DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI İSTENİLEN NİTELİKLER
Advertisements

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
VERİLERİN TOPLANMASI ÖLÇME ÖLÇME ARAÇLARININ SINIFLANDIRILMASI GÜVENİRLİK GEÇERLİLİK MADDE ANALİZİ ANKET.
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Ölçme Araçlarının Nitelikleri
GEÇERLİLİK ve GÜVENİLİRLİK
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI İSTENİLEN NİTELİKLER
VERİ TOPLAMA TEKNİKLERİ
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -6-
VERİ TOPLAMA ARAÇLARI Yrd. Doç. Dr. Suat ÇELİK.
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Ölçme Aracının Özellikleri
Hacettepe Üniversitesi Bilgisayar ve öğretim teknoloıjileri bölümü BTÖ315 - Bilimsel Araştırma Yöntemleri Gözlem ve Görüşme Yrd.Doç.Dr Hakan TÜZÜN Hazırlayanlar.
DEĞERLENDİRME ARAÇLARININ GELİŞTİRİLMESİ
Ölçme ve Değerlendirme
Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi
Örnekleme Yöntemleri Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
Tarama araştırmaları (TA)
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Anket Hazırlama.
ÖLÇME ARAÇLARININ NİTELİKLERİ
2 - ÖLÇME ARAÇLARININ TAŞIMASI GEREKEN NİTELİKLER
ÖLÇME: ARAÇ ve YÖNTEMLERİN
Madde (soru istatistikleri)
Ölçme AraçlarInda BulunmasI İstenen NİTELİKLER
Evren Örneklem Hazırlayan Doç. Dr. Mustafa Akdağ.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Araştırma Başlığı: İlköğretim öğrencilerinde matematik kaygısı ile matematik başarısı arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi Grup Adı: M&M’S.
Ölçeklerde Aranan Özellikler a) Geçerlik b) Güvenirlik c) Kullanışlılık Bu özelliklerden en önemlisi geçerlik, sonra güvenirlik, sonuncusu ise kullanışlılıktır.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması ANKET
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Ders 5: ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
VERİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE ANALİZİ
KLASİK TEST KURAMI VE GÜVENİLİRLİK
GÜVENİRLİK ve GEÇERLİK
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Geçerlik ve Kullanışlılık
ÖLÇMEDE HATA VE ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN TEKNİK ÖZELLİKLER
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Yrd. Doç.dr. H. denİz GülleroğlU
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ÖLÇME ARACININ YAPISAL NİTELİKLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Verilerin Toplanması I
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
ÖDE6024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ ARAŞTIRMA
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Nicel Araştırmalar II.
Nitel Araştırmalar I.
Anket ve Likert Ölçekler
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Araştırma Modeli. İç Geçerliği Etkileyen Faktörler (Büyüköztürk vd., 2013; Karasar, 2005) 1. Zaman: Denenen bağımsız değişken dışında kalan önemli diğer.
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS) DOÇ. DR. ÖMAY ÇOKLUK BÖKEOĞLU

Veri Toplama Teknikleri En yaygın kullanılan veri toplama teknikleri gözlem görüşme yazışma belgesel tarama (Karasar, 2013)

Veri Toplama Teknikleri (Karasar, 2013) Gözlem Bir şeyi iyi anlamak için onun kendi kendine meydana çıkan bütün belirtilerini gözden geçirmektir. Gözlem tekniğinin en önemli özelliği, gözlenenlerin kendi doğal ortamları içinde bulunmasıdır. Bir çok davranış bu şekilde objektif olarak belirlenebilir. Gözlemde gözlemci ve gözlenen olmak üzere iki taraf vardır.

Veri Toplama Teknikleri (Büyüköztürk vd., 2013) Gözlem yönteminin avantajları; Sözel olmayan davranışların da gözlemlenmesi, Doğal ortamda gözlemlenmesi, yapaylık unsurlarının diğer yöntemlere göre daha az olması Zaman sınırının olmaması gibi avantajlarından söz edilebilir.

Veri Toplama Teknikleri (Büyüköztürk vd., 2013) Gözlem yönteminin dezavantajları; Gözlemcinin etkisinin diğer yöntemlere göre daha fazla olması, Zaman kaybının yaşanması, Gözlemin kontrol edilmesinin güç olması, Gözleme ilişkin verilerin sayısallaştırılması ve Örneklemin sınırlı sayıda olması ifade edilebilir.

Veri Toplama Teknikleri (Büyüköztürk vd., 2013) Gözlemin sınıflandırılması A. Yapılandırılma Durumuna Göre 1. Yapılandırılmamış gözlem 2. Yapılandırılmış gözlem B. Katılımcı Durumuna Göre 1. Katılımcı gözlem: 2. Katılımcı olunmayan gözlem 3. Katılımcı olarak gözlemci

Veri Toplama Teknikleri (Karasar, 2013) 2. Görüşme Sözlü iletişim yoluyla veri toplama tekniğidir. Görüşme yüzyüze yapılabildiği gibi, telefon gibi iletişim araçlarıyla da yapılabilir. Görüşmede iletişimi sağlamak, sürdürmek ve veri toplayabilmek kolay değildir. Görüşmede söylenenlerin yüzeysel anlamları yanında gerçek ve derinliğine anlamlar da çıkartılabilir. Kolay görünmekle birlikte görüşmecilerin seçimi ve eğitimi özel çaba ve duyarlık gerektirir.

