DOĞU KARADENİZ KALKINMA AJANSI (Artvin, Giresun, Gümüşhane, Ordu, Rize, Trabzon) YÖNETİM KURULU TOPLANTISINA HOŞGELDİNİZ TRABZON, 11 AĞUSTOS 2009
GÜNDEM Açılış Başkan Vekili Seçimi Ajansın İsminin ve Genel Sekreterin Niteliklerinin Belirlenmesi Dilek ve Temenniler, Kapanış
İÇİNDEKİLER Bakanlar Kurulu Kararı Kalkınma Ajansı Nedir? : 1 Kalkınma Ajansları 2 Kalkınma Ajansları Niçin Kurulmaktadır? 3 Kalkınma Ajansıları Teşkilat Yapısı 4 Kalkınma Kurulu 5 TR90 Düzey 2 Bölgesi Kalkınma Ajansı Kalkınma Kurulu 6 Kalkınma Kurulunun Görev ve Yetkileri 7 Yönetim Kurulu 8 TR90 Düzey 2 Bölgesi Kalkınma Ajansı Yönetim Kurulu 10 Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri 11 Genel Sekreterlik 12 Genel Sekreterin Nitelikleri Genel Sekreterin Görev ve Yetkileri 13 Yatırım Destek Ofisleri 14 Yatırım Destek Ofisinin Görev ve Yetkileri 15 Ajansın İsmi ve Amblemi 16
BAKANLAR KURULU KARARI 25 Temmuz 2009 CUMARTESİ Resmî Gazete Sayı : 27299 BAKANLAR KURULU KARARI Karar Sayısı : 2009/15236 Ekli “Bazı Düzey 2 Bölgelerinde Kalkınma Ajansları Kurulması Hakkında Karar”ın yürürlüğe konulması; Devlet Bakanlığının 16/6/2009 tarihli ve 2067 sayılı yazısı üzerine, 25/1/2006 tarihli ve 5449 sayılı Kanunun 3, 8 ve geçici 2 nci maddelerine göre, Bakanlar Kurulu’nca 14/7/2009 tarihinde kararlaştırılmıştır. Abdullah GÜL CUMHURBAŞKANI Recep Tayyip ERDOĞAN Başbakan C. ÇİÇEK B. ARINÇ A. BABACAN M. AYDIN H. YAZICI F. N. ÖZAK Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı E. GÜNAY F. ÇELİK E. BAĞIŞ S. A. KAVAF C. YILMAZ S. ERGİN M. V. GÖNÜL B. ATALAY Devlet Bakanı V. Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı Adalet Bakanı Milli Savunma Bakanı İçişleri Bakanı A. DAVUTOĞLU M. ŞİMŞEK N. ÇUBUKÇU M. DEMİR R. AKDAĞ R. AKDAĞ M.M. EKER Dışişleri Bakanı Maliye Bakanı Milli Eğitim Bakanı Bayındırlık ve İskân Bakanı Sağlık Bakanı Ulaştırma Bakanı V. Tarım ve Köyişleri Bakanı Ö. DİNÇER N.ERGÜN T. YILDIZ E. GÜNAY V. EROĞLU Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı Sanayi ve Ticaret Bakanı Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Kültür ve Turizm Bakanı Çevre ve Orman Bakanı BAZI DÜZEY 2 BÖLGELERİNDE KALKINMA AJANSLARI KURULMASI HAKKINDA KARAR Kuruluş ve merkez MADDE 1 – (1) Aşağıda kapsadığı iller ve karşılarında merkezleri gösterilen Düzey 2 bölgelerinde kalkınma ajansları kurulmuştur.
