Prof. Dr. Eşref ADALI Doç. Dr. Şule Gündüz Öğüdücü Sürüm-B

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Prof. Dr. Eşref ADALI Yrd. Doç. Dr. Şule Gündüz Öğüdücü Sürüm-A
Advertisements

Algoritma.  Algoritma, belirli bir görevi yerine getiren sonlu sayıdaki işlemler dizisidir.  Başka bir deyişle; bir sorunu çözebilmek için gerekli olan.
EK DERS UYGULAMA REHBERİ. GIRIŞ EKRANı Sisteme giriş için adresi kullanılmaktadır. Kullanıcı adı ve şifre için ö ğ renci bilgi.
SUNU HAZIRLAMA PROGRAMI: powerpoint
SAYISAL DEVRELER BÖLÜM-2 Sayı Sistemleri ve Kodlar
Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler
1 DynEd DynEd (Dynamic Education) İNGİLİZCE DİL EĞİTİM SİSTEMİ Sanko Holding A.Ş. tarafından bağışlanmıştır.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
1 Sınav Güvenliği ve Sınav Yönetimi Daire Başkanlığı Ölçme, Değerlendirme Ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
Ağ Anahtarı (Switch) Çeşitleri
Bölüm 4 KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
DONANIM VE YAZILIM.
BSE 207 Mantık Devreleri Sayı sistemleri Sakarya Üniversitesi.
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
2014 ORTA ÖĞRETİME YERLEŞTİRME SİSTEMİ – 2015 E ğ itim- ö ğ retim yılında altı temel ders için 8. sınıfta ö ğ retmen tarafından dönemsel olarak.
YÖNLENDİRME. Yönlendirme ● Statik ● Dinamik ● Kaynakta yönlendirme ● Hop by hop yönlendirme.
IP Adresleme Mekanizması - Adres Sınıfları ve Altağlar Sistem Adresi ve Ağ Adresi Kaynaklar: Ilker Temir, Yrd.Doc.Dr. Sirin Karadeniz, Rize Univ. MYO.
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA DERSİ
İnternet'e Bağlanmak İçin Neler Gereklidir?
İdari ve Mali İşler Daire Başkanlığı
İl Danışma Meclisi Formatı (Basına Açık Bölüm)
2.Hafta Transistörlü Yükselteçler 2
LINK LAYER PROTOCOLS (ARP/INARP)
TAM SAYILAR.
Bilgisayar Donanım ve Sistem Yazılımı
Bölüm 4 KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
1.DİJİTAL BASKI MAKİNESİNİ BASKIYA
Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı
PROGRAMLAMA TEMELLERİ
İLK YARDIM.
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
HAVA PERSPEKTİFİ Doğada yakınımızda bulunan varlıklar gözümüze gerçek renk ve boyutlarıyla net olarak görünür. Oysa bizden uzaklaştıkça nesnelerin boyutları.
Öğretim Görevlisi Emel ALTINTAŞ
Bilgisayar Donanım ve Sistem Yazılımı
*Tıraş çeşitleri Kıvırma Tıraşı Yakma Tıraşı Bindirme Tıraşı
YOKLUK VE BUTLAN HUKUKİ İŞLEMLERDE HÜKÜMSÜZLÜK
İŞLETİM SİSTEMLERİ Bilişim Teknolojileri Araçlarında
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
BİLGİ GÜVENLİĞİ Şifreleme
Bilgisayar nedir? Bilgisayar; Zor ve karışık hesaplar yapabilen büyük miktarlardaki bilgileri depolama kapasitesine sahip otomatik bir cihazdır.
Temel Bilgisayar Bilgileri
Bilgisayar Mühendisliğine Giriş
Altprogram Kesme Yığın
İNTERNET VE BİLGİSAYAR AĞLARI
Prof. Dr. Eşref ADALI Doç. Dr. Şule Gündüz Öğüdücü Sürüm-B
Prof. Dr. Eşref ADALI Doç. Dr. Şule Gündüz Öğüdücü Sürüm-B
Benzetim 11. Ders İmalat Yönetimde Benzetim.
Prof. Dr. Eşref ADALI Doç. Dr. Şule Gündüz Öğüdücü Sürüm-B
MİKROİŞLEMCİLER VE MİKROBİLGİSAYARLAR
İDARİ DAVALARDA TEBLİGAT
DAVA İŞLEMLERİ 02 – 05 MAYIS 2017.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Defter Beyan Sistemi Başvurusu
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
İŞLETİM SİSTEMİ KATMANLARI (Çekirdek, Kabuk ve diğer temel kavramlar)
Prof. Dr. Eşref ADALI Doç. Dr. Şule Gündüz Öğüdücü Sürüm-B
Mikroişlemci Sistemleri BLG 212
Prof. Dr. Eşref ADALI Doç. Dr. Şule Gündüz Öğüdücü Sürüm-B
Erkan KARAARSLAN DÖNEM BAŞI İŞLEMLERİ Erkan KARAARSLAN
6. DÖNGÜ (TEKRARLAMA) DEYİMLERİ
Gelişim ve Temel Kavramlar
İşlemciler.
Prof. Dr. Eşref ADALI Doç. Dr. Şule Gündüz Öğüdücü Sürüm-B
GÖVDE ANALİZİ Bir ağacın fidan aşamasından kesim aşamasına kadar geçen süre içerisinde büyüme öğelerinde (çap, boy, göğüs yüzeyi ve hacim) meydana gelen.
AĞ TEMELLERİ (TCP/IP SUNUMU)
MTM216 GÖRSEL PROGRAMLAMA
İleri Algoritma Analizi
TAŞINIR KAYIT VE YÖNETİM SİSTEMİ UYGULAMALARI
Sunum transkripti:

