DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Unsupervised Learning (Kümeleme)
Advertisements

ZAMAN SERİLERİ -1 ÖNGÖRÜ :
Veri Madenciliğinde Kümeleme Slink Algoritması
Kümeleme Modeli (Clustering)
CLUSTERING USING REPRESENTATIVES Hazırlayan: Arzu ÇOLAK
İstatistikte Temel Kavramlar
İleri İstatistik Teknikleri
PROJE HAZIRLAMADA ALANA ÖZGÜ KONU SEÇİMİ

Nitel Araştırma Teknikleri
Hipotezlerin /Araştırma sorularının formüle edilmesi
İLERİ ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Neden İki Faktörlü Anova Yapıyoruz?
Betimleyici İstatistik – I
Örnekleme Yöntemleri Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
Nicel Araştırma Yöntemleri
İSTATİKSEL KAVRAMLAR İstatistik Doç. Dr. Şakir GÖRMÜŞ SAÜ| e-FEK.
ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ.
KISIM II Matematiksel Kavram ve Prosedürlerin Gelişimi BÖLÜM 21 Veri Analizi Kavramlarının Gelişimi.
Bilimsel Araştırmalarda Yöntem/Metod
Demetleme (Clustering)
ÖĞRENME AMAÇLARI Veri analizi kavramı ve sağladığı işlevleri hakkında bilgi edinmek Pazarlama araştırmalarında kullanılan istatistiksel analizlerin.
Evren Örneklem Hazırlayan Doç. Dr. Mustafa Akdağ.
İstatistik Bilimine Giriş
Bölüm Dili İngilizce ve Türkçe Olan Öğrencilerin İnternet Ortamında İngilizce Kullanma Alışkanlıkları ve Tutumları.
Örneklem Dağılışları ve Standart Hata
Veri Madenciliği Kümeleme Analizi: Temel Tanımlar ve Algoritmalar
Veri Madenciliği Kümeleme Analizi: Temel Tanımlar ve Algoritmalar
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
Nicel Araştırmaların Avantajlı Yönleri
SU KALİTESİ VERİLERİNİN İSTATİSTİKSEL YÖNTEMLERLE DEĞERLENDİRİLMESİ
BİL551 – YAPAY ZEKA Kümeleme
EVREN VE ÖRNEKLEM Örnek Olay: Bir Sınıf Öğretmenliği öğrencisi olan Serkan, internetin Sakarya Üniversitesindeki öğrencilerin akademik başarısındaki yerini.
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
Ölçme ve Değerlendirme
İstatİstİksel verİlerİ Düzenleme- frekans
Yrd.Doç. Dr. Özcan PALAVAN
NİCEL ARAŞTIRMALAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
TEMEL BETİMLEYİCİ İSTATİSTİKLER
Kümeleme Modeli (Clustering)
Kümeleme ve Regresyon Problemleri için Kolektif Öğrenme
İç Geçerlik Varılan bir nedensel ilişkide sonucun deney değişkenleri ile açıklanma düzeyi ile ilgilidir. Deneyde kontrol iç geçerliği arttırmak için yapılır.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
ÖDE6024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ ARAŞTIRMA
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Araştırma Modeli: Tarama Araştırmaları/Deneme Araştırmaları
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
ÖDE6024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ ARAŞTIRMA
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Nitel Araştırmalar I.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Anket ve Likert Ölçekler
Araştırma Modeli. İç Geçerliği Etkileyen Faktörler (Büyüköztürk vd., 2013; Karasar, 2005) 1. Zaman: Denenen bağımsız değişken dışında kalan önemli diğer.
Nicel ve Nitel Araştırmalar
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Sunum transkripti:

DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA Doç. Dr. ÖMAY ÇOKLUK BÖKEOĞLU

Kümeleme Analizi Belirli benzerliklerine göre birimlerin benzerliklerini ortaya koymak ve bu benzerlikleri esas alarak birimleri doğru kategorilere sınıflamaktır (Çokluk, Şekercioğlu ve Büyüköztürk, 2010). Analizin bu yönü, çok değişkenli analiz tekniklerinden biri olan diskriminant analizine benzemektedir.

