Antropolojik Dönem Sofistler ve Sokrates.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Kur'an Aklımızı Kullanmamızı İster. Konuyla ilgili ayetler: 1- "Acaba onlar herhangi bir yaratıcı olmadan mı yaratıldılar? Yoksa kendileri mi yaratıcıdırlar?
Advertisements

İleri Bir Medeniyet: Sümerler Mezopotamya, Yunancada "nehirler arasında" anlamına gelir. Bu bölge, dünyadaki en verimli topraklardan biridir ve bu özelliğiyle.
SANAT ESERLERİNİN ÖZELLİKLERİ
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
Program Geliştirme Modelleri
Gülara Tırpançeker Bilişim Etiği Kuramlar.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
 Cümlede, eylemin nesne alabilip alamamasına ya da öznenin, eylemde bildirilen işle ilgili olarak gösterdiği özelliğe eylem çatısı denir. Dolayısıyla,
Program Tasarım Modelleri
XV. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
1. Aşağıdakilerin hangisinde yanıt cümlesi, dönüşlülük zamiridir? A) Hangilerinin durumu iyi? Bazılarının. B) Kimin saçları daha uzun? Bunun. C) Kaçının.
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
SOKRATES VE İNSAN ANLAYIŞI. M.Ö yillari arasinda yasamis olan ünlü Yunanli düsünürdür Sokrates, M.Ö 470 – 399 yılları arasında yaşamış ünlü yunanlı.
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
Metinlerin Sınıflandırması
FELSEFE KONU: BİLGİ FELSEFESİ VE BİLGİ ÇEŞİTLERİ.
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
Tarih Felsefesi.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
İDEOLOJİ’DE YENİ TARTIŞMALAR
Doç.Dr.Gülbiye Yenimahalleli Yaşar
Tanımı Özellikleri Konuyla İlgili Sorular
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
TAM ÖĞRENME MODELİ.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI
RASYONALİZM (AKILSALCILIK)
Program Tasarım Modelleri
C) BÜROKRATİK YÖNETİM YAKLAŞIMI
İDARİ YARGIDA DAVA TÜRLERİ
HLK 222 SOMUT OLMAYAN KÜLTÜREL MİRAS (SOKÜM) ve KORUMA YAKLAŞIMLARI
YOKLUK VE BUTLAN HUKUKİ İŞLEMLERDE HÜKÜMSÜZLÜK
BENLİK VE KİMLİK.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri
İSTASYON YÖNTEMİ.
Oyunun Başlaması ve Tekrar Başlaması
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Geliştirme Genel Müdürlüğü
SOSYAL BİLİŞ VE SOSYAL DÜŞÜNÜŞ
Öğretmenlik Meslek Etiği
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
SİSTEMATİK DÖNEM PLATON FELSEFESİ I.
M.S 2. YÜZYIL-M.S 15. YÜZYIL FELSEFESİ
ANALİTİK EĞİTİM FELSEFESİ YAKLAŞIMI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
CİHANGİR ÇAĞLAR ZAMİRLER
Sosyal Bilimlerde Yöntem Prof. Dr. Aykut Çelebi
Hicret Olayı.
Öğretmenlik Meslek Etiği
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
3. HAFTA Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar
Abbasilerde Eğitim ve Öğretim
Kantitatif Araştırma Özeti 8 Mayıs 2015
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı
Sunum transkripti:

Antropolojik Dönem Sofistler ve Sokrates

Sofistler Sofist’in asıl anlamı, bir sanatta çok başarılı olan, herhangi bir alanda öne çıkmış bir adam, bir işin “üstadı” demektir. Daha sonraları (M.Ö. V.yüzyıl) bu isim, şehirden şehire dolaşarak, seçkin çevrelere değil, belki de herkese yönelen hitabet, pratik felsefe, geçim ve politika öğretmeni olarak meydana çıkan kimseler hakkında kullanılmaya başlanmıştır. Para karşılığı ders veren bu insanlar gençliğe siyasî işlerde doğru düşünmek, düzgün hitap etmek ve doğru iş yapmayı temin eden eğitimi vermek istiyorlardı. Sokrates, Platon ve Aristotelesten itibaren ise safsatacı anlamında kullanılmıştır. Bu zamanda ciddiyetten uzak, gösteriş arzusu veya menfaat amacıyla felsefe yapanlara sofist ismi verildi.

