OTİZMİN TARİHSEL GELİŞİMİ, TANIMI VE SINIFLANDIRILMASI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Otizmin tarihsel gelişimi, tanımı ve sınıflandırılması
Advertisements

FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
İleri Bir Medeniyet: Sümerler Mezopotamya, Yunancada "nehirler arasında" anlamına gelir. Bu bölge, dünyadaki en verimli topraklardan biridir ve bu özelliğiyle.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME (COOPERATIVE LEARNING)
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİNİN KÖKLERİ. AÇIKLAMALARIN KULLANIŞLILIĞI Kullanışlı bir kuram; ● Kapsayıcılık ● Doğrulanabilirlik ● Gözleme dayalılık ve ●
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
Filiz DİKİCİ Psikolojik Danışman ÜSTÜN ZEKALILAR.
Program Tasarım Modelleri
Sözsüz İletişimin Özellikleri
YETİŞKİN İYİLEŞTİRME BÜROSU
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
KONULAR BÖLÜM: Kesirler, Ondalık Kesirler, Yüzde
GELİŞİMSEL DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
OTİZM.
DİL VE KONUŞMA GÜÇLÜĞÜ.
2 NİSAN DÜNYA OTİZM FARKINDALIK GÜNÜ
Doç. Dr. Melike KAPLAN Sağlık ve Kültür.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
ÇOCUK VE DRAMA DRAMA İLE İLGİLİ TERİMLER, ÇOCUKLARDA DRAMA UYGULAMALARININ TARİHÇESİ Öğr. Gör. : Yasemin SU.
M Arş. Gör. Dr. Esranur AKBULUT
klasik mantik önermeler
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
Bütünleştirme uygulamaları
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
ENKOPREZİS Gelişimsel olarak sfinkter kontrolünün kazanıldığı yaşa gelinmesine karşın dışkının istemli ya da istem dışı olarak, yineleyen bir biçimde uygunsuz.
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
ÇOCUK KORUMA VE BAKIM HİZMETLERİ Sevgi Evleri
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
3 ARALIK DÜNYA ENGELLİLER GÜNÜ
DÜNYA ENGELLER GÜNÜ.
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
Erken Öğrenme Devinsel Beceriler ve Algısal Yetenekler
Hıristiyanlığın Kutsal Kitapları
Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri
Akademik Bilişim '08 İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖĞRENME STİLLERİ.
Tipik Performans Testlerinde Geçerlik
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Gelişim ve Temel Kavramlar
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Kişilik Gelişimiyle İlgili Kavramlar
KİŞİSEL REHBERLİK.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
ÜNİTE 15 ÜSTÜN ZEKALI ÖĞRENCİLER
Öğrenci ve Öğretim Elemanının Uzaktan Eğitime Bakış Açısı
Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı
Sunum transkripti:

OTİZMİN TARİHSEL GELİŞİMİ, TANIMI VE SINIFLANDIRILMASI ZEE 307 – OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU Arş. Gör. Ahmet FİDAN

İlk yazılar Adı konulmadan önce otizme ait bilgiler ve örnekler çok sınırlı sayıdadır. Arş. Gör. Ahmet FİDAN

İlk yazılar Martin Luther’in (1483 - 1546) konuşma metinlerinden birinde 12 yaşında bir erkek çocuğundan söz edilmektedir. Bu çocuğun ileri derecede otizmli olabileceği düşünülmektedir. Luther’in katiplerinden Mathesius’a göre, Luther bu çocuğun şeytan tarafından ele geçirildiğini, ruhu olmayan bir et yığını olduğunu düşünmekte ve boğulmasını önermekteydi. Arş. Gör. Ahmet FİDAN

İlk yazılar Averon’un vahşi çocuğu Victor da (1798) otizmin bazı işaretlerini göstermekteydi. Tıp öğrencisi Jean Itard sosyal ilişkileri ve taklit yoluyla konuşmayı davranışsal bir program ile öğreterek onu iyileştirmeye çalışmıştı. Arş. Gör. Ahmet FİDAN

Güncel yazılar İsviçreli psikiyatr Eugen Bleuler 1910 yılında şizofreninin belirtilerini adlandırırken için ilk defa Latince “autismus” İngilizce “autism” sözcüğünü kullanmıştır. Yunanca’daki “kendi kendine” anlamına gelen “otos” sözcüğünden esinlenerek “kendine dönme/yönelme/çekilme” gibi anlamlar yüklemiştir. Arş. Gör. Ahmet FİDAN

