KARİYER GELİŞİM SÜRECİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER İLGİ VE YETENEKLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

ÇOKLU ZEKA KURAMI.
MENAR ABAKÜS MENTAL ARİTMETİK PROGRAMI
KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ FARMAKOLOJİ TOKSİKOLOJİ A.B.D.
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
ZEKA VE ÇOKLU ZEKA Dr.Samiye Kuzudişli.
KİŞİSEL GELİŞİM MERKEZİ
ÇOKLU ZEKA Her insan farklıdır. Tektir ve özeldir. Her insanında insanlık kültürüne katkısı farklı yönlerdedir. NEBİLE BAYKENT.
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
Çoklu Zeka Kuramı (Theory of Multiple Intelligences)
ÖĞRENCİ MERKEZLİ EĞİTİM
Görsel / Uzaysal Zeka.
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
2.Bölüm Kariyer Gelişim Sürecini Etkileyen Faktörler
ÇOKLU ZEKA TEORİSİ Yrd. Doç. Dr Rengin ZEMBAT
ÇOKLU ZEKA.
ÇOKLU ZEKA KURAMI.
BİLİM VE SANAT MERKEZİ ÖĞRENCİ TANILAMA SÜRECİ
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
MÜZİKSEL/RİTMİK ZEKÂ.
Öğretim Teknolojileri ve İletişim Süreci
ÇOKLU ZEKA KURAMI (MULTİPLE İNTELLİGENCE MI TEORY)
Çarpma İşlemi.
ZEKA TÜRLERİ.
MUSTAFA ABAK ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENİ
Öğretim Modeli : Çoklu Zeka
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
ÇOKLU ZEKA ALANLARI VE GÖZLEMLENMESİ
Uzm.Psk.Dan. Elvan Ucur 15 Ekim 2006 Seminer Özeti ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE BİLİŞSEL GELİŞİM Z. Elvan UCUR Uzman Psikolojik Danışman Altis Nöroloji ve.
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Özel Yeteneklerin Geliştirilmesi Daire Başkanlığı.
Mesleki Rehberlik.
ÖZEL YETENEKLİ ÇOCUKLAR KIRIKKALE REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Eğİtİcİ Oyuncaklar Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
ÇOKLU ZEKA KURAMI.
AKADEMİK BENLİK KAVRAMI ÖLÇEĞİ
Özel Yetenekli Bireyler
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Özel Yeteneklerin Geliştirilmesi Daire Başkanlığı.
YETENEK VE İLGİ ALANLARI.
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
ÇOKLU ZEKA KURAMI.
ÇOCUKLARIN DİL GELİŞİMİNE YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Çoklu Zeka Modeline Genel Bakış
ÇOKLU ZEKA Hazırlayan Figen BERBER.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Hazırlayan ve Sunan: Gökçe PINAR JENERASYON TEORİSİ.
Öğretim Programı (1-4) Kazanımları Sunusu
ZEKA TÜRLERİ Beynimiz iki lobdan oluşmaktadır. Sol beyinde:Sözcükler,sayılar,man tık ve irdelemek. Sağ beyinde:İmgeler,renk,hayal kurmak...
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
Zeka Dr. Ege Akgün.
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
Çoklu Zeka Kuramı.
BİREYSEL FARKLILIKLAR
ÖĞRENME STİLLERİ ENVANTERİNİN YORUMLANMASI. “Her insan farklı bir dünyadır.” “Öğrenme stillerimiz doğuştan var olan karakteristik özelliğimizdir.”
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

KARİYER GELİŞİM SÜRECİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER İLGİ VE YETENEKLER Şahinbey Rehberlik ve Araştırma Merkezi Ramazan ÇOK

Kariyer ve mesleki gelişim sürecini etkileyen birçok psikolojik, sosyolojik veya iktisadi etkenler bulunmaktadır. Psikolojik Faktörler Psikolojik faktörler bireylerin bir meslekte veya kariyer planlaması yaparken diğer etmenlere göre çok daha önem arz eden dinamik süreçlerdir. Psikolojik faktörleri şu şekilde sıralayabiliriz. Yetenek İlgi Kişilik Meslek değerleri Ramazan ÇOK/Kariyer gelişimi ilgi ve yetenekler 31 Aralık 2018 Ramazan ÇOK/ Kariyer gelişimini etkilyen psikolojik faktörler

a) Yetenek Yetenek meslek gelişimini etkileyen en önemli özelliktir. Bireyin bir işi başarma potansiyeline işaret eder, belli bir eğitim ve hazırlıktan sonra gelebileceği noktayı anlatır. Bu anlamda yetenek daha çok bir bireyin öğrenme gücü, belli bir eğitimden yararlanabilme gücü anlamına gelir. Böylece yetenek, bireyin gelecekte elde edebileceği başarı düzeyini kestirmemiz konusunda ipuçları verir. Ramazan ÇOK/Kariyer gelişimi ilgi ve yetenekler 31 Aralık 2018

