K-9 1. Gazzâli ve Kelam İlmindeki Yeri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İSLAM ENTELEKTÜEL GELENEĞİNİN YAPISI VE GÜNÜMÜZDEKİ ANLAMI Prof. Dr
Advertisements

YÜCE ALLAH’IN SIFATLARI
Allah’ın Zati ve Subuti sıfatları MEHMET TIĞLI
Felsefe Nedir? Aristoteles'in ünlü yapıtı Metafizik
- Bilgi Taassubu Önler BİLGİ TAASSUBU ÖNLER.
Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU
Sözünde Durmak Dürüst ve Güvenilir Olmak
Farabi ve Türk-İslam Sentezi İslamiyetİmanFarabiFelsefeMantık A Deep Approach to Turkish Teaching and Learning Wisconsin Center for Education Research,
FELSEFİ BİLGİ NEDİR?.
RUHLAR ALEMİ bilgidagi.com.
EMPİRİZM.
KÜMELER İLERİ.
İBNİ SİNA . Doğum:Ağustos 980 Afşana Köyü, Buhara, Samanî Devleti(bugün Özbekistan) Ölüm :21 Haziran 1037 Hamedan, İran.
ANADOLU BİLGELERİNİN AHLAK ANLAYIŞI
Eğitim Felsefesi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
İbrahim (as)’in babasına istiğfar dilemesinin şekli ve zamanı
Yunus Emre:  Yunus Emre (d Sarayköy, Mihalıçcık, Eskişehir - ö. 1321), Anadolu'da Türkçe şiirin öncüsü mutasavvıf ve filozof, Anadolu'da yaşamış.
MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VE ÇUKUROVA İLİM VAKFI SUNUMU HAZIRLAYAN MEHMET AVCI.
BUGÜNKÜ TÜRKÇE ADLARIYLA ESERLERİ
Rivayet Dönemi Hicri Üçüncü Asır 4. Ders.
Hicri Dördüncü ve Beşinci Asırlar
IV.ÜNİTE HADİS ÇEŞİTLERİ.
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
Son Dönem -devam 11. Ders.
İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİ
Hadis Kaynaklarının Güvenilirliği Hakkındaki Oryantalistlerin İddiaları ve Eleştirisi 11. Ders.
YÜCE ALLAH’IN SIFATLARI
1 B. Deliller 1. İlim a. Kadîm İlim b. Hadis İlim 1) Zarurî İlim: 2) Nazarî ve İstidlali İlim: c. Yakîniyyât-Zanniyyât 2. Delil a. Akli-nakli Delil b.
HÜKÜMLER A. Dinî Hükümler B. Akli Hükümler 1. İtikadi hükümler
1 C. FELSEFİ METOD  4. Felsefeciler  İslâm Tarihinde Ernevilerin son dönemlerinde ulûm-i kadîme adı verilen felsefî bilimler arabçaya terceme edilmeye.
1 3. Müteahhîrin Kelam Dönemi Eserleri  a. Eş'ariyye Kelamına Ait Eserler:  1) Gazzâlî:  a) el-İktisâd fi‘l-i'tikâd, nşr. İ.A. Çubukçu-Hüseyin Atay.
1 4. Yeni Îlm-i Kelâm Dönemi Eserleri  a. Îsbât-ı Vacibe Dair Yazılanlar:  1) Cemâlüddîn Efğânî, Tabiatçıhğı Red, trc. Aziz Akpmarlı (Ank., 1956)  2)
KELÂM I 1- Akaid ilminin tanımı, 2- Konusu, 3- Usûlü'd-din, 4- Gayesi,
2. Felsefe İle Mezcedilmiş Kelâm Devri  TANIM:  Gazzâlinin öncülüğünü yaptığı müteahhirin kelamaları, felsefe ile meşgul olma işini daha ileri safhalara.
1 K-6 Kelam-Felsefe Münasebetlerinin Başlaması Ehl-i sünnet ilm-i kelâmının zuhurundan sonra İslâm dünyasında akaid konularıyla alâkalanan başlıca 4 cereyan.
