NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ İŞLETMEYE GİRİŞ BİR İŞLETMEDE YÖNETSEL HİYERARŞİ NASIL İŞLER? NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi iisbf.nisantasi.edu.tr
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © YÖNETİM NEDİR? Yönetim: İnsanlar ve diğer kaynaklar yoluyla örgütsel hedefleri başarma sürecidir. Yönetim hiyerarşisinin her kademesindeki yöneticiler üç beceri türünü uygulamalıdırlar: Teknik, beşeri ve kavramsal. Tüm yöneticiler, her bir becerinin önemi farklı yönetim kademelerinde değişmesine rağmen, bu üç beceriye değişen oranlarda sahip olmalıdırlar. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
YÖNETSEL FONKSİYONLAR Planlama: Gelecekteki olayları ve koşulları tahmin etme ve örgütsel hedefleri başarmak için faaliyet yollarını belirleme sürecidir. Örgütleme: Görev ve otoritenin formal yapısıyla beşeri ve maddi kaynaklarını harmanlama, planları uygulama, hedeflere ulaşabilmek için işleri düzenleme, görevleri çalışanlar arasında paylaştırma ve bunları koordine etme sürecidir. Yürütme: Örgütsel hedefleri başarmak için çalışanlara yol gösterme ve güdülemedir. Kontrol: Örgütün hedefleriyle performansını ölçme ve değerlendirme fonksiyonudur. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
FARKLI ÖRGÜTSEL KADEMELERDE PLANLAMA NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
STRATEJİK PLANLAMA SÜRECİ NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
YÖNETİCİLER NASIL KARAR VERİRLER? Programlanmış bir karar çözümlerin hâlihazırda belirlenmiş olduğu, basit, yaygın ve sıklıkla ortaya çıkan problemleri kapsar. Programlanmış kararlara örnek olarak ofis malzemelerini yeniden sipariş verme verilebilir. Programlanmamış bir karar örgüt için önemli sonuçları olan karmaşık ve benzersiz bir problem ya da fırsatı kapsar. Programlanmamış kararların örnekleri yeni bir pazara girmeyi, bir ürünü hattan çıkarmayı ya da yeni bir ürün geliştirmeyi kapsar. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
LİDER OLARAK YÖNETİCİLER Liderlik: İnsanları belirli amaçları gerçekleştirmeye yönlendirme ve etkileme yeteneğidir. Bir kişinin başkalarına yol göstermek için gücü kullanma şekli onun liderlik türünü belirler. Liderlik türleri bir uçta otokratik liderlik, diğer uçta serbestiyetçi liderlik olan bir süreç boyunca sıralanmaktadır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © ÖRGÜT YAPILARI Örgüt: Ortak amaçları başarmak için birlikte çalışan insanlardan oluşan yapılandırılmış bir gruptur. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © BÖLÜMLERE AYIRMA Bölümlere Ayırma: Örgüt içindeki faaliyetleri birimlere ayırma sürecidir. Bölümlere ayırmanın beş ana formu işleri ürün, coğrafik alan, müşteri, fonksiyon ve sürece göre alt bölümlere ayırmaktadır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © kaynaklar Louis E. BOONE ve David L. KURTZ (2013) Çağdaş İşletme - Contemporary Business, Çeviri Editörü: Prof. Dr. Azmi YALÇIN, 14. Basımdan Çeviri, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©