YETENEK DOĞUŞTAN MI GELİR? SONRADAN MI KAZANILIR? Daha çok kalıtımsal olduğu düşünülür. Ancak yeteneklerin gelişmesi ortaya çıkması bireyin bulunduğu koşulları ile yakından ilgilidir. Zengin uyarıcılarla dolu yaşantılar, ortamın uygunluğu bireyin faaliyetlerde aktif olması avantaj olmaktadır. Yeteneklerde kalıtım ya da çevrenin baskın olup olmadığı değil, bireyin incelenmesi önemlidir. Ramazan ÇOK/Kariyer gelişimi ilgi ve yetenekler 31 Aralık 2018

Yetenek Alanları İnsanoğlunun sahip olduğu belki de sınırsız sayıda yetenek alanı vardır. Ancak bütün yetenek alanlarını ölçmek olanaklı olmadığı gibi işlevsel de değildir. Rutonda yetenekleri Zihinsel Yetenekler (cognitive ability) Psikomotor Yetenekler (Psychomotor abilities) Duyusal veya Algısal Yetenekler (Sensory or perceptual abilities) Fiziksel yetenekler(Physical abilities) Zihinsel yetenekler daha çok düşünme, muhakeme, okuma, yazma, matematiksel usavurum gibi zihinsel kapasite ile ilgili olan yeteneklerdir. Psikomotor yetenekler kaslar ve bedenle yapılan aktivitelerde kendini gösterir. Bu yetenek bedensel aktivitelerde ortaya konan reaksiyon zamanı, reaksiyon hızı, duyarlılık, bedensel koordinasyon ve bedensel faaliyetlerde ortaya konan hünerlerle ilişkilidir. Duyusal ve algısal yetenekler ise bir uyarıcıyı algılama ya da fark etmeyi sağlayan görsel,işitsel kapasite ile ilgilidir. Fiziksel yetenekler ise kas gücü, kardiyovasküler dayanıklılık ve bedensel olarak yapılabilen hareket kalitesi ile ilişkilidir. Ramazan ÇOK/Kariyer gelişimi ilgi ve yetenekler 31 Aralık 2018

Beceri = potansiyel kapasite+ilgi düzeyi+çevresel olanaklar Ramazan ÇOK/Kariyer gelişimi ilgi ve yetenekler 31 Aralık 2018

Zeka( G- Intelligence): Genel öğrenme becerisi Zeka( G- Intelligence): Genel öğrenme becerisi. Okulda başarılı olmak için gerekli olan genel akademik yetenek. Sözel Yetenek( V-Verbal): Sözcüklerin anlamını bilme, sözcüklerle akıl yürütme, okuduğu bir metni anlama ve bir düşünceyi sözcüklerle etkili bir biçimde anlatabilme yeteneği. Sayısal Yenetek( N- Numerical) : Aritmetik hesaplamaları hızlı ve doğru biçimde yapabilme yeteneği. Uzay-Mekan İlişkileri Yeteneği( S-Spatial): Cisimlerin uzaydaki biçimlerini algılama, cisimleri iki veya üç boyutlu olarak görebilme veya geometrik şekilleri farklı açıdan baktığında algılama yeteneği. Şekil Algısı(P-Form Perception): Bir cisim, resim veya grafik üzerindeki ayrıntıları algılama veya birbirine oldukça benzeyen iki görseli karşılaştırabilme ve aralarındaki küçük farklılıkları görebilme yeteneği. Cisimlerin uzunluk ve genişlik gibi ölçüleri arasındaki ince farklıkları algılayabilme yetisi. Ramazan ÇOK/Kariyer gelişimi ilgi ve yetenekler 31 Aralık 2018

El Becerisi: Elleri çabuk ve ustalıkla kullanabilme yeteneği. Büro İşleri Yeteneği :Yazılı bir metinde ya da tablodaki detayları algılayabilme, iki ayrı metin arasındaki farklılıkları görebilme, sözcük veya sayısal verileri düzeltebilme ve aritmetik hesaplamalarda algısal hatalar yapmama yeteneği. Motor Koordinasyon: Göz ile eli veya göz ile parmakları hızlı, doğru ve koordineli bir biçimde hareket ettirebilme yeteneği. Parmak Becerisi: Küçük cisimleri parmakla hızlı, doğru ve istenen yöne hareket ettirebilme veya istenen yere koyabilme yeteneği. El Becerisi: Elleri çabuk ve ustalıkla kullanabilme yeteneği. Ramazan ÇOK/Kariyer gelişimi ilgi ve yetenekler 31 Aralık 2018