KALKINMA AJANSI NEDİR? 1 Kalkınma Ajansları, ulusal düzeyde DPT koordinasyonunda, kendine özgü teknik ve finansman (bütçe) mekanizmasına sahip, kâr amacı gütmeyen, çabuk karar alıp uygulayabilen, merkezi ve yerel idarelerin dışında, kamu, özel sektör ve STK’ları bir araya getiren, tüzel kişiliği haiz, 5449 sayılı Kanunla düzenlenmiş, işlemlerinde özel hukuk hükümlerine tabi, bölgeler (Düzey 2 Bölgeleri) esas alınarak Bakanlar Kurulu Kararı ile kurulan teknik kapasitesi yüksek, uygulamacı olmayan, fakat destekleyici, koordinatör ve katalizör olarak faaliyet gösteren kalkınma birimleridir.
KALKINMA AJANSLARI 2 Bölgesel ekonomik kalkınma ve sosyal gelişme alanında yaşanan yapısal dönüşümün ve sürdürülebilir kalkınmanın en önemli kurumları arasında yer alacak olan “Kalkınma Ajansları” Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) koordinasyonunda kurulmaya ve faaliyete geçmeye başlamıştır. Kalkınma Ajansları; Bölgesel gelişme uygulamaları ile bölge planlarının etkinliğinin ve başarısının yükseltilmesini; bölgelerin ülkemizin genel büyümesine, gelişmesine, refahına ve istikrarına katkısının artırılmasını; sosyal uyum ve adaletin güçlendirilmesini ve değişen küresel rekabet şartlarına adaptasyonun hızlandırılmasını sağlayacak, Yüksek nitelikli personeli, esnek kaynak ve istihdam yapısı ile kurum, kuruluş ve şahıslara sağladığı idari, mali, teknik desteklerle başta girişimciler olmak üzere bütün yerel aktörlerin kalkınma çabalarına katılımını teşvik edecek, Sağlayacağı proje ve faaliyet desteklerinde kişi, kurum ve kuruluşların eş finansmana dayalı ortak proje üretme ve yönetme kültürü ve yeteneğini geliştirecek; sahiplenme ve işbirliği duygusunu güçlendirecek; bölgenin girişimcilik potansiyelini harekete geçirecek ve sürekli olarak yükseltecek, Yerel potansiyeli, dinamikleri, özgünlükleri, kaynak ve imkanları ortaya çıkararak harekete geçirecek ve ulusal, uluslararası pazarlarda ekonomik, sosyal, kültürel birer değer haline dönüştürecek; Sonuç olarak, hem ulusal, hem de bölgesel-yerel düzeyde başta istihdam ve gelir olmak üzere ekonomik ve sosyal göstergelerin iyileştirilmesine, bölgeler arası ve bölge içi gelişmişlik farklarının azaltılmasına ve dolayısıyla ülkenin genel refahının artırılması ve istikrarının pekiştirilmesine olumlu katkılar sağlayacaktır.
KALKINMA AJANSLARI NİÇİN KURULMAKTADIR? 3 5449 sayılı Kanunun birinci maddesinde ifade edildiği üzere; Kalkınma Ajansları, kamu kesimi, özel kesim ve sivil toplum kuruluşları arasındaki işbirliğini geliştirmek, kaynakların yerinde ve etkin kullanımını sağlamak ve yerel potansiyeli harekete geçirmek suretiyle, ulusal kalkınma plânı ve programlarda öngörülen ilke ve politikalarla uyumlu olarak bölgesel gelişmeyi hızlandırmak, sürdürülebilirliğini sağlamak, bölgeler arası ve bölge içi gelişmişlik farklarını azaltmak amacıyla kurulmaktadır.
