İLETİŞİM BECERİLERİ ÖFKE VE KONTROLÜ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
Advertisements

Prof. Dr. Rana Özen Kutanis İLETİŞİM ÇEŞİTLERİ A.Kişi-Kişi (İnsan - İnsana) İletişim B.Kişilerarası İletişim C.Kişi – Grup ve Gruplar Arası İletişim D.Örgüt.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
ASDEP Kapsamında Aileyle Görüşme Yöntem ve Teknikleri Doç. Dr. Yusuf GENÇ T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ASDEP EĞİTİCİ EĞİTİMİ.
ETKİLİ İLETİŞİM TEKNİKLERİ. İletişim nedir? Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılması, bildirişim, haberleşme,
Yaparak yaşayarak öğrenme. Motivasyon ve yöneltme Learning to Learn Training Amaç ve yetenek Developed with the support of the EU Leonardo da Vinci Programme.
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
ZAMAN VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ. ZAMAN YÖNETİMİ Zamanı Verimli Kullanmak Ufak zaman kazanımları Hatalı bir şeyi daha kuvvetli yapmanın bir faydası yoktur.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Acil Durum Yönetimi E ğ itimleri Galip USTA AFET PS İ KOLOJ İ S İ.
ARA Ş TIRMA YÖNTEM ve TEKN İ KLER İ Ö ğ r. Gör. Dr. O. İ nanç GÜNEY ADANA MYO.
İLETİŞİM VE ETİK SUNUMU İREM KAYAHAN G İLETİŞİM SÜRECİNİN AŞAMALARI VE ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ.
Süreç... Rehberlik Nedir? Rehberlik Ne Değildir? Reberlik İlkeleri Nelerdir? Rehberlik Servisinden Hangi Konulara Dair Yardım Alınabilir? - Bireysel Alan.
EĞİTİMDE DRAMA.
Metinlerin Sınıflandırması
HAZIRLAYAN Ayşe ŞEBBOY Psikolojik Danışman Şahin İlköğretim Okulu.
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
ÖFKE KONTROLÜ ZORBALIK
İLETİŞİM.
İLETİŞİM.
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
DRAMA UYGULAMALARI DRAMANIN ÇOCUĞUN GELİŞİM ALANLARI İLE İLİŞKİSİ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitim Bilimleri Fakültesi
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
TUTUM VE ALGILAR.
DUYGUSAL ZEKA.
İLETİŞİM TÜRLERİ VE TEKNİKLERİ
OKUMA-YAZMA BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
EMPATİK İLETİŞİM 1.
ÖFKE ve KONTROLÜ.
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Eğitsel Rehberlik.
BEDEN DİLİ (Sözsüz İletişim)
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Mine KAVAKTAN / Psikolojik Danışman
ETKİLİ İLETİŞİM SEMİNERİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
KENDİNİ TANIMA.
KABUL DİLİ.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
SINIF YÖNETİMİNDE İLETİŞİM-I
ETKİLİ DİNLEME.
Kişinin bedensel ruhsal sınırlarının tehdit edilmesi ile ortaya çıkar.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
DİNLEME.
İnsan Kaynakları Yönetiminin
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
SINAV KAYGISI VE ÇOCUK RUH SAĞLIĞI
Sunum transkripti:

İLETİŞİM BECERİLERİ ÖFKE VE KONTROLÜ

İLETİŞİM NEDİR? İletişim; İki birim arasında birbiriyle İlişkili mesaj alışverişidir.. İletişim Duygu, düşünce ya da bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına Aktarılmasıdır.

İLETİŞİM AMAÇ İLETİŞİM ANLAŞILMAK Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her yolla başkalarına aktarılmasıdır. AMAÇ İLETİŞİM ANLAŞILMAK

İLETİŞİM ÇOK ŞEYİ DEĞİŞTİRİR

BAŞARI

İLETİŞİM İki insan birbirinin farkına vardığı anda iletişim başlar; Söylediği,söylemediği,yaptığı ve yapmadığı her şeyin bir anlamı vardır.

