BATI MÜZİĞİ TARİHİ 4. ÜNİTE BAROK DÖNEM MÜZİĞİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BATI MÜZİĞİ ÇALGILARI Bu sunuda çok sesli batı müziği orkestralarında bulunan çalgıları tanıyacağız. Bunlar çalınma şekillerine göre ailelere ayrılırlar.
Advertisements

YAYLI ÇALGILAR.
GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ BÖLÜMÜ
Besteci Georg Friedrich HANDEL’in
HAZIRLAYAN:Melis Doğa URAL
SANAT HAZIRLAYAN: BAHAR PINAR ERGENE.
Hazırlayan: Merve BOYUN
Müzik Seçil Öngel 8/A 20 müzik tarihi.
Müzik Eğitimcileri Sitesi © 2006
HAZIRLAYAN: TDE ÖĞRETMENİ BURCU ARICAN
HAZIRLAYAN: Ece BAŞYAZICI
Vincenzo BELLİNİ ( ) Hazırlayan MEHMET ALİ KAYNAR
Rönesans, tüm sanat dallarında sadelik, temizlik ve saflık dürtülerini güçlendirdi. 16. yüzyılla birlikte, duyguların dışa vurumu çok daha önemli.
FRANSIZ BESTECİ BIZET'İN HAYATI,ESERLERİ VE RESİMLERİ
©2006 HAZIRLAYAN: NAZİRE KOCA.
Matematik Ve Müzik Arasındaki İlişki
HENRY PURCELL ©2006 ( ) HAZIRLAYAN : GÜLCİHAN KENDİ ©2006.
©2006 Fauré Gabriel Fauré (1845 – 1925)
Tempietto Kilisesi, Roma
MÜZİKSEL/RİTMİK ZEKÂ.
Barok Dönemi Etkileyen Müzik Özellikleri
TEMEL MÜZİK EĞİTİMİ Oğuzhan AKKUZU.
MÜZIK ALETLERI.
KONYA ÇİMENTO GÜZEL SANATLAR LİSESİ
Operanın Doğuşu Nazlı YALDIR 9/D 211.
KEMAN.
MÜZİKTE KULLANDIĞIMIZ SESLER MÜZİKTE KULLANDIĞIMIZ SESLER İNSAN SESLERİ ÇALGI SESLERİ DOĞAL SESLER YAPAY SESLER.
ÜNİTE İLK ÇAĞ DÖNEMİ 2.KONU: UYGARLIKLAR
BATI MÜZİĞİ TARİHİ İLK ÇAĞ UYGARLIKLARI.
BATI MÜZİĞİ TARİHİ 2. Ünite: Orta Çağ Dönemi Müziği
BATI MÜZİĞİ TARİHİ 3. Ünite: RÖNESANS DÖNEMİ MÜZİĞİ
BATI MÜZİĞİ TARİHİ GOTİK DÖNEM.
BATI MÜZİĞİ TARİHİ 3. Ünite: Rönesans Dönemi Müziği
B AROK D ÖNEMI B ACH A ILESI. Bach ailesinin fertlerinin damarlarında sanki kan degil de müzik dolasıyordu.
GELENEKSEL TÜRK MÜZİĞİ ÇALGILARI
Klasik Batı Müziği.
KLASİK MÜZİK.
Hazırlayan : Cem Yurtsev CARMINA BURANA CARL ORFF.
BATI MÜZİĞİ TARİHİ 4. ÜNİTE BAROK DÖNEM MÜZİĞİ
SANAT TARİHİ Barok Dönem.
KLASİK MÜZİK Klasik Batı Müziği, genelde yüksek kültür seviyesi ile bağdaştırılan, halk müziklerinden net çizgilerle ayrılmış, Batı.
MÜZİK ALETLERİ.
BATI MÜZİĞİ ÇALGILARI Bu sunuda çok sesli batı müziği orkestralarında bulunan çalgıları tanıyacağız. Bunlar çalınma şekillerine göre ailelere ayrılırlar.
doğum==> 4 mart 1678 ölüm==>temmuz 1741