TR90 Düzey 2 Bölgesi Kalkınma Ajansı KALKINMA AJANSLARININ TEŞKİLAT YAPISI 4 Kalkınma Kurulu Yönetim Kurulu Genel Sekreterlik Yatırım Destek Ofisleri TR90 Düzey 2 Bölgesi Kalkınma Ajansı
KALKINMA KURULU 5 Bölgesel gelişme hedefine yönelik olarak; bölgedeki kamu kurum ve kuruluşları, özel kesim, sivil toplum kuruluşları, üniversiteler ve yerel yönetimler arasında işbirliğini geliştirmek ve ajansı yönlendirmek üzere kalkınma kurulu oluşturulur. Kalkınma kurulu, illerin dengeli şekilde temsilini sağlayacak yapıda, en fazla yüz üyeden oluşur. Kalkınma kurulu, yapacağı ilk toplantıda kendi üyeleri arasından bir Başkan ve bir Başkan Vekili seçer. Kalkınma kurulu, Kurul Başkanının daveti üzerine yılda en az iki defa toplanır. Ayrıca Kurul, üye tam sayısının beşte birinin talebi üzerine Kurul Başkanı tarafından toplantıya çağrılır. Kalkınma kurulu, üye tam sayısının yarıdan bir fazlası ile toplanır, katılanların çoğunluğu ile karar alır. Toplantı yetersayısı sağlanamayan hallerde onbeş günü aşmayacak şekilde yeni toplantı tarihi Başkan tarafından belirlenir ve bu toplantıda toplantı yetersayısı aranmaz.
TR90 DÜZEY 2 BÖLGESİ KALKINMA AJANSI KALKINMA KURULU ÜYELERİ 6 İLİ TEMSİL EDECEK KURULUŞ Artvin İl Özel İdaresi Belediye Başkanlığı İl Planlama ve Koordinasyon Müdürlüğü İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Hopa Belediyesi Borçka Belediyesi Çoruh Üniversitesi Ticaret ve Sanayi Odası Ziraat Odası Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği Sanayici ve İşadamları Derneği Kafkasör Kulübü Girişimci İşkadınları Derneği Giresun Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğü Giresun Fındık Araştırma Enstitüsü Bulancak Belediyesi Şebinkarahisar Kaymakamlığı Giresun Üniversitesi Ticaret Borsası Karadeniz İhracatçı Birlikleri Organize Sanayi Bölgesi Giresun Turimz ve Tanıtma Derneği Karadeniz Fındık Üreticilerini Geliştirme Bilinçlendirme Koruma ve Dayanışma Der. İLİ TEMSİL EDECEK KURULUŞ Gümüşhane İl Özel İdaresi Belediye Başkanlığı İl Planlama ve Koordinasyon Müdürlüğü Bayındırlık ve İskan Müdürlüğü Kelkit Belediyesi Gümüşhane Üniversitesi Ticaret ve Sanayi Odası Esnaf Odaları Birliği Organize Sanayi Bölgesi Kelkit Ticaret ve Sanayi Odası Gümüşhane Sanayici ve İş Adamları Derneği Türk Kadınlar Birliği Gümüşhane Şubesi Ordu Tarım İl Müdürlüğü İl Defterdarlığı İl Çevre ve Orman Müdürlüğü Ulubey Kaymakamlığı Ünye Belediyesi Fatsa Belediyesi KOSGEB Ordu İşletme Geliştirme Merkez Müdürlüğü Ordu Üniversitesi Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği Ticaret Borsası Ziraat Odası Fatsa Ticaret Odası Ünye Ticaret Odası İLİ TEMSİL EDECEK KURULUŞ Ordu Fındık Tarım Satış Kooperatifleri Birliği (FİSKOBİRLİK) Sanayici ve İş Adamları Derneği Turizm Tanıtım ve İletmeciler Derneği Rize İl Özel İdaresi Belediye Başkanlığı İl Planlama ve Koordinasyon Müdürlüğü Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğü Kültür ve Turizm Müdürüğü İkizdere Kaymakamlığı Ardeşen Belediyesi Rize Üniversitesi Ticaret ve Sanayi Odası Esnaf ve Sanatkarlar Odası Ticaret Borsası Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü (ÇAYKUR) Rize Arı Yetiştiricileri Birliği Doğal ve Kültürel Varlıkları Koruma Derneği Trabzon Akçaabat Belediyesi Of