Yrd. Doç. Dr. Alpaslan ÖZMEN STRATEJİK KÜRESEL PAZARLAMA Prof. Dr. Necdet TİMUR Yrd. Doç. Dr. Alpaslan ÖZMEN Eflatun Yayınevi - 2009 05.12.2018 Necdet Timur-Alparslan Özmen
KISIM 2 KÜRESEL PAZARLARDA REKABET 05.12.2018 Necdet Timur-Alparslan Özmen
bölüm 7 KÜRESEL PAZAR SEÇME KARARLARI VE GİRİŞ STRATEJİLERİ Doç. Dr. Mehmet MARANGOZ Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi 05.12.2018 Necdet Timur-Alparslan Özmen
Amaçlar PAZARA GİRİŞ KAVRAMI VE PAZAR SEÇME KARARI ULUSLARARASI PAZARLARA AÇILMA NEDENLERİ PAZARA GİRİŞ ŞEKLİNİN SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER KÜRESEL PAZARLARA GİRİŞ YÖNTEMİNİN BELİRLENMESİ KÜRESEL PAZARLARA GİRİŞ STRATEJİLERİ 05.12.2018 Necdet Timur-Alparslan Özmen 4
Pazara Giriş Kavramı ve Pazar Seçme Kararı Bir firma dış pazara açılmaya karar verirken öncelikle şu soruların cevaplarını aramalıdır. Hangi pazarlara girecek ? Ve Seçtiği pazarlara hangi yolla girecek? 05.12.2018 Necdet Timur-Alparslan Özmen
Pazara giriş kavramı, bir firmanın yeni uluslararası pazarlara ne kadar kolay ya da ne kadar zor girdiğini gösteren bir kavramdır. Pazara giriş, rekabet gücü açısından verilebilecek en zor sınavlardan biridir. Burada önemli olan hangi pazar/pazarlara girileceği kararının doğru bir şekilde verilmesidir. 05.12.2018 Necdet Timur-Alparslan Özmen
Pazar Potansiyeli Göstergeleri 1. Demografik Özellikler 4. Teknolojik Faktörler Nüfusun büyüklüğü Teknolojik bilgi seviyesi Nüfusun büyüme oranı Mevcut üretim teknolojisi Şehirleşme derecesi Mevcut tüketim teknolojisi Nüfus yoğunluğu 5. Sosyo-kültürel Faktörler Yaş yapısı – nüfus karışımı Baskın değerler Eğitim düzeyi Yaşam tarzları 2. Coğrafi Özellikler Etnik gruplar, Ülkenin yüz ölçümü Kullanılan diller Ülkenin yer şekli özellikleri 6. Pazarın Yapısı Ülkenin mevsim yapısı Pazarın büyüklüğü ve büyüme potansiyeli 3. Ekonomik Faktörler Rekabet durumu ve risk Gayri safi milli hasıla Yatırım üstünden beklenen gelir tahmini Gelir dağılımı 7. Ulusal Amaç ve Planlar Büyüme oranı Öncelikli sektörler Yatırım oranı Altyapı yatırım planları 05.12.2018 Necdet Timur-Alparslan Özmen
Uluslararası Pazarlara Açılma Nedenleri-1 İşletmelerin dünya pazarlarından pay alma çabaları uluslararası rekabetin niteliğini ve yoğunluğunu etkilemektedir. Uluslararası ekonomik bütünleşmelerin yapısı ve niteliği değişmektedir. Firmanın üretim kapasitesi tümüyle kullanılamıyorsa veya kapasite arttırma olanağı varsa uluslararası pazarlara açılmak toplam satış ve karın artmasını sağlayacaktır. Çeşitli dış pazarlara yönelmek firmanın iç piyasadaki rizikosunu azaltacaktır. 05.12.2018 Necdet Timur-Alparslan Özmen
Uluslararası Pazarlara Açılma Nedenleri-2 Yüksek bir gümrük duvarıyla korunan iç piyasanın dışına çıkmak ve dinamik bir rekabet ortamıyla karşılaşmak firmayı ve ürünlerini daha çağdaş ve verimli hale getirecek. Endüstriyel işbirliği, teknoloji transferi ve yönetim bilgisinin paylaşımı için yarattığı ortam özellikle gelişen ülkelerin kalkınma çabalarında ihracata yönelik ortak girişimleri de ön plana çıkarmaktadır. 05.12.2018 Necdet Timur-Alparslan Özmen
Uluslararası Pazarlara Açılma Nedenleri-3 İletişim ve ulaşım araçlarındaki gelişmeler, markalı ürünlerin dünya ölçeğinde tanınmasını sağladığından yeni potansiyel pazarlar yaratılmış ve pazarlamada uluslararası yaklaşımı da güncel hale getirmiştir. İşletmeler arası ortak girişimler, dış pazar fırsatlarının değerlendirilmesi yönünden işletmelere kolaylıklar sağlamaktadır. 05.12.2018 Necdet Timur-Alparslan Özmen
PAZARA GİRİŞ ŞEKLİNİN SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER Ülke özellikleri Ekonomik Koşullar İklim ve Coğrafya Sosyal ve Kültürel Etkenler Politik Etkenler Ticari Engeller ve Hükümet Düzenlemeleri Gümrükler Kotalar Kambiyo sınırlamaları Boykotlar Diğer Engeller Ürün Özellikleri Rakipler ve Rekabet Durumu Pazarın Boyutları ve Gelişmesi 05.12.2018 Necdet Timur-Alparslan Özmen
