Test Puanlarının Yorumlanması: Standart Puanlar

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ Öğrencilerin aldıkları puanlar kadar yaptıkları doğru tercihler de iyi bir liseye adım atmalarına yardımcı olacaktır.8.sınıf.
Advertisements

REHBERLİK VE VE KİŞİSEL GELİŞİM MERKEZİ MERKEZİ. ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
İKİDEN ÇOK (K) ÖRNEKLEM TESTLERİ. BAĞIMSIZ GRUPLARA İLİŞKİN HİPOTEZ TESTLERİ.
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri Mann-Whitney U testi Wilcoxon İşaretli Sıra testi BBY252 Araştırma.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ
Mehmet halil ibrahim hekimoğlu mesleki ve tEknik anadolu lisesi 2016 / 2017 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ALAN – DAL TANITIM ÇALIŞMALARI kONYA – 2017 Hazırlayan.
Ölçme Değerlendirmede İstatistiksel İşlemler
TABLO ve GRAFİK YAPIM YÖNTEMİ
AŞAMALI PLAN MODELİ Tek Aşamalı Planlama Modeli
ISTATİSTİK I FIRAT EMİR DERS II.
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Çiti Kilim Örme.
YENİ SINIF GEÇME YÖNETMELİĞİ
ÖRNEKLEME.
KA1 – Yüksek Öğrenimde Bireylerin Öğrenme Hareketliliği
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Yükseköğretim Kurumları Sınavı
TEST GELİŞTİRME.
GELECEK PİYASASI İŞLEMLERİ
TARIM EKONOMİSİ İSTATİSTİĞİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Yrd. Doç. Dr. H. deniz gülleroğlu
Yrd.doç.dr. h. deniz gülleroğlu
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Eğitim-öğretim Yılı Bandırma Rehberlik Araştırma Merkezi
İSTATİSTİK Yrd. Doç. Dr. Cumhur TÜRK
İlgilerin Ölçülmesi, ilgi envanterleri ve sorunları
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Tipik Performans Testlerinde Güvenirlik
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
Test Geliştirme Süreci
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Geçerlik ve Kullanışlılık
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Tipik Performans Testlerinde Geçerlik
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Ölçme Sonuçları Üzerinde Test ve Madde İstatistiklerini Hesaplama
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nitel Araştırma Süreci
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
TYS102 ÖLÇME BİLGİSİ Yrd. Doç. Dr. N. Yasemin EMEKLİ
Ders İçeriği Nicel araştırma adımları
Nimet IŞIK Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İlköğretim Bölümü
Nitel Araştırmalar.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ YÖNERGESİ
SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta.
Sunum transkripti:

Test Puanlarının Yorumlanması: Standart Puanlar Yrd.doç.dr. h. Denİz GülleroĞlu

Psikolojik test kullanmanın en önemli aşaması, testin uygulanması sonucu elde edilen puan veya verilerin analiz edilmesi ve sonuçların yorumlanmasıdır. Bir testin uygulanması sonucu elde edilen ham puanlar çok az bilgi verirler. Bireysel puanların açık-seçik bir anlamı yoktur. Bireysel puanlar benzer bir referans grubun puanları ile karşılaştırınca anlam kazanır. (Özgüven, 2012)

Test puanlarının yorumlanmasında çeşitli işlem yollarından yararlanılmaktadır. Bunlardan biri de Standart puanlardan yararlanmadır. (Özgüven, 2012)

Standart Puanlar Standart puanlar, bireyin farklı niteliklerine ilişkin farklı dağılımlardan elde edilen puan veya ölçüleri birbiri ile karşılaştırmaya yararlar. Bir dağılım ortalama ve standart sapma değerleri ile belirlenir. Farklı dağılımların standart sapması aynı ise ham puanlar aynı değeri taşırlar. Dağılımın standart sapmaları farklı ise ham puanların değeri farklıdır. (Özgüven, 2012)

Bir karşılaştırma yapmak için farklı dağılımlara ilişkin puanların ortak ve eşdeğer bir ölçüye çevrilmesi ve bu amaçla puanların standart sapma birimi ifade edilmesi standart puanlara dönüştürülmesi gerekir. Örneğin; çeşitli testlerden bireyin aldığı puanları karşılaştırıp, testlerdeki başarı durumunun yorumlanması için her puanın ait olduğu puan dağılımının ortalaması ve standart sapmasına göre, önce bir ortak standart puana çevrilmesi gerekir. (Özgüven, 2012)

Bu işlem yapıldıktan sonra ancak “standart puanlara” göre testlerdeki başarısı değerlendirilebilir. Genelde z ve T puanı olmak üzere iki tür standart puan kullanılır. Ancak farklı ortalama ve standart sapmalara göre çok çeşitli puanlar elde edilebilir. (Özgüven, 2012)

T puanı, ortalaması 50 ve standart sapması 10 olan bir puandır. Z puanı Z puanı,ortalaması 0 ve standart sapması 1 olan bir puandır. T puanı T puanı, ortalaması 50 ve standart sapması 10 olan bir puandır. (Özgüven, 2012)

Seçme Sınavlarında T Puanlarından Yararlanma Bir testten elde edilen en düşük ve en yüksek puanlar arasında kalana “ ham puanların” karşılığı olan “standart puanlar” bir liste halinde gösterilebilir. Herhangi bir ham puanın yorumu için bu listeye başvurularak ham puanın temsil ettiği başrı düzeyi standart puan listesinden hazır olarak elde edilebilir. (Özgüven, 2012)

Böyle bir işlem yolu, özellikle “seçme sınavlarında” bir zorunluk haline gelir. Sınava ilişkin genel başarı listesinin hazırlanabilmesi için bireylerin sınavda kullanılan ölçme araçlarının her birinden elde ettikleri puanların, toplam puana dönüştürülebilmesi için, her puan türü için, ham puanlara karşılığı olan standart T puanlarının hesaplanması, sınava giren bireylerin çeşitli testlerden aldığı ham puanların karşılığı olan standart puanların toplanması gerekir. (Özgüven, 2012)

kaynakça Özgüven, İ. E. (2012). Psikolojik Testler.Nobel yayıncılık. Ankara.