Belediyesi Tarım İl Müdürlüğü Orman Bölge Müdürlüğü KOSGEB İşletme Geliştirme Merkezi Müdürlüğü İLİ TEMSİL EDECEK KURULUŞ Trabzon Karadeniz Teknik Üniversitesi Ticaret ve Sanayi Odası Ticaret Borsası Mimarlar Odası Trabzon Şubesi Karadeniz Teknik Üniversitesi Teknoloji Merkezi Avrupa Birliği İş Geliştirme Merkezi Doğu Karadeniz Balıkçılar Kooperatifi Birliği Esnaf ve Sanatkarlar Odası Sanayici ve İş Adamları Derneği Karadeniz Sanayici İşadamları Derneği Trabzon Organize Sanayicileri Derneği Gemi İnşa Sanayiciler Derneği Trabzon Liman İşletmecileri A.Ş. YEDEK ÜYELER Artvin Genç İşadamları Derneği Gümüşhane Gümüşhane İktisadi Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği Rize Çay Üreticileri Dayanışma Derneği Çevre Koruma Vakfı Ordu Perşembe Belediyesi Veteriner Hekimler Odası Giresun Alucra Belediyesi Mimarlar Odası Giresun Şubesi Karadeniz Genç İşadamları Derneği Karadeniz İşkadınları Derneği
KALKINMA KURULUNUN GÖREV VE YETKİLERİ 7 Ajansın yıllık faaliyet ve iç denetim raporlarını görüşmek, değerlendirmek ve yönetim kuruluna önerilerde bulunmak. Bölgenin sorunlarına ve çözüm önerilerine, tanıtımına, potansiyeline ve önceliklerine yönelik olarak yönetim kuruluna tavsiyelerde bulunmak. Toplantı sonuçlarını Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına raporlamak ve toplantıya ilişkin bir sonuç bildirisi yayımlamak.
YÖNETİM KURULU Yönetim kurulu, ajansın karar organıdır. 8 Yönetim kurulu, ajansın karar organıdır. Yönetim kurulu, birden fazla ilden oluşan bölgelerde il valileri, büyükşehir olmayan illerde il merkez belediye başkanları, il genel meclisi başkanları ve her ilden birer kişi olmak kaydıyla ticaret ve sanayi odası başkanlarından oluşur. İllerde; ticaret ve sanayi odalarının ayrı ayrı kurulmuş bulunması halinde, yönetim kurulunda yer alacak temsilci Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Yönetim Kurulu tarafından belirlenir. Ajansı, yönetim kurulu başkanı temsil eder. Yönetim kurulunun başkanı validir. Yönetim kurulu ilk toplantısında üyeleri arasından bir başkan vekili seçer. Birden fazla ilden oluşan bölgelerde yönetim kurulu başkanlığı; ilk yıl ajans merkezi olarak tespit edilen ilin valisi tarafından, müteakip yıllarda illerin alfabetik sırasına göre bölgedeki valiler tarafından birer yıl süreyle dönüşümlü olarak yürütülür.
YÖNETİM KURULU 9 Yönetim kurulu üyeleri ajans ile ilgili gizlilik taşıyan bilgileri ve bu Kanunun uygulanması sırasında öğrendikleri çalışma alanlarındaki sırları, görevlerinden ayrılmış olsalar bile ifşa edemezler, kendilerinin veya başkalarının menfaatine kullanamazlar. Yönetim kurulu üyeleri, kendileri, eşleri ve ikinci dereceye kadar kan ve kayın hısımlarını doğrudan ilgilendiren konular ile sahibi ya da ortağı oldukları ticarî işletmelere ilişkin toplantıya ve oylamaya katılamaz. Yönetim kurulu, başkanın daveti üzerine üye tamsayısının yarısından bir fazlası ile her ay en az bir kere toplanır. Yönetim kurulu toplantılarına başkanın yokluğunda başkan vekili başkanlık eder. Yönetim kurulu, toplantıya katılanların oy çokluğu ile karar alır. Eşitlik durumunda, başkanın oyu yönünde karar alınır. Ajans genel sekreteri, oy hakkı olmamak kaydı ile yönetim kurulu toplantılarına katılır.
