Etkileşim (Interaction)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Etkileşim (İnteraction)
Advertisements

Ders Sorumlusu: Doç. Dr. Hakan TÜZÜN Hazırlayan: Merve YILDIZ
ETKİLEŞİM (INTERACTION)
Algoritma.  Algoritma, belirli bir görevi yerine getiren sonlu sayıdaki işlemler dizisidir.  Başka bir deyişle; bir sorunu çözebilmek için gerekli olan.
SUNU HAZIRLAMA PROGRAMI: powerpoint
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Page  1 BUCAK MEHMET CADIL ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ COMENIUS PROJE TANITIMI.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
Hazırlayan: Dr. Emine CABI
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DONANIM VE YAZILIM.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Program Tasarım Modelleri
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
ÇOK BOYUTLU SİNYAL İŞLEME
Genel Öğretim İlkeleri EBİM altunsaray altunsaray.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Açlığını Gider Detaylı Kullanım Kılavuzu
İnternet'e Bağlanmak İçin Neler Gereklidir?
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Metinlerin Sınıflandırması
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Öğretimin Uyarlanması
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Problem Çözme ve Algoritmalar
Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
OKUMA-YAZMA BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Etkili Öğretmen Kimdir?
Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Temel Bilgisayar Bilgileri
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMALAR
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-3
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
Bu konudaki her şeyi okuyun Microsoft SharePoint Haberler
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
Dijital kütüphanelerin değerlendirilmesi nedir?
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Bilgisayar II 26 Nisan-7Mayıs Öğr. Gör. Feyza Tekinbaş.
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
ÖĞRENME STİLLERİ.
ETKİLEŞİM Furkan AYDIN BTÖ711 – 2017/2018 Bahar Dönemi
DERS YAZILIMLARININ GELİŞTİRİLMESİ
Bilgisayarım Simgesinin Kullanımı Dosyaların Yönetimi
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
Tezin Olası Bölümleri.
İŞLETİM SİSTEMİ KATMANLARI (Çekirdek, Kabuk ve diğer temel kavramlar)
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Etkileşim (interaction)
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Tüketici Davranışları
Bilgehan Arslan, Süreyya Gülnar
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Etkileşim (Interaction) İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Etkileşim: Birbirini karşılıklı olarak etkileme işi (TDK, 2015). Kullanıcı ile sistem arasındaki iletişim olarak tanımlanabilir. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Görev Dili (Task Language) Etkileşim Terimleri Hedef (Goal) Görev (Task) Çekirdek Dil (Core Language) Alan (Domain) Niyet (Intention) Görev Dili (Task Language) İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Görev Dili (Task Language) Bir görev sonrası ortaya çıkması beklenen çıktı Etkileşim Terimleri Hedef (Goal) Görev (Task) Çekirdek Dil (Core Language) Alan (Domain) Niyet (Intention) Görev Dili (Task Language) İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Görev Dili (Task Language) Etkileşim Terimleri Hedef (Goal) Görev (Task) Çekirdek Dil (Core Language) Alan (Domain) Niyet (Intention) Görev Dili (Task Language) Konu alanı ile ilgili kavramları manipüle etme İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Görev Dili (Task Language) Etkileşim Terimleri Hedef (Goal) Görev (Task) Çekirdek Dil (Core Language) Alan (Domain) Niyet (Intention) Görev Dili (Task Language) Sistemin dili İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Görev Dili (Task Language) Etkileşim Terimleri Hedef (Goal) Görev (Task) Çekirdek Dil (Core Language) Alan (Domain) Niyet (Intention) Görev Dili (Task Language) İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim Uzmanlık ve bilgi alanı 01.01.2019

