Depreme Maruz Kalanlara Yönelik Bir Ruh Sağlığı Destek Modeli Başoğlu, M., Şalcıoğlu, E. (2011) A Mental Healthcare Model for Mass Trauma Survivors. Control-Focused.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ulusal Afet Müdahale Yapılanması ve SAR Operasyon Yönetimi
Advertisements

Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
MODÜL 4 Organizasyon.
AİLE HEKİMLİĞİNDE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI
Prof. Dr. A. Ayşe Karaduman 08. Nisan Kazan - Ankara
ONKOLOJİ ECZACILIĞINA DOKTOR BAKIŞI
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
ORTA ANADOLU KALKINMA AJANSI (ORAN) ABUDYK TOPLANTISI SUNUMU
Değer biçme / Etki kestirimi ve SED’e paydaşların katılımı Doç.Dr.Kayıhan Pala Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı.
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARINA AİLE KATILIMININ ÖNEMİ
KRONİK HASTALIK TANISINA İLK TEPKİLER Fadime Şahin
Orta Doğu Teknik Üniversitesi Psikoloji Bölümü
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM VE MODELLERİ
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Acil Durum Yönetimi Eğitimleri
BALÇOVA’ DA SİGARASIZ YAŞAMLA KALP SAĞLIĞINI KORUMA:
DOĞAL AFETLER DEPREM Hazırlayan:H.Özden Özdemir
STRES VE STRES YÖNETİMİ
BEBKA Teknik Destek (TD) BEBKA Doğrudan Faaliyet Desteği (DFD) GSB Gençlik Projelerini Destekleme Programı (GPDP) Fatih KENARLI Bursa İl MEM ARGE Personeli.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
GELECEK ODTÜ’DEN BAŞLAR Haziran
Comenius Programı Onur AYDEMİR
Hedef A.1. : Deprem Bilgi Altyapısının Geliştirilmesi; Deprem bilgi altyapısının geliştirilmesi, güçlendirilmesi, sürdürülebilirliğinin sağlanması bu altyapıyı.
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
EĞİTİM SÜRECİ Yönetim ve Denetim PDR ve diğer öğrenci kişilik hizmetleri Akademik:Öğretim ve araştırma.
Katılım ve Katılımcılık Süreci A.Ü.Z.F. Peyzaj Mimarlığı Bölümü
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Kurumsal İçerik Yönetimi Kapsamında Bilgi Güvenliği
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
“Stres ve Başa Çıkma Yöntemleri”
KONULARIMIZ BEP Tanımı Amacı BEP nedir? \ ne değildir?
DEPREM.
Çocuklarda Travma sonrası stres bozukluğu
SAĞLIK TEDBİRİ UYGULAMALARININ ETKİNLİĞİNİN ARTTIRILMASI KONUSUNDA ANKARA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜNÜN ÇALIŞMALARI Tülay ERÇİN ŞAHİN, Özlem GÜLER AYDIN, A.Çiğdem.
Bölüm 6 Kaygı Bozuklukları II: Travma Sonrası Stres Bozukluğu, Yaygın Kaygı Bozukluğu, ve Obsesif-Kompulsif Bozukluk.
Tanımı, Tarihi Gelişimi
Dünya Çocuk Bilim Derneği
Bölüm 2 DAVRANIM BOZUKLUĞU
Topluluk İnovasyon Girişimi Süreç Açıklaması ve Yol Haritası Dokümanı 26 Mayıs
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
Psikolojik Hizmetler Klinik Psikolog Barış Gürkaş.
EĞİTİM ORTAMLARINDA ŞİDDETİN ÖNLENMESİ VE AZALTILMASI
GENEL ÖNERİLER. ŞİDDETİN ÖNLENMESİNDE NE TÜR PROGRAMLAR/ MÜDAHALELER ETKİLİ? BİREYSEL DÜZEYDE MÜDAHALELER: Bu kategorideki programlardan/müdahalelerden.
KUŞ GRİBİ ve İNSANA TESİR EDEN SALGINA KARŞI HAZIRLIK ve MÜCADELE PROJESİ (AIHP) İZLEME ve DEĞERLENDİRME İZLEME ve DEĞERLENDİRMEÇALIŞMALARI ACAR ŞENSOY.
EKONOMİK DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
Tütün Kontrolünde Aile Hekiminin Rutindeki Rolü Dr Zeynep Ayfer Aytemur İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Göğüs Hastalıkları AD Malatya.
Sosyal Hizmet Uzmanının Önemi
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
Afetlerde Sağlık Hizmetleri ve Yönetimi Açısından Sendai Çerçeve Eylem Planının ( ) Getirdikleri Arş. Gör. Hüseyin KOÇAK ÇOMÜ Sağlık Yüksekokulu.
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Yapılandırmacı Öğrenme
AFET YÖNETİMİ YRD.DOÇ.DR. NEHİR VAROL KAYNAK: ANONİM.
AFETLERLE İLGİLİ OLAYLARIN SAFHALARI
Prof. Dr. Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
Travma Nedir? YAŞAMA TEHDİT! VÜCUDUN BÜTÜNLÜĞÜNE TEHDİT!
TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
Öğretimin Planlanması
TRAVMA SONRASI STRES BOZUKLUĞU (TSSB)

ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
GÜDÜMLÜ PROJE DESTEĞİ.
Kadınlar İçin Sosyal Hizmet Önleyici Hizmetler Müdahale Hizmetleri
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
Sunum transkripti:

Depreme Maruz Kalanlara Yönelik Bir Ruh Sağlığı Destek Modeli Başoğlu, M., Şalcıoğlu, E. (2011) A Mental Healthcare Model for Mass Trauma Survivors. Control-Focused Behavioral Treatment of Earthquake, War, and Torture Trauma. Cambridge University Press.

Sunum Akışı Toplumsal Travmalarda Psikolojik Destek (Tedavi) Programları, Uygun Maliyetli Yaklaşım Alternatif Bir Psikolojik Tedavi Yöntemi Olarak “Kontrol Odaklı Davranış Terapisi (KODT)” KODT Uygulama Rehberi Kendine yardım Rehberi Medya Yoluyla Tedavinin Yaygınlaşması Depreme Maruz Kalanlara Yönelik Bir Ruh Sağlığı Destek Modeli Afet Öncesi Hazırlık Evresi: Afet Sonrası Evre

Psikolojik Destek (Tedavi) Programları Deprem gibi doğa kaynaklı afetler sonrası psikolojik destek programlarının ortak amacı; Psikolojik sıkıntıların azalmasına, Maruz kalanların normal yaşamlarına geri dönmelerine, Etkilenenlerin başa çıkma kapasitelerinin güçlenmesine, Olası yeni travmatik yaşantılarla başa çıkma becerilerinin arttırılmasına katkı sunmaktır.

Psikolojik Destek (Tedavi) Programları Deprem gibi doğa kaynaklı afetler sonrası psikolojik destek programlarının amaçları arasında; En az sayıda uzmanın/terapistin vb. katılımıyla, mümkün olan en yüksek sayıda kişiye ulaşmak, Geniş ölçekli kitlelere ulaştırılacak kendi kendine yardım yaklaşımının yaygınlaştırılmasına katkı sunmaktır.

Psikolojik Destek (Tedavi) Programları Uygun Maliyetli Yaklaşım Destek / Tedavi yönteminin etkililiği, Tedavi süresinin uzunluğu, Ulaşılması gereken kişi sayısı, Nitelikli uzman ihtiyacı (psikolog, psikiyatrist vd.), Destek / tedaviye ihtiyaç duyulan sürenin uzunluğu,

Alternatif Bir Psikolojik Tedavi Yöntemi Olarak “Kontrol Odaklı Davranış Terapisi (KODT)” KODT Uygulama Rehberi Kendine yardım Rehberi Medya Yoluyla Tedavinin Yaygınlaşması

“Kontrol Odaklı Davranış Terapisi (KODT)” KODT Uygulama Rehberi Psikiyatrist, psikolog, psikolojik rehber danışman, hemşire, sosyal hizmet uzmanı, pratisyen hekim gibi sağlık çalışanlarının tedavi yaklaşımlarını öğrenmesi ve hızlıca yaygınlaştırması amacıyla; Toplum liderlerini de hedefleyen, Tam yapılandırılmış, Adım adım değerlendirme olanağı sağlayan, Yalın, basit ve anlaşılır bir dilin kullanıldığı, Davranışsal alıştırma, ev ödevi, travmatik yas süreçlerini izleme/değerlendirme sağlayan manueldir.

“Kontrol Odaklı Davranış Terapisi (KODT)” KODT Kendine Yardım Rehberi Kendi kendine yardım stratejilerini içeren, Yapılandırılmış, Davranışsal uygulamaları içeren, Afete maruz kalanlara ulaştırılması hızlı ve kolay, Yalın dille hazırlanmış, İntihar, kendine ya da diğerlerine zarar verme, kontrol dışı panik veya flashback gibi belirtilerin olması halinde ruh sağlığı uzmanına yönlendiren bir rehberdir.

