YÖNETİM BİLGİ SİSTEMLERİ BİLGİ YÖNETİMİ
Veri Bilgi ve Bilgelik Veri organizasyon sistemleri tarafından elde edilen işlenmeye uygun işlemler ve olaylar akışı olarak tanımlanır. Bilgi verilerin anlaşılabilir ve yararlanılabilir bir şekle getirilmiş şeklidir. Deneyim, bilginin kullanılacağı noktayı ve kurallarını tespit etmektir. Bilgelik, problemlerin çözümüne kişisel ve toplu deneyimlerin uygulanması düşüncesidir.
Deneyim Deneyim, işletmenin hem bireysel hem de kurumsal özellikleridir. Deneyim kişinin kafasının içinde meydana gelen zihinsel, hatta psikolojik durumlardır. Çalışanların kafasının içinde kalan belgelenmemiş deneyim örtülü deneyim olarak adlandırılırken, belgelenmiş olan bilgiler açık deneyim olarak adlandırılır. Deneyim “yapışkandır” ve evrensel olarak uygulanabilir veya kolaylıkla yer değiştirilebilir değildir. Deneyim durumsal ve içeriğe dayalı bir düşünmedir.
Deneyimin Boyutları A-Deneyim Bir İşletme Değeridir Deneyim maddi olmayan bir değerdir. Verinin, bilgi ve deneyim şekline dönüştürülmesi organizasyonel kaynak gerektirir. Deneyim, fiziksel varlıklarda olduğu gibi azalan verim kanununa konu değildir. Fakat onun yerine deneyimler ağ etkilerine sahiptir paylaşıldıkça değerleri artar. Abdullah NARALAN
Deneyimin Boyutları… B- Deneyim Farklı Şekillere Sahiptir Deneyim örtülü veya açık olabilir Deneyim bilmeyi, sanat ve beceriyi gerektirir. Deneyim süreçlerin nasıl aktığını bilmeyi içerir. Deneyim sadece ne zaman değil niçin ve nedenselliklerini de bilmeyi içerir. Abdullah NARALAN
Deneyimin Boyutları… C- Deneyim Bir Konuma Sahiptir Deneyim, kişilerin akıl ve düşünce modellerini de içeren zihinsel bir durumdur. Deneyimin sosyal ve kişisel temeli vardır. Deneyim yapışkandır (yer değiştirilmesi zordur) konumsal ve içerikseldir (sadece belirli bir duruma uygundur) Abdullah NARALAN
Deneyimin Boyutları… D- Deneyim Durumsaldır Deneyim koşullara bağlıdır. Bir sürece ne zaman uygulanabileceğini bilmek, süreci bilmek kadar önemlidir. Deneyim içerik ile ilişkilidir. Belirli araçların hangi şartlar altında kullanılacağını bilmek gerekir. Abdullah NARALAN
Organizasyonel Öğrenme ve Bilgi Yönetimi İnsanlar gibi organizasyonlar da çeşitli mekanizmalar kullanarak deneyim oluşturur ve toplar. Organizasyonlar öğrenir ve yönetimin karar verme şekillerini değiştirmekle ve yeni iş süreçleri yaratmakla bu öğrenmeyi yansıtacak şekilde davranışlarını belirlerler. Bu süreç Organizasyonel Öğrenme olarak adlandırılır. Çevredeki değişimleri çabuk algılayan ve hızlı tepki veren organizasyonlar, öğrenme mekanizmaları zayıf olan organizasyonlardan daha uzun süre hayatta kalabilir. Abdullah NARALAN
Bilgi Yönetimi ve Değer Zinciri Bilgi yönetimi, bir işletmede bilginin yaratılması, saklanması, iletilmesi ve uygulanmasında geliştirilen iş süreçlerinin tümünü ifade eder. Bilgi yönetimi, organizasyonun bilgiyi iş süreçlerine katma ve çevreden öğrenme yeteneğini arttırır. Bilgi sistemleri yatırımlarından getiri elde etmek için gerekli davranışların, iş süreçlerinin, kültürünün tümü, organizasyonel ve yönetimsel sermaye olarak tanımlanır. Abdullah NARALAN
Bilgi Yönetimi Değer Zinciri Abdullah NARALAN
A- Bilgiyi Elde Etme Organizasyonlar bilgiyi çok farklı şekillerde elde ederler. Bilgi, dokümanlarda, raporlarda, sunumlarda en iyi örneklerde aranır. Yapısal olmayan (e-posta gibi) dokümanlarda aranır. Kafasında bilgiler bulunan uzmanları bulabilmek için online uzman ağları geliştirmekle bilgiyi elde eder. Abdullah NARALAN