TR90 DÜZEY 2 BÖLGESİ KALKINMA AJANSI YÖNETİM KURULU 10 Artvin, Giresun, Gümüşhane, Ordu, Rize ve Trabzon Valileri, Artvin, Giresun, Gümüşhane, Ordu, Rize ve Trabzon Belediye Başkanları, Artvin, Giresun, Gümüşhane, Ordu, Rize ve Trabzon İl Genel Meclisi Başkanları, Artvin, Giresun, Gümüşhane, Ordu, Rize ve Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası Başkanları,
YÖNETİM KURULUNUN GÖREV VE YETKİLERİ 11 Yıllık çalışma programını kabul etmek ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığının onayına sunmak. Yıl içinde ihtiyaçlara göre bütçeyi revize etmek. Yıllık malî raporu ve kesinleşen bütçe sonuçlarını onaylamak. Taşınır ve taşınmaz mal alımı, satımı ve kiralanması ile hizmet alımına karar vermek. Altı aylık ara rapor ile yıllık faaliyet raporunu Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına göndermek. Ajans bütçesini onaylamak ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına göndermek. Genel sekreterlik tarafından sunulan program, proje ve faaliyetlerin desteklenmesine ilişkin teklifler ile kişi ve kuruluşlara yapılacak yardımları onaylamak. Ajansa yapılacak bağış ve hibeleri kabul etmek. Personelin işe alınması ve işine son verilmesine karar vermek. Genel sekreterce belirlenen çalışma birimlerini ve bunlar arasındaki işbölümünü onaylamak. Genel sekreteri belirlemek ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığının onayına sunmak. Taşıt dışındaki taşınır malların alımı, satımı ve kiralanması ile hizmet alımı konularında genel sekreterin yetkili olacağı sınırları tespit etmek. Yönetim kurulu gerekli gördüğü hallerde yukarıda sayılan yetkilerinden bir kısmını, sınırlarını açıkça belirlemek şartıyla genel sekretere devredebilir.
GENEL SEKRETERİN NİTELİKLERİ GENEL SEKRETERLİK 12 Genel sekreterlik Ajansın icra organıdır. Genel sekreterliğin ve yatırım destek ofislerinin en üst amiri genel sekreterdir. Genel sekreter yönetim kuruluna karşı sorumludur. GENEL SEKRETERİN NİTELİKLERİ Genel sekreter olarak istihdam edileceklerin aşağıda belirtilen niteliklere sahip olmaları şarttır. Hukuk, iktisat, maliye, işletme, kamu yönetimi, uluslararası ilişkiler, istatistik, çalışma ekonomisi ve endüstri ilişkileri, matematik, sosyoloji, mimarlık, şehir ve bölge plânlama ile mühendislik dallarından veya bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulunca kabul edilen yurt dışındaki yüksek öğretim kurumlarından lisans düzeyinde mezun olmak. Ajansın faaliyet alanına giren konularda yeterli bilgi ve deneyime sahip; uzmanlık gerektiren işlerde en az on yıl fiilen çalışmış olmak. Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavında İngilizce dilinden en az 70 puan almış veya buna denk kabul edilen uluslararası geçerliliği bulunan belgeye sahip olmak.