Veri Toplama Teknikleri (Büyüköztürk vd., 2013) Görüşme tekniğinin avantajları; Zengin bilgiye sahip katılımcıların ilk açıklamasını koruması, Görüşmelerin araştırma sürecinin herhangi bir aşamasında kullanılabilmesi, Görüşmecinin hazır olacağından katılımcıların sorularını anında cevaplandırabilmesi ve karmaşık yönergelerin görüşmeci tarafından anlaşılır kılınması, Görüşmelerin, görüşmeci ile katılımcılar arasındaki işbirliğinde en etkili yol olması Görüşmeci ile katılımcılar arasında güven ve dostluk kurulması ile karmaşık ve hassas konuların ifade edilebilmesi

Veri Toplama Teknikleri (Büyüköztürk vd., 2013) Görüşme tekniğinin dezavantajları; Görüşmecinin eğitilmesinin ve hazırlanmasının zaman alması, Tanışmanın, dostça ilişki kurabilmenin ve analizlerdeki veri yoğunluğunun zaman alması, Görüşmecinin görünüşü, konuşması, beklentileri, görüşme tipi/çeşidi, Görüşmecinin görüşülen kişi ile ayak uydurmak durumunda kalması, Görüşmecinin sosyal kabul edilebilme, onaylama ve itiraz etmeme etkisi gibi durumlara karşı yanlı davranabilmesi

Veri Toplama Teknikleri (Büyüköztürk vd., 2013) Görüşmenin Sınıflandırılması; Yapılandırılmış görüşme Yapılandırılmamış görüşme Yarı yapılandırılmış görüşme Etnografik görüşme Odak grup görüşmesi

Veri Toplama Teknikleri (Karasar, 2013) 3. Yazışma Yazılı iletişim yoluyla veri toplama tekniğidir. Mektup, anket, yazılı testler, ölçekler vb. yazılı veri toplamada yaygın olarak kullanılan araçlardır. Yazışma oldukça yaygın bir biçimde uygulanmaktadır. Diğer yöntemlere oranla kolay ve ucuz oluşu bu tekniğin tercih edilmesinin belli başlı nedenlerindendir. Yazılı veri toplama araçlarında sunuş mektubu çok önemlidir ve araştırmanın hangi amaçla, kimler tarafından yapıldığını, verilerin nasıl kullanılacağını, cevaplayıcıdan neler beklendiğini vb. içeren güdüleyici bir mektup olmalıdır. Ayrıca soruların nasıl cevaplanacağına ilişkin açık bir yönerge olmalıdır.

Veri Toplama Teknikleri (Karasar, 2013) 3. Yazışma Posta yoluyla yapılan uygulamalarda “geri dönüş oranı” önemli bir noktadır. Geri dönüş oranları düşük olabilir. Bu tekniğin en kuvvetli yönleri; geniş gruplara kısa zamanda uygulanabilmesi, kolay ve ucuz olması, soruların herkese bir örneklik içinde sunulabilmesi, görüşmeye oranla gizlilik garantisinin daha güçlü olması vb. sayılabilir.

Veri Toplama Teknikleri (Karasar, 2013) 3. Yazışma Yazışma tekniğinin zayıf yönleri; cevaplayıcıların sorulara farklı anlamlar yükleyebilmesi, cevaplayıcıların ne denli içten yanıt verdiklerinin bilinmemesi, geri dönüş oranlarının düşük olabilmesi, sadece okuma-yazma bilenlere uygulanabilmesi vb. sayılabilir.

Veri Toplama Teknikleri (Karasar, 2013) 4. Belgesel Tarama Var olan kayır ve belgeleri inceleyerek veri toplamadır. Hemen her araştırma için kaçınılmaz bir veri toplama tekniğidir. En önemli özelliği araştırmacıile belge arasında bir iletişim sağlamanın zorunlu olmasıdır. Belgenin anlatmak istediği ile araştırmacının anladığı arasındaki sapmanın azaldığı oranda iletişim başarılı olur. İki ayrı amaçlı belgesel tarama olabilir; Genel tarama İçerik çözümlemesi

Veri Toplama Araçlarının Psikometrik Nitelikleri Ölçme araçlarının nitelikleri değişik kaynaklarda farklı biçimlerde ele alınmasına rağmen, üç başlık altında toplanabilir: Geçerlik, Güvenirlik Kullanışlılık

