Canadian Tenth Edition Dessler & Cole Human Resources Management in Canada Canadian Tenth Edition 4 İş Tasarımı ve Analizi
İşin Örgütlenmesi: Örgüt Şemaları Copyright © 2008 Pearson Education Canada
İşin Örgütlenmesi: Bürokratik Yapı Copyright © 2008 Pearson Education Canada
İşin Örgütlenmesi: Düz Yapı Copyright © 2008 Pearson Education Canada
İşin Örgütlenmesi: Sınırsız Yapı A Şirketi B Şirketi C Şirketi Copyright © 2008 Pearson Education Canada
İş Tasarımı İş Tasarımı İş Pozisyon İşin iş için gerekli görevler biçiminde düzenlenmesi İş Bir ya da daha fazla çalışan için birbiriyle ilişkili faaliyetler/görevler kümesi Pozisyon Bir kişi tarafından yerine getirilen işler/sorumluluklar toplamı Copyright © 2008 Pearson Education Canada
İş Tasarımı Konuları Uzmanlaşma ve Endüstri Mühendisliği Konuları İşin basitleştirilmesi Endüstriyel Mühendislik Davranışsal Konular işin genişletilmesi işte rotasyon iş zenginleştirme takıma dayalı İş tasarımları İnsan Mühendisliği Konuları ergonomi Copyright © 2008 Pearson Education Canada
İş Karakteristikleri Modeli Temel İş Özellikleri Kritik Psikolojik Durumlar Kişisel ve İş Sonuçları Beceri Çeşidi Görevin Özelliği Görevin Önemi İş İlişkin Olarak Yaşanan Anlamsızlık İş Sonuçlarının Sorumluluk Hissi İş Faaliyetlerinden Sonuçlara İlişkin Bilgi İşten Sağlana Yüksek İç Moral Yüksek Kalitede İş Performansı Düşük Devir Hızı ve İşe Gelmeme Otonomi Geribildirim İlişkilerin Güçlü Olmasını Çalışanın Gelişme İhtiyacı Belirler Copyright © 2008 Pearson Education Canada
İş Analizinin Niteliği Şunların belirlenmesi yöntemidir: İsteki görevler, işler ve sorumlulukları İşi yapmak için gerekli olan kişisel özellikleri (bilgi, beceriler, yetenekler) Copyright © 2008 Pearson Education Canada
İş Analizi Bilgisinin Kullanılması Copyright © 2008 Pearson Education Canada
İş Analizinin Aşamaları Adım 6: İş tanımları/İş Spesifikasyonlarının Hazırlanması Adım 5: Analizin Görevli/Süpervizörle Gözden Geçirilmesi Adım 4: İşlerin Analiz Edilmesi Adım 3: Analiz Edilecek Temsili Pozisyonların/İşlerin Seçimi Adım 2: İlgili Bilgilerin Gözden Geçirilmesi Adım 1: Bilginin Kullanım Alanlarının Belirlenmesi Copyright © 2008 Pearson Education Canada
İşin Akışının Analizi İçin Süreç Şeması Tesis Yöneticilerinden Girdiler Tedarikçilerden Girdiler İncelenen İş-Stok Kontrol Memuru Tesis Yöneticilerine Bilgi Çıktıları Tesis Yöneticilerine Stok Çıktıları Copyright © 2008 Pearson Education Canada
İş Analizi Bilgi Toplama Yöntemleri - Niteliksel Mülakatlar (bireysel, grup, nezaretçilik) Anketler Gözlem Katılımcı notları Copyright © 2008 Pearson Education Canada
İş Analizi Bilgi Toplama Yöntemleri-Niceliksel Pozisyon Analizi Soru Kağıdı Çok planlı iş analizi soru kağıdı İş gereklerinin altı boyutuna ilişkin niceliksel iş puanı sağlar: Bilgi girdisi Zihinsel süreçler İş çıktısı (fiziksel faaliyetler ve araçlar) Diğerleriyle ilişkileri İşin içeriği (fiziksel ve sosyal çevre) Diğer iş özellikleri (hız ve yapı) Copyright © 2008 Pearson Education Canada
