MAKİNA TEORİSİ II MİLLERİN SAVRULMASI Prof.Dr. Fatih M. Botsalı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KİRİŞLER M.FERİDUN DENGİZEK.
Advertisements

İDEAL AKIŞKANLARIN İKİ BOYUTLU AKIMLARI
Bölüm 2: Akışkanların özellikleri
Deprem Muhendisliği Yrd. Doç. Dr. AHMET UTKU YAZGAN
BASİT ELEMANLARDA GERİLME ANALİZİ
    SiMETRi SiMETRi.
İŞ ve ENERJİ Enerji:İş yapabilme yeteneğidir.
KRANK-BİYEL MEKANİZMALARININ DİNAMİĞİ
SİSMİK- ELEKTRİK YÖNTEMLER DERS-1
2. BÖLÜM VEKTÖR-KUVVET Nicelik Kavramı Skaler Nicelikler
Lineer Sistemlerin Deprem Davranışı
RÜZGAR TÜRBİNLERİNİN SINIFLANDIRILMASI
ZORLANMIŞ TİTREŞİMLER
Makina Elemanlarının Mukavemet Hesabı
Bölüm 5 HAREKET KANUNLARI
17-21 ŞUBAT 3.Ünite kuvvet ve hareket Sürtünme kuvveti
Bölüm 5: Sarmal Yayda Potansiyel Enerji Değişiminin ve Titreşim Hareketin İncelenmesi ZKÜ Fen-Ed. Fak. Fizik Bölümü.
LOGARİTMİK DEKREMAN (LOGARITHMIC DECREMENT) :
AÇISAL HIZ, AÇISAL İVME VE TORK
RAYLEIGH YÖNTEMİ : EFEKTİF KÜTLE
AÇISAL YERDEĞİŞTİRME , HIZ ve İVME
SONLU ELEMANLAR YÖNTEMİ
ENERJİ YAKLAŞIMI Çatlak büyümesi için mevcut enerji malzeme direncini kırdığında çatlak genişlemesi, bir başka deyişle kırılma olur. Kırılma için, enerji.
BÖLÜM 6 NEWTON’UN YASALARI VE MOMENTUMUN KORUNUMU Doğrusal momentum:
Dünyanın Dönmesi Rüzgarlar kuzey yarımkürede sağa, güney yarım kürede sola saparlar. Rüzgarları saptıran bu kuvvete Koriyolis Kuvveti denir. 1/43.
GİRİŞ DİNAMİK’İN TANIMI
MEKANİK SİSTEMLERİNİN TEMEL ELEMANLARI
GİRİŞ DİNAMİK’İN TANIMI
AĞIRLIK MERKEZİ (CENTROID)
SONLU ELEMANLAR DERS 3.
2011/2. Vize Çatallı çubuk düşey pime geçmiş A bileziğine kaynaklanmıştır. Bileziğin y ekseni doğrultusundaki hareketi engellenmemektedir. 800 N’luk düşey.
İ.T.Ü Gemi İnşaatı ve eniz Bilimleri Fakültesi DEN 216 Ölçme Tekniği Bölüm 15: Kuvvet ve Tork Ölçümleri 2. Mertebe Sistemler © Hakan Akyıldız, Deniz Teknolojisi.
RİJİT CİSİMLERİN DÜZLEMSEL KİNETİĞİ
DALGIÇ POMPA MİL DİZAYNI
SERVING WATER TO A THIRSTY PERSON Bu Proje AB Tarafından Finanse edilmektedir. This Project is funded by European Union. Responsibility for the information.
Titreşim Deney Düzeneği
YAPI DİNAMİĞİ Prof. Dr. Erkan ÇELEBİ
MKM 311 Sistem Dinamiği ve Kontrol
YAPI DİNAMİĞİ (İNS 307) Y.Doç.Dr. Yusuf SÜMER.
BASİT HARMONİK HAREKET
Bölüm 5 KONTROL HACİMLERİ İÇİN KÜTLE VE ENERJİ ÇÖZÜMLEMESİ
YAPI DİNAMİĞİ Prof. Dr. Erkan ÇELEBİ
MAKİNA ELEMANLARI I MİLLER
Çakmaklı Cumhuriyet Anadolu Lisesi
BÖLÜM 15 SÜRÜŞ KARAKTERİSTİKLERİ. BÖLÜM 15 SÜRÜŞ KARAKTERİSTİKLERİ.
ERZURUM TEKNİK ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK ve MİMARLIK FAKÜLTESİ İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ GÜZ DÖNEMİ İNM 223 DİNAMİK DERSİ DERS BİLGİLENDİRMESİ.
F5 tuşuna basıp tıklayarak devam ediniz.
Doğrusal Yataklar (Kızaklar)
MKM 308 Makina Dinamiği Makinalarda Kütle ve Atalet Momenti İndirgemesi Prof. Dr. Recep Kozan Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki Sakarya Üniversitesi.
Çizgisel Momentum ve Çarpışmalar
Genel Fizik Ders Notları
Genel Fizik Ders Notları
YAYLAR Esnek Cisimler:
RİJİT ROTORLARIN DİNAMİĞİ
Ör 1:. Ör 1: Ör 2: Ör 3: Soru 1: Yoğunluğu r, kesit alanı A olan l uzunluğundaki Çubuğun y eksenine göre kütle atalet momentini bulunuz. ( den )
MAKİNA TEORİSİ-II MEKANİK TİTREŞİMLER Prof.Dr. Fatih M. Botsalı.
DÜZLEM MEKANİZMALARIN
MAKİNA TEORİSİ II STATİK KUVVET ANALİZİ Prof.Dr. Fatih M. Botsalı.
MAKİNA TEORİSİ II VOLAN DİZAYNI Prof.Dr. Fatih M. Botsalı.
AÇISAL HIZ, AÇISAL İVME VE TORK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MAKİNA TEORİSİ II GİRİŞ Prof.Dr. Fatih M. Botsalı.
Bölüm29 Manyetik Alanlar
Imagine that you are a teacher and you are taking your 20 students to England for the summer school.
DÜZLEMSEL MEKANİZMALARIN
AÇISAL YERDEĞİŞTİRME , HIZ ve İVME
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ENERJI DÖNÜŞÜMLERI. ENERJI NEDIR ?  Enerji kısaca iş yapabilme yeteneğidir. Tıpkı uzunluklar gibi skaler büyüklüktür. Toplamda 8 ana enerji çeşidi vardır.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

