Doğu Akdeniz Üniversitesi Bilgisayar Ve Teknoloji Yüksek Okulu

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hazırlayan ve Sunan Ali Yasin Çakılcı HUNROBOTX
Advertisements

BLU RAY DVD ROM CD ROM OPTİK OKUYUCULAR Hazırlayan: Zeynep SIRIM
BİLGİSAYAR PORTLARI.
STRİNG FONKSİYONLARI.
Programlama-II (Java ile Bilgisayar Programlama)
Bölüm 2 C Dilinin Temelleri
switch - case Yapısı Döngü Yapıları
String Diziler(Katarlar)
C Programlama Diline Giriş
Diziler.
Selçuk Üniversitesi’nin Bilişime Gönül Veren Gençleri
Dr. Ahmet KÜÇÜKER Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi
Diziler(Arrays).
MikroC ile PIC Programlama
Bölüm 2 C Dilinin Temelleri Genel Kavramlar
Celal Bayar Üniversitesi Hasan Ferdi Turgutlu Teknoloji Fakültesi
Bilgisayar Programlama (Yrd. Doç. Dr. İbrahim ASRİ)
Bilgisayar Programlama Güz 2011
Nesneye Dayalı Programlama
CEIT 101 Teorik Vasfi Tuğun - Konu 4 -.
Nesneye Yönelik Programlama
Nesneye Dayalı Programlama
İSTANBUL İLİNDEKİ ENDÜSTRİ MESLEK LİSELERİN KONUMUNU BELİRTEN HARİTA
FONKSİYONLAR.
YARD. DOÇ.DR. ZEYNEP ÇİÇEK ÖNEM
Diziler Adres Kavramı Nesnelerin Adresleri sizeof Operatörü
C PROGRAMLAMA DİZİLER (ARRAYS).
Dizi ve ArrayList.
Bölüm 3: Diziler BTEP 102 – Veri Yapıları ve Programlama
KLAVYE : ( Keyboard ) Bilgisayarın bilgi girişinde kullanılan ve daktiloya benzeyen parçası. Klavyeler harflerin dizilişine göre farklı tiplerde olabilirler.
Bilgisayar Programlama. Tek bir değişken tanımlamak için aşağıdaki gibi bir yazım yeterlidir. int i; Hatırlanacağı gibi bu tarz bir tanımlamada.
DİZİLER Arrays.
STRING‘LER Karakter Kütüphanesi Fonksiyonları
Celal Bayar Üniversitesi Hasan Ferdi Turgutlu Teknoloji Fakültesi
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ MEKATRONİK MÜHENDİSLİĞİ Kablosuz Veri Aktarımlı
Celal Bayar Üniversitesi Hasan Ferdi Turgutlu Teknoloji Fakültesi
Celal Bayar Üniversitesi Hasan Ferdi Turgutlu Teknoloji Fakültesi
FARE VE KLAVYE ÖĞR. GÖR. A. ÇAĞLAR ERKAN.
BİL 322 Programlanabilir Sayısal Sistemler LCD ile Uygulama Geliştirme.
Matematiksel Veri Yapıları. İçerik Matematiksel Veri Yapıları – Kümeler – Diziler – Fonksiyonlar – İkili ilişkiler Sonsuz kümeler – Sonlu nicelik – Sonsuz.
BMS-301 Kabuk Programlama Güz 2015 (5. Sunu) (Yrd. Doç. Dr. Deniz Dal)
C Programlamada, benzer tipte tanımlaman değişkenleri kontrol etmede bize en çok yardım eden dostlarımız dizilerdir. Örneğin: 100 Öğrencinin bilgilerini.
BİLGİSAYAR programlama II
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA Ders 6: Diziler Yrd. Doç. Dr. Altan MESUT Trakya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği.
VERİ ve BELLEK & DEĞİŞKENLERİN SAKLANMASI Asst.Prof.Dr.Misket YEKTAY Gizem AYIK.
Bölüm 2 C Dilinin Temelleri Genel Kavramlar Yazım ve Noktalama Kuralları C Kütüphaneleri C Dilindeki Sözcükler Değer Sabitleri Veri Tipleri Değişkenler.
Mekatronik Mühendisliği
Bölüm 8 Diziler Dizi Tanımı Dizi Elemanlarına Değer Atama Diziler ve Göstergeler 2-Boyutlu Diziler.
Fonksiyonlar ve Diziler
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA Ders 6: Diziler
TEMEL BİLGİSAYAR TEKNOLOJİLERİ KULLANIMI
GAZİ ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
C Sharp 9. hafta - dIZILER.
DİZİLER Bellekte sıralı bir şekilde bulunan ve aynı türden bilgilerin saklandığı veri yapısına dizi (array) denir. Örneğin kullanıcıdan 7 kişinin not ortalamasını.
Tayfun KOÇ , Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitmeni
Doğu Akdeniz Üniversitesi Bilgisayar Ve Teknoloji Yüksek Okulu
Doğu Akdeniz Üniversitesi Bilgisayar Ve Teknoloji Yüksek Okulu
Bölüm 2 C Dilinin Temelleri
BİLGİSAYARDA DONANIM ve YAZILIM
4. GİRİŞ/ÇIKIŞ DEYİMLERİ 4.1. Giriş
ARDUİNO Arduino Eğitimleri Bölüm 3 Programlama Dili Temelleri
Arduino Programlama Dili
MBLOCK ile Arduino ve Robotik Kodlama
Tayfun KOÇ , Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitmeni
7. DİZİLER Bir dizi, aynı tipteki elemanların yan yana sıralanışı ile elde edilen bir bilgi kümesidir. Matematikte kullanılan doğal sayılar (1,2,3,..),
Bölüm 2 C Dilinin Temelleri
PROJEKTÖR.
Bilişim Teknolojileri Öğrt.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MBLOCK ile Arduino ve Robotik Kodlama
Sunum transkripti:

Doğu Akdeniz Üniversitesi Bilgisayar Ve Teknoloji Yüksek Okulu ELET311 Mikrodenetleyici UYGULAMALARI Arduino ile Programlama Konu 4 LCD (Liquid Crystal Display)

Dersin Amacı Bu dersin amacı, LCD nedir Arduino LCD Ekran Fonksiyonları

LCD Liquid Crystal Display, üzerine karakter ve rakamlar yazdırıp Arduino ile kullanıcıyı etkileşime geçiren elektronik gösterge LCD olarak piyasada en çok bulunan HD44780 çipi uyumlu olan 2x16 karakter büyüklüğündeki standart modeli kullanılmaktadır. 2x16 LCD ekranı kolayca sürebilmek için birçok hazır fonksiyon Arduino kütüphanesinde bulunmaktadır. LCD’nin bağlantıları 8 adet veri hattı, 3 adet kontrol hattı, besleme ve ekran kontrast kontrol girişinden oluşur.

LCD LCD ile haberleşme paralel olarak yürütüldüğünden 8 haberleşme hattına ihtiyaç vardır. Ancak 4-pinli haberleşme desteği ile sadece 4 haberleşme pini ve 3 kontrol pini kullanarak LCD’yi sürmek mümkündür. R/W pini LCD’den okuma mı yoksa yazma işlemi mi yapılacağının seçiminde kullanılır. LCD’den bir veri okunmasına gerek olmadığı durumlarda bu pin direk olarak toprağa bağlanabilir. LCD ekranın kontrast değerini ayarlamak için kullanılan potansiyometre ile (10 Kohm olabilir) en uygun ekran görüntüsü yakalanır.

Kullanılan LCD’ye göre pinlerin bağlantı sıralaması değişmektedir. Genel olarak çok kullanılan pinler; LCD Pinleri Bağlantı 1 (Data 7) Arduino Digital – 2 2 (Data 6) Arduino Digital – 3 3 (Data 5) Arduino Digital – 4 4 (Data 4) Arduino Digital – 5 9 (Enable) Arduino Digital – 11 10 (R/W) GND 11 (RS) Arduino Digital – 12 12 (Vo) Potansiyometre orta uç 13 (VDD) 5V 14 (VSS)

Arduino LCD Ekran Fonksiyonları Programda LCD ekran kullanmak için 1 adet LCD ekran nesnesini aynen bir değişken tanımlar gibi tanımlanır. Burada tek fark LCD ekran nesnesini tanımlarken nesneye LCD’nin bağlantıları parametre olarak verilir. LCD’nin R/W pini LCD’nin dahili kaydedicilerinden bilgi okuma veya yazma işleminin seçimi için kullanılmaktadır. Okula işlemine ihtiyaç olmadığı için bu pin direk toprağa (GND) bağlanır. LCD ekrana veri gönderirken veriler, 8 bit olarak veya 4 bit parçalar halinde gönderilebilmektedir.

