Apolitik Olanın Politikleşmesi ve Politik Olanın Dijitalleşmesi Doç.Dr. Ulaş Başar Gezgin ulasbasar@gmail.com Fotoğraf Kaynakları: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a1/2013_Taksim_Gezi_Park_protests_(15th_June).jpg, http://www.agos.com.tr/upload/haber/nm_550_sergi_1212.jpg, http://www.tersninja.com/wp-content/uploads/2013/11/gezi-direni%C5%9Fi-2.jpg, http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/29/Taksim_Gezi_Park%C4%B1_protestolar%C4%B1.jpg 1/3/2019
Özet Artan düzeylerdeki siyasal katılımın zamansal-uzamsal bir coğrafyası olarak Türkiye’nin 2013’ü, içiçe geçmiş iki sürece gömülü durumda: Apolitik olanın politikleşmesi ve politik olanın dijitalleşmesi. Bu iki eğilim, yalnızca artan düzeylerdeki siyasal katılıma katkı sağlamakla kalmıyor; aynı zamanda, sosyal medyanın her yerde birdenliği yoluyla, resmi siyasal iklime yönelik bir geribildirim ve ileribildirim düzeneği olarak hizmet veriyor. Sosyal psikolojik bir açıdan, bu siyasal diriliş, siyasal etkililik (political efficacy) kavramıyla (siyasal eylemlerin dünyayı değiştirebileceğine duyulan inanç) sıkıca birbirine bağlı. Bu açıdan, siyasal etkililik, yalnızca siyasal ve toplumbilimsel bir değişken değil, aynı zamanda algılarla ilgili olan ve sözümona ‘toplumsal olgular’la ilgili olmayan sosyal psikolojik bir değişken. Bu ayrım, neredeyse tümüyle, muhalefeti ve protestoları nesneleştiren açıklamalarla (örneğin, yapısal etmenler, işsizlik, başka bir seçeneğin kalmaması vb.) özneleştiren açıklamalar (örneğin, duygular, inançlar, tutumlar, kararlar vb.) arasındaki ayrıma, özgür irade ile belirlenimcilik tartışmalarına ve bir de, kitle iletişim modelleriyle kullanımlar ve doyumlar modelleri arasındaki ayrıma karşılık geliyor. Anonimlik, nonimlik, südonimlik, inanılırlık, çokyönlülük ve kullanıcı-üretimi medya, siyasal etkililik algısını bir ölçüde kolaylaştırıyor. İkincisi, sosyal medya kullanımı, insanların, kullanıcı adını ve/ya da profil fotoğrafını değiştirmek, protesto paylaşımları yapmak, devlet temsilcilerine tvit atmak, video üretmek, düzenlemek, altyazılamak, dilekçe imzalamak vb. gibi sert ve yumuşak muhalefet biçimlerini içeren geniş bir tayfta protesto yapmalarına olanak sağlıyor. Bu bağlamda, bu çalışma, apolitik olanın politikleşmesini ve politik olanın dijitalleşmesini birbirine koşut süreçler olarak tartışıyor. Anahtar Sözcükler: Medya psikolojisi, sosyal psikoloji, sosyal medya çalışmaları, siyasal katılım ve medya etkileri.