1 1. Selefiyye  selef, itikadı konularda âyet ve hadislerdeki ile (müteşabihler de dahil olmak üzere) yetinip, bunları aynen kabul eder, teşbih ve tecsime.
K-5 Ehl-i Sünnet Kelamcıları (Ehl-i sünnet kelâmının doğuşuna zemin hazırlayanlar) Mutezile ilm-i kelâmının kuruluşundan bir buçuk asır kadar sonra, selef.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
1 3. Şerh Ve Derlemecilik Dönemî  Hicrî 8. asır ortalarından başlayıp, asrımızın başına kadar devam eden bu dönem kelâm ilminin taklid, duraklama ve gerileme.
3. İstidlal ve Çeşitleri İstidlal kavramı, Ta'lil Burhân-ı Limmî
K-4 Kelam ilminin doğuşu ve Mutezile kelamı
Hadis Tarihi Dersinin Konusu, Kaynakları ve Temel Terimleri
B- Ehl-i Bid’at 1. Mutezîle 2. Şia 3. Haricîyye 4. Mürcîe
İ BN- İ S İ NA Ömer D İ NÇ.  Hekim, yazar, filozof ve bilim adamıdır.  Buhara yakınlarındaki Afşana köyünde (Özbekistan) Hicri 370 (M.S 980) yılında.
ATEİZM – AGNOSTİSİZM. Tanrı’nın Varlığını Reddedenler Tanrının varlığını reddeden görüşlere ateizm, kişilere de ateist denir. Ateizm, inançsızlığı ve.
- HADİS - 1- Peygamber Efendimizin söz, fiil ve takrirlerinin sözlü ifadesidir. 2- Peygamberimize izafe edilen söz, fiil, takrir ile yaradılış veya ahlaka.
KUR’AN’IN ALLAH KELAMI OLMASININ DELİLLERİ
Temel Hadis Kavramlarıyla İlgili Oryantalist İddialar ve Eleştirisi
MANTIK DERSLERİ -1- Prof. Dr. Şadi Eren.
Pozitivizm A. Comte.
DERS : FELSEFE KONU: FELSEFENİN ALANI.
Felsefe Ve Hikmet. Sorular: Görseldeki insan neler düşünüyor olabilir? CEVAP: Kendini düşünüyor olabilir. Bu soruya her ö ğ rencinin farklı cevabı olabilir.
UMUMİ HUKUK TARİHİ PROF.DR.ABDULLAH DEMİR.
İSLAM DÜNYASINDA DİN PSİKOLOJİSİ
ORTA VE YENİÇAĞDA PSİKOLOJİNİN GELİŞİMİ VE ÇEŞİTLİ PSİKOLOJİK AKIMLAR
Elealı Zenon Sofistler Septikler
HZ. Muhammed’in Hayatı Performans görevi. Peygamberimizin sağlığı korumak ile ilgili örnek almamız gereken sünnetleri KONU.
ALLAH’IN KULLARINI KONTROL ve DENETİMİ
Mâtürîdiyye İsimlendirme Tarihçe Görüşleri
Kur'an-ı Kerîm'in üçüncü suresi. Sure, Medine'de nazil olmuştur. Surenin 33. ayetinde Musa (a.s.)'in babası İmrân'dan bahsedildiği için İmrân Âilesi anlamına.
1. FELSEFE, DİN VE DİN FELSEFESİ
G. Yeni İlmi Kelâm Dönemi
İMAN, DELİL VE DELİLCİLİK
2. AKIL VE İMAN: GİRİŞ Akıl ve iman ilişkisi su sorular bağlamında ele alınabilir: İman akla dayandırılabilir mi? İmanın doğruları ile aklın doğruları.
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
C. FELSEFİ METOD 4. Felsefeciler
TASAVVUF II VII. YARIYIL GÜZ DÖNEMİ
TASAVVUF I VI. YARIYIL bahar DÖNEMİ
 Farabi, yılları arasında yaşamış bir alimdir. Matematik, botanik, tıp, musiki, felsefe ve mantık alanında eserler yazmış olan bir alimdir. Asıl.
Sunum transkripti:

K-9 1. Gazzâli ve Kelam İlmindeki Yeri Aynı zamanda bir filozof, fakîh ve mutasavvıf olan Gazzâlî ile müteahhirin ilm-i kelâmı başlar. O doneme kadar kelamcılar daha çok bid'at firkalarıyla mücadele ederken, Gazzâlîden itibaren mücadele ve tartışmalarını felsefecilere karşı yapmışlar, onların görüşlerini, reddetmeye çalışmışlardır. Gazzâlînih kelam ilmine getirdiği yenilikler şöyle sıralanabilir: a. Bâkıllânînin kabul ettiği in'ikâs-ı edilleyi reddederek, delilin butlanından medlulün de butlanının gerekmiyeceğini söyledi. Zira in'ikâs-ı edilleyi kabul etmek mantık ilmine ters düşüyordu.

K-9 1. Gazzâli ve Kelam İlmindeki Yeri b. Mantığı islâmî ilimlerden biri saymış, “mantık bilmiyenin ilmine itibar edilmez” demiştir. Mantık, her ne kadar önceki kelâmcıların dayandığı bir takım kelâmi delillere zıd ise de, imânı akidelerin özüne zıd değildir.

K-9 1. Gazzâli ve Kelam İlmindeki Yeri c. Gazzâlînin kelâma getirdiği üçüncü yenilik felsefi bahislere çok yer vermesidir. İslâm felsefesinin ortaya çıkışından sonra, islâm aleminde iki görüş belirmiş, bir grup, felsefenin şümulüne giren her türlü ilmi, hatta doğru olduğu apaçık belli olan hususları bile reddediyor, bir başka grupta felsefeden her ne alınmışsa, hemen onu kabul ediyor, felsefeciler hakkında peşin bir hüsn-i zan besliyordu. Gazzâlî her iki grubun yanlış yolda olduğunu görmüş ve felsefi ilimleri tahlile tabi tutmuştur. O, felsefecilerin ilgilendiği riyaziye, mantık, tabiiyyât, ilahiyat, siyaset ve ahlak ilimlerini ayrı ayrı değerlendirmiştir. O'na' göre filozofların mantık ve riyaziyeye dair 'görüşleri doğrudur. Çünkü bu ilimler kesin delillere dayanır. Fakat onların tabiyyat, bilhassa ilâhiyyat konusundaki görüşleri zan ve vehimden ibarettir. Bu sebeple Gazzâlî, felsefecileri 20 meselede hatalı görür. Bu meselelerin üçünde onları tekfir ederken, 17’sinde sapkınlık ve bid'atçilik’e nisbet eder.

Gazzâli’nin felsefecileri tekfir meseleler 1) Âlemin kıdemi: Felsefecilere göre âlem zât itibariyle hadis, zaman itibariyle kadîmdir. Yani Allah âlemden zaman bakımından değil, zât bakımından önce gelmiştir. Halbuki kelâmcılara göre, Allahtan başka kadîm kabul etmek tevhide aykırıdır.

Gazzâli’nin felsefecileri tekfir meseleler 2) Allahra eüz'iyyâtı bilemeyeceği: Felsefecilere göre Allah cüz'iyyâtı bilmez. Çünkü olaylar değişkendir. Olaylar, değiştiği zaman, ona dair olan bilginin ve bilenin de değişmesi gerekir. Eğer Allah’ın cüz'iyyâtı bildiği farzedilirse, Allanın zatının da değişmesi gerekir. Halbuki onun zatı her türlü değişmeden münezzehtir. Gazzâlî böyle bir telâkkinin, Allah’ın sıfatlarına noksanlık izafe etmek olduğu kanaatındadır.

Gazzâli’nin felsefecileri tekfir meseleler 3) Haşria cismânî olmayıp ruhanî olacağı: Felsefecilere göre ahiret hayatı vardır. Fakat bu hayat sadece ruhanî olacaktır. Çünkü cesetlei ve madde sonlu, ruhlar ise sonsuzdur. Eğer cesetler dirilirlerse, sonsuz olan ruhlara yetmezler. Gazzâlî bu görüşün, apagık nasslara muhalif olduğunu söylemektedir.

Gazzâli’nin felsefecileri tekfir meseleler Gazzâlînin islâm filozoflarını tekfiri sonraki kelâmcılar tarafından da benimsenmiştir: Fakat felsefecilerin bu üç noktada tekfir edilemeyeceğini ileri sürenler de vardır. Çünkü felsefeciler, âlemin zat itibariyle mahluk oluşunu, haşrin vukuunu ve ilm-i ilâhiyi inkâr etmeyip, cumhurun görüşüne aykırı olan değişik izahlar yapıyorlar. Gazzâliden bir asır sonra yaşamış olan İbn Rüşd (v. 595/1198) te Tehât'ütü Tehâfüti'l-felâsife adıyla kaleme aldığı eserinde Gazzaliyi tenkit etmiş ve önceki islâm filozoflarının haklılığını savunmuştur. Gazzâlî kelâm ilmine dair müstakil eserler de vücuda getirmiştir. O, bâtınilere karşı amansız bir 'nücadeleye girişmiş, onların içyüzünü ortaya koymaya çalışmıştır. İslâm filozofları ile bâtınîler dışında kalan bid'at fırkalarına karşı müsamahakâr bir tavır takman Gazzâlî, onları tekfirin yersiz olacağını ısrarla savunur.