Küresel Pazarlara Giriş Yönteminin Belirlenmesinde Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar -1 Firmanın finansal kaynakları ve yabancı organizasyonları kurmak, kullanmak veya satın almak için kapasitesi, Ürünün fiziksel ve teknik özellikleri (basit ürünlerin yurtdışında üretimi daha kolaydır, Hedeflenen yabancı pazarda pazarlama ve genel işletme hizmetlerinin bulunabilirliği, Belirli ülkelerde aracılar ile (acentalar, müşteriler vb.) iletişim kolaylığı, Yabancı bir ülkede lisans verme veya firmaya sahip olabilme (firma satın alma, ortak olma vb) gibi konularda yerel kural ve sınırlamalar, Pazara nüfuz etmede istenilen düzey (yüksek derecede pazara nüfuz etme, firmanın o pazarda sürekli bulunmasını gerektirebilir), 05.12.2018 Necdet Timur-Alparslan Özmen
Belirli ülkelerde aracıların aldığı kar marjları, Küresel Pazarlara Giriş Yönteminin Belirlenmesinde Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar -2 Firmanın yabancı bir ülkede satış yapma ve faaliyet göstermedeki tecrübesi, Belirli ülkelerde aracıların aldığı kar marjları, Belirli bir pazarda tarife düzeyi, kotalar ve tarife dışı sınırlamalar, Yabancı ülkede istihdam edilecek eğitimli, yeterli ve uygun işgücünün bulunabilirliği, İlgili ülkelerdeki rekabetin durumu, Entelektüel sermayenin korunabilmesindeki kolaylık (özellikle lisans verme ve ortak girişim için). 05.12.2018 Necdet Timur-Alparslan Özmen
Küresel Pazarlara Giriş Stratejileri Yeni dış pazarlara girmek için, ihracat yapmak ve farklı ihracat biçimlerini kullanmak, işbirliği anlaşmaları yapmak, lisans ve franchising vermek, ortak girişimler yapmak gibi çeşitli stratejik ortaklıklar kurmak, yurt dışında doğrudan yatırım yapmak ve girilecek pazarda doğrudan şirket satın almak gibi yollara başvurulabilir. Bu dış pazarlara giriş yollarının her biri, firmanın örgütsel ve finansal kaynakları açısından birtakım koşulların sağlanmasını gerektirmektedir. 05.12.2018 Necdet Timur-Alparslan Özmen
Dolaylı İhracat Doğrudan İhracat İhracat Yöntemini Seçen Firmalar İçin İki Alternatif: Dolaylı İhracat Doğrudan İhracat 05.12.2018 Necdet Timur-Alparslan Özmen
Dolaylı İhracatta Üretici firma malını yurtiçinde faaliyet gösteren çeşitli aracılardan yararlanarak ihraç eder. Firmanın kendi ülkesinde aracıları kullanmasını ifade eder. 05.12.2018 Necdet Timur-Alparslan Özmen
Dolaylı ihracatta kullanılan aracılar; Ticaret firmaları, İhracatçı birlikleri, İhracat yönetimi firmaları, Yabancı tüccar ve temsilciler, Piggyback ihracatı (ihracatçı firmanın uluslararası dağıtım faaliyetini yürüten kuruluş), Komisyoncular Yerli tüccarlardır. 05.12.2018 Necdet Timur-Alparslan Özmen
Doğrudan İhracat Doğrudan ihracatta firma veya ihracatçı kendi ihracat organizasyonunu kurar ve yabancı pazarda bir ithalatçı veya bir başka aracıya ürünlerini satar. Bu yöntemde dolaylı ihracata göre yurtdışı faaliyetlerde daha fazla kontrole sahip olunur. Bu nedenle daha fazla satış potansiyeli ve kar söz konusu olur. 05.12.2018 Necdet Timur-Alparslan Özmen
Doğrudan İhracatta Kullanılan Aracılar; Yurt Dışı Satış Büroları, Gezici Satıcılar, Yurt Dışı Satış Temsilcilikleri, Acente ve Distribütörler, Toptancı ve Perakendeciler, Elektronik Ticaret, Doğrudan Pazarlama Araçları (Katalogla, İnteraktif yöntemlerle vb) şeklinde ele alınabilir. 05.12.2018 Necdet Timur-Alparslan Özmen
Sözleşmeye Dayalı Olarak Uygulanan Giriş Stratejileri Lisans verme, Franchising, Sözleşmeli üretim Yönetim sözleşmesidir. 05.12.2018 Necdet Timur-Alparslan Özmen
Yatırıma Dayalı Giriş Stratejileri Ortak Girişimler (Joint Ventures) Stratejik Birleşmeler (Strategic Aliances) Doğrudan Yatırım Firmanın Satın Alınması (Acquisitions) Birleşme (Mergers) Yeni Firma Kurma (Greenfield Investment) 05.12.2018 Necdet Timur-Alparslan Özmen
STRATEJİK KÜRESEL PAZARLAMA KAYNAKLAR STRATEJİK KÜRESEL PAZARLAMA 05.12.2018 Necdet Timur-Alparslan Özmen
DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM ALPARSLAN ÖZMEN 05.12.2018 Necdet Timur-Alparslan Özmen