LCD bağlantılarının Arduino’ya tanıtımı: R/W pini toprağa bağlı şekilde ve 4-bit modda iletişim kurulacaksa LiquidCrsytal lcd(rs, enable, d4, d5, d6, d7); Burada rs, enable, d4, d5, d6, d7 ifadelerinin yerine LCD bağlantılarında hangi pinler kullanılacaksa o pinler yazılacaktır. Ör: LiquidCrsytal lcd(12, 11, 5, 4, 3, 2);

BEGIN() Fonksiyonu LCD nesnesinde begin() fonksiyonu ile LCD’nin tipi ayarlanır. Genellikle piyasada 2 satır 16 karakter (2x16) ve 4 satır 16 karakter (4x16) LCD’ler bulunmaktadır. begin() fonksiyonunda LCD tipi tanımı: begin(karakter_sayısı, satir_sayisi); Kullanılan LCD 2x16 ise; lcd.begin(16,2); begin() fonksiyonu setup() fonksiyonu içerisinde çağırılıp LCD’nin başlangıç işlemlerinin yapılması sağlanır.

PRINT() Fonksiyonu LCD nesnesinde print() fonksiyonu da aynen seri iletişimde olduğu gibi istenilen karakter dizileri LCD’ye yazdırılır. print() fonksiyonu parametre olarak char, int, long veya string tipinde değişken tipleri verilebilir. Ayrıca ikinci parametre olarak sayı tabanı verilerek sayıların istenilen tabanda yazdırılması sağlanır (DEC, OCT, HEX). print(yazdırılacak_degisken, taban);

SETCURSOR(), HOME(), ve CLEAR() Fonksiyonları setCursor() fonksiyonuyla LCD ekrana yazdırmak istenilenleri hangi bölgeye (satır ve sütun) yazdırılacağı belirlenir: setCursor(karakter_indisi, satır_indisi(0,1,2,3)); Burada dikkat edilmesi gereken unsur satır ve karakter indislerinin sıfırdan başladığıdır. Yani birinci satır ve birinci karakter 0 indislerine sahiptir. setCursor(15,1); //İmleci 2.satır 16. karaktere alır

SETCURSOR(), HOME(), ve CLEAR() Fonksiyonları home() fonksiyonu imleci LCD’nin en sol üst köşesine alır. setCursor(0,0) ile aynı işleve sahiptir. clear() fonksiyonu ekrana yazdırılanları ekrandan ve hafızadan siler. LCD ekrana karakterleri yazdırırken imlecin görünmesini sağlayabiliriz. cursor() fonksiyonu imlecin görünmesini, noCursor() ise görünmemesini sağlar.

blink() fonksiyonu imlecin yanar-söner şekilde gösterilmesini sağlar blink() fonksiyonu imlecin yanar-söner şekilde gösterilmesini sağlar. noBlink() fonksiyonu ise bu özelliği kapatır. Bu fonksiyonun kullanılabilmesi için önce cursor() fonksiyonu ile imleç görünür hale getirilmelidir. - Eğer ekranda yazılı olanları silmeden görüntülenmelerini durdurmak istenirse noDisplay() fonksiyonu kullanılır. Yazılanları tekrar görüntülemek için de Display() fonksiyonu kullanılır.

LCD’ye Özel Karakterler Yazdırma Kullanılan LCD ekranlardaki her bir karakter kutucuğu 7 satır 5 sütun olmak üzere 35 pikselden oluşmaktadır. Bu pikseller istenildiği gibi kullanılarak özel karakterler yaratılabilir. Bunun için Arduino LCD kütüphanesinin createChar() fonksiyonu kullanılıyor. createChar() fonksiyonu ile 7 adet özel karakter LCD’nin hafızasına yüklenebilmektedir. Daha sonra bu karakterler write(karakter_no) şeklinde çağırılır.

Özel karakter tanımlamaları 8 elemanlı diziler yardımıyla gerçekleştirilir. Dizi elemanlarının her biri karakter bloklarının 5 piksellik bir satırını ifade etmektedir. Pikselleri daha iyi ifade edebilmek için satırlar ikili tabanda (binary) yazılır. 1 olan pikseller koyu, 0 olanlar ise açık renkli olur. Örnek: Gülen surat Byte gulenSurat[8] = {B00000, B01010, B00000, B10001, B01110, B00000, B00000, B00000};