Neoklasizm 18. yüzyılda Barok ve Rokoko'ya tepki olarak çıkmış olan sanat akımıdır. Jacques-Louis_David.
Yeni Çağ Mobilya Sanatı MS=
BAROK RESİM SANATI.
HEDEFLER Müzik aletlerinin tanınması Temel müzik öğretimi sırasında bu bilgilerden yararlanılması.
Ludwig van Beethoven 1770 yılında Bonn’da mütevazı bir ailenin çocuğu olarak dünyaya gelmiştir. İlk müzik öğretmeni babasıdır. Alkolik bir müzisyen olan.
HEDEFLER Müzik aletlerinin tanınması Temel müzik öğretimi sırasında bu bilgilerden yararlanılması.
BACH AİLESİ Ayşenur SEKBAN.
KLASİK BATI MÜZİĞİNDE KLASİK DÖNEM
ÇALGI TOPLULUKLARI. Pop Müziği Topluluğu Pop müzik toplulukları, pop müzik eserlerini seslendirmek üzere oluşturulan topluluklardır. Pop müzik topluluklarında.
AYDINLAnMA ÇA Ğ I. AYDINLATMA ÇA Ğ I Aydınlanma felsefesi ya da 18. yüzyıl felsefeleri genel olarak insanın kendisini, hayatını ve toplumsal yaşamın düzenlenmesini.
HACI SÜLEYMAN ÇAKIR KIZ ANADOLU LİSESİ. ARCANGELO CARELLI.
KLASİK MÜZİK TARİHİ Enstrümanlar, Terimleri ve Müzik Teorisinin Uygulaması.
MTK 409 ÇALIŞMA METHODLARI MÜZİK VE MATEMATİK
ÇALGI TOPLULUKLARI. Bir kısmı ağızla çalınan, bir kısmı da dövülerek ses çıkaran çalgılardan meydana getirilen en çoğu kırk elli parçadan ibaret müzik.
EN SEVDİĞİM ÇALGI PİYANO. PİYANO NEDİR ? ▪Klâvyeli, telli, ağır ve büyük çalgı. Standart bir piyanoda, 52 beyaz tuş ve 36 siyah tuş olmak üzere, toplam.
BAROK VE KLASİK DÖNEM.
HAZIRLAYAN : Özgür Arda Aslan 9A Wolfgang Amadeus Mozart, 27 Ocak 1756 yılında Avusturya'nın Salzburg kentinde doğmuştur. Babası Leopold Mozart, ablası.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Barok ve Klasik Dönem Enstrümanları
Bu sunuda çok sesli batı müziği orkestralarında bulunan çalgıları tanıyacağız. Bunlar çalınma şekillerine göre ailelere ayrılırlar.
TÜRK BEŞLERI KIMDIR. MÜZIK HAYATLARı, ESERLERI, BESTELERI.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Rönesans. Rönesans "yeniden doğuş" anlamına gelen bir süreçtir. 15. yüzyılda başlayan bu süreç, aynı yüzyıl içinde bütün Avrupa'ya yayıldı. Bu yenilikte,
ROMANTIK DÖNEM VE BESTECILERI ROMANTIK DÖNEMDE BULUNAN BESTECILER.
MATERYAL TASARIMI DERSİ
İDİL BİRET İ dil Biret Kimdir ? 21 Kasım 1941 yılında Ankara’da doğan İdil Biret, Türk piyano sanatçısıdır.
Sunum transkripti:

BATI MÜZİĞİ TARİHİ 4. ÜNİTE BAROK DÖNEM MÜZİĞİ 3. KONU: BAROK DÖNEMDE KULLANILAN ÇALGILAR 4.KONU: BAROK DÖNEM BESTECİLERİ 5. KONU: ÇOK SESLİLİĞİN TARİHSEL GELİŞİMİVE ROKOKO

İçerik Barok dönemde kullanılan çalgılar. Barok dönem bestecileri. Çok sesliliğin tarihsel gelişimi ve rokoko.

Barok dönemde kullanılan çalgılar Rönesans’taki bağımsız seslerin oluşturduğu çokseslilik yerine besteciler, bu dönemde güçlü bir tiz sesin yanında bas sesinin (basso continio (basso kontinyo); sürekli bas) gücünün belirli bir çalgı ile arttırılmasını istemişlerdir. Barok müziğinin özelliği olan sürekli bas çalgıları, lavta, klavsen, org ve gitardır. Bu dönemde çalgılar arasında zıtlık anlayışına dayanan yapı ve abartılı süslemeler ile ifade zenginliği en üst düzeyde kullanılmıştır.

Barok Dönemin en önemli çalgısı olan klavsen, piyanonun atası olan bir çalgı olarak bilinmekle beraber piyano ile tek benzer yanı, iki çalgının da klavyeli olmasıdır. Fransızların klavsen, Almanların çembalo, İngilizlerin harpsikord ismini verdikleri metalik sesli bir çalgıdır. Piyanodan daha hafiftir. Piyanoda ses; küçük çekiçlerin tellere vurması ile oluşurken ki bu da piyanonun kimi zaman vurmalı çalgılar kategorisine girmesine neden olur, klavsende tuşlara bağlı mızraplar telleri çeker.

Bu nedenle sesi gitara benzer. Nüans yapılamaz ve notalar hep aynı uzunluktadır. İlk klavsen on dördüncü yüzyılın sonlarına doğru İtalya'da yapılmıştır. 1710 ? yılında piyanonun icadından sonra birçok besteci yine klavsen için eser yazmaya devam etmiştir. Klavsen, on sekizinci yüzyıl sonlarına doğru yerini giderek yaygınlaşan piyanoya bırakmıştır.

Barok dönemi bestecileri

Claudio Monteverdi

Claudio Monteverdi

Claudio Monteverdi.(1567-1643) İtalyan bestecidir. Barok çağı müziğini başlatan bir yetenek olarak tarihe geçmiştir. Ezgi, ritm ve armoni buluşlarıyla önem kazanmıştır. Opera sanatı, Monteverdi ile büyük bir gelişme kazanmış olup çalgı müziğinin gelişmesini sağlamıştır.

Claudio Monteverdi

Ayrıca müzik ve sözün kaynaşmasına ve müziğinde sözün yanında bir anlam unsuru olmasına önem vererek kendisinden önce yapılmış dram müziği çalışmalarını daha ileriye götürmüştür. Başlıca eserleri: 12 opera, 316 madrigal ve dini eserlerdir.

Claudio Monteverdi

Jean Baptiste Lully

Jean Baptiste Lully

Jean Baptiste Lully (1632-1687) Fransız bestecidir. Küçük yaşta Fransız sarayına girmiş ve burada yetişmiştir. Saray orkestrası ve balesinde çalışmış daha sonra bu orkestrada orkestra şefi olmuş ve bestecilik alanında bale eserleri ve operalar yazmıştır. Başlıca eserleri: 16 bale müziği, 16 opera ve 3 dini müzik eseri.

Jean Baptiste Lully

Arcangelo Corelli

Arcangelo Corelli

Arcangelo Corelli (1653-1713) İtalyan besteci ve kemancıdır. 17. yy. büyük kemancılarından. Yazdığı birçok keman eseri yanında konçertoyu da geliştirmiştir. Başlıca eserleri: 12 konçerto bestelemiştir.

Arcangelo Corelli

Francois Couperin

Francois Couperin

Francois Couperin (1668-1733) Fransız bestecidir. Birçok müzikçi yetiştirmiş bir ailenin en ünlü sanatçısıdır. Zamanının en önemli klavsencilerinden birisi olup klavsen için birçok eser yazmıştır. Başlıca eserleri: Dini müzik eserleri olan missa ve motetler ile oda müziği eserleri ve suitler yazmıştır.

Francois Couperin

Antonio Vivaldi

Antonio Vivaldi

Antonio Vivaldi (1678-1741) İtalyan besteci ve kemancıdır. 18. yy. ilk yarısının en önemli bestecilerinden biridir. Konçertonun babası diye bilinir. Çalgı müziğinin ilerlemesine yardımcı olmuştur. Başlıca eserleri: obua, fagot, flüt ve çeşitli çalgılar için konçertolar ile 38 opera, birçok kantat, oratoryo ve missa yazmıştır.

Antonio Vivaldi

Jean Philippe Rameau

Jean Philippe Rameau (1683-1764) Fransız besteci ve müzik kuramcısıdır. Barok dönemin en büyük orgcularından ve bestecilerindendir. Klavsen için yazdığı eserlerin yanında operalar yazmış ve müzik teorisi alanında eserler vermiştir. Başlıca eserleri: birçok opera ve dini müzikler, klavsen ve bale müzikleri yazmıştır.

Domenico Scarlatti

Domenico Scarlatti

Domenico Scarlatti (1685-1757) İtalyan bestecidir. Klavsen için birçok eser bestelemiş bu eserler klasik dönemde gelişecek olan sonat biçiminin hazırlayıcısı olmuştur. Yepyeni bir klavsen çalma tekniği geliştirmiş olması ile de müzik tarihinde önemli yer edinmiştir. 600’ü aşkın klavsen eseri bulunmaktadır.

