Üzerine Bir Değerlendirme Fatma Kübra ÇELEN, Aygül ÇELİK & Prof. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi ,Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü 11. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu (ICITS-2017) 24-26 Mayıs 2017, İnönü Üniversitesi, Malatya

Sunum Akışı Giriş Yöntem Çalışma Grubu Veri Toplama Süreci Çalışmanın Amacı Araştırma Soruları Yöntem Çalışma Grubu Veri Toplama Süreci Verilerin Analizi Bulgular Sonuçlar ve Öneriler

GİRİŞ

GİRİŞ Son yıllarda sosyal ortamların kullanıcı sayısında her geçen gün artış olduğu gözlenmekte, bu ortamların hayatın her noktasını etkilediği görülmektedir. Bu etkiler arasında özellikle yalnızlık dikkati en çok çeken durumdur. Sosyal ortamların etkileri sonucu ortaya çıkan bu durum sanal ortam yalnızlığı olarak da adlandırılmaktadır.

Problem Durumu İnternet’te geçirilen sürenin giderek artması nedeniyle geleneksel toplumsal hayattan uzaklaşılması söz konusu olmakta, bu durum sosyal ilişkilerde zayıflamaya neden olabilmektedir. Bireylerin internet kullanarak sanal ortamlarda fazla vakit geçirmeleri, bu çevrim içi ortamlara yönelmeleri, beraberinde bireylerde yalnızlık duygusunun yaşanmasına yol açabilir.

Problem Durumu (2) Sanal ortamdaki birey, sanallığın içinde çok zaman harcaması nedeniyle toplumuna yabancılaşabilmektedir. Bu doğrultuda, bireyler zaman, sorumluluk, ilişkiler ve iletişimde olma durumundan kendini soyutlayabilmektedir. Sanal yalnızlık bireyin kendi iç dünyasında yaşadığı bir durumdur. Ancak bu durum bireyin bizzat kendisi tarafından fark edilemediği için bir problem olarak da algılanamamaktadır.

Araştırmanın Amacı ve Önemi İnternetin beraberinde getirdiği sorunlardan biri olan sanal ortam yalnızlığı, teknoloji ile iç içe yaşam süren yeni nesil bireyler açısından önemli bir tehdit olarak değerlendirilebilir. Bu kapsamda; kolay ve hızlı erişilebilir oluşuyla ikincil bir yaşam alanı haline gelen çevrimiçi ortamlarda çocuklara ve gençlere yönelik çeşitli risk konularının ele alınması, bu doğrultuda çocukların sanal ortam yalnızlığına ilişkin var olan durumlarının ortaya konulması amaçlanmıştır.

Araştırma Soruları Öğrencilerin sanal yalnızlık durumlarının incelenmesinin amaçlandığı araştırma soruları: Öğrencilerin sanal ortamda sosyalleşme durumları nedir? Öğrencilerin sanal paylaşım durumları nedir? Öğrencilerin sanal yalnızlık durumları nedir?

YÖNTEM

Yöntem Çocukların sanal ortam yalnızlığına ilişkin var olan durumlarının ortaya konulması amacıyla bu çalışmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Genel tarama modeli çok sayıda elemandan oluşan bir evrende evren hakkında genel bir yargıya varmak amacıyla evrenden alınacak örneklem üzerinde yapılacak taramadır (Büyüköztürk, Çakmak, Akgün, Karadeniz ve Demirel, 2009).

Çalışma Grubu Araştırmanın çalışma grubunu 10-14 yaş grubundaki ortaokul öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma grubunun seçiminde elverişli örneklem seçimi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma için tesadüfi ya da sistematik tesadüfi örneklem seçimi olanaksız olduğunda bu yönteme başvurulabilir. Bu yolla araştırma için elverişli olan bireyler çalışmaya dahil edilir (Fraenkel & Wallen, 2009; Büyüköztürk, Çakmak, Akgün, Karadeniz ve Demirel, 2009).

Veri Toplama Süreci Verilerin Analizi Veri Toplama Aracı Çalışmayla ilgili veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen ve “Sanal Ortam Yalnızlık Anketi” ve “Kişisel Bilgi Formu” başlıklı veri toplama araçlarıyla toplanmıştır.

Veri Toplama Süreci Verilerin Analizi Verilerin Analizi Öğrencilerin sanal yalnızlık durumlarının belirlenmesi amacıyla frekans, yüzde gibi betimsel istatistiklerden yararlanılmıştır.

Geçerlilik ve Güvenirlik Veri toplama sürecinde öğrencilerin kimlik bilgilerini ortaya çıkaracak bilgiler, katılımcıların kendi durumlarını objektif bir şekilde belirtebilmelerini sağlamak açısından istenmemiştir. Veri toplama ortamı standartlaştırılarak her katılımcıdan aynı koşullarda veri toplanmıştır. Katılımcıların cevaplarını etkileyebilecek dış unsurları belli düzeyde engellemeye çalışılmıştır.

Bulgular

Bulgular (1) Araştırmanın birinci sorusu “Öğrencilerin sanal ortamda sosyalleşme durumları nedir?” Öğrencilerin sanal ortamda sosyalleşme durumları gerçek yaşamdaki sosyalleşme süreçlerinin sanal ortamdaki yansıması kapsamında ele alınmıştır.