A- Bilgiyi Elde Etme Mühendislerin yeni bilgiler keşfedebilecekleri bilgi istasyonları kullanılır. Satışlar, ödemeler, stoklar, müşteri ve diğer hayati verileri izleyen veri işleme sistemlerinden sistematik verilerden yararlanılır. Endüstriyel raporlar, yasal düzenlemeler, bilimsel araştırmalar ve devlet istatistik rakamları gibi dış kaynaklardan da verilerden yararlanılır. Abdullah NARALAN
B- Bilgi Saklama Bilgi saklama bir veri tabanı oluşturulmasını gerektirir. Uygun bir şekilde dokümanları sayısallaştıran, endeksleyen ve etiketleyen doküman yönetim sistemleri; dokümanlar topluluğunu saklamada uzman büyük veri tabanlarıdır. Yönetim, bilgi saklama sistemlerini ve dokümanların endekslenmesi için kurumsal genişlikte planların gelişmesini teşvik etmelidir. Abdullah NARALAN
C- Bilginin Yayılması Portal, e-posta, anlık mesaj ve arama teknolojileri; grafik veri, doküman paylaşımı için kullanılan ofis sistemleri bilgi yayım teknolojilerindendir. Çağdaş teknolojiler bilgi ve deneyim denizi oluşturacak gibi görünüyor. Yöneticiler ve çalışanlar; işleri ve kararları için gerçekten önemli olan şeyi bu deneyim ve bilgi denizinde nasıl bulacaklar? Eğitim programları, yapısal ağlar ve destekleyici bir organizasyon kültürü yardımıyla paylaşılan yönetim deneyimleri; yöneticilerin önemli deneyim ve bilgilere dikkatlerini yoğunlaştırmalarına yardım eder. Abdullah NARALAN
D- Bilginin Uygulanması Bilgi yönetim sisteminin türü ne olursa olsun, işletmenin ve yöneticilerin karşılaştığı problemlere uygulanmayan ve paylaşılmayan bilgi işletmeye bir değer katmamaktadır. Yatırımından geri dönüş sağlamak için organizasyonel bilgi; yönetimin karar vermesinin sistematik bir parçası ve karar destek sistemlerinde yerleşik olmalıdır. Son olarak, yeni bilgi, tedarikçiler ve müşteriler ile ilişkilerini ve temel iş süreçlerini yönetmek için kurumsal uygulamaları içeren temel iş sistemlerine ve işletmenin iş süreçlerine yerleştirilmelidir. Abdullah NARALAN
Organizasyonel ve Yönetimsel Sermayenin Kurulması Faaliyet ve çabalara ilaveten yöneticiler, bilgi elde etmek için bilgi çalışanları sorumlusu ve uygulama toplulukları gibi yeni sorumluluklar ve organizasyonel roller geliştirmekle yardım edebilirler. Bilgi Çalışanları Sorumlusu; işletmenin bilgi yönetimi programından sorumlu bir üst düzey yöneticidir. Bu yönetici, yeni bilgi kaynakları bulmak veya yönetim ve organizasyonel süreçteki var olan bilgiyi en iyi şekilde kullanmak için programların ve sistemlerin düzenlenmesine yardım eder. Abdullah NARALAN
Organizasyonel ve Yönetimsel Sermayenin Kurulması… Uygulama toplulukları (Communities of Practice), işletme içinde veya dışında benzer işler ile ilişkili faaliyetler ve görüşlere sahip çalışan ve uzmanların oluşturduğu yapısal olmayan sosyal ağlardır. Bu topluluğun faaliyetleri; kişi veya grup eğitimleri, konferanslar, online gazete ve belirli iş sorunlarını çözmek için teknikler ve deneyimlerin günden güne paylaşılması gibi faaliyetleri içerir. Abdullah NARALAN
Bilgi Yönetim Sistemleri Türleri Temel olarak kurumsal çapta bilgi yönetim sistemleri, bilgi iş sistemleri, zeki sistemler olmak üzere üç çeşit bilgi yönetim sistemi vardır. Abdullah NARALAN