MAKİNA TEORİSİ II MİLLERİN SAVRULMASI Prof.Dr. Fatih M. Botsalı

SAVRULMA Rotorlar veya miller ne kadar mükemmel dengelenmiş olsalar da kritik hız veya kritik savrulma hızı olarak isimlendirilen bazı özel dönme hızlarında dengesizlik kuvvetlerinin etkisi altında sarsıntılı ve gürültülü çalışırlar. Miller ve rotorlarda ortaya çıkan bu duruma savrulma (whirling) denilir. Savrulma, eğilmiş mil ekseni ile dönme ekseninin oluşturduğu düzlemin dönmesidir. Savrulma durumunda, diskin ağırlık merkezi, dönme eksenine dik olan düzlemde bir çember çizecek şekilde dönme ekseni etrafında döner. Food safety and food quality are two very important terms used in t the food industry. The goal of food safety is to make a food safe to eat and ensure that it does not contain contaminants that could make a person sick. The goal of food quality is to produce a food product that is desirable to eat. Food of High quality has the best taste, color, and texture possible. Food quality can also be determined by the product shelf life. It is the goal of food inspection (USDA, FDA) to ensure that foods are produced that are safe and wholesome to consume. Food safety is regulated by the government. Good food quality is an important goal for any food company. The quality of your food sells your product and makes you different from the competition. Good food quality makes money.

SAVRULMA Food safety and food quality are two very important terms used in t the food industry. The goal of food safety is to make a food safe to eat and ensure that it does not contain contaminants that could make a person sick. The goal of food quality is to produce a food product that is desirable to eat. Food of High quality has the best taste, color, and texture possible. Food quality can also be determined by the product shelf life. It is the goal of food inspection (USDA, FDA) to ensure that foods are produced that are safe and wholesome to consume. Food safety is regulated by the government. Good food quality is an important goal for any food company. The quality of your food sells your product and makes you different from the competition. Good food quality makes money.