Görev Dili (Task Language) Etkileşim Terimleri Hedef (Goal) Görev (Task) Çekirdek Dil (Core Language) Alan (Domain) Niyet (Intention) Görev Dili (Task Language) Amaçlara ulaşmak için gerekli olan özel eylem İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Görev Dili (Task Language) Etkileşim Terimleri Hedef (Goal) Görev (Task) Çekirdek Dil (Core Language) Alan (Domain) Niyet (Intention) Görev Dili (Task Language) Kullanıcının dili İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Etkileşim Modelleri Donald Norman Modeli İnsan bilgisayar etkileşimi için en etkili model olarak kabul edilebilir. Kullanıcıların arayüz ile ilgili görüşlerine odaklanmaktadır. Bazı arayüzlerin kullanıcılara neden problem oluşturduğunu göstermek amacıyla kullanılmaktadır. Bu model genişletilerek diğer modeller ortaya konmuştur. Uygulama ve değerlendirme olmak üzere iki temel evreden oluşmaktadır. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Etkileşim Modelleri Donald Norman Modeli Uygulama Değerlendirme Döngüsü Sistem Değerlendirme Uygulama Hedef İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Etkileşim Modelleri Donald Norman Modeli Hedefin belirlenmesi Amacın şekillendirilmesi Yapılacak eylemlerin sırasının belirlenmesi Eylemlerin gerçekleştirilmesi Sistemin durumunun kavranması Sistemin durumunun yorumlanması Amaç ve hedef doğrultusunda sistem durumunun değerlendirilmesi. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Daha iyi bir ekran tasarımı, Butonlar arası daha fazla boşluk İnsan Hatası (Human Error) Kayma (Slip) Yanılgı (Mistake) Kullanıcının sistemi anlamasına rağmen yanlış bir eylem gerçekleştirmesi durumu Kullanıcının sisteme tam olarak hakim olamaması, ne yapacağını tam olarak bilememesi durumu Daha iyi bir ekran tasarımı, Butonlar arası daha fazla boşluk Sistemin iyi anlaşılması, Daha radikal yeniden tasarım, Tamamıyla farklı metafor kullanımı İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Bildirme (Articulation) Performans (Performance) Etkileşim Çerçevesi ETKİLEŞİM ÇERÇEVESİ S Sistem Dili U Kullanıcı Ç Çıkış G Giriş Sunum (Presentation) Gözlem (Observation) Bildirme (Articulation) Performans (Performance) Aktarım Türleri Temel Unsurlar İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Etkileşim Çerçevesi Kullanıcı yapmak istediklerini giriş birimine bildirir Giriş birimi sistemin anlayacağı dile çevirir ve işlem gerçekleştirilir Sistem çıkış biriminin anlayacağı dile çevirir Çıkış birimi kullanıcı diline aktarım yapar Kullanıcı sonucu görerek değerlendirme yapar İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Etkileşim Çerçevesi Dikkat edilmesi gerekenler; Diller arası aktarım önemlidir. Aktarım hataları sorunların yaşanmasına sebep olur. Karşılıklı iletişim kolaylaştırılmalıdır. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Ergonomi Etkileşimin fiziksel karakteri olan insanı temsil etmektedir. Kontrollerin nasıl tasarlanacağı, etkileşimin nasıl sağlanacağı ve ekranın fiziksel kalitesinin nasıl olacağı konuları ile ilgilenir. Birincil odaklanma alanı ise arayüzün insan performansını nasıl arttırdığı ya da azalttığı konusu üzerindedir. İnsan psikolojisini ve sistem sınırlılıklarını da göz önünde bulundurmaktadır. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Kontrollerin ve Ekranın Düzenlenmesi Ergonomi Kontrollerin ve Ekranın Düzenlenmesi Kontrol ve göstergeler kullanıcıların kolay erişebileceği şekilde mantıksal olarak gruplandırılmalıdır. Basit uygulamalar için çok önemli görülmeyebilir ancak hayati önem taşıyan hava kontrol kuleleri, uçaklar vb. sistemler için çok önemlidir. Kritik önemi olmayan sistemlerde de bu tarz gruplamalar yapılması daha yararlı olacaktır. Kullanıcının işini kolaylaştırmak, kullanıcıyı uğraştırmamak esastır. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Kontrollerin ve Ekranın Düzenlenmesi Ergonomi Kontrollerin ve Ekranın Düzenlenmesi Kontrollerin Gruplandırılması İşlevsel : Birbirleriyle ilgili işlevleri olan kontrollerin, Sıralı : Sıralı yapılması gereken işleri gerçekleştiren kontroller ve göstergelerin, Sıklık: Kontrol ve göstergelerin kullanım sıklıklarına göre gruplandırılmasıdır. En sık kullanılanlara kolay erişilebilmesi sağlanmalıdır. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Kontrollerin ve Ekranın Düzenlenmesi Ergonomi Kontrollerin ve Ekranın Düzenlenmesi Gruplama işlemlerine ek olarak sistem kullanıcının pozisyonuna uygun olarak düzenlenmeli, Kullanıcı gerekli bütün kontrollere ulaşabilmeli ve ekstra bir hareket yapmadan bütün göstergeleri görebilmeli, Önemli göstergeler göz seviyesinde olmalı, Işık parıltı ve yansımaları engelleyecek şekilde düzenlenmeli, Kontroller gerekli uzaklıklara yerleştirilmelidir. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Etkileşimin Fiziksel Çevresi Ergonomi Etkileşimin Fiziksel Çevresi Fiziksel çevre oluşturulurken; Sistem nerede kullanılacak? Sistem kim tarafından kullanılacak? Kullanıcı oturacak mı, ayakta mı duracak? gibi sorulara uygun bir şekilde tasarlanmalıdır. Ayrıca; Kullanıcının fiziksel boyutu önemlidir. Kullanıcı fiziksel olarak küçükse tüm kontrollere ulaşabilmeli, fiziksel olarak büyükse ortama sıkışmamalıdır. Uzun süreli kullanmalarda rahatlık ve denge, sırta destek sağlanmalıdır. Ayakta durmayı gerektiriyorsa hareket edecek boş alan olmalıdır. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Ergonomi Sağlık Konuları Fiziksel pozisyon: Kullanıcılar tüm kontrollere ulaşabilmeli, ayakta fazla durmamalı, oturacaklarsa sırtlarında destek olmalı vb. Sıcaklık: Çok sıcak ve çok soğuk sıcak ortamlar kullanıcıların konsantrasyonun etkilemektedir. Işıklandırma: Kullanıcıların gözlerini yormayacak, ekranı rahat görmelerini sağlayacak yeterli ışıklandırma sağlanmalıdır. Ses: Aşırı yüksek ses rahatsızlık vereceği gibi ağrı ve duyma kaybına neden olabilir. Zaman: Kullanıcıların sistemi kullanırken harcadıkları zaman kontrol edilmelidir. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Ergonomi Renklerin Kullanımı: Göstergelerde renk kullanımı bir ergonomi sorunudur. Göstergelerde kullanılan renkler mümkün olduğunca belirgin olmalı, Belirginlik kontrastlıktaki değişimden etkilenmemeli ve Renk kullanımında kültür ve geleneklerin özelliklerine dikkat edilmelidir. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Etkileşim Türleri Komut Satırı Arayüzü Menüler Doğal dil Soru-Cevap ve Sorgu Kutuları Form Doldurma ve Tablolama İşaretleme ve Tıklama 3 Boyutlu Arayüzler WIMP İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Etkileşim Türleri Sistem fonksiyonlarına direkt ulaşmada etkilidir. Komut Satırı Arayüzü Sistem fonksiyonlarına direkt ulaşmada etkilidir. Kullanımı ve öğrenmesi zordur. İşlemlerin yapılabilmesi için komutların hatırlanması gerekir. Esnektir. Komutların çok fazla parametreleri vardır aynı anda birçok farklı alt komut işletilebilir. Deneyimli kullanıcılar için uygundur. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Etkileşim Türleri Menüler Menü tabanlı arayüzlerde, kullanıcılar tarafından ulaşılabilen seçenekler ekranda görünür, mouse ya da klavye tarafından seçilir. Seçenekler anlamlı ve mantıksal olarak gruplandırılmış olmalı, Gruplama ya da menü seçeneklerinin ismi kullanıcılara gerekli seçeneği bulmada yönlendirme ve kolaylık sağlamalıdır. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Etkileşim Türleri Kullanıcıların kullandığı dile benzer. Doğal Dil Kullanıcıların kullandığı dile benzer. Bir çok nedenle bilgisayarın anlaması zordur. örn: bazı kelimelerin anlamları cümleye göre değişebilmektedir. The boy hit the dog with the stick Dil yapısının temiz olması, noktalama işaretlerinin de doğru bir şekilde kullanılması gerekmektedir. Kullanıcılar sistemin tanıdığı sözcükleri öğrenerek o şekilde bir iletişim sağlamalıdır. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Soru-Cevap ve Sorgu Kutuları Etkileşim Türleri Soru-Cevap ve Sorgu Kutuları Soru-Cevap (anketler) Yeni kullanıcılar için uygundur. Kullanıcıya sorular sorulur ve alınan cevaplara göre etkileşim sağlanır. Sorgu Veri tabanından gerekli bilgileri çekmek için kullanılır. Özel söz dizimleri vardır (select, join, insert, update vb.). Veri tabanı yapısını anlamayı gerektirir. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Form Doldurma ve Tablolama Etkileşim Türleri Form Doldurma ve Tablolama Formlar Veri girişi için kullanılmaktadır. İlgili boşluklara gerekli bilgiler yazılarak kullanılırlar. Form içerisinde kolay hareket sağlanmalıdır. Kullanıcıya düzeltme olanağı tanınmalıdır. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Form Doldurma ve Tablolama Etkileşim Türleri Form Doldurma ve Tablolama Tablolar Tablolar form doldurmanın daha gelişmiş ve daha karmaşık bir çeşididir. Hücrelerden oluşur, bu hücreler; değerler yada formüller içerir. Kullanıcı istediği gibi verileri girip değiştirebilir. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Etkileşim Türleri İşaretleme ve Tıklama Birçok çoklu ortam sistemleri ve web tarayıcıda tüm eylemler sadece farenin butonuna tek tıklamayı gerektirir. Örn: Haritada bir şehrin adına tıklayınca açılan pencerede şehir hakkında turistlik bilgi görüntülenmesi İşaretleme ve tıkla stili fare tabanlı arayüzlere bağlı değildir, dokunmatik ekran bilgi sistemlerde de kullanılmaktadır. İşaretleme ve tıklama stili www tarafından yaygınlaştırılmıştır. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Etkileşim Türleri En yaygın örneği sanal gerçekliktir. Üç Boyutlu Arayüzler En yaygın örneği sanal gerçekliktir. Gölge verme ya da kabartma gibi tekniklerle şekillere üç boyutlu görünüm kazandırmak mümkündür. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Etkileşim Türleri WIMP Arayüzü PC’lerde karşılaştığımız standart arayüzlerdir: Windows, Icons, Pointers, Menus Pencereler (Windows) İkonlar (Icons) İşaretçiler (Pointers) Menüler (Menus) Butonlar (Buttons) Araç çubukları (Toolbars) Paletler (Palettes) İletişim pencereleri (Dialog Boxes) İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