1- KURUMSAL ÇAPTA BİLGİ YÖNETİM SİSTEMLERİ Bu sistemler yapısal olan veya olmayan verileri saklamak için, temel veri işlem sisteminden, kurumsal sistemlerden ve web sitelerinden bilgi ve veri elde etmek, firma içinde uzmanlık oluşturmak için araçlar içerir. Ayrıca bu sistemler, kurumsal bilgi tabanını araştırmak, işletme içinde ve dışındakilerle işbirliği ve iletişimde bulunmak için portallar, arama motorları, işbirliği araçları (e-posta ve anlık mesajlaşma, grup yazılımı, blog, sosyal topluluk siteleri) ve yeni durumlara saklanan bilginin uygulanması için destekleme teknolojilerini içerir. Abdullah NARALAN
Kurumsal Çapta Bilgi Yönetim Sistemleri Abdullah NARALAN
Kurumsal Çapta Bilgi Yönetim Sistemleri… Yöneticiler ve işletmeler çok farklı türde bilgi, bilgi sorunu ile ilgilenmek durumundadır. Kurumsal çapta bilgi yönetim sisteminin 3 kategorisi vardır. Yapısal Bilgi Sistemleri Yarı Yapısal Bilgi Sistemleri Bilgi Ağ Sistemleri Abdullah NARALAN
A- Yapısal Bilgi Sistemleri Bazı bilgiler işletmede bir yerlerde, sunum, rapor veya metin dokümanları gibi yapısal şekillerde bulunur. Esas problem bu var olan yapısal bilgiyi işletmenin tümünde erişilebilir yapmak ve bir kütüphane içinde organize etmektir. Bu tür bilgiler Yapısal Bilgi ve türü sistemler de Yapısal Bilgi Sistemleri olarak adlandırılır. Abdullah NARALAN
A- Yapısal Bilgi Sistemleri … Yapısal bilginin yönetilmesinde temel problem, çalışanların ihtiyaç duydukları bilgiye kolayca erişebilmeleri için kurulacak veri tabanında bilgilerin anlamlı bir şekilde kategorize etmek için uygun bir sınıflandırma oluşturmaktır. Bilgiyi sınıflandırmak için kategoriler oluşturulunca arama motorlarının bu bilgiyi getirebilmesi ve arama sonuçlarının geliştirilmesi için her bir dokümanın işaretlenip kodlanması gerekir. Abdullah NARALAN
B- Yarı Yapısal Bilgi Sistemleri Yöneticiler işletme içinde bir yerlerde var olan e-posta, sesli mesaj, sohbet odaları bilgi değişimleri, videolar, dijital resimler, broşürler veya duyuru tahtası mesajları gibi daha az yapısal olan dokümanlardaki bilgilere de ihtiyaç duyabilirler. Bu tür bilgiler Yarı Yapısal Bilgi ve bu tür bilgilere odaklanan sistemler de Yarı Yapısal Bilgi Sistemleri olarak adlandırılır. Abdullah NARALAN
B- Yarı Yapısal Bilgi Sistemleri … Herhangi bir bilgi deposu kurulduğu zaman işletmelerin yüzleşeceği ilk zorluklardan birisi, dokümanların sınıflandırılmasında kategorilerin tanımlanma problemidir. İşletmeler artan bir şekilde kendilerinin geliştirdikleri sınıflandırma ve arama motoru tekniklerini kullanmaktadırlar. Sınıflandırma, bilgiye kolay bir şekilde ulaşabilmek için bilginin ne şekilde sınıflandırılacağını gösteren plandır. Bir işletme, mantıksal kategoriler içinde bir bilgi sınıflandırması için kendi sınıflandırmasını kullanırsa bilgiye daha kolay erişebilir. Abdullah NARALAN
C- Bilgi Ağı Sistemleri Biçimsel ve her hangi bir tür dijital dokümanın olmadığı durumlarda bilgi, işletmede bir yerde uzman çalışanın kafasının içinde bulunur. Bu bilginin çoğu örtülü bilgidir ve nadiren yazılıdır. Yöneticilerin karşılaştıkları problem, bilgi talebi ile sunumunu bir araya getirecek bir ağ oluşturmaktır. Bilgi ağı sistemleri, bilgi alanıyla ilgili online uzman rehberlik sağlar. Bilgi ağ sistemleri uzmanlar tarafından geliştirilen çözümleri sistemleştirir ve daha sonra çözümleri sıkça sorulan sorular veya en iyi uygulamalar gibi bir bilgi veri tabanında saklar. Abdullah NARALAN
Ben Çözerim Kurumsal Bilgi Ağı Sistemi Abdullah NARALAN