Güncel kullanım Otizm sözcüğünün günümüzdeki anlamıyla kullanımı (otistik psikopati) ilk defa Viyana Üniversitesi Hastanesi’nde Hans Asperger tarafından kullanılmıştır. Hans Asperger otizm spektrum bozukluğunun 1981 yılına kadar ayrı bir tanı olarak kabul edilmeyen, ancak bundan sonra Asperger Sendromu adı verilen bir biçimi üzerinde çalışıyordu. Arş. Gör. Ahmet FİDAN

Güncel kullanım Johns Hopkins Hastanesindeki ve Amerika’nın ilk çocuk psikiyatrı olan Leo Kanner 1943 yılında bir makale yayımlar. Bu makalede kendi hastası olan 11 çocuğun özelliklerini açıklar. Kanner bu çocuklardan söz ederken “aşırı otistik yalnızlık” gösterdiklerini belirtir. Arş. Gör. Ahmet FİDAN

Leo Kanner Kanner bu çocuklardan söz ederken “aşırı otistik yalnızlık” gösterdiklerini belirtir. Fiziksel olarak akranlarından farklı değil, ancak davranışsal olarak çok farklıdırlar. Ayrıca Kanner’ın sıraladığı takıntılı davranışlar, iletişim sorunları ve aynılıkta ısrar gibi özellikler günümüzde otizmin tanılama ölçütleri içinde sayılmaktadır. Arş. Gör. Ahmet FİDAN

Bozdolabı anneler Kanner’ın “çocukluk şizofrenisi” gibi karmaşık bir terminoloji kullanması çocuk psikiyatrlarını annelerin davranışlarına yönelmesine neden olmuştur. 1900’lerin ortalarında annelerin çocuklarıyla yeteri kadar ilgilenmemesine atfen “bozdolabı anneler” tabirinin ortaya çıkmasına neden olmuştur. Arş. Gör. Ahmet FİDAN

Annelerin tepkileri 1960’lı yıllarda anneler kendi aralarında örgütlenmeye başlamışlardır. Bu örgütlenmenin en temel nedeni “buzdolabı anne” tabirinden duydukları rahatsızlıktır. Bernard Rimland bu hareketin öncüsü olarak bilinmektedir. Rimland’ın kendisinin de otistik özellikler gösteren bir oğlu vardır. 1965 yılında Amerikan Otizm Cemiyeti Kurulur. Otizmin nörolojik kökenli olabileceği ile ilgili ilk çalışma yine Rimland’a aittir. Arş. Gör. Ahmet FİDAN

Kapsamlı eğitim programları 1969 yılında Lovaas tarafından uygulamalı davranış analizine dayalı eğitim çalışmalarının ilk ürünü olan makale yayımlanmıştır. 1971’de Eric schopler tarafından Kuzey Karoline Üniversitesi’nde TEACCH programı geliştirilmiştir. Arş. Gör. Ahmet FİDAN

Tanılama 1980 – DSM III – Yaygın gelişimsel bozukluk şemsiyesi altında ayrı bir psikiyatrik bozukluk olarak “bebeklik otizmi” adıyla yer almıştır. 1987 – DSM III-R – “bebeklik otizmi” terimi değiştirilerek “otistik bozukluk” terimi kullanılmıştır. Tanılamaya ilişkin 16 ölçüte yer verilmiştir. 1988 – Eric Schopler ve arkadaşları tarafından Çocukluk Otizmi Dereceleme Ölçeği (CARS) geliştirilmiştir. Arş. Gör. Ahmet FİDAN

Tanılama 1993 – ICD-10 ve 1994 – DSM-IV kılavuzlarında otistik bozuklukların tanılanmasına ilişkin ölçütler netleştirilmiştir. Arş. Gör. Ahmet FİDAN

Nedenler 1990’lı yıllarda otizmin nedenlerine ilişkin biyomedikal çalışmaların arttığı yıllardır. Ayrıca bu çalışmalar için araştırma merkezleri, sosyal birlikler ve fonlar oluşturulmaktadır. Günümüzde bu çalışmalar çok farklı disiplinlerden araştırmacıların çabaları ile sürmektedir. Arş. Gör. Ahmet FİDAN

Farkındalık Son yıllarda otizme ilişkin dikkat çekici farkındalık çalışmaları yürütülmektedir. Bu çalışmalar ile otizmin önlenmesi, otizmli kişilere karşı olumlu tutumların oluşturulması ve gerekli hizmetlerin sağlanması vb. hedeflenmektedir. Arş. Gör. Ahmet FİDAN

Bilimsel dayanaklı uygulamalar Arş. Gör. Ahmet FİDAN