Kümeleme Analizi (Çokluk ve diğ., 2010) Ancak kümeleme analizinde, diskriminant analizinin tersine birimlerin anlık durumu gözlendiği için, geleceğe yönelik tahminler yapmak mümkün olamamaktadır. Diskriminant analizi ise, daha çok yeni bir gözlemin önceden bilinen bir gruba uygun bir şekilde dâhil edilmesi amacıyla kullanılmakta ve geleceğe yönelik öngörülerde bulunulmasına izin vermektedir (Jensen, 1971; Akt. Selanik, 2007).

Kümeleme Analizi (Çokluk ve diğ., 2010) Doğal sınıflamaları hakkında açıkça bilgi bulunmayan durumlarda, alt grupların yapılarını belirlemede kümeleme analizi kullanılırken, doğal gruplamaları açıkça bilinen toplumlarda alt kümelerin irdelenmesi diskriminant analizi ile yapılır (Akın, 2008).

Kümeleme Analizi (Çokluk ve diğ., 2010) Faktör analizi ile karşılaştırıldığında da kümeleme analizinin objeleri/bireyleri gruplama, faktör analizinin ise değişkenleri gruplama amacına yönelik olduğu ifade edilebilir. Ayrıca faktör analizi gruplandırmayı verilerdeki değişmelere (varyans-kovaryansa) bağlı olarak yaparken, kümeleme analizi yakınlıklara (proximity) bağlı olarak yapar (Hair ve ark., 2006).

Kümeleme Analizi (Çokluk ve diğ., 2010) Literatürde kümeleme analizi için birçok algoritma öne sürülmüştür. Ancak kümeleme yöntemlerini genel olarak iki temel algoritma altında toplamak mümkündür. Bunlardan biri “hiyerarşik kümeleme yöntemleri”, diğeri ise “hiyerarşik olmayan kümeleme yöntemleri”dir. Hiyerarşik kümeleme yöntemleri özellikle küçük örneklemler (tipik olarak n<250) için uygundur.

Kümeleme Analizi (Çokluk ve diğ., 2010) Hiyerarşik kümeleme analizi yapmak için araştırmacılar, benzerlik ya da uzaklığın nasıl tanımlanacağına ve kümelerin nasıl birleşeceğine ya da ayrılacağına karar vermek durumundadırlar (Everitt ve Landau, 2001; Hair ve ark., 2006). Anderberg (1973) hiyerarşik kümeleme yöntemlerinin, araştırmacının incelediği veri setinde kaç grup bulunduğunu başlangıçta bilmediği durumlarda çok uygun bir yöntem olduğunu belirtmektedir.

Kümeleme Analizi (Çokluk ve diğ., 2010) Ayrıca bu yöntemin araştırmacılara, inceledikleri veri setinde daha önce gözlemlenmemiş ilişkileri gözleme ve ilkeleri keşfetme olanağı vermesi nedeniyle de faydalı olduğunu belirtmektedir. Hiyerarşik olmayan kümeleme yöntemleri, küme sayısının belirlenmiş olduğu durumlarda kullanılır. Bir başka deyişle araştırmacının küme sayısı konusunda ön bilgisinin olduğu durumlarda ya da küme sayısına karar verilmiş olması durumunda kullanılması önerilmektedir (Özdamar, 2004).

Kümeleme Analizi Kümeleme Yöntemleri I. Hiyerarşik Yöntemler A. Birleştirici/Toplamalı Yöntemler a.Bağlantı Teknikleri Tek Bağlantı Tam Bağlantı Ortalama Bağlantı (Çokluk ve diğ., 2010)

Kümeleme Analizi Kümeleme Yöntemleri b.Varyans Teknikleri A. Birleştirici/Toplamalı Yöntemler b.Varyans Teknikleri Ward’s yöntemi c. Merkezileştime Teknikleri Medyan Centroid (Çokluk ve diğ., 2010)

Kümeleme Analizi Kümeleme Yöntemleri B. Ayırıcı/Ayrımlı/Bölünmeli Yöntemler a. Bölünmüş ortalamalar b.otomatik etkileşme belirleme (Çokluk ve diğ., 2010)

Kümeleme Analizi II. Hiyerarşik Olmayan Yöntemler K-Ortalama Yöntemi Metoid Parçalama Yöntemi Yığma/Yığılma Yöntemi Bulanık (Fuzzy) Kümeleme Yöntemi (Çokluk ve diğ., 2010)

Kümeleme Analizi (Çokluk ve diğ., 2010) Hiyerarşik Yöntemler: Hiyerarşik kümeleme yöntemleri özellikle küçük örneklemler (tipik olarak n<250) için uygundur. Hiyerarşik kümeleme analizi yapmak için araştırmacılar, benzerlik ya da uzaklığın nasıl tanımlanacağına ve kümelerin nasıl birleşeceğine ya da ayrışacağına karar vermek durumundadırlar (Everitt ve Landau, 2001; Hair ve ark., 2006).