Destekleyen Teknolojiler: Portallar, İşbirliği Araçları ve Öğrenme Yönetim Sistemleri En büyük ticari bilgi yönetim sistemi satıcıları, içerik ve doküman yönetim özelliklerini güçlü bir portal ve işbirliği teknolojilerine entegre etmiştir. Kurumsal bilgi portalları, haber kaynağı ve araştırmalar gibi dış bilgi kaynaklarının yanı sıra e-posta, sohbet-mesaj, tartışma grupları ve video konferans özelliklerine sahip iç bilgi kaynaklarına erişim sağlar. Şirketler, kişiler ve gruplar arasında bilgi paylaşılmasını kolaylaştırmak için işletme içinde bloglar, Wiki’ler ve sosyal gruplar gibi web teknolojisi kullanmaya başlamışlardır. Abdullah NARALAN
Öğrenme Yönetim Sistemleri Şirketler, çalışanların öğrenmelerini ve öğrendiklerini bilgi yönetim sistemine ve diğer ortak sistemlere tamamen entegre etmelerini yönetmek ve izlemek zorundadır. Öğrenme Yönetim Sistemleri, yönetim, izleme, sunum ve çalışanların öğrenme, eğitimlerin değerlendirilmesi için araçlar sağlar. Abdullah NARALAN
Öğrenme Yönetim Sistemleri… Çağdaş öğrenme yönetim sistemleri, CD-DVD, video, web tabanlı sınıflar, sınıflarda canlı eğitim veya online eğitim, grup eğitimi veya online forumlar gibi değişik türde eğitim ve öğrenmeyi destekler. Öğrenme yönetim sistemleri birçok eğitim metodunu birleştirir ve eğitim seçimi ve yönetimini otomatikleştirir, öğrenme içeriklerini toplar ve iletir, ayrıca öğrenme etkinliğini ölçer. Abdullah NARALAN
2- BİLGİ ÇALIŞMA SİSTEMLERİ Birçok bilgi çalışanı Word kelime işlemci, sesli mesaj, e-posta, video konferans ve planlama sistemleri gibi ofis çalışanlarının verimliliğini arttırmak için tasarlanmış ofis sistemlerine dayanır. Bununla birlikte bilgi çalışanları, yüksek grafik özellikli, analitik araçlar ile iletişim ve doküman yönetim kabiliyetine sahip bilgi çalışma sistemlerine ihtiyaç duyarlar. Bilgi çalışanları dış dünyadaki bilgiye yoğunlaştıkları için bu sistemler dış veri tabanlarına kolaylıkla ve hızlıca erişim sağlamalıdır. Bilgi çalışanları yüksek ücret alan kişilerdir. Abdullah NARALAN
Bilgi Çalışma Sistemleri Bilgi çalışma istasyonları genellikle belirli bir işi yerine getirmek için tasarlanmış ve optimize edilmişlerdir. Örneğin; bir tasarım mühendisi finansal analizciden daha farklı bir iş istasyonuna ihtiyaç duymaktadır. Tasarım mühendisi üç boyutlu bilgisayar destekli tasarımın üstesinden gelebilecek yeterli güce sahip grafik sistemlerine ihtiyaç duyarlar. Finansal analistler ise büyük miktarlardaki finansal verilere erişim ve etkin bir saklama için çok sayıdaki dış veri tabanlarına erişim ile ilgilenirler. Abdullah NARALAN
Bilgi Çalışma Sistemi Örnekleri Bilgisayar Destekli Tasarım (Computer Aided Design: CAD) sistemleri, bilgisayarlar ve karmaşık grafik yazılımları ile tasarımlar yapılmasını ve düzenlemesini otomatikleştirir. Sanal Gerçeklilik Sistemleri (Virtual Reality Systems); klasik bilgisayar destekli tasarım sistemlerinin ötesinde simülasyon, dönüştürme ve görselleştirmeye sahiptir. Abdullah NARALAN
3- ZEKİ TEKNİKLER Yapay zeka ve veritabanı teknolojisi, organizasyonların bilgi tabanlarını genişletmek ve kişisel ve kolektif bilgileri elde etmek için kullandıkları birçok akıllı teknik sağlar. Yazılı olmayan bilgiyi elde etmek için; Uzman sistemler, Durum tabanlı çıkarsama, Bulanık mantık, Sinir ağları, Genetik algoritmalar, Akıllı ajanlar ve Veri madenciliği kullanılır. Abdullah NARALAN