Bulgular (2) Sanal ortamda birçok arkadaşım var. 16 22 30 62 51 181 4 5 Toplam Sanal ortamda birçok arkadaşım var. f 16 22 30 62 51 181 % 8,8 12,2 16,6 34,3 28,1 100 Sanal ortamda danışabileceğim birçok insan var 19 24 29 47 10,5 13,2 26 Sanal ortamda dertleşebileceğim birçok insan var. 44 42 41 25 24,3 23,2 22,7 13,8 1-Hiç Katılmıyorum, 2-Katılmıyorum, 3-Orta Düzeyde Katılıyorum, 4-Katılıyorum, 5- Tamamen Katılıyorum

Bulgular (3) Araştırmanın ikinci sorusu “Öğrencilerin sanal paylaşım durumları nedir?” Öğrencilerin sanal ortamdaki paylaşım durumları; birbirleri arasındaki iletişim ve etkileşim süreci kapsamında bilgi, resim, müzik vb. paylaşımlar açısından incelenmiştir.

Bulgular (4) 1 2 3 4 5 Toplam Sanal ortamdaki paylaşımlarım, arkadaşlarımca beğeniliyor. f 55 28 33 43 22 181 % 30,3 15,5 18,2 23,8 12,2 100 Sanal ortamdaki ilgilerim, beğenilerim arkadaşlarımca takip ediliyor. 32 37 60 29 17,7 20,4 33,1 16,6 Sanal ortamdaki yorumlarım, mesajlarım arkadaşlarımca paylaşılıyor. 39 27 40 20 21,5 14,9 22,1 30,5 11 1-Hiç Katılmıyorum, 2-Katılmıyorum, 3-Orta Düzeyde Katılıyorum, 4-Katılıyorum, 5- Tamamen Katılıyorum

Bulgular (5) Araştırmanın üçüncü sorusu “Öğrencilerin sanal yalnızlık durumları nedir?” Öğrencilerin sanal ortam yalnızlık durumları, sanal ortamlarda var olmayı; fakat diğer kullanıcılarla iletişime, etkileşime geçmeyi, paylaşımlarda bulunmayı tercih edip etmeme açısından incelenmiştir.

Bulgular (6) 1 2 3 4 5 Toplam Sanal ortamda kendimi gerçek hayata göre daha rahat ifade ediyorum. f 50 45 38 32 16 181 % 27,6 24,9 21 17,7 8,8 100 Sanal ortamdaki arkadaşlarıma gerçek hayattaki arkadaşlarımdan daha çok güveniyorum. 75 22 18 41,4 11,6 12,2 9,9 Sanal ortamdaki arkadaşlıklarım gerçek hayattaki arkadaşlıklarımdan daha önemlidir. 24 36 44 39 13,3 19,9 24,3 21,5 1-Hiç Katılmıyorum, 2-Katılmıyorum, 3-Orta Düzeyde Katılıyorum, 4-Katılıyorum, 5- Tamamen Katılıyorum

Bulgular (7) 1 2 3 4 5 Toplam Sanal ortamdaki arkadaşlarım gerçek hayattakilere göre beni daha iyi anlıyor. f 58 33 39 37 14 181 % 32 18,4 21,5 20,4 7,7 100 Sanal ortamdaki arkadaşlarımın yorumları gerçek hayattakilerden daha önemlidir. 84 44 20 13 46,4 24,3 11 7,3 1-Hiç Katılmıyorum, 2-Katılmıyorum, 3-Orta Düzeyde Katılıyorum, 4-Katılıyorum, 5- Tamamen Katılıyorum

Sonuçlar ve Öneriler

Sonuçlar ve Öneriler Öğrenciler açısından; Sanal ortamdaki diğer kullanıcılarla pek fazla ortak yön olmasa da, onlarla uyum içinde olunabilmektedir. Bu doğrultuda, farklı özellikteki bireylerin birbirleriyle uyum içerisinde oldukları sanal ortamlarda iletişim, etkileşim, paylaşım öğelerine yer verilmesi öğrencilerin sanal ortamda sosyalleşme durumlarına olumlu katkı sağlayabilir.

Sonuçlar ve Öneriler (2) Öğrenciler açısından; Sanal ortamda arkadaşlıklar kurulmakta, Gerek duyulduğunda arkadaşlarla yardımlaşılmaktadır. Bu kapsamda öğrencilerin sıklıkla takip ettiği ya da kullandığı sanal ortamlarda diğer kullanıcılarla güvenli iletişim kurma ve ihtiyaç duydukları bilgiyi edinmek için ilgili uzman kişilere danışma konusunda bilinçlendirme çalışmalarının yürütülmesi önerilebilir.

Sonuçlar ve Öneriler (3) Öğrenciler açısından; Gerçek hayatta kurulan arkadaşlıklar, sanal ortamda kurulan arkadaşlıklara göre daha güven vericidir. Gerçek yaşam ortamı, sanal ortamlara göre bireylerin kendilerini çok daha rahat hissedebilecekleri ortamlardır. Ayrıca gerçek hayatta diğer insanlar tarafından daha anlaşılır olunmaktadır. Bu doğrultuda, kullanıcı sayısı hızla artan sanal ortamların popülerliğine rağmen güvenilir bulunmadığı değerlendirmesi dikkate alınarak çevrimi ortamların bilinçli ve güvenli kullanımı konusunda bilgilendirme etkinlikleri düzenlenebilir.

Teşekkürler!