Prof. Dr. Eşref ADALI Doç. Dr. Şule Gündüz Öğüdücü Sürüm-B Bilgisayar Yapısı Prof. Dr. Eşref ADALI Doç. Dr. Şule Gündüz Öğüdücü Sürüm-B

Konular Bilgisayarın Tanımı Bilgisayarın Temel Birimleri Bilgisayarın Çalışma Düzeni Buyruklar

Bilgisayarın Temel Birimleri Merkezi İşlem Birimi (MİB) Hesap yapma ve karar verme işlemlerinin gerçeklendiği birimdir. Aynı zamanda, tüm bilgisayarın çalışmasını da yönetir. Bellek Veri ve programların saklanması amacıyla kullanılmaktadır. Bazı bilgisayarlarda, veri ve program aynı bellek içinde saklanırken (Von Neumann), bazılarında veriler için bir bellek, program için başka bir bellek bulunur. Giriş Çıkış Arabirimi (G/Ç) Bilgisayarın, çevre birimlerle bağlantı kurmasını sağlar. Bir başka deyişle giriş-çıkış arabirimi, bilgisayar ile çevre birimler arasında veri iletişimi için iskele görevini yürütür.

MİB’nin İç Yapısı Bellek Veri Kütüğü (BVK) Bellek Adres Kütüğü (BAK) MİB'den belleğe veya giriş-çıkış arabirimine giden veya buralardan MİB‘ne gelen verilerin alınıp verildiği bir iskele olarak görev yapar. Bu nedenle veri yoluna bağlıdır. BVK üzerinden MİB‘ne gelen veriler Akümülatöre aktarılır. Bu veri üzerinde yapılacak işlem ise ALB tarafından yürütülür. Bellek Adres Kütüğü (BAK) MİB'den belleğe veya giriş-çıkış arabirimine giden veya buralardan gelen verilerin gideceği veya geldiği yerin adresini belirtmekle görevlidir. BAK adres yoluna bağlıdır. Denetçi Tüm bilgisayarın yönetimi ile ilgili bilgileri toplamak ve üretmekle görevlidir. Veri yolunda verilerin akış yönünün belirlenmesi, adreslerin ve verilerin zamanında yollara yerleştirilmesi işlemleri denetçinin görevleri arasındadır.

Bilgisayarın Temel İç Yapısı Bilgisayarın üç birimi arasındaki veri ve program akışını sağlamak üzere, çok sayıda bağlantıdan oluşan yollar bulunmaktadır. Bu yollar sırasıyla Veri Yolu, Adres Yolu ve Denetim Yolu'dur.

Bilgisayarın Çalışma Düzeni-I X ve Y sayıları bellekte, sırasıyla 3000 ve 3001 sayılı bellek gözlerine yazılacaktır. X ve Y sayıları bu bellek gözlerinden okunacak ve toplanacaktır. Toplama sonucu 3002 sayılı bellek gözüne yazılacaktır. Programın kendisi, bellekte 1001 sayılı bellek gözünden başlayarak yazılmıştır. Bellek adresi Program adımı ya da veri 1001 X'i ACC'ye yükle 1002 ACC'nin içeriğini 3000 sayılı bellek gözüne yaz 1003 Y'i ACC'ye yükle 1004 ACC'nin içeriğini 3001 sayılı bellek gözüne yaz 1005 3000 sayılı bellek gözünün içeriğini ACC'ye yükle 1006 3001 sayılı bellek gözünün içeriğini ACC'ye ekle 1007 ACC'nin içeriğini 3002 sayılı bellek gözüne yaz ............ 3000 X 3001 Y 3002 Sonuç