A- Bilginin Elde Edilmesi: Uzman Sistemler Uzman Sistemler insan uzmanlıklarının belirli ve sınırlı alanlardaki yazısız bilgilerini elde etmek için kullanılan akıllı bir tekniktir. Bu sistemler yetenekli çalışanların bilgilerini işletmedeki diğer kişiler tarafından kullanılabilen bir yazılım ile bir kurallar bütününe göre elde eder. Uzman sistemdeki kurallar bütünü işletmenin saklanan öğrenme veri tabanına eklenir. Abdullah NARALAN
Uzman Sistem Nasıl Çalışır? İnsan bilgisi bilgisayar tarafından işlenebilecek şekilde modellenmeli ve ifade edilmelidir. Uzman sistemler, insan bilgilerini Bilgi Tabanı olarak adlandırılan kurallar bütünü olarak modeller. Uzman sistemler problemin karmaşıklığına bağlı olarak 200’den binlerceye varabilecek kurallara sahiptir. Bu kurallar geleneksel bir yazılımdan daha içi içe ve birbirine bağlıdır. Abdullah NARALAN
Bir Uzman Sistemde Kurallar Abdullah NARALAN
Uzman Sistem Nasıl Çalışır? Bilgi tabanını araştırmak için kullanılan strateji, Çıkarsama Motoru olarak adlandırılır. İki strateji yaygın olarak kullanılır; bunlar, ileri doğru zincirleme ve geriye doğru zincirlemedir. İleri doğru zincirlemede çıkarsama motoru kullanıcı tarafından girilen bir bilgi ile başlar ve bilgi tabanını bir sonuca varmak için araştırır. Geriye Doğru zincirlemede bilgi tabanını araştırma stratejisi, bir hipotezle başlar ve kullanıcının seçilen gerçek ile ilgili sorular sormasıyla hipotezin kabul veya ret edilmesine kadar devam eder. Abdullah NARALAN
Uzman Sistem Bir uzman sistem geliştirmek bilgi tabanına hakim bir veya daha fazla uzmanın bilgi girişini ve bilgileri kurallara dönüştürebilecek bir veya daha fazla bilgi mühendislerini gerektirir. Bir Bilgi Mühendisi, geleneksel sistem analistine benzer, fakat diğer uzman kişilerin uzmanlıklarını ve bilgilerini elde etmede özel uzmanlıklara sahiptirler. Abdullah NARALAN
Uzman Sistem Uzman sistemler insanoğlunun zekasının genelliği ve güçlülüğünden yoksun olmalarına rağmen, sınırlamaları iyi anlaşılırsa, organizasyonlara yararlar sağlayabilir. Sadece belirli bir tür problemler uzman sistemler kullanılarak çözülebilir. Aslında başarılı tüm uzman sistemler, birkaç sonucun olduğu ve bu olası sonuçların iyi bilindiği sınırlı bilgi alanlarında sınıflandırma problemleri ile ilgilidir. Uzman sistemler, yöneticilerin genellikle karşılaştığı yapısal olmayan problemler ile ilgili olarak çok yararlı değildir. Abdullah NARALAN
B- Organizasyonel Zeka: Durum Tabanlı Çıkarsama Uzman kişilerin geçmiş deneyimleri ve açıklamaları, benzer özellikler taşıyan bir başka durumla karşılaşıldığı zaman kullanıcılar tarafından çağrılması için bir veri tabanında saklanır. Sistem yeni duruma benzer problem karakteristiklerine sahip saklanmış durumları araştırır, duruma en yakın olanı bulur, eski duruma uygulanan çözümü yeni duruma uygular. Yeni durum ile birleştirilen başarılı çözümler eskisi ile birlikte bilgi tabanında saklanır. Başarısız çözümler de niçin başarılı olunmadığı açıklamaları ile birlikte durum veri tabanında saklanır. Abdullah NARALAN
C- Bulanık Mantık Sistemleri İnsanlar değişik kararlar verirken kesin olmayan kurallara göre sınıflandırma yapma eğilimindedirler. Örneğin; bir kişi güçlü veya zeki olabilir. Bir şirket büyük orta veya küçük ölçekte olabilir. Sıcaklık; sıcak, soğuk, serin veya ılık olabilir. Bu değerler bir değer aralığını ifade etmektedir. Bulanık Mantık bu gibi belirsiz ve kişisel veya yaklaşık olarak ifade edilen değerleri kullanmak için kurallar oluşturarak ifade eden kural tabanlı bir teknolojidir. Organizasyonlar dilbilimsel olarak belirsizliğin olduğu örtülü bilgileri elde eden yazılımlar oluşturmak için bulanık mantığı kullanabilir. Abdullah NARALAN
