Doç. Dr. Erbay Arıkboğa Marmara Üniversite

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Denetim Komisyonu Erkan Karaarslan.
Advertisements

TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI
1.3 DEVLET ŞEKİLLERİ.
Kolluğun Parlamenter Gözetimi
C)CUMHURİYET'İN BEKÇİLERİNE...
AB HUKUKU DOÇ. DR. MUSTAFA ÇEKER.
DEVLETİN GENEL TANIMI Devlet bir ulusun sahip olduğu ve coğrafi sınırları belirli ülke toprakları üzerinde, yasama, yürütme ve yargı işlevlerini yerine.
Ankara, 25 Mart 2011 Mehmet KAYA Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Genel Sekreteri HSYK’ nın Anayasal Değişiklik Doğrultusunda Yeniden Yapılandırılması.
Yardımcı Doçent Doktor Cenk Aygül
YG-21 Kadın Meclisleri & Ulusal Gençlik Parlamentosu
HUKUKUN KAYNAKLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
E.Ü. PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI
YARGI BAĞIMSIZLIĞI & YASAMA VE YÜRÜTME İLE İLİŞKİLER
Kadın Parlamenterlere Yönelik İhtiyaç Analizi UNDP Türkiye Türkiye’de Kadının Yerel Siyasete Katılımı.
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
SOSYAL GÜVENLİKTE KURUMSAL YAPI
Hukukun Temel Kavramları
Türkiye’nin siyasal rejimi ve AK Parti önerisi 22 Şubat 2015 – İzmir Serkan Köybaşı BAU Hukuk Fakültesi – Anayasa Hukuku
HUKUK KURALLARI HUKUK KURALLARI HUKUKUN MÜEYYİDESİ HUKUK TÜRLERİ
CUMHURİYET DÖNEMİNDE HUKUK
İdari kesimde yönlendirme sistemi Visa Paajanen.
VATANDAŞLIK BİLGİSİ ESRA ERİŞ 4-B KONU : YARGI
Avrupa Birliğinin Kurumları
GENEL BÜTÇE KANUN TASARISI KESİN HESAP KANUN TASARISI
ÇAY İLÇE SEÇİM KURULU BAŞKANLIĞI. Yüksek Seçim Kurulu yedi asıl ve dört yedek üyeden oluşur. Üyelerin altısı Yargıtay, beşi Danıştay Genel Kurullarınca.
İDARE HUKUKU BİRİNCİ BÖLÜM Öğr. Gör. A. Çağlar ERKAN.
ALMANYA‘DA YAŞAMAK SİYASİ PARTİLER. Demokratik yönetim sisteminin temelini oluşturan siyasi partiler, prensip itibariyle birer dernek konumundadırlar.
HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY Türk Yargı Sistemi
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASA DÜZENİ
KENTSEL SİYASET-5. KENTSEL SİYASET-5 Kentsel Siyaset-5 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
İ NSAN HAKLARI ve BAROLAR Av.Mustafa Ç İ NKILIÇ Adana Barosu-2015.
İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu Zeynep Duran Yasama Uzmanı.
METEOROLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
TUNCAY ÖZOĞLU. AVRUPA BİRLİĞİ ORGANLARI  Avrupa Parlamentosu, AB kurumları içinde doğrudan halk tarafından seçilen organdır.  AB üyesi ülkelerin vatandaşları.
2709 sayılı TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI Anayasanın bağlayıcılığı ve üstünlüğü MADDE 11 – Anayasa hükümleri;  Yasama,  Yürütme ve  Yargı organlarını,
Kaynak: Kemal Gözler, Türk Anayasa Hukuku Dersleri mutlaka okunacak
KAMU POLİTİKASINDA ROL OYNAYAN AKTÖRLER
AVRUPA BİRLİĞİ KURUMLARI
2. Hafta sorusu: Lizbon Anlaşması AB’nin kurumsal yapısında nasıl bir değişikliğe neden olmuştur. AB Lizbon anlaşması sonrası Demokratik bir yapıya kavuşmuş.
İNSANLAR VE YÖNETİM.
İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu Kenan Altaş Yasama Uzmanı.
İdari Yargı Örgütü 3. Hafta.
Kamu Yönetiminin Yapısı. Türkiye’de Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Türkiye’nin yönetim yapısı, örgütlenme ilkelerine göre «merkezi» ve «yerinden.
Hukuk Başlangıcı Hukukun Yürürlük Kaynakları
YENİ ANAYASA OCAK 2017 OCAK 2017 TARİHLİ ANAYASA MADDELERİNDEN KISALTILARAK ALINTI YAPILAN , GENEL BİLGİLENDİRME AMAÇLI, ÖZET BİR ÇALIŞMADIR.
Çağ Üniversitesi Hukuk Fakültesi.
Temel HUKUK DERS NOTLARI SON HAFTA
VETERİNER HEKİMLİĞİ MEVZUATI
TEŞKİLAT VE YÖNETİMİ GELİŞTİRME
Haziran 2015 Seçimlerine Giderken Kamuoyu Dinamikleri
YONT221 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM KAMU YÖNETİMİN DENETLENMESİ VE ÖRGÜTLENMESİ Öğretim görevlisi. m.necati cizrelioğulları.
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
YONT221 KAMU YÖNETİMİNDE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ
DENETİM YÖNTEMLERİ Kamu yönetiminin denetlenmesinde ya da hesap verilebilirliğinde çeşitli yöntemler kullanılmaktadır.Bunlar ,siyasi denetim,idari denetim,
ANAYASA REFERANDUMU’NA NE DİYORUZ
MEVZUATLA İLGİLİ KAVRAMLAR
AB Birliği Kurumları Avrupa Parlamentosu (Yasamaya Yardım, Komisyon ve Konsey’in Denetimi, Bütçenin Görüşülmesi) Avrupa Komisyonu (Yürütme ve Yasamanın.
HUKUK BAŞLANGICI 3 PROF.DR.ABDULLAH DEMİR.

