FECR – İ ÂTİ TOPLULUĞU ( 1909 – 1912)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MİLLİ EDEBİYAT ÇIKMIŞ SORULAR.
Advertisements

AKIN DOĞAN
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
Servet-i Fünun Dönemi ANI(HATIRA).
SERVET-İ FÜNUN VE FECRİ ATİ
Fecr-i Âtî Edebiyatı.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI (EDEBİYAT-I CEDİDE)
TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI ( ) (EDEBİYAT-I CEDİDE)
AHMET HAŞİM (1885 – 1933).
SERVET-İ FÜNUN DÖNEMİ.
Öykü ( Hikaye ).
SERVET-İ FÜNÛN EDEBİYATI
KEREM GUVENTURK CAN DIVITOGLU 11/C
Parnasizm Realizmin şiire yansımış biçimine Parnasizm denir. Fransa'da 1860'ta "Çağdaş Parnas" adlı şiir dergisinin çevresinde toplanan sanatçılara "parnasyen" adı.
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ Meşrutiyet (1908) ten sonra memlekette başlayan ve o devirde “Türkçülük” adı verilen milliyet hareketi, “edebiyatta milli kaynaklara.
FECR-İ ATİ EDEBİYATI(1909)
GARİP AKIMI (I. YENİ).
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATINDA ŞİİR
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
Performans Ödevi Ders : Dil ve Anlatım Konu : Makale (Makale Nedir?Makale Çeşitleri Nelerdir ? Makalenin Özellikleri) Öğrenci Bilgileri İsim: Burak.
Sembolizm 19.yüzyılın ikinci yarısında parnasizme tepki olarak ortaya çıkmış bir akımdır.
Cumhurİyet dönemİ EdebİyatI.
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
Servet-i Fünun Dönemi Türk Edebiyatı
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU VE YABAN
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
OTUZ BEŞ YAŞ ŞAİRİ ( ).
Tanzimat dönemi öğretici metinler
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN ( )
ORHAN VELİ KANIK MEHMET ALİ SEL.
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ 
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
TANZİMAT EDEBİYATI 1. DÖNEM
Fecr-i Âtî. Fecr-i Âtî ..“Bireyci sanat anlayışı, bize Edebiyat-ı Cedide’den miras kalmıştı ve biz bunu söylemekle ortaya yeni bir görüş getirmiyorduk.
HÜSEYİN RAHMİ GÜRPINAR ( ) Naturalizm’in temsilcisidir. Ahmet Mithat geleneğini sürdürür. Dili sadedir. Kahramanlarını çevrelerinin.
Servet-İ fünun edebİyatI
KUŞADASI ŞEHİT KAYA ALDOĞAN ANADOLU LİSESİ BORA KAYAOĞLU KONU: FECR-İ ATİ VE AHMET HAŞİM.
FECR-İ ATİ DÖNEMİ (GELECEĞİN IŞIĞI)
Garipçiler (1. Yeniçiler) Geleneksel şiir anlayışına tepki olarak doğdu Garip atıl kitapta görüşlerini ortaya koymuştur Şiirde her kurala karşı çıkmışlardır.
ERBAA SINAV DERGİSİ DERSHANESİ. 1. SORU İstanbullu Hoca olarak da anılan Reşit Efendi hangi romanın kahramanıdır?
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU ( )
ALİ CANİP YÖNTEM ( ).
Aruzu ustaca kullandığı , ulusal duyguları ön plana çıkardığı vatan millet konuları şiirleri ile ün yapmıştır. Milli Edebiyat akımının ilkelerini benimseyen.
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
Konu : DÜZYAZI TÜRLERİNDEN MASAL – ANI – HİKAYE - ROMAN
GÜZEL SANATLAR VE EDEBİYAT GÜZEL SANATLAR İÇİNDE EDEBİYATIN YERİ
AHMET HAŞİM ( ).
Hikaye.
TANZİMAT EDEBİYATI II. DÖNEM
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER DENEME. GENEL ÖZELLİKLER 1.Öğretici metinle bakımından Cumhuriyet döneminde büyük ilerlemeler kaydedilmiştir 2.Cumhuriyet.
Hisarcılar (HİSAR GRUBU)
EDEBİ KİŞİLİĞİ ve ESERLERİ