Sofistler Sofistlerin çabaları insana, insan düşüncesine ve insan iradesine yöneldi. Yunan ilmi sofistler sayesinde antropolojik ve subjektif bir karakter kazandı. Sofistler kendilerden önceki filozofların çelişik görüşlerine bakarak, “hakikat” denilen şeyin varlığından şüpheye düştüler. Bu şekilde sofistler antik Yunan’ın ilk sistemli şüphecileri olmuşlardı.

Sofistler-Protogoras “İnsan her şeyin ölçüsüdür.” İnsan her şeyin ölçüsü olunca, genel bir doğru bilgi yok demektir. Ancak insanların kendilerine göre doğru saydıkları bir takım düşünce ve tasarıları vardır. Duyularla elde edilen algılar subjektif ve değişiktir. Doğru olan şey, şu anda algılanan, duyulan, istenilen ve özlenilen şeydir. Ona göre Varlık yoktur. Eğer Varlık var olsaydı, o bilinemeyecekti. Eğer bilinseydi, bilgi başkasına iletilemeyecekti Gorgias objektif bilginin imkânını reddeder. Sofistler-Gorgias

Sofistler Tartışma sorusu: Sofistlerin ortaya koyduğu devlet nazariyeleri nelerdir? Sofistlerin siyasete dair bu görüşlerinin bilgi anlayışlarıyla ilişkisi var mıdır?

SOKRATES «Sorgulanmamış bir hayat, yaşanmaya değer değildir.»

Sokrates Sokrates’in yaşadığı dönemde toplumsal yapı, ortam nasıldır? Sokrates için kullanılan «felsefeyi gökten yere indirmiştir» ifadesinde kasıt nedir? Mayotik yöntem nedir? Sokrates bu yöntemi nasıl bir bilgi anlayışına dayanarak kullanmıştır? Sokratik ironiden kasıt nedir? «Kendini bil» ifadesi ile Sokrates’in kastı nedir?

Sokrates Sokrates’in “benim Daimonum” adını verdiği ses nedir? “Fazilet bir bilgidir”, “Hiç kimse bile bile kötülük etmez.” ifadelerinde Sokrates’in kastı nedir? Sokrates için mutluluk “eudaimonia” nedir? Sokrates’in savunması ve ölüme gidişi ahlaki açıdan nasıl yorumlanabilir? “Tüm yaşamımı Atina’da sürdürdüm. İsteseydim bu kenti bırakıp gidebilirdim. Atina’dan ayrılmam için hiçbir engel yoktu, fakat bunu yapmadım. Yetmiş yıllık yaşamım boyunca Atina yasalarının korunmasına sığındım, bu yasaların tüm koruyuculuğundan yararlandım. Böyle davranmakla içimden gelen bir yükümlülük altına girdim. Bu yükümlülük, tüm yaşamımı bağladığım yasalara uymaktır. Şimdi bu yasaların tam hakkımda uygulayacakları (yasalar ister adil olsun isterse olmasın) bir kanuna uymazsam, içimden vermiş bulunduğum sözde durmamış olurum. Başka bir kente gitsem bu kent’in insanları bana, haklı olarak, Atina’nın yasalarını bozduğum için bu kez kendi yasalarına uymayacağımı söyleyecekler ve bana iyi gözle bakmayacaklardır.”

Örnek Quiz Soruları Sofizm, tümüyle konuşma tekniği üzerine kurulmuştur. Bu başlangıçta söz söyleme ile tartışma sanatı iken Sofistlerin elinde gitgide kavga tekniğine dönüşür. Yukarda sözü edilen kavramların karşılıkları aşağıdakilerden hangisidir. A) Retorik-Monoloğ- Eristik B) Retorik-Diyalektik- Totoloji C) Retorik- Totoloji-Eristik D) Retorik-Diyalektik-Eristik E) Retorik-Eristik-Diyalektik

Örnek Quiz Soruları Bir sofist olan Protagoras'a göre "insan her şeyin ölçüsüdür." Bu sözüyle Protagoras ne anlatmak istemiştir. A) Pragmatizm B) Realizm C)İdealizm D) Subjektif relativizm E) Rationalizm

Örnek Quiz Soruları Aşağıdakilerden hangisi Sokrates'in ahlak hakkındaki fikirlerini yansıtmaz? A)İnsanın ahlakça yetkin, erdemli olması gerekir. B)Erdemli olmak tümelin bilgisine sahip olmak demektir. C)Ahlak, siyasal/toplumsal uzanımlara sahip olmalıdır. D)Mutluluk için maddi hazlar değil; ruhi hazlar ön planda olmalıdır. E)Ahlak, iç ile dışın uyum içinde olmasıdır.