Anayasa normlar hiyerarşisinin en üstünde yer alan ve yasama, yürütme ve yargı organlarını bağlayan temel hukuk kurallarını içerir. ANAYASA.
1982 ANAYASASINA GÖRE DEVLET ORGANLARI
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
YASAMA FONKSİYONU Maddi Bakımdan Y.F.: Genel, sürekli, objektif ve kişisel olmayan işlemler yapmak, kural koymak Şekli Bakımdan Y.F.: yasama organı.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖĞ. gör. Benay KESKİN İŞOĞLU 3. Hafta
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
I. Anayasa Mahkemesi’nin Yapısı
SEÇİMLERDE ADAY OLAN KAMU GÖREVLİLERİYLE İLGİLİ REHBER
Komisyonlar – bölümler – genel kurul
II. Anayasa Mahkemesi’nin «Norm Denetimi» İşlevi
Sunum transkripti:

Doç. Dr. Erbay Arıkboğa Marmara Üniversite C. Başkanlığı sistemine B. Başkanlığı modelinden bakmak Türkiye’deki Belediye Modelinden Hareketle Muhtemel Başkanlık Sistemine Dair Projeksiyonlar Doç. Dr. Erbay Arıkboğa Marmara Üniversite III. Strategic Public Management Symposium, 13-14 April 2017, İstanbul.

İçerik Elimizdeki B modeli Muhtemel C modeline ilişkin ne tür ipuçları verebilir? Elmalarla armutları mı karşılaştırıyoruz? Kararnamelerle kamu kurumu kurulması… İdari yapıyı merkezileştirme riski var mı? Yerel siyasette kurumsal mimari ve destekleyici araçlar C. Başkanlığı modelinde otoriterleşme ‘riski’ (karşılaştırma ve projeksiyon) Formel boyut, otoriterleşme riski aleyhine durumlar Siyasal boyut, otoriterleşme riski lehine durumlar

Başkanlık Sistemine Belediyeden Bakmak Neden? Belediyedeki sistem Güçlü başkan modeli Başkanlık sisteminden ‘yerel’ versiyonu Başkanlık sisteminin ‘mini’ versiyonu Her iki model, özü itibariyle benzer Başkan ve meclis ayrı sandıklardan seçilir Yürütme (başkan) ve karar organı (meclis) ayrışır Başkanlık modeli Türkiye’de hiç bilmediğimiz bir şey değil (Yerelde) Uzun uygulamanın ürettiği bir idari – siyasi kültür var Başkan ve meclisi birlikte seçiyoruz Peki, yereldeki uygulama yarına dair bize ne söylüyor? Yerel, ulusala dair çok şey söyleyebilir Parlamenter sistemin yerel versiyonu? Komisyon modeli Yürütme meclisin içinden çıkar Birden çoktur