İBRAHİM ŞİNASİ.
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN (1875_1957) Aslen İstanbullu olan babasının memur olarak bulunduğu Balıkesir’de doğdu. Mekteb-i Mülkiye’yi bitirdikten sonra Maarif.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
HÜSEYİN SUAT YALÇIN. ■Hüseyin Cahit Yalçın'ın ağabeyi. Tıbbiye'yi bitirdikten sonra (1886), bir süre Midilli ve İstanbul'da hekimlik yaptı. Uzmanlık.
Edebiyat,sanat,siyaset,ticaret,spor gibi alanlarda başarılı olan; insanlık adına faydalı işlerde bulunan insanların hayatlarının.
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ Meşrutiyet (1908)'ten sonra memlekette başlayan ve o devirde "Türkçülük" adı verilen milliyet hareketi, "edebiyatta millî kaynaklara.
Alt Başlık. ELEŞTİRİ NEDİR?  Şiir, tiyatro, hikâye, roman, resim, heykel, film gibi bir sanat veya düşünce eserinin, zayıf ve güçlü yönleri göz önünde.
( ) HAYATI Yakup Kadri Karaosmanoğlu, 1889 yılında Mısır’ın Kahire şehrinde doğmuştur. Sanat hayatına Fecriati topluluğunda başlayan sanatçının,
SOHBET (SÖYLEŞI). SOHBET NEDIR?
Sohbet (Söyleşi).
Öykü ( Hikaye ). Gerçekleşmiş ya da gerçekleşmesi mümkün olayların kişi, zaman ve mekâna bağlı olarak farklı bir kurguyla anlatılmasına "öykü (hikâye)"
Sunum transkripti:

FECR – İ ÂTİ TOPLULUĞU ( 1909 – 1912)

Servet-i Fünun edebiyatına bir tepki olarak doğmuştur. GENEL ÖZELLİKLERİ Edebiyatımızda ilk edebi beyannameyi yayımlayan topluluktur. Servet-i Fünun edebiyatına bir tepki olarak doğmuştur. “Sanat şahsi ve muhteremdir.” görüşüne bağlıdır. “Edebiyat ciddi ve önemli bir iştir, bunun halka anlatılması lazımdır.” düşüncesindedirler. Servet-i Fünun’a bir tepki olarak ortaya çıkmasına rağmen, şiir sahasında Edebiyat-ı Cedide’nin özelliklerini devam ettirdiler. Başlıca temleri aşk ve tabiattır. Tabiat tasvirleri gerçekten uzak ve subjektiftir. Dil bakımından Servet-i Fünun’un devamıdırlar. Arapça, Farsça kelimelerle ve tamlamalarla dolu, günlük konuşma dilinden uzak bir şiir dili meydana getirmişlerdir. Batıdaki emsalleri gibi dil, edebiyat ve sanatın gelişmesine ve ilerlemesine hizmet etmek; gençleri bir araya getirmek; seviyeli fikir münakaşalarıyla halkı aydınlatmak; değerli ve önemli yabancı eserleri Türkçeye kazandırmak; Batıdaki benzeri topluluklarla temas kurmak, böylece Türk edebiyatını Batıya, Batı edebiyatını Türkiye’ye tanıtmak başlıca gayeleridir.

Aruz veznini kullanan Fecr-i Aticiler serbest müstezat nazım şeklini daha geliştirmişler ve Fransız sembolist akımına uygun eserler vermeye çalışmışlardır. Şiirde sembolistler, hikâye ve romanda Maupassant, tiyatroda H. İbsen örnek alınır. Fecr-i Aticiler tiyatro ile yakından ilgilenirler. Ahmet Haşim, Emin Bülent ( Serdaroğlu) , Tahsin Nahit , Celal Sahir ( Erozan), Hamdullah Suphi ( Tanrıöver) , Ali Canip (Yöntem) , Refik Halit (Karay) , Yakup Kadri ( Karaosmanoğlu) , Faik Ali (Ozansoy) , Fuat Köprülü , Şehabettin Süleyman , Cemil Süleyman , İzzet Melih dönem sanatçılarıdır.

ve romanda pek başarılı olamamışlardır. Bunların çoğu dil ve üslupta FECR- İ ÂTİ EDEBİYATINDA TİYATRO 1908’de ll. Meşrutiyet’in ilanıyla birlikte tiyatro canlılık kazanmış; birçok topluluk çeşitli oyunlar sergilemeye başlamıştır. Ancak tiyatro türü önemli bir gelişme sağlayamamıştır. Şehabettin Süleyman, Tahsin Nahit gibi sanatçılar teknik yönden zayıf, fakat konuşma diline yaklaşan eserler vermişlerdir. FECR- İ ÂTİ EDEBİYATINDA ÖYKÜ VE ROMAN Fecr-i Âti yazarları dil konusunda Servet-i Fünun çizgisini izledikleri için öykü ve romanda pek başarılı olamamışlardır. Bunların çoğu dil ve üslupta yapmacıklığa düşmüşlerdir. Bu dönem sanatçılarından Yakup Kadri ve Refik Halit, topluluktan ayrılarak Milli Edebiyat akımının ilkelerini benimsemişlerdir. Cemil Süleyman ve İzzet Melih’in eserleri ise teknik ve içerik olarak oldukça zayıftır. Bu yazarların eserlerinde Realizm ve Naturalizmin etkisi görülür.