ETKİLİ İLETİŞİMİN AMACI İletmek istediğimizi karşımızdaki kişiye amaçladığımız biçimde iletebilmek, isteneni elde etmek ve beklenen tepkiyi oluşturmaktır.

İLETİŞİMİN ÖZELLİKLERİ İLETİŞİM BİR BÜTÜNDÜR İLETİŞİM KİŞİYE DEĞİL KİŞİYLE YAPILIR İLETİŞİMDE İLK DAKİKA ÖNEMLİDİR İLETİŞİM İLETİŞİM SADECE BİLGİ ALIŞVERİŞİ DEĞİLDİR

İLETİŞİM SÜRECİ Eğitimci Kanal Mesaj Katılımcı Yöntem MESAJ İletişimin içeriği KAYNAK mesajın ileti birimi ALICI Eğitimci Kanal Mesaj Katılımcı Yöntem KANAL mesajın sunuluş biçimi DÖNÜT Alıcının mesaja verdiği tepki

İLETİŞİMİN ÖĞELERİ Mesaj Alışveriş Kanal - işitme kanalı - görsel kanal - duyu kanalı

Kod: Mesajın işaret haline dönüşmesinde kullanılan simgelerdir. Kodlama: Mesajın içeriğinin kod simgelerine dönüştürülmesine denir. Kod açma: Çözümleme süreci

Gürültü: Kaynak birimin gönderdiği mesajla hedef birimin aldığı aldığı mesaj arasında bir fark varsa, bu farka “gürültü” denir. - fiziksel gürültü - nörofizyolojik gürültü - psikolojik gürültü

Yorumlama: Yeniden anlamlandırma Algılama: İletişimin olması için alınan ve verilen mesajların algılanabilmesi gerekir.

İLETİŞİMDE MESAFELER MAHREM ALAN 0-25 CM KİŞİSEL ALAN 25-100 CM SOSYAL ALAN 100-250 CM GENEL ALAN 250 cm’den sonrası

İLETİŞİM TÜRLERİ SÖZLÜ İLETİŞİM SÖZSÜZ İLETİŞİM YAZILI İLETİŞİM

Sözlü İletişim Sözsüz İletişim Anlaşılır bir dil Ses tonu, vurgusu, yüksekliği Hitap şekli Açıklık, netlik, sadelik Soru sormak, cevaplar için cesaretlendirmek Özetlemek Sözsüz İletişim İlk izlenim Göz teması Mesafe Dokunmak Olumlu yüz ifadesi Beden duruşu Söylenenleri dinlediğini belli etmek 16

İLETİŞİMDE Ne Söylediğimiz değil, Nasıl Söylediğimiz önemlidir. Beden dili %55 Ses tonu %38 Sözler %7 etkilidir. Ne Söylediğimiz değil, Nasıl Söylediğimiz önemlidir.

SÖZSÜZ İLETİŞİM İyi bir dinleyici, iletişim kurduğu kişinin yalnız söylediklerini değil, yüzü, eli, kolu ve bedeniyle yaptıklarını da “duyar”…

SÖZSÜZ İLETİŞİM Sözsüz iletişim etkilidir Sözsüz iletişim duyguları belirtir Sözsüz iletişim çift anlamlıdır Sözsüz iletişim belirsizdir

SÖZSÜZ İLETİŞİM Beden dili Yüz ifadeleri Jestler, mimikler “güler yüz, göz teması” Jestler, mimikler Oturma biçimi Bedensel duruş Dış görünüş Temas

EMPATİ Empati veya eşduyum, bir başkasının duygularını, içinde bulunduğu durum ya da davranışlarındaki motivasyonu anlamak ve içselleştirmek demektir.