Kümeleme Analizi (Çokluk ve diğ., 2010) Anderberg (1973) hiyerarşik kümeleme yöntemlerinin, araştırmacının incelediği veri setinde kaç grup bulunduğunu başlangıçta bilmediği durumlarda çok uygun bir yöntem olduğunu belirtmektedir. Ayrıca bu yöntemin araştırmacılara, inceledikleri veri setinde daha önce gözlemlenmemiş ilişkileri gözleme ve ilkeleri keşfetme olanağı vermesi nedeniyle de faydalı olduğunu belirtmektedir.

Kümeleme Analizi (Çokluk ve diğ., 2010) Hiyerarşik kümeleme teknikleri, kümeleri ardarda birlestirme sürecidir. • Hiyerarşik kümeleme yöntemleri, veri matrisindeki birimlerin/değişkenlerin başlangıçta kaç küme oluşturduğuna ve küme elemanlarını belirlemede başlangıçta hangi ölçütün seçildiğine göre iki temel gruba ayrılırlar: “Birleştirici/Toplamalı Hiyerarşik Kümeleme Yöntemleri (Agglomerative)” ve “Ayırıcı/Bölünmeli Hiyerarşik Kümeleme Yöntemleri (Divisive)” • Birleştirici/Toplamalı tekniklerde n adet nesne ardıl olarak gruplarda birleştirilir.

Kümeleme Analizi (Çokluk ve diğ., 2010) Ayırıcı/Bölünmeli tekniklerde n adet nesne ardıl olarak daha küçük kümelere ayrılır/bölünür. • Birleştirici/Toplamalı teknikler, Ayırıcı/Bölünmeli tekniklere göre daha sık kullanılmaktadır. • Tek bağlantı, tam bağlantı, ortalama bağlantı, merkezîleştirme ve Ward’s bağlantı yöntemi, çok yaygın olarak kullanılan yöntemlerdir. • Hiyerarşik kümeleme analizi uç değerlere oldukça duyarlıdır.

Kümeleme Analizi (Çokluk ve diğ., 2010) Bu nedenle yapılması gereken, farklı hiyerarşik tekniklerin uygulanıp bunların karşılaştırılmasıdır. Eğer farklı tekniklerin sonuçları genel hatlarıyla tutarlılık gösteriyorsa kümeleme işlemi yapılır. • Büyük veri setlerinde hiyerarşik kümeleme analizi işlemleri çok uzun sürmektedir. • Hiyerarşik yöntemle yapılan toplamalı ve bölünmeli gruplandırmalar geri alınamazlar. Bir grup, diğeri ile bir kez birleştirildikten sonra, daha sonraki adımlarda kesinlikle ayrılamaz. • Hiyerarşik tekniklerin agaç diyagramları ile gösterilen sonuçlarına dendogram denir.

Kümeleme Analizinin Asamaları Amaçların belirlenmesi ve değişkenlerin seçiminden sonra araştırmacı aşağıdaki soruları cevaplandırmalıdır (Hair ve ark.,2006): 1. Örneklem büyüklüğü yeterli midir? 2. Verilerde uç deger (outliers) var mı ve kaldırılabilir mi? 3. Gözlemlerin benzerlikleri nasıl belirlenmelidir? 4. Veriler standartlaştırılmalı mıdır?

Kaynak Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. Ankara: Pegem Akademi. ÖZDAMAR, K. (2004). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi. Eskişehir: Kaan Kitabevi. Hair, J., Black, W., Babin, B., Anderson, R., & Tatham, R. (2006). Multivariate data analysis (6th ed.). Uppersaddle River, N.J.: Pearson Prentice Hall.