AHMET HAŞİM ( 1817 – 1933 ) Fecr-i Ati topluluğunun en büyük şairidir. Sanat için sanat görüşüyle şiir yazan şair, sembolizmin edebiyatımızdaki en büyük temsilcisidir. Ona göre şiir “duyulmak”, nesir “anlaşılmak” için yazılır. Şiirde anlam kapalı olmalı, her okuyucu onu farklı biçimde yorumlayabilmelidir. Şiir asla düzyazıya çevrilemez. Hayale önem veren şairin şiirlerinde toplumsal sorunlar yer almaz. Kızıl gün batımları, sararmış yapraklar, ay ışığı altındaki doğa, loş karanlıklar… onun başlıca şiir temalarıdır. Sanatçı hece ölçüsünü hiç kullanmamış, tüm şiirlerini aruzla yazmıştır. Şiirde musıkiye önem verir; şiirin sözden çok musıkiye yakın bir dil olduğunu söyler. Dili ağır, yabancı sözcük ve tamlamalarla yüklüdür. 1921’den sonraki şiirlerinde daha sade bir dil kullanmıştır. Şiir dışında fıkra, gezi türünde de eserleri vardır. Bize Göre, Gurabahane-i Laklakan adlı eserlerindeki kimi yazılar, edebiyatımızın ilk deneme örnekleri sayılabilir.Piyale , Göl Saatleri (Şiir) , Frankfurt Seyahatnamesi (Gezi)

EMİN BÜLENT SERDAROĞLU (1866 – 1942) 22 Kişilik Fecr – i Âti topluluğunun kurucularından birisidir. Bireysel konular dışında sosyal ve milli konularda da şiir yazmıştır. Şiirlerini aruzla yazan sanatçı, Fecr-i Âti’nin Ahmet Haşim’den sonra en önemli şairidir. Victor Hugo’nun “Mavi Gözlü Yunan Çocuğu” şiirine karşı yazdığı “Kin” şiiri geniş yankı uyandırmış; Atatürk, bu şiirden dolayı sanatçıyı takdir etmiştir. Ölümünden sonra şiirleri “Emin Bülent’in Şiirleri” adlı bir kitapta toplanmıştır.

FECR-İ ATİ TOPLULUĞU ÖYS SORULARI

“Paul Valery ‘Bir edebi eserin değeri, her kişiye göre ayrı bir yoruma meydan vermesindedir.’ demiştir.” Aşağıdaki şairlerimizden hangisi, Paul Valery ile aynı anlayıştadır? Ahmet Haşim Cenap Şahabettin Yahya Kemal Tevfik Fikret Orhan Veli 1982

Cevap: A Ahmet Haşim

“Bireyci sanat anlayışı, bize Edebiyat-ı Cedide’den miras kalmıştı ve biz bunu söylemekte ortaya yeni bir görüş getirmiyorduk. Öyle ya, Edebiyat-ı Cedidecilerin, özellikle Hüseyin Cahit’le Mehmet Rauf’un, Dr. Rıza Tevfik’le estetik konusu üzerinde tartışırken ter ter tepinircesine ‘Güzellik görecedir, güzellik görecedir.’ deyişlerinin, bizim ‘Sanat kişisel ve saygıya değerdir.’ sözümüzden farkı neydi?” Bu parçada yazarın “biz” dediği kimler olabilir? Garipçiler Servet-i Fünuncular Yeni Lisancılar Yedi Meşaleciler Fecr-i Aticiler 1982

Cevap: E Fecr-i Aticiler

“…. Bunlar şiirlerinde biçim-içerik ikiliğini kaldırmaya, şiirin anlamı ile yapısını kaynaştırmaya çalışırlar. İsterler ki şiirlerinde ses ve anlam ayrılmaz hale gelsin, düzyazıya çevrilemesin, ses ve anlam öylesine yoğrulsun ki anlam tek başına sıyrılıp çıkarılmasın, şiir katıksız biçim alan müziğe yaklaşsın.” Bu yargılar, aşağıdaki şairlerden hangisinin şiirleriyle örneklendirilebilir? Faruk Nafiz Çamlıbel Cahit Sıtkı Tarancı Orhan Veli Kanık Kemalettin Kamu Ahmet Haşim 1983

Cevap: E Ahmet Haşim

1909’da Fecr-i Ati topluluğuna katıldı 1909’da Fecr-i Ati topluluğuna katıldı. Bu topluluğun dağılmasından sonra da şiir yazmayı sürdürdü. Şiirlerinin hepsi de aruzla yazılmıştır. Aşk ve doğa temalarını işlediği, sembolizm akımı anlayışına uygun olarak yazdığı şiirlerinde hayale ve müziğe büyük önem verdi. Güçlü şiirleri yanında, değişik konuları yoğun bir dille anlatan fıkraları da vardır. Burada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir? Ahmet Haşim Cenap Şahabettin Süleyman Nazif Faruk Nafiz Çamlıbel Yahya Kemal Beyatlı 1989

Cevap: A Ahmet Haşim

Aşağıdakilerden hangisi Cenap Şehabettin’le Ahmet Haşim’de ortak değildir? Hem şiir hem nesir alanında eser vermiş olmaları Servet-i Fünun topluluğunda yer almaları “Sanat için sanat” ilkesini benimsemeleri Fransız sembolistlerinden etkilenmeleri Aruz ölçüsünü kullanmaları 1984

Cevap: B Servet-i Fünun topluluğunda yer almaları