KRİTİK HIZ Her milin veya rotorun yapısal özelliklerine bağlı kendisine özel kritik hız(lar)ı bulunur. Gaz türbinleri, buhar türbinleri vb. mühendislik sistemlerine ait büyük kütleli rotorlar genellikle kritik hızının üstündeki çalışma hızlarında çalışırlar. Bu tür rotorlar ilk çalıştırma sırasında durgun halden çalışma hızına doğru ivmelenirken kritik hız değerinde titreşimli ve gürültülü çalışırlar. Food safety and food quality are two very important terms used in t the food industry. The goal of food safety is to make a food safe to eat and ensure that it does not contain contaminants that could make a person sick. The goal of food quality is to produce a food product that is desirable to eat. Food of High quality has the best taste, color, and texture possible. Food quality can also be determined by the product shelf life. It is the goal of food inspection (USDA, FDA) to ensure that foods are produced that are safe and wholesome to consume. Food safety is regulated by the government. Good food quality is an important goal for any food company. The quality of your food sells your product and makes you different from the competition. Good food quality makes money.

KRİTİK HIZ Miller veya rotorların kritik hız değerinde uzun süre çalışması halinde aşırı deformasyon ve gerilmeler ve bunlara bağlı olarak ortaya çıkan kalıcı yer değiştirmeler, aşırı deformasyon ve çarpmalar, gürültülü ve titreşimli çalışma, mil veya rotorun ve yatakların tahrip olması gibi sonuçlara yol açabilir. Food safety and food quality are two very important terms used in t the food industry. The goal of food safety is to make a food safe to eat and ensure that it does not contain contaminants that could make a person sick. The goal of food quality is to produce a food product that is desirable to eat. Food of High quality has the best taste, color, and texture possible. Food quality can also be determined by the product shelf life. It is the goal of food inspection (USDA, FDA) to ensure that foods are produced that are safe and wholesome to consume. Food safety is regulated by the government. Good food quality is an important goal for any food company. The quality of your food sells your product and makes you different from the competition. Good food quality makes money.

TEK DİSK TAŞIYAN BİR MİLİN SAVRULMASI c >>  >> c

TEK DİSK TAŞIYAN BİR MİLİN SAVRULMASI

TEK DİSK TAŞIYAN BİR MİLİN SAVRULMASI Sönümsüz Durum: Sönümlü Durum:

TEK DİSK TAŞIYAN BİR MİLİN SAVRULMASI Sönümsüz y/e Sönümlü (=0,18) /n

TEK DİSK TAŞIYAN BİR MİLİN SAVRULMASI c <<  durumunda ise diskin geometrik merkezinin yataklama ekseninden uzaklığı (y) iyice azalmakta diskin ağırlık merkezi G ve dönme ekseni O çakışık hale gelmekte, titreşim genliği sıfıra yaklaşmaktadır. Bu nedenle, gaz türbini, su türbini, jeneratör vb. makinaların daha düzgün ve titreşimsiz bir çalışma için birinci kritik hızının üzerindeki dönme hızında çalışması tercih edilir. Teorik olarak  =  için y = - e değerini alır. Bu olaya kendi kendini merkezleme adı verilir.

TEK DİSK TAŞIYAN BİR MİLİN SAVRULMASI Gaz türbinleri, buhar türbinleri vb. mühendislik sistemlerine ait büyük kütleli rotorlar genellikle kritik hızının üstündeki çalışma hızlarında çalışırlar. Bu tür rotorlar ilk çalıştırma anında durgun halden çalışma hızına doğru ivmelenirken kritik hız değerinde titreşimli ve gürültülü çalışırlar. Ancak, kritik hız aşıldıktan sonra sistem düzgün ve titreşimsiz bir çalışma rejimine girer.

TEK DİSK TAŞIYAN BİR MİLİN SAVRULMASI Çeşitli mühendislik sistemlerindeki millerde yataklamada kullanılan yatak ve rulmanların esnekliği, yatak uzunluğu ve yatak boşluğu, yağlama yağı, havanın sürtünmesi, sistemdeki diğer sürtünme kuvvetleri, büyük kütleli volan, kasnak gibi elemanlara etki eden jiroskopik kuvvetler bu bölümde verilen teoriye dayanarak elde edilen kritik hız değerini değiştirebilmektedir. Bu nedenle, millerin pratikte güvenli olarak çalışabileceği çalışma bölgesi hesaplanan kritik hız değerine bağlı olarak (1,2-1,3) c    (0,7-0,8 ) c olarak tavsiye edilmektedir.

TEK DİSK TAŞIYAN BİR MİLİN SAVRULMASI Rotorların eksenine dik titreşimleri için birden çok doğal frekansı olabilir. Bu nedenle, bu tür rotorların birden çok kritik hız değeri bulunur. Ancak, mühendislik sistemlerinin büyük çoğunluğu 2. kritik hızının altındaki hızlarda çalışır.

