DİFERANSİYEL.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YAPANIN SINIFI: 5/F ADI SOYADI: AKİF ERCİYAS
Advertisements

RETARDER NEDİR?.
MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜ KURSLARI
ARAÇ BİLGİSİ VE EKONOMİK ARAÇ KULLANMA
ROTOR Öğr.Gör. Ferhat HALAT.
HAFIZALI KOLTUKLAR VE AYNALAR
Servis Eğitimi, VK-21 Hoş geldiniz.
İŞ ve ENERJİ Enerji:İş yapabilme yeteneğidir.
MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜ KURSLARI
Frezeleme metodu.
BASİT MAKİNELER.
MOTORLU TAŞITLARDA YAKIT
VAKUMLU KALIPLAMA YÖNTEMİ
Hazırlayan; Öznur KANDAKOĞLU 5-B 473
Maddenin Tanecikli Yapısı ve Isı
OTOMOBİLLERDE GÜVENLİK SİSTEMLERİ
DİŞLİ KUTUSU Öğr.Gör.Ferhat HALAT.
Maddenin Tanecikli Yapısı ve Isı
ARAÇ HAREKET İLETİM SİSTEMLERİ
Solunum Sistemi
MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜ KURSLARI
OSMAN ACAR KONU Drift Nedir? Nasıl yapılır GENEL AMAÇ Bilgi Vermek ÖZEL AMAÇ Dinleyicilerin, yeni bir spor dalı olan Drift’ i tanımaları ve.
MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI
ELEKTRİKLİ OTOMOBİLLER Burak Turcan Bedirhan Erken
Kavrama ve Transmisyon
DSG.
Multitronik Şanzıman.
Freze tezgahları ve Frezecilik
SOLUNUM SİSTEMİ
TEMEL TAŞLAMA İŞLEMLERİ
İskeletin Yapı ve Görevleri
OM07B02_08 AHMET ÇALIŞ – YALÇIN MOLLA –
AZDIRMA TEZGAHI İLE DİŞLİ AÇMAK
ME 199 ENGINE COURSE Asist. Prof. Dr. Fuat YILMAZ
Rulmanlara Giriş.
BASİT MAKİNELER “HAYATIMIZI KOLAYLAŞTIRAN MAKİNELER”
SELAMİALİ İLKÖĞRETİM OKULU
Isı maddeleri etkiler.
Ders: Fen ve Teknoloji (4
3- Ana-tali yol kavşağı TRAFİK KURALLARI.
ÜSTYAPI YÜZEYLERİNİN YUVARLANMA DİRENCİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
HADDELEME Hazırlayan : HİKMET KAYA.
HADDELEME GÜCÜNÜN HESAPLANMASI:
PLANET DİŞLİ SİSTEMLERİ HAZIRLAYAN : SEYFİ POLAT GAZİ ÜNİVERSİTESİ TEKNİK EĞİTİM FAKÜLTESİ OTOMOTİV ANABİLİM DALI KASIM 2006 ANKARA.
3. ÜNİTE.
7. CNC TAKIM TEZGAHI PERİYODİK BAKIMLARI
BÖLÜM 14 TAŞIT KULLANIM KARAKTERİSTİKLERİ VE DİREKSİYON SİSTEMİ.
BÖLÜM 6 DİFERANSİYEL VE AKSLAR. BÖLÜM 6 DİFERANSİYEL VE AKSLAR.
(section 3) Bölüm 3 Helisel dişli çarklar
BÖLÜM 4 VİTES KUTULARI. BÖLÜM 4 VİTES KUTULARI.
BÖLÜM 3 KAVRAMALAR. BÖLÜM 3 KAVRAMALAR 3.1 TRANSMİSYON SİSTEMİ Tasarımcıların çözmek istedikleri önemli bir problem de, motor hızını artırmadan yol.
Aktarma Organları. Günümüzde Senkronizasyon işlemi, senkronizasyon mekanizması tarafından gerçekleştirilmektedir. Bir mekanizma,
BÖLÜM 5 ŞASİ VE KAROSER TASARIMININ TAŞIT PERFORMANSINA ETKİLERİ
KALINLIK MAKİNESİ Kalınlık makinesi, bir yüzü planya makinesinde rendelenerek düzeltilmiş iş parçalarının kalınlıklarını eşit ve düzgün olarak rendelemede.
GÖKHÖYÜK TARIM MESLEK LİSESİ
FEN VE TEKNOLOJİ BASİT MAKİNALAR
Aşınma.
BASİT MAKİNALAR Günlük hayatımızda işlerimizi kolaylaştırmak için yapılan basit aletlere basit makineler denir.
MOTOR BİLGİSİ Kemal Nurkan NUR
F5 tuşuna basıp tıklayarak devam ediniz.
Doğrusal Yataklar (Kızaklar)
Maddenin Tanecikli Yapısı ve Isı
3- Yağlama Sistemi.
4. Soğutma Sistemi.
ZTM321 MAKİNE ELEMANLARI 14.hafta
DİŞLİ ÇARK MEKANİZMALARI
AKSLAR.
6. Sınıf 2. Ünite Destek ve Hareket Sistemi
Motorlu Redüktör Çeşitlerimiz.
DESTEK VE HAREKET SİSTEMİ
Sunum transkripti:

DİFERANSİYEL

Diferansiyel, güç aktarma organları içerisinde moment artışı ve taşıt viraj dengesini sağlayan dişli sistemine denir. Diferansiyel, sağ ve sol tekerlekler farklı hızlarda dönebilsinler diye vardır. Viraj ve engebeli yollarda, sağ ve sol tekerlekler farklı miktarlarda yol alacağından farklı hızlarda dönmeleri gerekir. Aksi halde tekerlekler kayar veya patinaj yaparlar, bu durumda yol tutuşu azalır, lastikler aşınır.

Görevleri Vites kutusundan aldığı dönüş hareketini, tekerleklere iletmek Araç dönüş yaparken virajlarda, virajın içinde ve dışında kalan tekerleklerin farklı hızlarda dönebilmelerini sağlamak. Hareketi tekerleklere iletirken, şanzımandan gelen torku arttırmak ve devir sayısını azaltmak Arkadan çekişli araçlarda vites kutusundan gelen hareketin açısını 90 derece kırarak akslar vasıtasıyla tekerleklere iletir. Önden çekişli araçlarda ise gelen hareketin sadece yönünü değiştirir

Diferansiyel Parçaları ve Yapısı Diferansiyellerin yapılarını arkadan itişli ve önden çekişli olmak üzere iki grupta incelemek daha uygun olur. Ancak yapıda ve parçalarda köklü bir farklılığın olmadığı görülmektedir. Tek değişiklik, önden çekişli diferansiyelde hareket, vites kutusu çıkış milinden alınan helisel dişli olan pinyon (mahruti) dişliye verilmektedir. Arkadan itişli diferansiyellerde ise hareket, şafttan konik dişli olan pinyon (mahruti) dişliye verilmektedir. Pinyon dişliden hareket ayna dişliye verilmekte, hareket aynaya bağlı olan diferansiyel kafesine iletilmektedir. Kafese istavroz miliyle bağlı bulunan sayısı model, markaya ve çeşide göre değişen istavroz dişlileri bulunur. İstavroz dişlilerinin ileri gidişlerde dönme hareketi yoktur. İstavroz dişlileri kendi etrafında dönmezler. Ancak bunlarla kavraşmış olan aks dişlilerine hareketi iletirler. Aks dişlileri iç kısımlarından frezeli dişliler yardımıyla aks millerine hareketi iletirler.

Mahruti (Pinyon) dişlisi Ayna dişlisi Diferansiyel dişli kutusu ve muhafazası Aks dişlileri (2 adet) Istavroz dişlileri ( 2 veya 4 adet) Diferansiyel gövdesi ve muhafazası Yağ doldurma tapası

Çeşitleri Diferansiyellerin çeşitleri şu şekilde sıralanabilir: Kullanıldıkları araçlara göre; Ayarlarına göre diferansiyeller; Diferansiyelin araçtaki yerine göre;

Kullanıldıkları araçlara göre; Kontrollü kayma yapabilen diferansiyeller: Genellikle kamyon ve otobüs gibi ağır hizmet araçlarında kullanılır. Bu diferansiyeller büyük torkun ve hızın istenildiği yerlerde kullanılırlar. Kayma yapmayan diferansiyeller: İş makinesi ve karayolu dışında çalıştırılan ağır hizmet tipi araçlarda kullanılırlar. Kısaca hızın az fakat torkun gerekli olduğu yerlerde kullanılırlar. Standart diferansiyeller: Otomobillerde kullanılan diferansiyel çeşididir. Hızın fazla fakat torkun daha az istenildiği araçlarda kullanılırlar.