EMPATİ

BEDEN DİLİMİZ.. GÜLÜMSEYİN!... NE KADAR SOĞUK OLURSANIZ OLUN, YİNE DE SICAK GÖZÜKÜRSÜNÜZ…

BEDEN DİLİNİN ÖĞELERİ Beden duruşu Mimikler Jestler Göz teması Başın kullanımı Ayakların kullanımı Mesafe Oturulan yer Oturma biçimi Giysi ve takılar Dış görünüm

Evrensel yüz ifadeleri Mutluluk Korku Öfke Hayret Üzüntü Tiksinti

Kaşları çatmak için 72 Gülümsemek için 14 kas hareket ediyormuş 

SÖZEL İLETİŞİM Ses tonu Etkin dinleme

SÖZEL İLETİŞİM İNSANLARA İSİMLERİ İLE HİTAP EDİN

SÖZEL İLETİŞİM Konuşmanın sözel özellikleri: Çok fazla ve çok hızlı konuşmaktan kaçının. Bir topluluk içinde dinlediğinize yaklaşık olarak eşit miktarda konuşmaya gayret edin. Sesinizin yüksekliğini ve tonunu, bulunduğunuz çevreye göre ayarlayın.

SÖYLEYİŞ TARZI - SES TONU Söyleyiş tarzı, kelimeleri söylerken kullanılan sesler, konuşan hakkında bilgi verir. Çok yüksek ya da anlaşılmayacak kadar alçak ve monoton olmayan bir ses tonuyla önemli noktalar vurgulanmalı Ses tonu kişiyi rahatlatmalı, huzur ve güven vermeli

SÖZLÜ İLETİŞİM

Gönderilen Mesaj ve Alıcı İlişkisi Dinlemez Dinler Yanlış Anlar Doğru Anlar Mesaja karşıdır Mesaja katılır Dönüt uygun Dönütü değildir uygundur

DİNLEME TÜRLERİ Görünüşte dinleme Seçerek dinleme Savunucu dinleme Yüzeysel dinleme Etkin dinleme

ETKİN DİNLEME Dinleyenin konuşanı anlaması ve anlıkta olsa konuşanın gerçeklerinin dünyasına girerek karşıdan gelen iletiye sözlü tepki verme becerisidir. Empati

İLETİŞİMİN ZORLUĞU Düşündüğünüz, söylemek istediğiniz, söylediğinizi sandığınız, söylediğiniz, karşınızdakinin duymak istediği, duyduğu, anlamak istediği, anladığını sandığı, anladığı arasında farklar vardır. Dolayısıyla insanların birbirini yanlış anlaması için en az 9 ihtimal var.” Sylviane Herpin

ÖFKE VE ÖFKE KONTROLÜ Öfke, doyurulmamış isteklere, istenmeyen sonuçlara ve karşılanmayan beklentilere verilen, son derece doğal, evrensel ve insanı bir duygusal tepkidir .

Öfke uygun ifade edildiğinde, son derece sağlıklı ve doğal bir duygudur. Ancak kontrolden çıkıp da yıkıcı hale dönüşürse iş hayatında, kişisel ilişkilerde ve genel yaşam kalitesinde sorunlara yol açar. Pek çok kişisel ve sosyal temelinde öfke vardır. Öfke hem dışsal, hem de içsel bazı olaylarla ortaya çıkar.

Genellikle öfkeye yol açan nedenler arasında; engellenme, haksızlığa uğrama, fiziksel incinme ve yaralanmalar, tacize uğrama, hayal kırıklığı, saldırıya uğrama, tehditler sayılabilir. Öfke duygularıyla başa çıkmak için bilinçli ya da bilinçsiz bazı yollar kullanırız. Bunlar; İfade etme, bastırma ve sakinleştirmedir.

Öfke nedir, ne işe yarar? Öfke, son derece normal ve yaşamın sürdürülmesi için gerekli bir duygudur , Öfke, duygusal bir tepkidir Öfke, uyarıcı bir işarettir , Öfke, kişiyi tehditlere karşı uyarır ve kendisini korumasına olanak sağlar, Öfke, yem öğrenmeler için bir motivasyon kaynağıdır, Öfke, sınırlandırılabildiği surece sağlıklıdır ve işe yarar, Öfke, kontrol edilmediğinde kışının kendisi ve çevresi için zararlı olabilir , Öfkenin sağlıklı ve işe yarar olabilmesi için inkar edilmemesi, bastırılmaması ve öncelikle kabul edilmesi, tanınması ve kontrollü bir biçimde ifade edilebilmesi gerekir ,

