ÖĞRENME STİLLERİ
“ her yiğidin bir yoğurt yiyişi vardır “ her yiğidin bir yoğurt yiyişi vardır.” sözü bize öğrenmedeki stil farklılıklarını veren güzel bir deyiştir.
Önce öğrenme nedir? tanımı hatırlayalım…
Öğrenme Kuramları Davranışçı kuram ( U-T ilişkisi ve pekiştireçler üzerinde durur.) Bilişsel kuram (Bireyin çevresindeki olup bitene anlam yüklemesidir.) Duyusal kuram (Benlik ve ahlak gelişimi kavramlarını vurgular.) Nörofizyolojik kuram (Öğrenme beyinde oluşur der.)
Öğrenme Stilleri Bireyin öğrenme sürecindeki tercihleridir. Bireyin en iyi ne şekilde öğrendiği ile ilgilidir. James ve Galbrait (1985) öğrenme sitilini Görerek Hareket ederek Yazarak/okuyarak İşiterek Dokunarak Tadına bakarak/koklayarak İletişim yoluyla Diye yedi farklı algısal boyutlu kavram olarak ifade etmiştir.
Öğrenme stilinin boyutları öğrenme kuramlarıyla ilişkili olarak genel anlamda aşağıdaki biçimde sınıflandırılabilir. Bilişsel boyut (bilgiyi alma, işleme, depolama, kodlama ve kodları çözme) Duyuşsal boyut (güdü, dikkat, denetim odağı, ilgiler sorumluluk v.b. özellikler) Fizyolojik boyut (görme, işitme v.b. duyusal algı, gürültü, ışık v.b. çevresel nitelikler)
Öğrenme Stili Kuramları (kitaptan oku) Eğitim-öğretim gereksinimler, yetenekler, ilgiler doğrultusunda düzenlenmelidir. Pek çok ülkede eğitim alanında en önemli gelişme öğrencilerin bireysel öğrenme tercihleri/farklılıkları kavramlarının yaygınlaşmasıdır.
Araştırmacılar farklı öğrenme stillerine ilişkin modellerin oluşturulmasında etkili olmuştur. Ayrıca bu stillerin oluşumunda kişilik yapısı, bireysel yetenekler, toplumsal ve kültürel değerler ile ilgiler büyük öneme sahiptirler.
Öğrenme Stillerinin Öğrenilmesi Öğrenciden öğrenciye ve öğrenilecek konudan konuya öğrenme stilleri farklılaşmaktadır. Öğrenme stilinin belirlenmesi hem öğrenci hem de öğretmen tarafından büyük önem taşır. Çünkü öğrenmeyi kolaylaştıran özgüveni arttıran, yaratıcı düşüncenin gelişmesini sağlayan boyutları vardır.
Temel Öğrenme Stilleri Görerek öğrenme İşiterek öğrenme Yaparak öğrenme
Öğrenme Stili Tercih Envanteri (kitaptan takip et)
Farklı Öğrenme Stiline Sahip Bireylerin Özellikleri Görerek Öğrenme Stiline Sahip Bireyler: Somut olarak gördüklerini öğrenirler. Şekiller, sembollerle daha rahat öğrenirler. Bunlar için gösteri yöntemi kullanılabilir.
İşiterek Öğrenme Stiline Sahip Bireylerin Özellikleri: Soyut öğrenmelerde başarıdırlar. Seslere duyarlıdırlar. Dinlediklerini anlarlar. Dil ve müzik alanlarında yeteneklidirler.
Yaparak Öğrenme Stiline Sahip Bireylerin Özellikleri: Somut, yaparak, yaşayarak öğrenirler. Hareketlidirler ve bir yerde oturmaktan hoşlanmazlar. Birkaç kişiden oluşan gruplarda iyi öğrenirler. Deneyler, projeler yaparak öğrenirler.
Öğretim Faaliyetlerinde Öğretmenlerin Dikkat Etmeleri Gereken Öğrencilerin Yaygın Göz Hareketleri (tablo9-2 kitap)
Öğretmenler öğrencilerin göz hareketlerini onların öğrenmeleri doğrultusunda kullanabilirler. Bu aşağıdaki şekilde olabilir:
1. Öğrenciye kendine uygun göz hareketlerini seçmelerinde yardımcı olmak 2. Yeni bilgileri ve önemli bilgileri sürekli sınıfın aynı yerinde örn: öğrencilerin sağ tarafında durarak anlatma
3. Hatırlatmalar yaparken öğrencilerin sol tarafında bulunma 4. Testleri cevaplarken öğrenci ile göz temasında bulunma 5. Öğrencilerin hatırlaması istenen konuları onların kolaylıkla görebilecekleri göz seviyesinde bir yere asma
Sınıf Ortamı Ve Öğrenme Stillerinin Önemi Sınıfta birbirlerinden farklı özelliklerde pek çok çocuk vardır(heterojen yapı). Öğrenciler öğrenme kapasitelerine göre 3 grupta değerlendirilirler. Bunlar: Ortalama öğrenme kapasitesine sahip olanlar Ortalama öğrenme kapasitesinin üstünde olanlar Ortalama öğrenme kapasitesinin altında olanlar.
Toplum içinde %’lik değerlerle zeka dağılımı ortalama altı ortalama üstü %2 %13 %70 %13 %2 Ağır ortalama çok Öğrenen üstün
Öğretmenlerin tüm öğrencilerin etkili biçimde öğrenmelerini sağlayabilmesinde dikkat etmesi gereken hususlar nelerdir?
Eğitim-öğretimin başında amaçlar net olarak belirlenmelidir. Öğrencilere sağlanan farklı öğretim yaklaşımlarıyla öğrenciler kendi öğrenme sürecinden sorumlu hale getirilmelidir.
Öğretim faaliyetlerine yönelik olarak alınan tüm kararlar öğrencilerle ortak alınmalıdır. Belirlenen her amaç için farklı öğrenme stillerine sahip öğrencilerin tercih ettikleri öğretim yaklaşımlarından hangilerinin kullanılacağı belirlenmelidir.
Öğrencinin tercihlerine göre bireysel ya da grup çalışmaları yapmaları sağlanmalıdır. Dersler olabildiğince farklı öğretim yaklaşımlarıyla ve çok duyu organını uyaran çeşitli iletişim araçları ile ve araç-gereçleriyle işlenmelidir.
Öğrencilerin bireysel yeteneklerini ortaya çıkaracak çalışmalar yapılmalıdır. Öğrencilere ilgi ve yeteneklerine uygun ödevler verilmelidir. Öğrencilerin öğrenme ortamında aktif rol almaları sağlanmalıdır.
Öğretmenler değerlendirmelerinde öğrencilerdeki bireysel farkları göz önüne almalıdır. Öğretmen tüm öğrenme stillerinde eşit şekilde yararlanmalıdır.
Öğretmenler seçtikleri öğretim faaliyetleriyle öğrencilerin güçlü yönlerini kullanmalarına, zayıf yönlerini geliştirmelerine imkan vermelidir.
Öğrenme Stiline Dayalı Eğitim-Öğretim Yapılmayan Sınıf Ortamının Özellikleri (kitap- asetat)
Öğrenme Stiline Dayalı Eğitim-Öğretim Yapılan Sınıf Ortamının Özellikleri (kitap-asetat)