“Kontrol Odaklı Davranış Terapisi (KODT)” Medya Yoluyla Tedavinin Yaygınlaşması Davranış terapisine ilişkin adımların yaygınlaştırılması, Kendi kendini maruz bırakma uygulamaları ile korku ve travmatik stres düzeyinin azalması, Kişinin davranış değişikliğinin çaresizlik, umutsuzluk gibi bilişleriyle başaçıkmasını sağlaması,

Depreme Maruz Kalanlara Yönelik Bir Ruh Sağlığı Destek Modeli Afet bölgesinde kamusal düzeyde bir işbirliği ağının oluşturulması ve afet döngüsünün tüm aşamalarını kapsaması.

Depreme Maruz Kalanlara Yönelik Bir Ruh Sağlığı Destek Modeli Afet Öncesi Hazırlık Evresi: Bireysel psikolojik hazırlık, güvenli davranış ve korunma davranışlarının öğrenilmesi yoluyla kontrol hissinin artırılarak travmatik stres düzeyinin azaltılması, Medya kuruluşları, Kamu veya sivil toplum kuruluşları, afet ve acil durum kuruluşları, askeri kurumlar, üniversiteler, okul, sanayi, özel kuruluşların personellerine travma ile başaçıkma ve iyileşme adımlarının ulaştırılması, Medyanın iyileşme evresinde aktif rol almasını sağlayacak yönlendirmelerde bulunmak, Dayanıklılığı artırmak amacıyla risk faktörlerini belirlemek, geçmiş depremlerde yaşanan korkunun şiddetini, travmatik stresle ilişkili sıkıntıları, ve gelecekteki olası depremlere ilişkin korku düzeyinin bugünden belirlenmesi bir sonraki depreme yönelik hazırlıklı olmayı ve dayanıklılığı artırmayı içermelidir.

Depreme Maruz Kalanlara Yönelik Bir Ruh Sağlığı Destek Modeli Afet Öncesi Hazırlık Evresi : Dayanıklılığı artırmak amacıyla risk faktörlerini belirlemek, geçmiş depremlerde yaşanan korkunun şiddetini, travmatik stresle ilişkili sıkıntıları, ve gelecekteki olası depremlere ilişkin korku düzeyinin bugünden belirlenmesi, Deprem simulasyon yaklaşımının dayanıklılığı artırmak üzerinde etkili yöntemlerden biri olabileceği,

Depreme Maruz Kalanlara Yönelik Bir Ruh Sağlığı Destek Modeli Afet Sonrası Evre: Afet öncesi hazırlık faaliyetlerinin tamamı bu evrede de uygulanabilir, Temel Yaklaşım, depremin hemen sonrası, travmatik stresörlerin kontrol edilmesinin öğrenilmesi açısından en iyi evredir (örn. Devam eden artçı sarsıntılar), Koşullanılmamış uyaranlarla kontrollü maruz bırakmanın (örn. deprem simulatörü) koşullanılmış uyaranlara göre (artçı sarsıntılar) dayanıklılığı daha yüksek oranda açıkladığı, Kişilerin normal hayatlarına dönmesinin kontrol hissini önemli ölçüde etkilediği,

Depreme Maruz Kalanlara Yönelik Bir Ruh Sağlığı Destek Modeli Afet Sonrası Evre: Medyanın etkili kullanımının sağlanarak kişilerin iyileşme, yaşamın devamlılığı, iyileşmeye ilişkin motivasyonel bilgilerin ulaştırılması, Risk İletişimi Metodolojisinin hayata geçirilmesi, Politikacılar, popüler isimler, karizmatik liderler, toplum / din liderlerinin kullanımının yaygınlaştırılması,

Depreme Maruz Kalanlara Yönelik Bir Ruh Sağlığı Destek Modeli Afet Sonrası Evre: Kalıcı iskanın kaçınmayı ve travmatik stres düzeyini azalttığı, Kamu idarecileri ve afet yöneticilerinin “kendilerinin de” afetzede olması durumunda kendi korkuları nedeniyle çadırkent / geçici iskanın uzatılmaması, Artçı sarsıntılara maruz kalanların izleme/değerlendirmesinin bu bağlamda yapılması önerilmektedir.

Depreme Maruz Kalanlara Yönelik Bir Ruh Sağlığı Destek Modeli Afet Sonrası Evre: Kalıcı iskanın kaçınmayı ve travmatik stres düzeyini azalttığı, Kamu idarecileri ve afet yöneticilerinin “kendilerinin de” afetzede olması durumunda kendi korkuları nedeniyle çadırkent / geçici iskanın uzatılmaması, Artçı sarsıntılara maruz kalanların izleme/değerlendirmesinin bu bağlamda yapılması, Travma sonrası belirtilerin yıllarca sürebileceği düşünülerek uzun dönemli destek programının yapılandırılması önerilmektedir.

TEŞEKKÜRLER