Çoklu zeka teorisi Zekanın tek bir boyutta olmadığını, aksine her bireyin farklı derecelerde, çeşitli zekalara sahip olduğunu öne sürüyor. Bunun da kişilerin öğrenme biçimlerini, ilgi, yetenek ve eğilimlerini açıkladığını vurgulayarak eğitimcilere, bu teorinin temel prensiplerini yaratıcı biçimde kullanıp, her öğrencinin bireysel farklılıklarına değer veren ve bunları güçlendiren programlar hazırlayabilmeleri için, olanak sağlıyor. Ramazan ÇOK/Kariyer gelişimi ilgi ve yetenekler 31 Aralık 2018

DİLSEL ZEKA Konuşma ve yazma dilinde kelimeleri etkili ve akıllıca kullanma kapasite ve yeteneğidir. (Okuma, yazma ve konuşma zekası) Kelimelerle düşünme ve ifade etme, dildeki kompleks anlamları değerlendirme, kelimelerdeki anlamlan ve düzeni kavrayabilme, şiir okuma, mizah, hikaye anlatma, gramer bilgisi, mecazi anlatım, benzetme, soyut ve simgesel düşünme, kavram oluşturma ve yazma gibi karmaşık olayları içeren dili üretme ve etkili kullanma becerisidir. Ramazan ÇOK/Kariyer gelişimi ilgi ve yetenekler 31 Aralık 2018

MANTIKSAL-MATEMATİKSEL ZEKA (sayı, anlama ve mantık zekası) Sayılarla düşünme, hesaplama, sonuç çıkarma, mantıksal ilişkiler kurma, hipotezler üretme, problem çözme, eleştirel düşünme, sayılar, geometrik şekiller gibi soyut sembollerle tanışma, bilginin parçaları arasındaki ilişkiler kurma becerisidir. Nesnelerin nasıl çalıştığına dair sorular sorar. Hızlı bir şekilde zihinsel matematik yapar. Matematik aktivitelerini, strateji oyunlarını, mantık bulmacalarını sever. Yüksek düşünme tekniklerini kullanır. Zeka oyunlarında başarılıdır. Deney yapma, sınama, sorgulama ve araştırmalardan zevk alır. Ramazan ÇOK/Kariyer gelişimi ilgi ve yetenekler 31 Aralık 2018

GÖRSEL VE MEKANSAL ZEKA (Resim, renk ve şekil zekası) Resimler, imgeler, şekiller ve çizgilerle düşünme, üç boyutlu nesneleri algılama ve muhakeme etme becerisidir. Resimler ve şekillerle düşünür. Hayalinde gördüğü resimleri anlatabilir. Harita, tablo ve diyagramları anlayabilir. Çok hayal kurar. Sanat ve proje aktivitelerini, görsel sunuşları sever. Okurken kelimelerden çok resimlerden anlar, Tasarım, çizim ve görsellikten zevk alır. Öğrenmede daha çok sanat, video, filmler, bulmacalar ve haritalardan yararlanır. Ramazan ÇOK/Kariyer gelişimi ilgi ve yetenekler 31 Aralık 2018

BEDENSEL-KİNESTETİK ZEKA ( Beden, hareket ve denge zekası) Hareketlerle, jest ve mimiklerle kendini ifade etme, beyin ve vücut koordinasyonunu etkili bir biçimde kullanabilme becerisidir. Bir veya birden çok sporla uğraşır. Uzun süre hareketsiz oturamaz. Nesneleri parçalayıp bütünlemeyi sever. Yeni tanımadığı nesnelere dokunur . Hareket ederek öğrenir. Dinleme, konuşma, dans, koşma, dokunma ve hareket etmeyi sever. Öğrenmede role- play, drama, tiyatro ve hareket etmeye ihtiyaç duyar. Ramazan ÇOK/Kariyer gelişimi ilgi ve yetenekler 31 Aralık 2018

MÜZİKSEL - RİTMİK ZEKA (Ses, melodi ve ritim zekası ) Sesler, notalar, ritimlerle düşünme, faklı sesleri tanıma ve yeni sesler, ritimler üretme becerisidir. Ritmik ve tonal kavramları tanıma ve kullanma, çevreden gelen seslere ve müzik aletlerine karşı duyarlılık kapasitelerini içerir. Notasını görmediği müziği tanır. Melodileri tanır. Enstrüman çalar, koroda söyler. Çalışırken tempo, ritim tutar. Seslere karşı duyarlıdır. Ramazan ÇOK/Kariyer gelişimi ilgi ve yetenekler 31 Aralık 2018

KİŞİLER ARASI - SOSYAL ZEKA (İnsan, ilişki ve uyum zekası) Grup içerisinde işbirlikçi çalışma, sözel ve sözsüz iletişim kurma, insanların duygu, düşünce ve davranışlarını anlama, paylaşma, ifade edebilme, yorumlama ve insanları ikna edebilme becerisidir. Arkadaşları ile birlikte olmaktan hoşlanır. Doğal lider olarak davranır. Ramazan ÇOK/Kariyer gelişimi ilgi ve yetenekler 31 Aralık 2018

