Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Advertisements

Öğrenen Gruplar Olarak Sınıflar
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
GÜDÜLENME.
Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
Öğrenci Merkezli Eğitim
Öğrenen Kişi ve Bağlam Analizi
Bilişsel Öğrenme Kuramı
ÖĞRENME STİLLERİ.
Öğrenme Kuramı ve Öğretim Kuramı
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
MERHABA.
Güdülenme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
3.Ünite Öğrenme,Bellek, Düşünme ÖĞRENMEYİ ETKİLEYEN ETMENLER
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
2 SINIF YÖNETİMİ Prof.Dr. Mustafa Ergün
MOTİVASYON (GÜDÜLENME) HALİME KOZALAK 4-B
MOTİVASYON.
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Güdülenme Dr. Şirin KARADENİZ.
ÖĞRENMENİN DOĞASI.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
HEIDER’IN DENGE KURAMI
Kemal ŞENTÜRK Biyoloji
Dr M SÖZBİLİR Motivasyon
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Kişilik Gelişimi.
Öğrenme -Öğretme Modelleri
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Hazırlayan Halil ÖZBAŞ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Tıbbi Genetik
MOTİVASYON.
İŞLETMELERDE MOTİVASYON
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Bu bölümün sonunda şu amaçlara ulaşmanız beklenmektedir: Hayat bilgisi dersinde öğrencilerin özelliklerini tanıyabilme,
Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık. Güdülenme, eylemi başlatan ve sürdürerek başarının ve verimin oluşmasının en önemli belirleyicisidir.
ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.
Öğretim Modelleri Anlamlı (Okulda) Öğrenme, Tam Öğrenme, Çoklu Zeka, Yapılandırmacılık, Dr. Kerim Karabacak.
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
ÖĞRENMEYİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
EĞİTSEL REHBERLİK Yrd.Doç.Dr. İsmail Hakkı TOMAR
HAZIRLAYANLAR ALİ DUMAN OSMAN NURİ DURAL MEHMET RENDECİ
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
MOTİVASYON.
MOTİVASYON Prof Dr Süheyla Ünal.
MOTİVASYON ÇOCUKLARIMIZ NE İSTER?.
2 SINIF YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Süleyman KARATAŞ
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
2 SINIF YÖNETİMİ Prof.Dr. Mustafa Ergün
TAM ÖĞRENME MODELİ.
ÇOKLU ZEKA Hazırlayan Figen BERBER.
PSİKOLOJİK TESTLER.
Öğretimin Planlanması
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
Öğretim Tasarımı Analiz.
ÖĞRENME.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
Psikolojik yapılar ve özellikler
Öğrenme Psikolojisi Giriş.
İKNA SÜRECİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MOTİVASYON Dr. Ege AKGÜN.
Sunum transkripti:

Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar

Güdü, belirli bir durumda, belirli amaçlara ulaşmak ve gerekli davranışları gösterebilmek için bireyi harekete geçiren ve yönlendiren itici bir güçtür. Güdüler genel olarak biyolojik ve sosyal ya da öğrenilmiş güdüler olarak ikiye ayrılmaktadır. Biyolojik güdüler olarak adlandırılabilecek açlık, susuzluk, cinsellik gibi güdüler birincil güdüler şeklinde tanımlanmaktadır. Başarı güdüsü sosyal ya da öğrenilmiş güdü olarak görülmektedir. Güdü, potansiyel bir enerjiyi tanımlarken, güdülenme bu enerjinin performansı ortaya çıkarma sürecini ifade etmektedir.

Öğrencinin öğrenme sürecinde aktif olarak yer alması için, onun bu sürece katılmaya istekli olması, yani güdülenmiş olması gerekir. Güdülenme, başarı için gerekli bilişsel ve davranışsal etkinliklere ayrılan enerjinin miktarını belirlemektedir. İnsan davranışlarını etkileyen çeşitli etkenlerden söz edilebilir. Ancak davranışın yönünü, şiddetini ve kararlılığını belirleyen en önemli güç kaynağı güdülenmedir.

Kuramlar ne diyor? Davranışçı yaklaşım kuramcıları; dürtüden çok uyarıcılarla tepkiler arasında kurulan bağ sonucu oluşan alışkanlık durumu ile motivasyonu açıklamağa çalışmışlardır. Davranışın pekiştirilmesi ile alışkanlık haline gelmesi güdülenmenin kaynağı olarak görülmektedir. Davranışçı yaklaşıma göre pekiştireçlerle davranışlar biçimlendirilir. Olumlu yaşantılar güdülenmeyi artırır. İnsanın güdülenmesinde dışsal uyarıcılar önemlidir.