Durum Tabanlı Çıkarsama Nasıl Çalışır? Abdullah NARALAN
D- Sinir Ağları Sinir ağları, çok büyük miktarda toplanmış veriye sahip karmaşık bir problemin çözümü için kullanılır. Bu sistemler, insanoğlunun analiz edemeyeceği kadar çok zor ve karmaşık olan çok büyük miktarlardaki veriler arasındaki ilişkileri ve örüntüleri bulabilirler. Sinir ağları, insan beyninin biyolojik çalışma şekline benzer işleyerek, donanım ve yazılım kullanarak bu bilgiyi ortaya çıkarır. Sinir ağları, verileri inceleyerek, ilişkileri araştırarak modeller kurarak, modelin hatalarını tekrar tekrar düzelterek büyük miktarlardaki verilerden öğrenme sağlar. Abdullah NARALAN
Sinir Ağları Bir sinir ağı, birbirleriyle sürekli etkileşim halinde olan çok sayıda algılayıcı ve işlem yapıcı düğümlere sahiptir. İnsanlar, girdilerden belirli bir sonuç veya çıktı elde edene kadar eğitim veri grubu ile ağı eğitir. Bu, bilgisayarın örneklerle doğru öğrenmesine yardım eder. Bilgisayar çok fazla veri ile eğitildiği için her bir durum bilinen bir çıktı ile karşılaştırılır. Eğer farklılık varsa, gizli katmandaki düğümler üzerinde bir düzeltme hesaplanır ve uygulanır. Bu adımlar hatalar belirli bir miktardan daha az oluncaya kadar tekrarlanır. Abdullah NARALAN
Sinir Ağları Uzman sistemler uzman bir kişinin problem çözme şekillerini benzetmeye veya modellemeye çalışırken, sinir ağları tasarlayıcıları belirli bir problemi çözmeye yönelik bir program çözümü oluşturma iddiasında değildirler. Bunun yerine sinir ağları tasarımcıları genel bir öğrenme kabiliyetini sistem içine yerleştirmeye çalışırlar. Aksine uzman sistemlerde bir problemin çözümüne yönelik çalışma vardır ve kolaylıkla yeniden oluşturulamaz ve eğitilemez. Abdullah NARALAN
E- Genetik Algoritmalar Genetik Algoritmalar, belirli bir problemin çok sayıdaki olası çözümlerini sınayarak optimal çözümü bulmak için yararlıdır. Problem çözme tekniği, yaşayan organizmaların çevreye uyma ve evrimleşme mantığına benzemektedir. Genetik Algoritmalar problem çözmede, doğal seçim, yeniden üretme, mutasyon gibi süreçler kullanarak bileşenleri yeniden organize etmek ve değiştirmekle sonuca ulaşmaya çalışır. Abdullah NARALAN
F- Karma Yapay Zeka Sistemler Genetik algoritmalar, bulanık mantık, sinir ağları ve uzman sistemler tümünün avantajlarından yararlanmak için bir arada tek uygulama içinde birleştirilmek istenebilir. Bu tür sistemler Karma Yapay Zeka Sistemleri olarak adlandırılır. Karma uygulamalar işletmelerde artmaktadır. Abdullah NARALAN
G- Akıllı Ajanlar Akıllı Ajanlar özel, tekrarlanan, önceden belirtilen görevleri yerine getirmek için kullanıcının haberi olmaksızın arka planda çalışan bir yazılım programlarıdır. Bu ajanlar, istenmeyen mailleri silmek, randevuları ayarlamak veya belirli bir noktaya uçuş için en ucuz bileti bulmak gibi kullanıcının adına karar vermek veya bir işi yerine getirmek için yerleşik veya öğrenen bilgi tabanlı olarak kullanılır. Abdullah NARALAN
KAYNAKÇA Laudon K. C, J. P. Laudon, «Management Information System: Managing The Digital Firm», Pearson International Edition, Çeviri Abdullah NARALAN, Atatürk Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Yönetim Bilişim Sistemleri Bölümü, Erzurum 2010 http://www.atauni.edu.tr/uploads/profilDosyalar/9a5069ed532fc8b05e4edfd0c54a9582.pdf (Laudon 10. Baskı Türkçe Ders Notu) Abdullah NARALAN