• Kışı tarafından kabul edilen, anlaşılan, ifade edilmeye çalışılan bir öfke duygusu etkin, işe yarayan, üretken bir durumdur. • Oysa, kontrol edilemeyen, inkar ya da bastırma ile yok sayılan bu tür duygular, kişinin hem kendisi hem de çevresi için zararlı olma potansiyeli taşımaktadır. • Öte yandan öfke,öfke ile suç işlediğinde kişi ve çevresi için zararlı sonuçlarla yaşanabilecektir.

Öfke ne değildir? • Öfke bir problem çözme aracı değildir, • Öfke bir öc alma veya intikam yolu değildir, • Öfke başkalarını suçlama biçimi değildir, • Öfke şiddet göstermeye veya suç işlemek için bir neden değildir, • Öfke başkalarını kontrol etme yolu değildir, • Öfke bir haklı olma yolu değildir,

ÖFKE YÖNETİMİ • Öfkeyi saldırganlıkla değil de sözel olarak ifade etmek, bunlar içinde en sağlıklı yoldur. Bunu yapabilmek için, istediklerimizin ne olduğunun farkına varmalı, bunları açık ve karşımızdakini incitmeyecek bir şekilde aktarmalıyız.

Öfke Durumunda Vücut Tepkileri • Uyaran, duyguyu harekete geçirir, • Stres ve gerginlik başlar, • Enerjiyi arttıran Adrenalin salgısı artar, • Nefes alıp verme sıklaşır, • Kalp atışları hızlanır, • Kan basıncı artar, • Vücut ve zihin “savaş ya da kaç” tepkisi için hazırdır.

Sağlığa Etkisi • Baş ağrıları, • Mide rahatsızlıkları, • Solunum problemleri, • Cilt problemleri, • Genital ve böbrek fonksiyonlarında problemler, • Artirit, • Sinir sistemi rahatsızlıkları, • Dolaşım sorunları, • Var olan fiziksel rahatsızlıkların kötüleşmesi, • Duygusal rahatsızlıklar,

Öfkeyi denetlemeye yönelik genel öneriler. • Kendi öfkenizi tetikleyen durumları ve öfkenizin biçimini tanımlayın • Kendi kendinizi sakinleştirmeye yönelik egzersizleri düzenli olarak yapın • Derin nefes alın, nabız atışlarınızı ve nefesinizi kontrol altına alın • Kendinize, sızı sakinleştirecek cümleler söyleyin • Kendinizi, kontrol etme konusunda kararlı olun Şiddete yönelik davranışları asla kabul edilebilir çözümler olarak değerlendirmeyin • Öfke duygusuna evet ancak bu duyguyla davranmaya hayır, bağırmayın, vurmayın • Kendinize zaman tanıyın Eğer mümkün ise kendinizi öfkeli olduğunuz ortamdan hemen uzaklaştırın ve sorunla ancak kontrolünüzü yeniden kazandığınızda uğraşın • Problemi açıklığa kavuşturmaya çalışın ve çözümü aramaya odaklanın • Bol bol gülün ve espri yeteneğinizi kullanın olaya yeni bir bakış açısı ve yeni bir çerçeve kazandırın • Kişisel saldırılara cevap vermeyin kişiselleştirmekten kaçının

Sonuç olarak… • Öfke, sağlıklı olarak yaşandığında son derece işlevsel olabilen bir duyguyken, kontrol edilemediğinde hem kışı hem de çevresi için oldukça zararlı olabilen bir duygudur. • Öfke, işlevsel olabilen bir duygu olmasına rağmen belirgin, geri dönülemez ve ceza gerektirir davranışların kökeninde yer alan bir duygu da olabilir. • Bu nedenle yıkıcı öfkenin kontrol edilmesi gereklidir.

TEŞEKKÜRLER… “Görüşlerinde çok fazla ısrar edenler, anlaşabilecek çok az kişi bulurlar”