WIMP Arayüzü Pencereler Bir pencere genelikle hareket ettirilebilir ya da yeniden boyutlandırılabilir metin ve grafikerlerden oluşmaktadır. Farklı görevlerin aynı anda görülebilmesini imkan sağlar. Kaydırma çubuğu gibi kullanışlığı arttıran nesnelere sahiptir. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

WIMP Arayüzü İkonlar Kapalı olan pencereleri temsil etmede küçük resimler kullanılmaktadır. İkonlar sayesinde birçok pencere ekranda aynı anda ulaşılabilir olmaktadır . İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

WIMP Arayüzü İşaretçiler Kullanıcılar ekranda sunulan imleci giriş aracı ile kontrol ederler. İşaretçiler farklı durumlar için farlı şekiller alırlar. İşaretçiler kullanıcılara sistem faaliyetlerini anlatır. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

WIMP Arayüzü Menüler Menü verilen zamanda sistem tarafından gerçekleştirilen işlem ve hizmetlerin seçimini sunar. Menüler bilgi göstergeleri sağlar. Bu nedenle menülerde kullanılan isimler anlamlı ve bilgi verici olmalıdır. Menülerle ilgili asıl problemler hangi nesneleri içereceği ve bunların nasıl gruplandırılacağıdır. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

WIMP Arayüzü Butonlar Butonlar bireyseldir ve kullanıcılar tarafından özgün bir işlemi başlatmada kullanılırlar. Butona basma bir komutu başlatır. Bunlar metin etiketi yada küçük ikonlar tarafından gösterilirler İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

WIMP Arayüzü Araç Çubukları Bir çok sistem pencerenin üstünde ya da yan tarafından yer alan küçük buton topluluklarına sahiptir. Bazen araç çubuklarının içeriği sabittir fakat kullanıcılar duruma göre düzenleyebilir. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

WIMP Arayüzü Paletler Mümkün yöntemlerin dizisini oluşturur ve kullanıcıya aktif olan yöntemi gösterir. Bazı sistemler kullanıcılara kendi paletlerini oluşturma imkanı da vermektedirler. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

WIMP Arayüzü İletişim Kutuları Sistem tarafından kullanıcıların dikkatini önemli bilgilere çekmede kullanılan bilgi pencereleridir. Bu bilgiler muhtemel hataları önlemedeki uyarılardır. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

ETKİLEŞİM Konuşmaya dayalı arayüzlerde; Ses tanıma oranı çok düşük olduğundan sisteme girdi sağlamak zor konuşmaya dayalı etkileşim daha kolaydır. Uçak rezervasyonlarındaki gibi “evet” ve “hayır” cevabı isteyen yerlerde bu sistem işler. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

ETKİLEŞİM Etkileşim WIMP çevrelerinde hissetmeyi sağlamak için oldukça önemlidir. Her WIMP arayüzünde genel olarak aynı nesneler kullanılmaktadır. Pencereler, ikonlar, menüler, işaretleyiciler, iletişim kutuları, butonlar vb. İşletim sistemlerine göre WIMP bileşenleri farklılık göstermektedir. Örneğin Windows işletim sisteminde sayfa kapatma işareti sağ köşedeyken, OSX işletim sisteminde ise sol köşededir. Eski bilgisayarlarda inisiyatif bilgisayarlarda iken yeni WIMP sistemlerde kullanıcıya geçmektedir. Etkileşim hatalar ile de ilgilenir. Hata algılandığı zaman kullanıcıya bildirilirse, kullanıcının bunu düzeltme şansı olur. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Etkileşimin Bağlamı Sosyal ve örgütsel bağlam (Diğer insanlar, rekabet, başaramama korkusu) Motivasyon (Korku, sadakat, hırs, kendini beğenme, yetersiz ya da uygunsuz sistemler) Sistemin red edilmesi (Kullanıcı motivasyonunun düşük olması ve kendi gereksinimleri için tasarlanmış etkileşimi benimsemesi) İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

DENEYİM Bir ürünü internet üzerinden mi yoksa mağazaya giderek mi almayı tercih edersiniz? İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

DENEYİM Tanımlanması ve tasarlanması oldukça zordur. Eğitimde de Yakınsal Gelişim Alanı (The Zone of Proximal Development – Vygotsky) adı verilen benzer bir olgu bulunmaktadır. Yakınsal Gelişim Alanı: Çocuğun; bağımsız problem çözmesiyle belirlenen gerçek gelişim düzeyi ile bir yetişkin rehberliğinde ya da kendinden yetenekli bir arkadaşının işbirliğiyle problem çözmesiyle belirlenen potansiyel gelişim düzeyi arasındaki fark İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

recipient clicks cracker opens ... very slowly http://alandix.com/academic/papers/deconstruct2003/alan-deconstruct.pdf fill in web form To: wxv From: .. sender receive email recipient closed cracker page open message recipient clicks cracker opens ... very slowly sender watches progress joke links open cracker page web toy mask İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

The Crackers Experience real cracker virtual cracker Surface elements design cheap and cheerful simple page/graphics play plastic toy and joke web toy and joke dressing up paper hat mask to cut out Experienced effects shared offered to another sent by email message co-experience pulled together sender can't see content until opened by recipient excitement cultural connotations recruited expectation hiddenness contents inside first page - no contents suspense pulling cracker slow ... page change surprise bang (when it works) WAV file (when it works İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

SINIRLILIKLAR Ergonomi: Küçük ya da yakın düğmeler Fiziksel: Olması gereken boyutlar (yüksek voltaj düğmeleri küçük olamıyor.) Yasal ve Güvenlik: Fırın düğmelerinin sıcak yüzeyden uzak olması Bağlam ve Çevre: Kolay temizlenebilir olması Estetik: Güzel görünüyor olması Ekonomi: Çok pahalı olmaması İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

DEĞER YÖNETİMİ Bir kişiden bir aygıtı kullanmasını istiyorsak, o kişinin kişisel değerlerini anlamamız gereklidir. Neden kullanmak istesin? Kullanınca ne kazanacak? Burada kazanılacak şey para dışındaki şeyleri de içermektedir; örn: başarılı bir kariyer ya da ekoloji dostu olması gibi… İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019

Dinlediğiniz için Teşekkürler. İnsan Bilgisayar Etkileşimi / Bölüm 3: Etkileşim 01.01.2019