Bilgisayarın Çalışma Düzeni -II 1. X'i ACC'ye yükle X değeri akümülatöre doğrudan doğruya yüklenir. 2. ACC'nin içeriğini 3000 sayılı bellek gözüne yaz a) ACC'nin içeriği BVK'ya aktarılır. b) Verinin gideceği bellek gözünün adresi olan 3000 BAK'ya yazılır c) Denetçi denetim yolu üzerinde YAZ emrini oluşturur. Bunun sonucu olarak, BVK'da bulunan X verisi BAK'da belirtilen bellek gözüne yazılır. 3. Y'yi ACC' ye yükle Y değeri akümülatöre doğrudan doğruya yüklenir. 4. ACC' nin içeriğini 3001 sayılı bellek gözüne yaz a) ACC'nin içeriği BVK'ya aktarılır b) Verinin gideceği bellek gözünün adresi olan 3001 BAK'ya yazılır. c) Denetçi denetim yolu üzerinde YAZ emrini oluşturur. Bunun sonucu olarak, BVK'da bulunan Y verisi, BAK'da belirtilen bellek gözüne yazılır.

Bilgisayarın Çalışma Düzeni -III 5. 3000 sayılı bellek gözünün içeriğini ACC' ye yükle a) Verinin geleceği bellek gözünün adresi, 3000 BAK' ya yazılır. b) Denetçi denetim yolu üzerinde OKU emrini oluşturur. Bunun sonucu olarak, 3000 sayılı bellek gözünün içeriği BVK' ya aktarılmış olur. c) BVK' nın içeriği ACC' ye aktarılır. 6. 3001 sayılı bellek gözünün içeriğini ACC' ye ekle a) Verinin geleceği bellek gözünün adresi, 3001 BAK' ya yazılır. b) Denetçi denetim yolu üzerinde OKU emrini oluşturur. Bunun sonucu olarak, 3001 sayılı bellek gözünün içeriği BVK' ya aktarılmış olur. c) BAK'nın içeriği ACC'ye eklenir. 7. ACC' nin içeriğini 3002 sayılı bellek gözüne yaz a) ACC' nin içeriği BVK' ya aktarılır b) Toplamın gideceği bellek gözünün adresi olan 3002 BAK'ya yazılır c) Denetçi denetim yolu üzerinde YAZ emrini oluşturur. Bunun sonucu olarak, BVK'da bulunan sonuç, BAK' da belirtilen bellek gözüne yazılır.

Buyruklar-I Program : İşlem adımlarının oluşturduğu kümeye program adını vermekteyiz. Buyruk : İşlem adımlarına buyruk demekteyiz. Buyruk, komut ve işlenenlerden oluşur. Komut : Bilgisayarın yapacağı işlemi belirtir. 1. İşlenen Adresi : Komutun, üzerinde işlem yapacağı birinci işlenenin bulunduğu yeri belirtir. 2. İşlenen Adresi : Komutun üzerinde işlem yapacağı ikinci işlenenin Sonucun Adresi : Birinci ve ikinci işlenenler üzerinde gerçeklenen işlem sonunda ortaya çıkan sonucun yazılacağı yeri belirtir. Bir Sonraki Buyruğun Adresi : Bir sonraki buyruğun bulunduğu yeri belirtir.

Buyruklar-II İlk dönem bilgisayarlarda 3+1 adresli buyruk kalıbı kullanılmıştır. Komut kısmının 1 sekizli, adres alanlarının 2’şer sekizli gerektirdiği düşünülürse, 3+1 adresli buyruk 9 sekizli gerektirir. Program içinde buyruklar peş peşe sıralı olarak bulunur. Bir sonraki buyruğun adresi, buyruk boyuna bağlı olarak hesaplanabilir. Bu durumda, bir sonraki buyruğun adresini yazmaya gerek kalmaz. Dolayısıyla 3 adresli buyruk yazılabilir. 3 adresli buyruk 7 sekizlik içine sığar. 3+1 Adresli Buyruk Kalıbı 3 Adresli Buyruk Kalıbı

Buyruklar-III İşlenecek verilerden biri veya ikisi, buyruk işlendikten sonra gerekli olmayabilir. Bu nedenle, işlem sonucu, örneğin 1. işlenenin yerine yazılabilir. Bu durumda buyruk iki adresli olarak yazılabilir. 2 Adresli buyruk 5 sekizlik içine sığar. 1. İşlenen MİB içinde bir kütük, örneğin akümülatör olabilir. MİB içindeki kütüğün yeri bilindiğinden, buyruğu tek adresli olarak yazma olanağı doğar. 1 Adresli buyruk 3 sekizlik gerektirir. Yığın üzerinde yapılan işlemlerde hiç adres gerekmez. Bu tür buyruklara 0 adresli buyruklar denir. 0 adresli buyruk sadece 1 sekizlik içine sığar. 2 Adresli Buyruk Kalıbı 1 Adresli Buyruk Kalıbı 0 Adresli Buyruk Kalıbı