Johann Sebastian Bach

Johann Sebastian Bach

Johann Sebastian Bach

Johann Sebastian Bach (1685-1750) Alman bestecidir. Müzik sanatına büyük hizmetlerde bulunmuş ve ölümsüz eserler vermiş bir sanatçıdır. Yazdığı müziklerde dönemine kadar olan kontrpuan ile o çağlarda İtalya’da başlayan armonik çok seslilik anlayışını birleştirmiştir. Bach, söz ile sesi görülmeyen bir incelikle bağdaştırmıştır. Füg, kantat, passion, suite, konçerto ve tocatto gibi müzik biçimlerine yenilik getirmiştir.

Johann Sebastian Bach

Başlıca eserleri: 200 kadar kilise kantatı, 48 prelude, 10 suite, birçok oratoryo, füg, tocatto eserleri ile klavsen eşliğinde çalgılar için sonatlar ve konçertolar yazmıştır.

Johann Sebastian Bach

George Friedrich Haendel

George Friedrich Haendel

George Friedrich Haendel (1685-1759) Alman bestecidir. Bach’ın çağdaşı ve iki büyük besteciden biridir. Henüz 20 yaşında sahneye koyduğu iki opera ile büyük bir başarı kazanmıştır. Müzik çalışmalarına Hamburg ve İtalya’da devam etmiştir. Ancak en büyük ilgiyi İngiltere’de görmüş ve buraya yerleşmiştir. Başlıca eserleri: 40 kadar opera, 30 kadar oratoryo, 100 kadar kantat ve birçok sonat ve konçerto yazmıştır.

George Friedrich Haendel

George Philipp Telemann

George Philipp Telemann

George Philipp Telemann (1681-1767) Alman bestecidir. En fazla eser yazan birkaç besteci arasında yer almıştır. Telemann rococo yazı stilini benimsemiş ve bu stilin öncüsü olmuştur. Başlıca eserleri: 40 opera, 44 passion, 600 suite, orkestra ya da org eşlikli 3000 parçadan oluşan kantat ve motet, birçok oda müziği eseri ve oratoryolar yazmıştır.

George Philipp Telemann

Çok sesliliğin tarihsel gelişim ve Rococo Klasik müziğin temel özelliği, çok sesli olmasıdır. Bu çok seslilik anlayışı yüzyıllar boyu iki farklı şekilde uygulanmıştır: 1.Kontrpuan (Yatay çok seslilik) 2.Armoni (Dikey çok seslilik) Kontrpuan çalışmaları İtalya’da on altıncı yüzyılda görülmeye başlar. Ezgiye karşı ezgi anlayışına dayanan kontrpuan yöntemi üzerine ilk çalışmalar, özellikle Floransa, Venedik, Napoli, Roma şehirlerinde yapılmıştır.

Bu çalışmaları başlatan besteci Giovanni (Covanni) Palestrina (1526-1594)’dır. Daha sonra Orazio Renevoli (Oratziyo Renevoli,1605-1672) ile Giocorna Carrisimi (Ciokorna Karisimi,1605-1674) ile geliştirilmiş ve zirveye çıkarılmıştır. Carrisimi’nin yapmış olduğu çalışmalara müzik tarihinde Roma Ekolü adı verilmiştir.

Birbiriyle uyumlu seslerin aynı anda tınlaması anlayışına Yunanca uyum anlamına gelen armoni (dikey çok seslilik) denilir. İtalya’da operanın müzik sanatına kazandırılmasıyla çok seslilik uygulamasında özellikle Monteverdi’nin 1607 yılında yazdığı Orfeo operasıyla kontrpuan önemini kaybederek yerini armoniye bırakmıştır Ancak Barok Dönemde armoni ile birlikte bir süre daha kullanılan kontrpuan yöntemi, dönemin sonlarına doğru tamamen kaybolmuştur.

Rococo, Barok Dönem ile Klasik Dönem arasında yer alan bir geçiş sürecidir. Müzik tarihinde süsleme sanatı olarak bilinir. Latinceden, kaya işi anlamını taşıyan rocaille ( rokay) kökünden türemiştir. Barok Dönemin aşırı süslemelerine karşı başlayan Rokoko, zarif, eğlenceli, kolay anlaşılır ve hemen parlayan, özellikler taşıyan eserlerin bestelenmesiyle kendini göstermiş, Klasik Dönemle birlikte etkisini kaybetmiştir.