GENEL SEKRETERİN GÖREV VE YETKİLERİ 13 Yönetim kurulu kararlarını uygulamak. Yıllık çalışma programı ile bütçeyi hazırlamak ve yönetim kuruluna sunmak. Ajans gelirlerini toplamak, 4 üncü maddeye göre belirlenecek usûl ve esaslar ile bütçe ve yönetim kurulu kararlarına uygun olarak harcamaları yapmak. Yönetim kurulu tarafından tespit edilecek sınırlar içerisinde, taşıt dışındaki taşınır malların alımına, satımına, kiralanmasına ve hizmet alımına karar vermek. Bölgedeki kişi, kurum ve kuruluşların proje üretme ve uygulama kapasitesini geliştirici faaliyetlerde bulunmak. Özel kesim, sivil toplum kuruluşları ve yerel yönetimlerin proje ve faaliyet tekliflerini değerlendirerek malî destek sağlamak üzere yönetim kuruluna öneri götürmek. Desteklenen proje ve faaliyetleri izlemek, değerlendirmek, denetlemek ve raporlamak. Bölgesel kalkınmayla ilgili yurt içindeki ve dışındaki ajans ve kuruluşlarla işbirliği yapmak ve ortak projeler geliştirmek. Yerel yönetimlerin plânlama çalışmalarına teknik destek sağlamak. Personelin performans ölçütlerini belirlemek ve performansını değerlendirmek. Personelin işe alınması ve işine son verilmesini yönetim kuruluna teklif etmek. Ajans genel sekreterliğini temsilen, bölgesel gelişme ile ilgili ulusal ve uluslararası toplantılara katılmak ve yurt dışı temaslarda bulunmak. Ajansın sekretarya işlerini ve görev alanına giren diğer hizmetleri yürütmek. Yönetim kurulunun devrettiği yetkileri kullanmak.
YATIRIM DESTEK OFİSLERİ 14 Bölge illerinde, yönetim kurulu kararı ile biri koordinatör olmak üzere, en çok beş uzmandan oluşan yatırım destek ofisleri teşkil edilir. Yatırım destek ofislerinde çalışan uzman personel sayısı, bölge ve ilin ihtiyaçlarına cevap veremez hale geldiği takdirde bu sayı, yönetim kurulu kararı ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığının onayı ile artırılabilir. Yatırım destek ofisleri görevleri ile ilgili olarak genel sekreterliğe karşı sorumludur. Yatırım destek ofislerinde yatırımcılara sunulan hizmetler tamamen ücretsizdir.
YATIRIM DESTEK OFİSLERİ GÖREV VE YETKİLERİ 15 Bölge illerinde, özel kesimdeki yatırımcıların kamu kurum ve kuruluşlarının görev ve yetki alanına giren izin ve ruhsat işlemleri ile diğer idarî iş ve işlemlerini ilgili mevzuatta belirtilen süre içerisinde, ilgili mevzuatta bir süre belirtilmemişse öncelikle ve ivedilikle sonuçlandırmak üzere yönetim kurulu adına tek elden takip ve koordine etmek, yatırımları izlemek. İlgili mevzuattaki başvuru koşulları ve istenen belgeler doğrultusunda yatırımcıya bilgi vermek ve yol göstermek. Başvurular hakkında ön inceleme yapmak. 4 üncü madde uyarınca çıkarılacak olan düzenlemelerde belirtilen işlemleri yapmak. İş ve işlemler konusunda valiliğe ve genel sekreterliğe bilgi vermek.
AJANSIN İSMİ VE AMBLEMİ 16 Her ajans kendine bir isim ve amblem belirler. 2) Ajansın kurulu olduğu bölgedeki illerin valileri, kuruluş kararnamesinin yayımlandığı tarihten itibaren en geç iki ay içerisinde Ajansın ismi ve amblemini belirler ve Müsteşarlığın onayına sunar. 3) Ajans ismi ve amblemi belirlenirken, belirlenen ismin ve amblemin bölgenin tamamını temsil ve ifade edebilir nitelikte olması esastır. Bu çerçevede, bölgeyi tanıtıcı tarihi, kültürel veya coğrafi isimlerden yararlanılabilir. Ancak siyasi veya etnik bir görüş veya düşünceyi ifade eden veya çağrıştıran isim ve amblemler Ajansın ismi ve amblemi olamaz.
MUSTAFA YEMLİHALIOĞLU