ECZACILIK HİZMETLERİ İlaç sunmanın yanında, sağlığın geliştirilmesi, hastalığın rehabilite edilmesi noktasındaki tüm görev, yetki, sorumluluk ve işlevlerdir.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
Advertisements

İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
Farabi Değişim Programı Tanıtımı. Farabi Programı, Yüksek Öğretim Kurum- ları arasında, öğrenci ve öğretim üyesi değişim programıdır. Erasmus ile benzerlik.
SAKARYA SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ İl Kanser Koordinatörü Uzm. Dr. Sevda Gürsel.
İLAÇ TRANSFERİ İlaçların firmadan eczane deposuna transferi sürecinde zarar görmesi durumunda yenisiyle değiştirilmesi ibaresinin tüm ilaç teknik şartnamelerinde.
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar 11.Milli Eğitim Tevhid-i Tedrisat(Öğretim Birliği Kanunu) ve Medreselerin Kaldırılması: (3 Mart 1924) Osmanlı Devleti’nin.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Türkiyedeki iklim çeşitleri Doğa Sever 10/F Coğrafya Performans.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
 LÖSEV, 24 Eylül 2000 tarihinde, lösemili çocuklara özel, modern tıbbın tüm olanaklarını bünyesinde barındıran 2000'li yılların.
ODUNPAZARI ATATÜRK MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ.
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
SAĞLIK TURİZMİ VE HEMŞİRELİK
ERDEMLİ MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ TARIM ALANI.
Bu slayt, ön lisans öğrencilerimize son sınıfta ya da mezun olduktan sonra başvuru yapabilecekleri sınavlar hakkında bilgi verme amaçlı hazırlanmıştır.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Prof. Dr. Feral OGAN-BEKİROĞLU Yrd. Doç. Dr. Kürşad DURU
Pazarlama İlkeleri.
TED Üniversitesi Alt Başlık Tarih:.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
TUŞBA MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
MÜHENDİSLİK ve MİMARLIK FAKÜLTESİ
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
COĞRAFİ İŞARET DENETİMİ
İç Hastalıkları Klinik Stajı GİRİŞ DERSİ
MEDİKOSOSYAL MERKEZİ.
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
ABD’de engelli bireylere yönelik ilk yasa 1798 yılında çıkarılmış,
BİNGÖL ÜNİVERSİTESİ YABANCI DİLLER YÜKSEK OKULU
2. Sağlık hizmetleri.
Fransa Eğitim Sistemi Dr. Yar Ali METE.
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
10. Sınıf alan-dal seçimi REHBERLİK SERVİSİ.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Yönetimin Tanımı ve Unsurları
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
ECZANELERDE PERSONEL YÖNETİMİ
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
DÖNEMİ FAALİYET RAPORU Sunucu: Yrd. Doç. Dr. Fevzi HANSU
BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ LİSANS EĞİTİMİ
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
REFAH SİSTEMLERİ DERS 2 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bologna Eşgüdüm Komisyonlarının
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yasal Çerçeve Yapılan Çalışmalar Yapılması Gereken Çalışmalar
BAP Koordinatörlüğünün Görev ve Sorumlulukları
TYS102 ÖLÇME BİLGİSİ Yrd. Doç. Dr. N. Yasemin EMEKLİ
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

ECZACILIK HİZMETLERİ İlaç sunmanın yanında, sağlığın geliştirilmesi, hastalığın rehabilite edilmesi noktasındaki tüm görev, yetki, sorumluluk ve işlevlerdir.

Dünya Sağlık Örgütü eczacılık hizmetleri için dört ayrı işlev tanımlamaktadır: 1. İlaçların hazırlanması, üretimi, kalite kontrolü, 2.İlaçların temin edilmesi, depolanması ve dağıtımı(hastaya ulaştırılması), 3. İlaçların akılcı kullanımının sağlanması, 4. İlaçların epidemiyolojisi ve istenmeyen etkilerinin izlenmesi.