Sosyal öğrenme kuramlarında güdülenmeyi etkileyen etmenler: başarılı olma gereksinimi, okumaya ve öğrenmeye olan ilgisi, kendisine bir amaç belirleyip belirlemediği, amaçlarının gerçekçiliği ve işlevselliği, geçmiş başarı ve başarısızlığını hangi değişkenlere yüklediği, öğrenebilme konusunda kendine ilişkin yeterlilik algısı ve neden öğrendiğine ilişkin bilişlerinin tümü

İnsancıl (hümanistik) yaklaşımcı psikologlar güdülenmeyi gereksinimlerle açıklamışlardır. Güdülenmede gereksinimlerin önemine işaret ederek bireylerin gereksinimlerini sınıflamaya dayalı bir yaklaşım izlemişlerdir. Hümanistik yaklaşıma göre güdülenme, insanın doğal bir eğilimidir. Herkes motivasyona sahiptir ancak bizim ona yap dediğimiz şeyi yapmak için güdülenmemiş olabilir. Davranışlar iç ve dış uyarıcılara değil, uyarıcıların algılanış şekline tepkidir.

Davranışçı yaklaşıma alternatif olarak geliştirilen bilişsel yaklaşımda güdülenme içsel süreçlerle açıklanmağa çalışılmıştır. Bilişsel yaklaşıma göre düzeni anlama ve denge kurabilmek için güdüleniriz. Güdülenmede inançlar, değerler, beklentiler ve amaçlar son derece önemlidir. İçsel gereksinimler davranışlarda etkilidirler. Bir konuya değer yüklerinin azlığı güdülenmeyi olumsuz etkiler. Bireye belli bir konuda düşünceleri sorularak ve konuyla neden ilgilenildiği açıklanarak güdülenme düzeyi artırılabilir.

Çocukları nasıl güdüleyebiliriz? Önce kendimizi güdülemeliyiz! Gelişim özelliklerine uygun beklentiler geliştirmeliyiz. İlgi çekici ve yaratıcı etkinlikler ve eğitim materyalleri hazırlamalıyız. Ailelerinden çocuklar hakkında bilgi almalıyız. Pekiştirme sürecini doğru ve anlamlı bir şekilde düzenlemeliyiz.

Bireysel Farklılıklar Bilişsel yetenekler Zeka Bilişüstü Öğrenme stratejileri Bilişsel stil Öğrenme biçemleri Öğrenme stilleri Hazırbulunuşluk Kültürel ve sosyal etkiler Sosyo-ekonomik durum Çocuk yetiştirme stilleri Cinsiyet

Zeka Çevreye uyum sağlama Öğrenme yeteneği önbilgileri kullanabilme Farklı zihinsel işlemleri aynı anda ve uyumlu olarak uygulayabilme Farklı alanlarda etkin olma Kültüre ve zamana bağlı olma

Zeka kavramına ilişkin tanımlamalar Zekanın tek boyutlu olması

Zeka kavramına ilişkin tanımlamalar Guilford- Zihin Yapısı Modeli

Zeka kavramına ilişkin tanımlamalar Sternberg- Üç Boyutlu Zeka Zekice davranışın üretilmesi sırasında önemli olan süreçler: Çevresel bağlam-pratik zeka? Önceki yaşantılar Bilişsel Süreçler

Zeka kavramına ilişkin tanımlamalar Gardner- Çoklu Zeka Kuramı

Zeka ve yaş ilişkisi

Zeka testleri

Zeka testi puanları sınıflaması

Bilişüstü Beceriler Neyi, nasıl, neden öğrendiğimi ya da öğrenmediğimi bilirim

Öğrenme stratejileri Bilişsel stiller Soru oluşturma Tekrar etme Başka birine anlatma Resimle ifade etme Bütünsel Analitik

Öğrenme biçemleri Öğrenme stilleri Bedensel işitsel kinestetik Çevresel Duyuşsal Sosyolojik Fizyolojik Psikolojik

Kültürel ve sosyal farklılıklar Sosyo-ekonomik durum Çocuk yetiştirme stilleri Cinsiyet