Veri Toplama Araçlarının Psikometrik Nitelikleri Geçerlik Geçerlik, testin bireyin ölçülmek istenen özelliğini diğer özelliklerle karıştırmadan ne derece doğru ölçtüğüyle ilgilidir. Bir başka anlatımla ölçme sonuçlarının geçerliği, amaçlanan ölçmenin gerçekleştirilebilme derecesidir. Geçerlik, test puanlarına dayalı tahminlerin uygunluğuna, anlamlılığına ve kullanışlılığına ilişkin kanıtlar toplanmasını gerektirir. (Büyüköztürk vd., 2013;Karasar, 2013)

Veri Toplama Araçlarının Psikometrik Nitelikleri Geçerlik Türleri Literatürde değişik sınıflandırmalara rastlanmakla birlikte, geçerlik türlerinin üç grupta toplanması daha çok tercih edilmektedir. Kapsam geçerliği: Ölçme aracını oluşturan maddelerin (soruların) ölçülmek istenen tanımlanmış davranışlar evrenini (bütününü) ölçmede ne derece temsil ettiğine, örneklediğine ilişkindir. (Büyüköztürk vd., 2013;Karasar, 2013)

Veri Toplama Araçlarının Psikometrik Nitelikleri 2. Ölçüt Geçerliği: Test puanlarının (yordayıcı), testin ölçtüğü özellikle ilişkili olduğu düşünülen bir başka ölçme sonucu (ölçüt) ile korelasyonu puanların ölçüt bağlantılı geçerliğini gösterir. Eşzaman geçerliği Yordama geçerliği 3. Yapı Geçerliği: Testten elde edilen puanların, test ile ölçülmek istenen kavramı (yapıyı) gerçekte ne derece ölçülebildiği ile ilgilidir (Büyüköztürk, 2002; Erkuş, 2003). (Büyüköztürk vd., 2013;Karasar, 2013)

Veri Toplama Araçlarının Psikometrik Nitelikleri 2. Güvenirlik Turgut (1990), ölçme sonuçlarının tesadüfi hatalardan arınıklığının bir ölçüsü, Crocker ve Algina (1986), belli bir özelliği ölçmek amacıyla yapılan ölçmelerin aynı bireyler üzerinde benzer şartlarda tekrar edilebilirliği Duyarlılık, kararlılık, tutarlılık anlamında güvenirlik Hata türleri: sabit, sistematik ve rastgele Güvenirlik indeksi ve güvenirlik katsayısı (Büyüköztürk vd., 2013;Karasar, 2013)

Veri Toplama Araçlarının Psikometrik Nitelikleri Güvenirliğe ilişkin yöntemler (Büyüköztürk vd., 2013) Tek uygulamaya dayalı yöntemler Kuder-Richardson KR-20. KR-20 formülü, bir test maddesine verilen cevaplar 1 (doğru) ve 0 (yanlış) ile puanlandığında kullanılır. Cronbach Alpha (α) . Test puanlarının güvenirliğinin bir alt kestiricisi olarak kullanılan α katsayısı, özellikle cevapların derecelendirme ölçeğinde elde edildiği durumlarda sıklıkla kullanılır.

Veri Toplama Araçlarının Psikometrik Nitelikleri Güvenirliğe ilişkin yöntemler (Büyüköztürk vd., 2013) Tek uygulamaya dayalı yöntemler Hoyt’un Varyans Analizi. Güvenirlik değeri, pratikte, bireylere ait kareler ortalamasının (varyansın) hata kareler ortalamasından farkının bireylere ait kareler ortalamasına bölünmesiyle de elde edilir. Testi Yarılama. Testi yarılama (eşdeğer yarılar) yöntemi, testin iki eş (paralel) formundan elde edilen puanlar arasındaki korelasyona dayalı olarak testin tümü için güvenirlik tahmini yapılmasını tanımlar.

Veri Toplama Araçlarının Psikometrik Nitelikleri Güvenirliğe ilişkin yöntemler (Büyüköztürk vd., 2013) B. İki uygulamaya dayalı yöntemler Eşdeğer (Alternatif, Paralel) Formlar Yöntemi: Aynı özelliği ölçmek amacıyla hazırlanan iki teste, eşdeğer formlar denir. Eşdeğer formlarla yapılan ölçmeler eşdeğer ölçmeler olarak tanımlanır ve ölçmelerin eşdeğer olabilmesi için aynı özellikleri ölçmenin yanı sıra ortalama ve standart sapmalarının da eşit olması gerekir. Test-Tekrar Test Yöntemi: Bir testin aynı gruba belli aralıklarla iki kez uygulanmasıyla elde edilen puanlar arasında Pearson momentler çarpım korelasyon katsayısı ile hesaplanan korelasyon, puanlarının test-tekrar test güvenirliğini verir.

Veri Toplama Araçlarının Psikometrik Nitelikleri 3. Kullanışlılık Ekonomiklik Hazırlama süresi Uygulama süresi Hazırlayıcı ve uygulayıcının nitelikleri Cevaplayıcının nitelikleri Uygulama kolaylığı Puanlama kolaylığı Puanların yorumlama kolaylığı

Kaynakça Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Karasar, N, (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayıncılık