İNSAN HAKLARI KONU VI HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİN GELİŞİM SÜRECİ-

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Siyaset Bilimine Giriş
Advertisements

DEVRİMLER ÇAĞI 1.
AYDINLANMA.
KAZANIMLAR 5. Bir Türk vatandaşı olarak cumhuriyetin Türk milletine kazandırdığı vatandaşlık temel hak ve sorumlulukları bilincini kazanır.
Siyaset Bilimine Giriş
DEMOKRASİNİN SERÜVENİ
MİLLİYETÇİLİK “MİLLİ BİRLİK ve BERABERLİK” esası üzerine kuruludur. İnsanların “BİRLİKTE YAŞAMASI” ‘nı arzu eder. Dil,Irk ve Vatan Birliği ‘nin etrafında.
DOĞU AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
İkİ AydInlanma Düşünürü: John Locke – Jean Jacques rousseau
SİYASET FELSEFESİ.
KLASİK DEMOKRASİ Eski Yunan şehir devletlerine dayanır. En iyi uygulayıcısı ve o dönemde en güçlü şehir olan Atina’dan dolayı Atina demokrasisi olarak.
AYDINLANMA ÇAĞI.
EMPİRİZM.
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
Geçmişten günümüze demokrasinin gelişimi
Çağdaş Dünya Sanatı Eugene Delacroix.
DEMOKRASİNİN SERÜVENİ
ANAYASA REFERANDUMU’NA NE DİYORUZ ? Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Birliği *İstanbul Barosu Başkanlığı’nın çalışmasından yararlanılarak hazırlanmıştır.
DÜNYA ÜZERİNDE VAR OLAN YÖNETİM BİÇİMLERİ.
Zaman içinde bilim.
KALKINMACI DEMOKRASİ Bu demokrasi modelinde, tüm halkın ve toplumun ortak bir şekilde kalkınması ve eşit haklara sahip olması benimsenmiştir. Basitçe,

SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
SOSYAL BİLGİLER 5. SINIF DERS KİTABI 7
DEVLET …...
ATATÜRK İLKELERİ Atatürkçülük, Türkiye’nin gerçeklerinden doğmuş bir düşünce sistemidir. Türk milletinin iradesiyle oluşmuş, tarihi bir gelişmenin ürünüdür.
DEMOKSASİNİN SERÜVENİ
Çağ Üniversitesi Hukuk Fakültesi.
VII. ÜNİTE SİYASET FELSEFESİ
KENTSEL SİYASET. KENTSEL SİYASET Kentsel Siyaset-2 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
KENTSEL SİYASET-2 Kentsel Siyaset-4 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
Thomas Hobbes ( ).
Sosyoloji Tarihi-A- 3. Ders.
4.Ders Aydınlanma Düşünürleri
Hukuk felsefesinin tarihi içinde nitelik olarak birbirinden farklı üç ana akım görülmektedir. 1. Doğal Hukuk Düşünesi 2. Pozitif Hukuk Düşüncesi 3. Normatif.
(Genel Devlet Öğretisi/ Devlet Kuramı)
VII. Ünite SİYASET FELSEFESİ
Tanri nin varligini kabul eden görüsler
GÜZ-V: ÇAĞDAŞ DÜNYANIN TEMEL KAVRAMLARI Fransız İhtilalını Hazırlayan Sebepler Ortaçağ’da Avrupa (Karanlık çağ) Siyasi yapısı: Derebeylik Sosyal yapısı:
LİBERALİZM HALİSE KADER ZENGİN.
İNSAN HAKLARININ TARİHSEL SÜRECİ Prof. Dr. Ayten DEMİR
DEMOKRASİ NEDİR?. Gücünü halktan alan, yönetimde halk iradesinin etkin olduğu eşitlik, adalet, özgürlük, insan hakları prensibine dayanan anlayışa demokrasi.
YÖNETİM BİÇİMLERİ MONARŞİ OLİGARŞİ TEOKRASİ CUMHURİYET.
İNSAN HAKLARI DEMOKRASİ
demokrasinin temel ilkeleri
KUZEY EFTAL SESLİOKUYUCU
ANAYASA REFERANDUMU’NA NE DİYORUZ
DEMOKRATİK SİSTEM VE YAŞAYAN DEMOKRASİ. Yunanca asıllı bir kavram olan demokrasi, halk anlamına gelen demos ile iktidar anlamına gelen kratos sözcüklerinin.
REFAH DEVLETİ.
İNSAN HAKLARI. İNSAN HAKLARI İnsan hakları nedir? İnsanlar arasında ırk, din, renk, yaş, cinsiyet ayırımı yapmadan sevgi, saygı, dostluk duygularını.
LİBERALİZMİN TEMEL TARTIŞMALARI
Çağdaş siyasal düşünceler
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMİ
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
SİYASET FELSEFESİ SİYASET FELSEFESİNİN KONUSU Siyaset Siyaset (Politika Latince) dilimize Arapçadan geçmiş bir sözcüktür ve devlet ve toplum yönetimi.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
. DERS.
Demokrasinin Temel İlkeleri Hazırlayanlar:M.Kerem GÜNGÖR Deniz ÇAPAR Kaan CANLI.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
KOCATÜRK KOLEJİ KEMALPAŞA KAMPÜSÜ. İNSAN HAKLARI Sude Berf DEĞER Arda DUMAN Cemal Enes ÖZALP Medet KARABULAK Erdem KARAHAN.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sosyal Teori Nedir Aydınlanma Dönemi.
Dünya’da gelişimi Türkiye‘de gelişimi. Demokrasi sözcüğü Yunancadan gelir. Eski Yunancada “demos’ halk, ‘kratos’ iktidar ya da egemenlik anlamında kullanılırdı.
HUKUKUN AHLAKİLİĞİ.
TARIH DERSI PROJE ÖDEVI ÖĞRETMEN: DÖNDÜ GÜNAY ÖĞRENCI:DILEK KUCUM TÜRKLERDE KADIN.
ATATÜRK İLKELERİ NEDEN..?
III. SİYASAL İKTİDAR.
18.yy ve 19.yy FELSEFESİ (AYDINLANMA FELSEFESİ)
Sunum transkripti:

İNSAN HAKLARI KONU VI HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİN GELİŞİM SÜRECİ- MODERN İNSAN HAKLARI DÜŞÜNCESİNİN ORTAYA ÇIKIŞI

Yeniçağda İnsan Hakları Anlayışı Destekleyen Öğeler: -Aydınlanma, Rönesans ve Reform hareketleri -Klasik liberal öğreti -Toplum sözleşmesi kuramı (Hobbes, Locke, Rousseau) -Kuvvetler ayrılığı ilkesi (Montesquieu) -Sanayi devrimi ve değişen üretim ilişkileri

Klasik Liberal Öğreti Rönesans ve Reforma dayanan Aydınlanma felsefesinden beslenmiştir. “İrade sahibi, akılcı ve çıkarlarını bilen birey anlayışı” Aydınlanma felsefesinin klasik liberalizme önemli bir katkısıdır. Hak ve özgürlüklere sahip özgür birey anlayışı, liberalizmin temelidir. Bu gelişmelerle önceden ilahi/tanrısal kaynaklara göndermeyle meşrulaştırılan siyasal iktidar da dünyevileşmiş, laikleşmiştir.

Toplum Sözleşmesi Kuramı

Toplum Sözleşmesi Kuramı Temel varsayım: Devlet, bireylerin bir araya gelerek kendi aralarında yaptıkları bir sözleşmeyle kurulmuştur. (Bununla devletin kaynağı laikleştirilmiş olmaktadır. Siyasi iktidarın meşruluğu da bu sözleşmeden gelmektedir.)

Thomas Hobbes & John Locke

Thomas Hobbes & John Locke Ortak noktaları: Devletin kaynağı bireylerin kendi aralarında yapmış oldukları sözleşmeden (Toplum Sözleşmesi) başkası değildir. Toplum sözleşmesinden önce bireyler doğa durumu (tabiat hali) denen bir durumda, özgürce yaşıyorlardı. Doğa Durumu (Tabiat hali): Devletsiz ve toplumsuz yaşamın sürdürüldüğü devlet-öncesi –varsayımsal- dönem.

Thomas Hobbes & John Locke: Doğa Durumu Varsayımlarının Karşılaştırması Doğa durumu (tabiat hali) tam bir vahşet halidir, savaş durumudur. Bu dönemde insan insanın kurdudur, tam bir anarşi ve kaos hakimdir, kimse güvende değildir. Doğa durumu son derece mutlu bir dönemdir. Bu dönemde önemli bir güvenlik sorunu yoktur; sadece bazı elverişsizlikler vardır. Cezalandırma yetkisinin kullanımı uygulamada sıkıntılar doğurmaktadır.

Thomas Hobbes & John Locke: Doğa Durumu Varsayımlarının Karşılaştırması Bu kötü durumdan kurtulmak isteyen insanlar bir araya gelerek devleti kurmuşlardır. Cezalandırma yetkisinin kullanımından doğan sıkıntıları gidermek ve doğa durumundaki mutluluk halini sürdürmek isteyen insanlar bir araya gelerek devleti kurmuşlardır.

Thomas Hobbes & John Locke: Doğa Durumu Varsayımlarının Karşılaştırması Hobbes’a göre toplum sözleşmesiyle bu kaosu dindirmesi için son derece güçlü, bireylerin tüm yetkilerine sahip, adeta bir canavara (ejderhaya) benzetilen Leviathan, yani Devlet doğmuştur. (bir elinde asa bir elinde kılıç olan yeryüzü tanrısı) Locke’a göre toplum sözleşmesiyle devlete yalnızca cezalandırma yetkisi verilmiş, insanların doğa durumunda sahip oldukları diğer tüm haklar ve yetkiler kendilerinde kalmaya devam etmiştir.

Thomas Hobbes & John Locke: Doğa Durumu Varsayımlarının Karşılaştırması Bu devletin tek sınırı, insanların doğa durumunda da sahip oldukları yaşam hakkıdır. Bu devletin sınırı, insanların doğa halinde de sahip olduğu yaşam, hürriyet ve mülkiyet hakkıdır. Bu hakları devletin ihlal etmesi halinde bireylerin DİRENME HAKKI doğar.

Leviathan

J.J. Rousseau Bir başka doğal hukukçudur ve toplum sözleşmesini savunur. Rousseau, doğal hukukun kaynağını akılda/ insan iradesinde arayan düşünürlerdendir. Getirdiği önemli bir yenilik, HALK EGEMENLİĞİ KURAMIdır. (10.000 yurttaşın her biri egemenliğin 1/10.000’ine sahip, doğrudan, çoğunlukçu demokrasi) 1789 Fransız Devrimi ve sonrasındaki süreci, özellikle halk egemenliği konusundaki görüşleriyle derinden etkilemiştir.