Günümüzde serbest eczanelerde verilebilecek eczacılık hizmetleri şu şekilde tanımlanabilir: Sağlık ve hastalık kavramlarının, gerek tanımlanması ve gerekse algılanmasında önemli bir dönüşümün yaşanmakta olduğu kabul edilmektedir. Yaklaşık 20-30 yıl öncesine kadar sağlık ve hastalık kavramları, hastaneler, hekimler, hemşireler, ilaçlar ve ilk yardım çantaları ile akla gelirken, günümüzde artık sağlıklı yiyecekler, vitaminler, sağlık kulüpleri, aerobik, spa terapi, yıllık olağan sağlık kontrolleri de dahil olmak üzere daha geniş bir alanla beraber gündeme gelmektedir. Bu yüzden batılı toplumlarda sağlık, bir yandan tıbbileştirilirken kültürün de bir parçası haline getirilmiştir.

Genel olarak hastalıkların nitelikleri ve doğasının 20 Genel olarak hastalıkların nitelikleri ve doğasının 20. yüzyılın ikinci yarısından itibaren değişmekte olduğu kabul edilmektedir. Önceleri daha sıkça görülen akut, yaşamı tehdit eden kolera, veba gibi bulaşıcı hastalıklardan, kanser, beyin, kalp ve damar sistemi hastalıkları gibi, yaşam kalitesini belirgin biçimde etkileyen kronik hastalıklara doğru bir gidiş olmuştur. Ayrıca doğumda beklenen yaşam süresi de giderek uzamakta olup, yaşlanan nüfusun içinde kronik hastalıkların görülme sıklığı daha da artmaktadır. Örneğin mortalite oranlarındaki hızlı düşüş ve sağlıktaki genel düzelmelerin, dünya genelinde 1960 ve 1990 yılları arasındaki 30 yılda yaşam beklentisini, yüzyılın başına göre ortalama 6.3 yıl artırdığı saptanmıştır.

Bu nedenlerle tıpta “müdahalecilik”ten “gözetmenlik” ve “izlem”e; “tedavi”den, “bakım”a doğru dönüşüm yaygınlaşmıştır. Tıp ve sağlık alanındaki dönüşümler sonucunda, “hastalık” yerine “sağlık”; “hastane” yerine “toplum içinde bakım”; “akut” yerine “kronik”; ve doğal olarak “hasta” yerine “kişi” kavramları bilinçli tercihlerle kullanılmaya başlanmıştır. Bu değişim geleneksel hekim-hasta ilişkisini de etkilemiştir.

Eczacılık Eğitiminin Temel Amacı Eczacılık sektörünün gereksinim duyduğu nitelikli insan gücünü yetiştirmektir. Bu amaca yönelik olarak lisans ve lisansüstü düzeyde yapılan eğitimler ile öğrencilere; -doğal, yarı-sentetik ve sentetik ilaç kaynaklarından ilaç hammaddelerinin elde edilmesi, bunların fiziksel, kimyasal ve biyolojik etkilerinin incelenmesi, ilaçların formülasyonu ve üretimi, ilaç analizleri, müstahzar bilgileri, ilaçların tedavi edici ve toksik etkileri ile sosyal eczacılık gibi konularda temel ve mesleki bilgiler verilir.

Eczacılık fakültelerinden mezun olan eczacılar, Serbest eczacı, Ecza depoları, Sağlık Bakanlığına bağlı hastane eczaneleri, Üniversite hastaneleri ve diğer kurumlara bağlı olan ya da özel hastane eczaneleri, Sağlık Bakanlığı ve Belediye veya İl Sağlık Müdürlüklerii Bakanlıkların sağlıkla ilgili birimleri, Sağlık Bakanlığı bünyesinde bulunan Hıfzıssıhha Enstitülerinin çeşitli bölümleri, Sağlık Bakanlığındaki İlaç ve Eczacılık Genel Müdürlüğü ile bu bakanlığa bağlı diğer genel müdürlüklerde, Teftiş Kurulları'nda, Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı'nda, TBMM Başhekimliğinde, İlaç Sanayii sektörü, Eczacılık Fakültelerinde veya çeşitli üniversitelerin farklı fakültele-rinde uygun alanlarda, akademik alanda yetişmek üzere çalışma olanaklarına sahiptirler.