MİLLERİN ÖZ AĞIRLIĞINA BAĞLI KRİTİK HIZLARI Sönümsüz bir yay-kütle sistemine ait doğal frekans Bir yayın üzerine yerleştirilen mg ağırlığına sahip bir kütleden dolayı oluşan statik çökme

MİLLERİN ÖZ AĞIRLIĞINA BAĞLI KRİTİK HIZLARI İki ucundan yataklanmış bir mili bir yay-kütle sistemi olarak modellediğimizde kritik hız: Burada, cm sadece kendi ağırlığını taşıyan milin kritik hızını,st : milin kendi ağırlığına bağlı olarak oluşan statik çökme değerini, g: yerçekimi ivmesini ifade eder.

MİLLERİN ÖZ AĞIRLIĞINA BAĞLI KRİTİK HIZLARI Mile etki eden yükün tekil yük olmayıp yayılı yük olduğundan: Burada, cm sadece kendi ağırlığını taşıyan milin kritik hızını,st maks : milin kendi ağırlığına bağlı olarak oluşan en büyük statik çökme değerini, g: yerçekimi ivmesini ifade eder.

MİLLERİN ÖZ AĞIRLIĞINA BAĞLI KRİTİK HIZLARI

BİRDEN ÇOK DİSK TAŞIYAN MİLLERDE KRİTİK HIZ Makine mühendisliği uygulamalarında bir mil üzerinde aynı anda dişli, kasnak, volan gibi birden çok silindirik kütle bulunması olağan bir durumdur. Genellikle, bu tür sistemlerin kritik hızının bilinmesine gerek duyulur. Şekilde görülen mil için birinci kritik hız değerini Rayleigh enerji metodu ile bulalım.

BİRDEN ÇOK DİSK TAŞIYAN MİLLERDE KRİTİK HIZ yi(t)=yi sin (ct-)   Kütle merkezinin hızının maksimum değeri: (genliği) türev alınarak Vi maks=yi.c 

BİRDEN ÇOK DİSK TAŞIYAN MİLLERDE KRİTİK HIZ Milde depolanan kinetik enerjinin maksimum değeri   Milde meydana gelen eğilme dolayısıyla şekil değiştirme enerjisi şeklinde depolanan potansiyel enerjinin maksimum değeri

BİRDEN ÇOK DİSK TAŞIYAN MİLLERDE KRİTİK HIZ Rayleigh enerji metoduna göre mildeki kinetik ve potansiyel enerjinin maksimum değerlerinin birbirine eşit olması koşulundan  Kritik hızı, bu eşitliği kullanarak elde etmek için tüm kütlelere ait ağırlık kuvvetlerinin aynı anda mile etki ettiği durumdaki yi yer değiştirme değerlerinin hesaplanması gerekir. Bunu yapmak için süperpozisyon ilkesini kullanmak işlemleri oldukça basitleştirecektir.

BİRDEN ÇOK DİSK TAŞIYAN MİLLERDE KRİTİK HIZ Düz bir mil üzerinde bir çok silindirik kütle bulunduğu takdirde, milin kendi ağırlığının ve kütlelerin etkisi göz önüne alınarak mile ait kritik hızın yaklaşık değeri Dunkerley Denklemi ile hesaplanabilir: Burada:  cm : kendi ağırlığını taşıyan milin kritik hızı c1 : sadece m1silindirik kütlesi ile yüklenmiş milin kritik hızı c2 : sadece m2 silindirik kütlesi ile yüklenmiş milin kritik hızıdır.

ÇAPI KADEMELİ OLARAK DEĞİŞEN MİLLERİN KRİTİK HIZLARI Stodala yöntemi: Önce milin statik durumdaki elastik eğrisi elde edilerek maksimum çökme (st maks) bulunur. Sonra bağıntısı ile kritik açısal hız belirlenir.

ÇAPI KADEMELİ OLARAK DEĞİŞEN MİLLERİN KRİTİK HIZLARI Daha sonra bu kritik hız değerini kullanarak hesaplanan merkezkaç kuvvetin etkisi altında meydana gelen dinamik elastik eğri çizilir. Buna karşılık gelen 1max değeri ile çapı kademeli olarak değişen mile ait kritik açısal hız: