Öğrenme Psikolojisi Kuramlar: Sosyal Bilişsel Öğrenme

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Advertisements

BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
ÖZEL E Ğİ T İ MDE ETK İ L İ Ö Ğ RET İ M YÖNTEMLER İ KONU Ö ğ renmenin Aşamaları (Yanlışsız Ö ğ retim Yöntemleri) HAZIRLAYANLAR.
Sosyal Bilişsel Öğrenme Kuramı Sosyal bilişsel (sosyal öğrenme) kuramının kökeni davranışçılığa dayansa bile, davranışların kazanılmasını da bilişsel.
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Süreç... Rehberlik Nedir? Rehberlik Ne Değildir? Reberlik İlkeleri Nelerdir? Rehberlik Servisinden Hangi Konulara Dair Yardım Alınabilir? - Bireysel Alan.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
EĞİTİMDE DRAMA.
Eylemsel Dönem (0-3 yaş):
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Bireysel Farklılıklar ve Öğretim Tasarımı
Öğretimin Uyarlanması
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
EĞİTİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
RIFAT YUSUF BAHADIR Psikolojik Danışman
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
Yükseköğretim Kurumları Sınavı
DUYGUSAL ZEKA.
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
Ders 8 Değerlendirme ve kavram öğretimi
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
EMPATİK İLETİŞİM 1.
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMALAR
Pedagojİk formasyon sertİfİka programI ÖğreTİM İLKE ve YÖNTEMLERİ Hafta I – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Eğitsel Rehberlik.
SOSYAL DAVRANIŞ.
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
DÜŞÜNME.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
PROGRAM DEĞERLENDİRME
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SPORDA DİKKAT.
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Rastgele Nesneler Dersi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Nitel Araştırmalar.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
ÖĞRENME.
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Ölçme, Değerlendirme ve Durum Belirleme - devam
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Öğrenme Psikolojisi Kuramları: Davranışçı Yaklaşım IV
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
SINAV KAYGISI VE ÇOCUK RUH SAĞLIĞI
Sunum transkripti:

Öğrenme Psikolojisi Kuramlar: Sosyal Bilişsel Öğrenme

Sosyal Öğrenme kuramı Albert Bandura, gündelik hayattaki öğrenmelerimizin büyük bir çoğunluğunun sosyal öğrenme yoluyla gerçekleştiğini açıklayan bir kuram geliştirmiştir. Bandıra’nın öğrenme ile ilgili görüşleri kısaca şöyledir;

Bandura’nın öğrenme ile ilgili görüşleri Karşılıklı Belirleyicilik: davranışçıların katı çevreci anlayışına karşı çıkmış ve bireyin sadece çevre tarafından etkilenen bir varlık olmadığını, bazen bireyin de çevreyi etkilediğini ifade etmiştir. Buna da Karşılıklı Belirleyicilik ilkesi demiştir.

Bandura’nın öğrenme ile ilgili görüşleri Bandura’ya göre öğrenme ile performans aynı şeyler değildir. Bir kişi öğrendiği bir konuyu zamanı geldiğinde davranışa dönüştürebilir. Bandura’ya göre performans; gözlenebilir davranış değişikliğidir. Öğrenme ise, öğrenilenlerin gerek duyulduğunda davranışa dönüştürülmesidir.

Bandura’nın öğrenme ile ilgili görüşleri Öğrenmede içsel pekiştireç daha önemlidir. İnsan kendi davranışlarını kendisi pekiştirebilir. İnsanlar en fazla başkalarının davranışlarını gözlemleyerek öğrenirler. Sonucu pekiştreçle biten davranışlar daha fazla model alınır.

Bandura’nın öğrenme ile ilgili görüşleri Model alma ile taklit aynı şey değildir. Taklit birebir modelin davranışını kopyalamaktır. Öğrenme sadece uyarıcılara karşı gösterilen tepkiler değildir. Buna ek olarak çeşitili bilişsel süreçler de öğrenmede etkilidir.

Gözlem Yoluyla Öğrenme Süreci Gözlem yolu ile öğrenme süreci kendi içinde dört aşamadan meydana gelir. 1. Dikkat 2. Hatırda tutma 3. Uygulama 4. Pekiştirme

Gözlemcinin Özellikleri Sembolleştirme Kapasitesi: Sembolleştirme yaşantıların bilişsel kodlara dönüştürülmesini sağlar. Bu kodlamalar gelecekteki etkinliklere rehberlik eder.

Gözlemcinin Özellikleri Öngörü Kapasitesi: İnsanlar ön bilgilerini kullanarak ileriyi düşünme ve geleceği tahmin etme tahmin etme kapasitesine sahiptirler. İleriyi düşünme yeteneği, aynı zamanda geçmiş ve gelecek olaylar arasında bağ kurma ile yakından ilgilidir. Bu ilişki sayesinde plan yapabilirler, geleceğe yönelik amaçlar belirleyebilirler.

Gözlemcinin Özellikleri Öz Düzenleme Kapasitesi: Kişinin kendi davranışlarını kontrol edebilmesi, onlara yön vermesi öz düzenleme kapasitesi ile yakından ilgilidir. İnsanlar ne kadar çalışacaklarına, ne kadar uyuyacaklarına, sosyal bir ortamda nasıl davranacaklarına kendileri karar verirler.

Gözlemcinin Özellikleri Öz Yargılama Kapasitesi: İnsanların kendileri hakkında düşünme, yargıda bulunma ve davranışlarını değerlendirme becerileri öz düzenleme kapasitesi ilgilidir.

Gözlemcinin Özellikleri Öz yeterlik (Yetkinlik) Kapasitesi: Birey, bir davranışı gerçekleştirmeden önce kendisinin o davranışı yapıp yapamayacağına dair bir inanç geliştirir. Bu inanca öz yeterlik inancı denir. Bir kişinin öz yeterlik inancı düşükse, bir davranışı yapması ya da model alması zor görünmektedir.

Öğrenmeyi sağlayan dolaylı yaşantılar Dolaylı Pekiştirme Dolaylı Güdülenme Dolaylı Duygu Dolaylı Ceza

Dolaylı Pekiştirme Dolaylı pekiştirme: Bandura’ya göre modelin davranışı pekiştireçle bitmişse gözlemci tarafından daha fazla model alınmaktadır. Örneğin, bir öğrenci başarısından dolayı takdir belgesi almışsa, bu ödül diğer öğrencilerin model alma davranışını olumlu etkileyecektir.

Dolaylı Güdülenme Model dışarıdan herhangi bir pekiştireç almasa bile kendi kendini ödüllendirebilir. Bu durum gözlemcinin model alma davranışını olumlu etkiler. Örneğin, bir öğrenci ders çalışmasının karşılığını sınavından yüksek puan olarak almışsa bu gözlemciyi model alma konusunda motive edecektir.

Dolaylı duygu Birçok duygu gözlem yoluyla kazanılır. Örneğin, bir kişi hiç yaralanmasa da tabancadan korkar. Yine, bizi hiç yılan sokmasa bile yine de yılandan korkarız. Bu tür duyguları öğrenmemizde başkalarının yaşantıları önemli yer tutar.

Dolaylı ceza Dolaylı ceza Modelin olumsuz bir davranışı ceza ile sonlanmışsa, gözlemci o davranışı yapmama eğilimi gösterir. Örneğin, trafikte araba kullanırken önümüzdeki bir kişi hızlı araba kullandığı için ceza almışsa, biz yolumuzun kalan kısmında hız yapmamaya daha fazla dikkat ederiz.