Ayarlarına göre diferansiyeller; Ayar şimli diferansiyeller: Otomobillerde kullanılan ve ayna ile pinyon arasındaki ayarın şim konularak istenilen değere getirildiği diferansiyellerdir. Ayar somunlu diferansiyeller: Bu diferansiyeller genellikle kamyon otobüs gibi araçlarda kullanılır. Ayna dişli ile pinyon dişli arasındaki boşluk ayna dişlinin yataklarındaki bulunan iki adet vidalı parça ile aynayı sağa ve sola kaydırmak suretiyle oluşturulur.

Diferansiyelin araçtaki yerine göre; Önden çekişli diferansiyeller: Önden çekişli araçlardaki diferansiyeller ayar gerektirmeyen ve sadece pinyon ile ayna arasındaki bağlantı helisel dişlilerle sağlanan ve hareketin yönünü terse çevirme görevi yapar. Vites kutusuyla yekpare olarak yapılırlar. Arkadan itişli diferansiyeller: Bu günkü kamyon, otobüs ve arkadan itişli otomobillerde kullanılırlar. Ayna ve pinyon bağlantısı helisel hipoit dişli olup hareketin yönünü 900 çevirmek için kullanılır. Ayarlarının mutlaka yapılması gerekir.

Diferansiyelin çalışması Şafttan gelen dönme hareketi mahruti dişli üzerinden ayna dişlisine, oradan da diferansiyel dişli kutusuna iletilir. Istavroz dişlileri, diferansiyel dişli kutusuna bağlı olduklarından kutu ile birlikte döner. Düz gidiş halinde diferansiyelin çalışması bu şekilde devam eder. Araç virajı dönerken dönüş yönüne göre iç tarafta kalan aks yavaşlar. Çünkü taşıt, iç taraftaki aksı daha yavaş dönmeye zorlar. Bu durumda istavroz dişlileri kendi eksenleri etrafında dönmeye başlar. İstavrozlar yavaşlayan aks dişlisi üzerinde kendi eksenleri etrafında dönerek yuvarlanmaya girişirler ve bu hareketlerini diğer aks dişlisine iletirler. Dolayısı ile dıştaki aks dişlisi daha hızlı dönmeye başlar. Bu şekilde iki aksın birbirine göre farklı devirlerde dönmeleri sağlanır.

Diferansiyelde Kullanılan Yağların Özellikleri Diferansiyelde dişliler arasında sürtünme ve dişliler üzerinde moment aktarımı olduğundan çalışması sırasında aşıntı ve ses meydana gelir. Bu sesin ve aşıntının tamamen absorbe edilmesi yani önlenmesi mümkün değildir. Fakat diferansiyel içerisinde kullanılabilecek uygun nitelikli bir yağ ile en aza indirmek mümkündür. Yeterli miktarda yağ bulunan diferansiyelde ses ve aşıntı minimum seviyeye indirilebilir. Ayrıca dişlilerin çalışması sırasında meydana gelen aşırı ısı da kullanılacak yağ vasıtasıyla soğutulur. Bunun için vites kutusunda olduğu gibi diferansiyelde de 90 numara hipoid dişli yağı kullanılır. Buradaki yağın kalınlığı araç tiplerine göre değişebilir. Genellikle vites kutusu ve diferansiyelde 75 ile 95 numara kalınlık arasında bir dişli yağı kullanılabilir

Ayrıca yağın dişlilere çarpması sonucu köpürme ve diferansiyel hava borularından kaçarak azalma meydana gelebilir. Bunun için kullanılacak yağın kaliteli olması, köpürme yapmaması gereklidir. Diferansiyelde kullanılan dişli yağlarının aşağıdaki özellikleri sağlaması gerekir: Aşırı basınç özelliği sayesinde dişli yüzeyinde film tabakası oluşturarak aşınmayı engeller. Ağır yük ve yüksek devirlerde meydana gelen aşırı basınç altında kalın yağ filmi oluşturur. Rutubetle birlikte oluşan asitleri nötralize ederek pas ve korozyonu önler. Sudan ayrılma ve pas önleme özellikleriyle dişli sistemlerini suyun olumsuz etkilerine karşı korur.