Yeniliklerin ekonomik etkileri NeTIRail Bilgilendirme Toplantısı, Ankara, Türkiye
Giriş & Amaç Zorluk: Ekonomik açıdan mühendislik sürecinin anlaşılması Teknoloji innovasyonların verimliliği arttırmaktadır Teknolojik sıçramalar çok maliyetli olabilir Büyük yatırımlar için daha geniş bir ekonomik perspektifin yanı sıra mali altyapının sağlanması gereklidir İ.P. Ana amacı: NeTIRail innovasyonlarının fayda-maliyet analizi
Hedefler ve Zorluklar Fayda-maliyet analizi ulaşım projelerinin ve politikalarının değerlendirilmesinde kullanılan en yaygın yöntemlerden biridir. Temel zorluk: alternatiflerin seçilmesi ve yapılandırma süreci daha maliyetli Uygun bilgi olmadan, teknolojilerin gelişimi için kullanılan kaynaklar hesaplandığından daha maliyetli çıkabilir Güvenilir veri/ bilgileri elde etmedeki güçlükler.
Metodoloji Fayda-Maliyet Analizi Test hattındaki innovasyonların eşleştirilmesi Senaryoların tanımlanması En Azını Yap = «mevcut durum; innovasyon yok" Bir şeyler Yap = «innovasyon uygulaması" İnnovasyonların fayda ve maliyetlerinin belirlenmesi Örn. Yatırım maliyeti Bakım maliyetleri Yenileme maliyetleri Gecikme maliyetleri Fizıbıl olabilen yerlerde, bütün fayda ve maliyet analizinin değerlendirilmesinin yapılması Bütün fayda ve maliyetlerin dikkate alınması Fayda-Maliyet analiz sonucu
Metodoloji Fayda-Maliyet Analizi
Fayda-Maliyet Analizi Sonuçları(I) 2. İş paketi innovasyonları İnnovasyon Test hattı Yatırım maliyeti Fayda-maliyet analiz özeti Parasal değeri ölçülemeyen faydalar 1a 2.3a: Lean optimize tekniğinin M&K kullanılması Türkiye Sıfır maliyet: yönetimsel değişiklikler Yılda 375 makas’a uygulanırsa; 30 yıl için NPV = €2.4M ( Her yılda toplam 750 makas için uygulanırsa €4.8M *). Yılda 187 değişim ile hattın etkin kullanılabilirliğinin arttırılması 1b 2.3b: Lean optimize tekniğinin M&K kullanılması Yılda 375 makas’a uygulanırsa; 30 yılda NPV = €2.9M ( 750 makas için €5.8M). NPV işçi ücretleri ile doğru orantılıdır. Yılda 375 değişim ile hattın etkin kullanılabilirliğinin arttırılması 2 2.4: Bağlantı sistemlerindeki alternatiflerin değerlendirilmesi İsveç Bilinmiyor. Maksimum Net bugünkü yararı (NPB) = 25 yıl için €10.7 million over 25 years (70,200 meters). NPV > 0 ise klips bağlantısı her metre başına €153 daha az olacaktır Hattın kullanılabilirliğini arttırma Gecikmelerin azaltılması Gürültünün azaltılması
Fayda-Maliyet Analizi Sonuçları(II) 2. İş paketi innovasyonları İnnovasyon Test hattı Yatırım maliyeti Fayda-maliyet analiz özeti Parasal değeri ölçülemeyen faydalar 3 2.5:Araca entegrasyonu sağlanabilen yağlama teknikleri Slovenya Yılda lokomotif başına €2,443 1 güzergah ve 1 takılı cihazın 30 yıldaki getirisi NPV = €208k (yağ maliyeti hariç) Gecikmelerin azaltılması Güvenliğin iyileştirilmesi Kirliliğin azaltılması 4 2.6: Geçiş bölgelerinde kütlece daha ağır traverslerin kullanılması İsveç Bilinmiyor 25 yılda bir geçiş bölgesi için Maksimum Net bugünkü yararı (NPB) = €59,553 (köprü veya tünel başına €119,106). NPV > 0’dan büyükse geçiş bölgeleri €59,553 daha aza yenilenebilir
Fayda-Maliyet Analizi Sonuçları(III) 3. İş paketi innovasyonları İnnovasyon Test hattı Yatırım maliyeti Fayda-maliyet analiz özeti Parasal değeri ölçülemeyen faydalar 5 3.4a: Temas telinin modellenmesi Romanya Geleneksel uygulamalarda € 26.1 M harcama yerine €12.2M harcanması NPV > 0’dan büyükse bakım maliyetinin bu kısmı için yılda €702,000 daha aza harcanması Daha uzun seyahat süresi. 6 3.4b: Araca entegre edilebilen katener izleme sistemi Herhangi bir hatta uyarlanabilir Her 5 yıl için €1,500 NPV > 0’dan büyükse yılda en az €279 getiri Gecikmelerin azaltılması Güvenliğin iyileştirilmesi Hattın kullanılabilirliğinin artması
Fayda-Maliyet Analizi Sonuçları(IV) 4. İş paketi innovasyonları İnnovasyon Test hattı Yatırım maliyeti Fayda-maliyet analiz özeti Parasal değeri ölçülemeyen faydalar 7 4.1: Makas & Kruvazman dönüş kısımlarının izlenmesi Romanya Her 3 yılda yaklaşık €15,000 + €4,500 işletme maliyeti. Hattın karakteristik özelliklerine bağlıdır. NPV > 0’dan büyükse getirisi yılda en az €7550’dur. Gecikmelerin azaltılması Güvenliğin iyileştirilmesi 8 4.2: ABA sisteminin- izleme sisteminin kurulması Herhangi bir hatta uyarlanabilir Her 10 yılda bir €100,000 + her yıl yaklaşık €5,000 bakım ve işletme gideri NPV > 0’dan büyükse getirisi yılda en az €16600’dur. 9 4.3: Akıllı telefon uygulamaları ile izleme sistemleri Yaklaşık yılda €3000 NPV > 0’dan büyükse getirisi yılda en az €3000’dur. Konforun arttrılması
Sonuç ve Öneriler Teknolojilerin uygulanması ile maliyet azaltılabilir ve hizmet kalitesi arttırılabilir Durumun belirlemesi sadece teknik açıdan değil, sistemin işletiminin ekonomik değerlendirmesi açısından da önem taşımaktadır. Düşük veya ön yatırım gerektirmeyen teknolojilerin kullanılması, işletmecinin finansal gücü açısından kolaylık sağlamaktadır. Teknolojinin sağlayacağı avantajlar net bir şekilde değerlendirilmelidir. Örn, izleme teknolojilerinin sağlayacağı verinin değeri Hasarı azaltan ve/veya önleyici uygulamalara geçilmeye yardımcı olmaktadır. Bazı faydalar tüm paydaşları ve kullanıcıları etkileyebilmektedir.
Raporlar NeTIRaiL-INFRA Raporlar R1.1, R1.2., R1.3, R1.4. , R1.5, R1.6, R1.7, R1.8, R5.2., R5.3 Raporlara ve görsellere NeTIRail websitesinden ücretsiz ulaşabilirsiniz. http://netirail.eu/Documents- and-Downloads