İş Analizi Bilgi Toplama Yöntemleri-Niceliksel Fonksiyonel İş Analizi kişiler, veri ve şeylere karşı sorumluluk bir işin performans standartlarını ve eğitim ihtiyaçlarını belirler Copyright © 2008 Pearson Education Canada
İş Analizi Bilgi Toplama Yöntemleri-Niceliksel National Occupational Classification (NOC) reference tool for writing job descriptions/specifications compiled by the federal government for 30,000 occupations, provides: standardized job descriptions job requirements Career Handbook counselling component Copyright © 2008 Pearson Education Canada
Yazılı İş Tanımları İş Tanımları: İşin sahibinin aslında ne yaptığı İşin nasıl yapıldığı İşin hangi koşullar altında yapıldığı Copyright © 2008 Pearson Education Canada
İş tanımı Bilgileri İşin kimliği İşin özeti Sorumluluklar, görevler, ve ilişkiler Otorite (yetki) Performans standartları Çalışma koşulları (fiziksel çevre) Copyright © 2008 Pearson Education Canada
Yazılı İş tanımları: İnsan Hakları Konuları İş tanımları yasal olarak gerekli değildir (fakat tavsiye edilir) Açıkça belirlenmiş temel iş görevleri (yetkisiz olunanları da içermeli) Şunlara ilişkin kararlarda bilgi, beceri ve yetenekler tek ölçü olmalıdır : İşçi seçimi Terfi ve transferler Eğitim Copyright © 2008 Pearson Education Canada
İş Spesifikasyonlarının Yazılması Şunlara ilişkin iş gerekleri: İnsani özellikler Deneyim Beceri Çaba Çalışma koşulları Copyright © 2008 Pearson Education Canada
İş Spesifikasyonlarının Yazılması: İnsan Hakları konusu Nitelikler gerekçelendirilebilmeli (yalnızca işi yapanın nitelikleri olmamalı Haklı gösterilemeyecek kadar yüksek eğitim/deneyim sistemik ayrımcılık yaratır Gerçek fiziksel/zihinsel özellikler giriş düzeyindeki işlerde kritik öneme sahiptir Sezgisel yaklaşım yerine istatistiksel analiz daha savunulabilir bir yaklaşımdır Copyright © 2008 Pearson Education Canada
21. Yüzyılda İş Analizi: Daha Esnek İşleri Gerektiren Nedenler Daha basık örgütler İş takımları Sınırsız yapılar Reengineering ya da işin tümüyle yeniden oluşturulması E-iş Copyright © 2008 Pearson Education Canada
21nci Yüzyılda İş tanımlarının geleceği Birçok firma şunları yapmayı sündürmektedir: İş tanımlarını kullanmaktadır Geleneksel olarak tanımlanmış işlere güvenmektedir Kapsamlı biçimde tanımlanmış işlerin etrafında yeni yalıyarın oluşturulması . Copyright © 2008 Pearson Education Canada
Copyright © 2008 Pearson Education Canada
Copyright © 2008 Pearson Education Canada
Copyright © 2008 Pearson Education Canada
Copyright © 2008 Pearson Education Canada
Copyright © 2008 Pearson Education Canada
Copyright © 2008 Pearson Education Canada
Copyright © 2008 Pearson Education Canada
Copyright © 2008 Pearson Education Canada
Copyright © 2008 Pearson Education Canada
Copyright © 2008 Pearson Education Canada
Copyright © 2008 Pearson Education Canada
Copyright © 2008 Pearson Education Canada
Copyright © 2008 Pearson Education Canada
Copyright © 2008 Pearson Education Canada
Copyright © 2008 Pearson Education Canada
Copyright © 2008 Pearson Education Canada