KİŞİSEL-İÇSEL ZEKA ( Ben, karakter ve kişilik zekası) İnsanın kendi duygularını, duygusal tepki derecesini, düşünme sürecini tanıma, kendini değerlendirebilme ve kendisiyle ilgili hedefler oluşturabilme becerisidir. Özgürlüğüne düşkündür. Bireysel çalışmalardan zevk alır. Kendisi hakkında düşünmeyi sever. Kendi ilgi ve becerilerinin farkındadır. Ramazan ÇOK/Kariyer gelişimi ilgi ve yetenekler 31 Aralık 2018

DOĞACI - VAROLUŞÇU ZEKA: ( Doğa, çevre ve canlı zekası) Doğadaki tüm canlıları tanıma, araştırma ve canlıların yaratılışları üzerine düşünme becerisidir. Araştırmalar yapmayı sever. Doğadaki canlıları incelemekten hoşlanır. İnsanın varoluşunun nedenlerini ve kendi varoluşunu düşünür. Doğadaki hemen her canlının yaşamına ilgi duyarlar. Ramazan ÇOK/Kariyer gelişimi ilgi ve yetenekler 31 Aralık 2018

Gardner, çoklu zeka hareketinin eğitime ne getireceği ile ilgili sorulara, bu kuramın tek başına bir eğitim hedefi olmadığı; zeka alanlarının hedeflere ulaşmada güçlü bir araç olduğu şeklinde cevap vermektedir. Zeka tipi ne olursa olsun her çocuğun kuvvetli ve zayıf olduğu yanları vardır. Eğer okullarda bu zeka tiplerinden sadece bir ya da ikisi kullanılırsa, zeka tipi bunun dışında kalan çocuklar kendi yetenekli yanlarını geliştiremeyecek, öğrenme işini zevk almadan ve daha uzun sürede tamamlayacak ya da hiç öğrenemeyeceklerdir. Bu sistem artık Türkiye'de de bütün okullarda uygulamaya başlanmıştır. O halde yapılması gereken en önemli şeylerden birisi öğretmenlerin hizmet içi eğitim yoluyla eğitilmeleri ve öğretmen adaylarının da eğitim fakültelerinde ayrıntılı olarak çoklu zeka kuramını işlemeleridir. Ramazan ÇOK/Kariyer gelişimi ilgi ve yetenekler 31 Aralık 2018

Bir etkinliğin özünden elde edilen doyum. b) İlgi Bir etkinliğin özünden elde edilen doyum. belli faaliyetlere isteyerek yönelme, bu faaliyetleri kısıtlayıcı koşullar altında bile başka faaliyetlere tercih etme ve bu faaliyetleri yaparken yorgunluk yerine dinlenmişlik, bıkkınlık yerine devam etme isteği duyma durumlarında varlığına hükmettiğimiz bir iç uyarıcıdır. Ramazan ÇOK/Kariyer gelişimi ilgi ve yetenekler 31 Aralık 2018

Bazı ilgi türleri Temel Bilim İlgisi Sosyal Bilim İlgisi Canlı Varlık İlgisi Mekanik İlgi İkna İlgisi Ticaret İlgisi İş Ayrıntıları İlgisi Edebiyat İlgisi Güzel Sanatlar İlgisi Müzik İlgisi Sosyal Yardım İlgisi Ramazan ÇOK/Kariyer gelişimi ilgi ve yetenekler 31 Aralık 2018

Yetenek – İlgi Farkı Yetenekler bir mesleki etkinlikte sağlanan başarı düzeyi, ilgiler ise o faaliyetlerden zevk alma düzeyiyle ilişkilidir. Sevmediğiniz faaliyetlerden oluşan bir işi ömür boyu yapamayacağınız düşünüldüğünde, yeteneklerimize ek olarak ilgilerimizi de belirlememiz gerekir. Çünkü ilgilerimiz iş doyumumuzu doğrudan etkileyen bir olgudur. Bir başka ifadeyle ilgi duyulan bir faaliyeti yapan bireylerin hem iş tatminlerinin yükseleceği hem de performanslarının artacağı söylenebilir. İlgilerin oluşumunun, içsel dinamikler kadar aile yapısı, sosyal sınıf, kültür ve çevre gibi faktörlerden etkilendiği söylenebilir…. Ramazan ÇOK/Kariyer gelişimi ilgi ve yetenekler 31 Aralık 2018

Dinlediğiniz için Teşekkürler…. Ramazan ÇOK/Kariyer gelişimi ilgi ve yetenekler 31 Aralık 2018