Karşılaştırma yaparken dikkat!!li olmak gerekir (elmalar ve armutları)! Belediyeler, verili sistem içinde çalışmalarını sürdürür Sistemi değiştirme yetkisi yok B. Başkanı Yasama gücünü biçimlendiremez, ancak lobi yapabilir Yargı gücünü biçimlendiremez Belediye meclis üyeliği listesi üzerinde ancak kısmi etkiye sahiptir C. Başkanı Milletvekili listesini belirleyebilir Partisi veya grup başkan vekilleri üzerinden yasa teklifi verebilir Meclis komisyonlarında fiilen temsil edilir HSK’yı biçimlendirebilir AYM’ye üye atayabilir Yeni kurumlar kurabilir Çıkaracağı kararnamelerle, anayasal kurallar içinde, mevcut yetki alanını genişletebilir. B. Başkanı ile C. Başkanının gücü karşılaştırılamaz!!!

Başkanlık sisteminde İşleyişte belirleyici olacak ilave faktörler Başkanla parlamento arasındaki denge ve denetim Bağımsız yargı (yargı kültürü & yargıç güvencesi) İdari yapının merkeziyetçi veya ademi merkeziyetçi oluşu Seçim sistemi Siyasi partilerin örgütlenme biçimi Partilerin katı bir disipline sahip olup olmaması Parti içi demokrasi Siyasi kültür Sivil toplumun gücü Temel hak ve özgürlükler (özellikle ifade, örgütlenme, basın, din özgürlüğü vb.) veya bunlar üzerindeki baskılar C. Başkanının bütün bunlardan devşireceği ilave siyasi – idari – hukuki güçler

İdari teşkilat Belediye düzeyinde Ulusal düzeyde Yetki alanı sınırlı Norm kadro düzeni (yönetmelikler) var Bu sınırlar içinde idari birimler ve teşkilat yönetmelikleri meclis kararını gerektirir Ulusal düzeyde C. Başkanı kararnamesi ile kuruluş imkanı Kararname ile hangi idari birimler kurulabilir Bakanlıklar Merkezi idare hiyerarşisi içindeki bağlı kuruluşlar (genel müdürlük vb.) Merkezi idare hiyerarşisi dışındaki bağlı, ilgili kuruluşlar (hizmet yerinden yönetim birimleri) Düzenleyici ve denetleyici nitelikte kurumlar (RTÜK hariç)

Kararname ile idari teşkilat kurma Bu yetki neleri kapsamaz Bazı kurumları kapsamaz Anayasa’da kanunla düzenleneceği belirtilen kurumlar Üniversiteler, RTÜK, diyanet, meslek kuruluşları Yerel yönetimleri kapsamaz (kanun) Yerel yönetimin teşkilat yasası, yetkileri, statüsü vs. bağlamında Yeni bir belediye veya köy kurabilir, birkaç belediyeyi birleştirebilir Yeni BŞB kuramaz (anayasal değil, ama yasal engel var) Özerk bölge yönetimini hiç kapsamaz Özerk bölge = bölgesel parlamento kurmak Eyalet, söz konusu bile olamaz Başınıza eyalet kadar taş düşsün! Devlet, federe devletleri (eyaletleri) kurmaz Federe devletler, Federal Devleti kurar

Bir merkezileşme riski var mı? C. Başkanı Kararnamesi ile, görev tanımları yoluyla, Merkez ile yerel yönetimler arasındaki yetki paylaşımı değiştirilebilir mi? Belediyeyi yetkili olmaktan çıkaramaz Peki ortak olabilir mi? Örneğin, belediyenin yetkisindeki bir hizmeti, merkezdeki bir kuruma da verebilir mi? Fiili ortaklık veya belki fiilen içini boşaltma şeklinde Metin sorunlu! İş mahkemeye gider Hangi mahkeme? Anayasa mahkemesi (!) Mahkeme ne der? Kesin bir şey söylemek zor

[Yerel düzeyde kurumsal mimari]