Tablo 1. Türkiye’de bulunan Eczacılık Fakülteleri Anadolu Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Eskişehir   www.ecz.anadolu.edu.tr Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Ankara  www.pharmacy.ankara.edu.tr Atatürk Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Erzurum  www.atauni.edu.tr/fakulteler Ege Üniversitesi Eczacılık Fakültesi İzmir  www.pharm.ege.edu.tr Erciyes Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Kayseri pharmacy.erciyes.edu.tr Gazi Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Ankara www.pharmacy.gazi.edu.tr Hacettepe Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Ankara www.farma.hacettepe.edu.tr Marmara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi İstanbul pharmacy.marmara.edu.tr Mersin Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Mersin eczf.mersin.edu.tr İnönü Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Malatya pharmacy.inonu.edu.tr İstanbul Üniversitesi Eczacılık Fakültesi İstanbul www.istanbul.edu.tr/eczacilik Yeditepe Üniversitesi Eczacılık Fakültesi(*) İstanbul www.yeditepe.edu.tr/7tepe/egitim (*) Vakıf Üniversitesi bünyesindedir.

ECZANELERDE PERSONEL YÖNETİMİ Personel işlevi, işletme işlevleri içinde yer alan kolaylaştırıcı bir işlevdir. Nasıl ki, bir işletmede üretim yönetiminin konusu mal ve hizmet, finansal yönetimin konusu para ise, personel yönetiminin konusu da insandır. Personel yönetiminin kapsamına giren insan elbette ki iş ortamındaki insan olacaktır. Bir örgütte yönetime bağlı olarak çalışan tüm elemanlara “personel” denir. Personel Yönetimi, örgüt için gerekli olan insan kaynağının sağlanması ve bu kaynaktan etkin ve verimli biçimde yararlanmanın yol ve yöntemlerini gösterir.

Eczane Personeli Eczane ortamında çalışan insan yada insanlar eczane personelidir. Eczanelerde, hasta yada hasta yakınına eczacılık hizmetinin eczacı tarafından sunulması gereklidir. Eczanenin diğer hizmetlerinin eczacı tarafından yönlendirilen bir yardımcı personelce yürütülmesi mümkündür. Eczane Teknisyeni Sorumlu bir eczacının gözetim, denetim ve sorumluluğunda, eczanenin işleyişinde önemli role sahip nitelikli personeldir. Bir diğer deyimle, eczanenin destek personelidir (1).

Eczane Teknisyeninin Görev ve Yetkileri: Eczacılıkla ilgili mevzuatta eczacı teknisyeninin yapması gereken işler Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliğinin 139. maddesinde şu şekilde tanımlanır (3). Eczacının denetimi altında çeşitli ilaçları hazırlar ve şişeleri etiketler. İlaç ve tıbbi malzemeyi ambalajlarından çıkarır, ayniyatla karşılaştırır. Depoya koyar, depo memuru yoksa depo defterine gelir kaydeder. Eczaneden ve servislerden usulüne uygun olarak istenilen ilaçlar verir. Eczanenin temiz, düzenli olmasını ve kullanılan malzemenin temizlenmesini, bunların kullanılmaya hazır halde bulunmasını sağlar. Eczanedeki yardımcı hizmetler sınıfı personelin hizmet içi eğitimlerine yardım eder. Günlük gelir - gider defterlerini işler ve tevhit cetvellerini hazırlar.

Eczane Teknisyeninin Görev Yeri Bir eczane teknisyeninin görev yeri serbest eczane, hastane eczanesi, ecza ve itriyat depoları ile bu kurum ve kuruluşlara destek sağlayan ilaç sanayi ve yan kurum ve kuruluşlardır (1).

Eczane Teknisyeninin Nitelikleri Öncelikli olarak insan sağlığının birinci planda tutulduğu eczacılık mesleğinde çalışan tüm personelin, insana ve insan sağlığına önem vermesi gerekmektedir. Bu bağlamda sağlıklı yaşamın devam ettirilmesi ve hastaların, hastalıklarının teşhisinde ve tedavisinde doktor, eczacı, hemşire üçgeninde eczacı tarafından görülen eczacılık hizmetlerinde eczacıya gereken destek hizmetini vermede, eczane teknisyeninin niteliği çok önemlidir.

Eczane teknisyenleri, belirli bir eğitim düzeyine sahip, kişilerle rahat ilişki kuran, dikkatli, hijyen konusunda yetişmiş, teknolojik gelişmeler konusunda bilgi sahibi nitelikli kişiler olmak zorundadır (1).

Eczane Teknisyeninin Görevleri (1) İş organizasyonu, Müşteri hizmetlerinin yürütülmesi, Majistral ilaç/kozmetik hazırlanmasında görev alma, İlaç ve kozmetik üretiminde ve satışında eczacının yada yetkili bir kişinin yanında görev alma, Kayıt işlemleri,