Test Geliştirme Süreci

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Politika Oluşturma, Planlama, Bütçe Hazırlama
Advertisements

BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
Öğretmen Merkezli Egitim
1. ÜNİTE ÖZEL EĞİTİM SÜRECİ.
Bireyi Tanıma Teknikleri I
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
AŞAMALI PLAN MODELİ Tek Aşamalı Planlama Modeli
ASSURE Modeli.
Kişisel-Sosyal Rehberlik
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
Öğretimin Uyarlanması
TAM ÖĞRENME MODELİ.
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
NOT VERME VE MEZUNİYET.
ENGELLİ ÇOCUKLARI TANIMA VE DEĞERLENDİRME
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Prof. Dr. Mehmet Küçük
Program Tasarım Modelleri
TEST GELİŞTİRME.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Bir psikolojik yapı olarak "kaygı" ve madde geliştirme süreci
İlgilerin Ölçülmesi, ilgi envanterleri ve sorunları
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
KAVRAM HARİTALARI.
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
Diğer Teknikler II Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
PROGRAM DEĞERLENDİRME
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Geçerlik ve Kullanışlılık
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖĞRENME STİLLERİ.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Test Puanlarının Yorumlanması: Standart Puanlar
Tipik Performans Testlerinde Geçerlik
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
Psikolojik testlerin geliştirilme süreçleri
Ölçme Sonuçları Üzerinde Test ve Madde İstatistiklerini Hesaplama
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Test ve ölçeklerde yer alan maddelerin kuramsal boyutla ilişkisi
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Ölçme, Değerlendirme ve Durum Belirleme - devam
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
Öz, Akran ve Grup Değerlendirmeleri
Sunum transkripti:

Test Geliştirme Süreci Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ

Test Geliştirme Test geliştirme süreci bilim tarihi içinde oldukça kısa bir zaman dilimi içinde çeşitli gereksinimleri karşılamak amacıyla oluşmuştur (Özgüven, 2007). Psikolojik testler, bireyler arasındaki farklılıkları, aynı kişinin değişik zaman ve durumlardaki tepki farklarını ölçmeyi amaçlar. Baykul (2000) test geliştirmeyi, özellikleri önceden belli bir yaklaşıklıkla kestirilebilen bir ölçme aracı hazırlama işi olarak tanımlamıştır.

Erkuş (2012) ise, psikolojik ölçek geliştirmeyi bireyin ölçülmesi amaçlanan sadece ilgili özelliğini uyaracak uyarıcılar takımını ve bu uyarıcılara uygun tepki kategorilerini oluşturma süreci ve işlemi olarak tanımlamıştır. Özçelik (1992b)’e göre test geliştirme, hazırlanan bir testi daha nitelikli bir ölçme aracı haline getirme sürecidir.

Baykul (2000), Thorndike (1971) ile Crocker ve Algina (1986)’dan yararlanarak test geliştirme adımlarını şöyle tanımlamıştır; 1. Testin (test puanlarının) hangi amaçla kullanılacağının belirlenmesi 2. Test ile ölçülecek niteliklerin saptanması 3. Maddelerin yazılması 4. Maddelerin gözden geçirilmesi (redaksiyon)

5. Deneme formunun hazırlanması 6. Deneme uygulamasının yapılması 7. Deneme uygulaması cevap kâğıtlarının puanlanması, madde analizi ve madde seçimi 8. Nihai testin oluşturulması ve istatistiklerinin kestirilmesi

Test Planı Güvenilir ve geçerli bir test elde etmenin en önemli yolu, test geliştirme sürecini planlı bir biçimde yürütmektir. Thorndike (1982) iyi bir test planı için; testin amacının açıkça belirtilmesini, testte ölçülecek hedeflerin işevuruk tanımlarının yapılmasını, test kapsamına karar verilmesini ve testte yer alacak hedeflerle/kazanımlarla konu alanı arasındaki ilişkilerin belirlenmesini gerektiği üzerinde durur.

Bu anlamda planlama birbirine bağlı aşamaları içeren bir süreçtir Bu anlamda planlama birbirine bağlı aşamaları içeren bir süreçtir. Test geliştirmenin başarısı öncelikle aşamalara ilişkin belirlemelerin doğru yapılmasına sonra da testin bu aşamalara uygun biçimde geliştirilmesine bağlıdır.

Testin Geliştirilme Amacının Belirlenmesi Test geliştirmenin ilk aşaması test puanlarının hangi amaçla kullanılacağına karar verilmesidir. Eğitsel başarı (erişi) testleri çoğunlukla öğrencilerin öğrenmelerini izlemek ve değerlendirmek için kullanılır.

Bunun yanında erişi testlerinden elde edilen sonuçlar öğretim süreçleri hakkında kararlar vermek için kullanılmaktadır. Örneğin öğrenci başarısını izlemek amacıyla önkoşul öğrenmeleri belirlemek; bireyin derse hazırlıklı gelip gelmediğini saptamak, öğrenme eksikliklerini ve güçlüklerini belirlemek amacıyla yapılan testler hazırlanmaktadır.

Kaynakça Baykul,Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması. Ankara: ÖSYM Yayınları. Crocker, L., & Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. Orlando, FL: Harcourt Brace Jovanovich College Publishers. Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-I: Temel kavramlar ve işlemler. Ankara: Pegem Akademi. Özçelik, D. A. (1992). Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: ÖSYM Yayınları. Özgüven, İ. E. (2007). Psikolojik testler. Ankara: Pdrem Yayınları. Thorndike, E. L. (1971). The Fundamentals of learning. NewYork: AMS Press.