[ Yerel düzeyde kurumsal mimari ] Yerel siyaset Başkan merkezli bir kurguya Parti merkezli bir işleyişe Sistemin ağırlık merkezi meclis değil başkan Sisteme bireysel inisiyatiflerden ziyade grupsal (partisel) davranış normları egemen Başkan – meclis ilişkisi (siyasal boyutta) Başkan ile meclis grubu arasında dayanışma ilişkisine dönüşür Yasal/kurumsal denge ve denetim ilişkisi Başkanla muhalefet grubu arasında işlerlik kazanır Başkanla iktidar grubu arasında, ancak parti bağlamında siyasal kontrol ve denetim ilişkisine dönüşür Meclisin temsil, karar alma ve denetim işlevleri, bu kurumsal mimari üzerinde çalışır

Yerel kurumsal mimariyi destekleyici araçlar Başkan ve parti merkezli kurumsal mimari destekleyici araçlar İki temel sütun, hangi ilave araçlarla destekleniyor Başlangıçta Başkanın arkasında bir meclis çoğunluğu oluşturmak Seçim sistemi: Onda birlik baraj + kontenjan adaylığı Aday belirlemede parti ağırlığı Görece az ön seçim + Sabit liste İşleyişte Başkan: Yürütmeye tek başına hakim + tam zamanlı + meclis bşk Meclis üyeleri: Uygulamanın dışında + kısmi zamanlı + ek uğraş Grup kararı + parti tüzükleri (meclis üyeleri için parti disiplini)

Yerel düzeyde karar alma süreci Belediye / BŞB Mini ‘başkanlık sistemi’ Parti odağı Müzakereler meclis üyeleri arasında değil Parti grupları içinde Başkan odağı Meclisin gücünün sınırı Başkana rağmen değil, başkanla müzakere, başkanla birlikte karar almak

C. Başkanlığı modelinde otoriterleşme ‘riski’ (karşılaştırma ve projeksiyon)

Üye tam sayısının salt çoğunluğu Karşılaştırma (projeksiyon) formel boyut Otoriterleşme riski aleyhine (bazen de lehine) C. Başkanı B. Başkanı Seçim dönemi Eş zamanlı seçim Makam boşaldığında, TBMM seçimi de yenilenir Makam boşaldığında, meclis içinden doldurulur Başkan – meclis ilişkisi TBMM başkanı değil Meclis başkanı TBMM üyesi değil Meclis üyesi + oy hakkı var Oturumlara başkanlık yapamaz Oturumlara başkanlık yapabilir Gündemi meclis başkanı ve gruplar belirler Gündemi başkan belirler Ağırlıklı veto Üye tam sayısının salt çoğunluğu Fesih/yenileme/ düşürme Karşılıklı fesih yetkisi Başkan meclisi feshedemez Soruşturma ve yüce divana sevk Gensoru + faaliyet raporu ve danıştaya sevk Bütçe Yeniden değerle + devam et Bütçe kabul edil edilmezse? Yasal-kurumsal ayrım Daha net ayrım Daha iç içe

Karşılaştırma (projeksiyon) siyasal boyut Otoriterleşme riski lehine C. Başkanı B. Başkanı Siyasi partiler ve başkan adayları Sadece büyük partiler şanslı Küçük partiler yerelde iktidara gelebilir Salt çoğunluk (%50+1) Basit çoğunluk Ortak aday veya 2. tur için koalisyon Bağımsız adaylık Liderlik Ulusal lider (bağımsız) Yerel lider (bağımlı) Siyasi bağımlılık + idari denetim Parti liderliği Parti lideri Parti neferi (il başkanı da değil) Parti disiplini C. Başkanı, partisine hakim Parti, B. Başkanına hakim Katı disiplin Meclis grubu blok olarak hareket eder C. Başkanını güçlendirir Bazen başkanı güçlendirir, bazen parti eliyle başkanı kontrol eder Seçim sistemi % 10 barajlı nispi temsil Ondabirlik barajlı + kontenjan adaylıklı nispi temsil Yeni dönemde? C. Başkanı, TBMM’de çoğunluğa sahip mi? Başkanın arkasında meclis çoğunluğu oluşturmak

Önemli bir detay (projeksiyon) Yeni durum: Süre sınırı C. Başkanı Görev süresi 2+1* İki dönem sonunda (veya iki küsur) (10 – 14 yıl içinde) Cumhurbaşkanı ve parti lideri değişecek Veya C. Başkanı değişecek, parti lideri aynı kalacak Emanet C. Başkanı (!) Veya sistem zorlanacak ! Veya Sistem bütünüyle değişebilir… Parlamenter sisteme geri dönüş olabilir… Nasıl olacak? Yaşayarak göreceğiz Sabrınız için teşekkürler…