Apolitik Olanın Politikleşmesi Fotoğraf Kaynakları: http://cdn.listelist.com/wp-content/uploads/2013/06/kahrolsun-bazi-seyler.png; http://www.halkizbiz.com/images/haberler/apolitik_gencler_imaji_gercek_degildi_h5069.jpg ; http://ekonomikdurum.com/Images/haberler/apolitik-genclik-efsanesi-yikildi.jpg 1/3/2019
Politik Olanın Dijitalleşmesi 1/3/2019
Artan Düzeylerdeki Siyasal Katılım Fotoğraf Kaynakları: http://gazeteci.tv/images/haber/1249076575.jpg; http://www.21yyte.org/assets/uploads/images/polis_taksim_ve_gezi_parki_ni_gostericil.jpg ; http://i.radikal.com.tr/480x325/2013/06/09/fft64_mf1493862.Jpeg 1/3/2019
Sosyal Medyanın Her Yerde Birdenliği Fotoğraf Kaynakları: http://3.bp.blogspot.com/-x2CkJMKpRyk/UanVkPDhGeI/AAAAAAAAL2g/I46_5JiOUpw/s1600/kad%C4%B1ko%CC%88y+4.jpg; http://vagus.tv/wp-content/uploads/2013/08/k%C3%B6pr%C3%BC.jpg; http://www.kpssrehber.com/Kutuphane/Resim/guncel/557314.jpg 1/3/2019
Resmi Siyasal İklime Yönelik Geribildirim ve İleribildirim 1/3/2019
Siyasal Diriliş Fotoğraf Kaynakları: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/tr/thumb/e/e1/1may%C4%B1s_77_1.jpg/230px-1may%C4%B1s_77_1.jpg; http://2.bp.blogspot.com/-QIoIgKe61mw/Tb2VdgTbI-I/AAAAAAAABdM/1RrGKth1ofE/s640/1mayis1977.jpg 1/3/2019
Siyasal Etkililik Fotoğraf Kaynakları: http://www.itusozluk.com/image/gezi-parki-eylemlerinde-duvar-yazilari_507289.jpg, http://2.bp.blogspot.com/-GkJ_Q46mhHg/UaswAlRmJrI/AAAAAAAACmY/rrWS4PJR1gQ/s1600/IMG_4373.JPG 1/3/2019
Direnişi Nesneleştiren Açıklamalar Yapısal etmenler, İşsizlik, Başka bir seçeneğin kalmaması vb. 1/3/2019 Fotoğraf Kaynağı: http://www.bianet.org/bianet/toplum/147690-mezuniyet-torenlerinde-gezi-direnisi
Özneleştiren Açıklamalar Duygular, İnançlar, Tutumlar, Kararlar vb. Fotoğraf Kaynağı: http://3.bp.blogspot.com/-XEGnXgYVyQE/UbBi0dtPXYI/AAAAAAAAQUc/uAOvBobYD08/s1600/Gezi+Park%C4%B11.JPG 1/3/2019
Özgür İrade vs. Belirlenimcilik Fotoğraf Kaynakları: http://www.kulturmafyasi.com/wp-content/uploads/2014/01/gezi-direnisi1.jpg; http://evrimagaci.org/dosyalar/fotograflar/73/3423_73_580479_625549347470480_301934239_n.jpg ; http://www.derindusunce.org/wp-content/uploads/2011/01/sans_kader_ozgur_irade_2.jpg 1/3/2019
Kitle İletişim Modelleri vs. Kullanımlar ve Doyumlar Modelleri Kaynaklar: http://thepowerofmedia.files.wordpress.com/2012/02/screen-shot-2012-02-28-at-8-11-14-pm.png; http://thepowerofmedia.files.wordpress.com/2012/02/screen-shot-2012-02-28-at-9-06-56-pm.png; http://timothyblotz.files.wordpress.com/2013/07/uses-gratifications-social-media-model-1.jpg 1/3/2019
Sosyal Medya Anonimlik, nonimlik, südonimlik, inanılırlık, çokyönlülük kullanıcı-üretimi medya 1/3/2019
Muhalefet Yelpazesi kullanıcı adını ve/ya da profil fotoğrafını değiştirmek, protesto paylaşımları yapmak, devlet temsilcilerine tvit atmak, video üretmek, düzenlemek, altyazılamak, dilekçe imzalamak 1/3/2019
Fotoğraf Kaynağı: http://www.medyafaresi.com/g2/64f_f5881.jpg 1/3/2019 Fotoğraf Kaynağı: http://www.medyafaresi.com/g2/64f_f5881.jpg