TRAFİK KAZALARI. Trafik Kazalarının Nedenleri Nelerdir?

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ BAŞI EĞİTİMİ (TOOLBOX TALK)
Advertisements

Gece Yürüyüşlerinde Önlem Alıyorum
NOSTALJİ GRUBU - Ayla ARSEVEN - Sevda DOĞAN - Ülkü ÜLKER - Aysel YILDIRIM - İsmail YÜKSEL.
HAZIRLAYAN Zekiye AŞGIN
GÜVENLİ ARAÇ BAKIM ONARIM ve KULLANMA TEKNİKLERİ
YAĞMUR, KAR, SİS.
EMNİYETLİ SÜRÜŞ EĞİTİMİ
TRAFİK HAFTASI.
KAZANIMLAR 1 Yakın çevresindeki bir örnekten yola çıkarak bir olayın çok boyutluluğunu fark eder.
TRAFİKTEYİM.
A-TAŞITLAR Taşıtlar, insan, hayvan ve yük taşımada kullanılan araçlardır. Bisiklet, otobüs, tren, uçak bunlardan birkaçıdır. Taşıtlarla bir yerden bir.
TRAFİKTE KURALLARI GRUP SPY ÖĞRENME ÖRNEĞİ Kibire ESEN.
BASIN TOPLANTISI Lefkoşa, 22 Ekim 2010 Project: EuropeAid/124745/D/SER/CY Roadway Safety Education & Campaigning TRAFİK VE YOL GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ VE KAMPANYASI.
TAKİP MESAFESİ HIZIN YARISI KADAR METREDİR
TRAFİKTE EMNİYET KEMERİ KULLANMANIN ÖNEMİ
Gençler ve Yol Güvenliği
TRAFİK İŞARETLERİ Trafik Görevlisinin İşaretleri
Saygıdeğer Öğretmenim ve Sevgili Arkadaşlar
Mayıs 2012.
TRAFİKTE SORUMLULUK.
TRAFİK DERSİ TRAFİK DERSİ.
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ SINIF ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ
Güvenli Sürüş İçin Araç Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler
KARLI HAVADA YOLCULUK.
10 ÖNEMLİ TRAFİK İŞARETİ VE ANLAMLARI
İLKYARDIM GENEL BİLGİLERİ
TRAFİK.
Kazaların Başlıca Nedenleri DDikkatsizlik AAlkol UUykusuzluk AAksamalar ( Önlem Almama,vb) KKorkaklık Ve Kararsızlık SSis YYola Atlama BBuzlu.
C.TRAFİK KAZALARI 1.Trafik kazalarının sebepleri.
İŞÇİ SAĞLIĞI VE İŞ GÜVENLİĞİ
Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürü
Aktif ve Pasif Güvenlik Sistemleri
Konu : Karayolu Yapısı ve Trafik İşaretleri
YENİ KELİMELER 12.DERSİN TERCEMESİ Günümüzde, yollardaki ulaşım araçları büyük bir hızla artmıştır. Bugün yollarımız otomobiller, kamyonlar, otobüsler.
ŞÜKRAN AŞKINCI 1-C SINIF ÖĞRETMENİ
TRAFİK KAZALARI DOÇDR.AYŞE ÇEVİRME.
TRAFİK Ve İLK YARDIM DERSİ
Ulaşım; Deniz yolu, hava yolu, demir yolu ve kara yolu ile sağlanmaktadır. Ulaşım türleri arasında en yoğun kullanılan kara yolu ulaşımıdır. Kara yollarında.
ALKOLÜN SÜRÜCÜ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
Ceyhun Yüksel. Yayaların, hayvanların ve araçların karayolları üzerindeki hâl ve hareketleri trafik olarak adlandırılır. Kamuya açık olan bu alandan herkesin.
İnsanı etkileyen ve insanlardan etkilenen dış ortama denir.
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ
T.C. HAKKARİ VALİLİĞİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ (Özel Öğretim Şubesi)
TRAFİK KAZALARI VE NEDENLERİ
: TRAFİK IŞIKLARI :. Trafik ışıkları, trafiğin yoğun olduğu kavşaklarda trafik akışını düzenleyen, hayatımızı kolaylaştıran ve zaman kazandıran son derece.
MOTORLU ARAÇLARDA İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ 1. Motorlu Araçlar 1.Yolcu Taşıma (Otobüs, minbüs vb..) 2.Yük Taşıma (Kamyon, tır, tanker vb…) 3.İş Makineleri.
Konu : Sigorta – Trafik Cezaları – Trafik Suçları
Konu : Geçiş Hakkı – Geçiş Kolaylığı – Geçiş Üstünlüğü
1-) Uyuşturucu ve keyif verici maddeleri alarak araç kullandıkları tespit edilenler için aşağıdakilerden hangisinin yapılması yanlıştır? A) Eylemin gerektirdiği.
Konu : Öndeki Aracı Geçme – Geçilen Araç Sürücüsünün Uyacağı Kurallar
İLKYARDIM GENEL İLKYARDIM BİLGİLERİ. İlkyardım Nedir? Herhangi bir hastalık veya kaza sonucu sağlığı tehlikeye girmiş olan kişiye, Olay yerinde Sağlık.
TRAFİK VE ÇEVRE DERS NOTLARI
Güvenli Sürüş Teknikleri
  ALKOL VE SÜRÜCÜLÜK Bilimsel araştırmalar alkolün hiç bir seviyesinin sürücülük için güvenli olmadığını göstermektedir. Bütün ülkeler yasal alkol limitini.
GENEL İLKYARDIM BİLGİLERİ
TRAFİK KAZALARI VE TRAFİK CEZALARI.
DURMA DURAKLAM VE PARK ETME KURALLARI DURMA: Görevli kişilerce verilen dur emrinde, sesli, işaretli dur emrinde, kırmızı ışıkta,işaret.
GÜVENLİ GEÇİŞ YERLERİ.
ARAÇ SÜRME YASAĞI ARAÇ KULLANMA SÜRESİ
GEREKSİZ YERE YAVAŞ SÜRME VE YAVAŞLAMA YASAĞI
TRAFİK DERSİ TRAFİK DERSİ.
Konu:Trafik kazalarının nedenleri ve kazaları azaltmanın yolları
TRAFİK İŞARETLERİ.
2009 Yılı Trafik Kazaları SON 20 YILDA  5.5 milyon trafik kazası  160 Bin Ölü (Milyonlarca öksüz çocuk)  2.2 Milyon yaralı ve sakat  5 Milyar dolar.
KAZA FELAKET TRAFİK KAZASI VE İLKYARDIM.
Güvenli Sürüş Teknikleri Güvenli sürüş teknikleri eğitimi, otomobil, minibüs, otobüs, kamyon, kamyonet, çekici, tır ve motosiklet gibi trafiğe çıkan her.
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
EMNİYETLİ SÜRÜŞ (DAHA İYİ SÜRÜŞ TEKNİKLERİ)
Sunum transkripti:

TRAFİK KAZALARI

Trafik Kazalarının Nedenleri Nelerdir? Trafik kazası, karayolu üzerinde hareket halinde olan bir veya birden fazla aracın karıştığı ölüm, yaralanma ve zararla sonuçlanmış olan olaydır. Ülkemizde araç sayısı gün geçtikçe çoğalıyor ve bunun yanında bilinçsiz sürücülerin de artması ve trafik kurallarına uymamak trafik kazalarını artırıyor. Trafik kazaları maddi hasarlara, geçici veya kalıcı sakatlanmalara ve daha kötüsü ölümlerle sonuçlanabiliyor. Sürücü, yaya, araç ve yol trafik kazalarına neden olabilir.

Sürücüden Kaynaklanan Trafik Kazalarının Sebepleri: Pratik yapmadan trafiğe çıkmak. Yol ve hava durumuna karşı önlem almamak. Trafikte dikkatsiz araç kullanmak. Alkollü araç kullanmak. Sürüş esnasında aşırı hız yapmak. Trafik kurallarına uymamak. Yayaya geçiş hakkı tanımamak.

Yolcudan Kaynaklanan Trafik Kazalarının Sebepleri: Sürücüye ilk geçiş hakkını tanımamak. Trafik kurallarına uymamak. Kırmızı ışıkta geçmek. Duran aracın önünden ya da arkasından çıkmak. Yaya geçidini kullanmamak. Transit yollarda yolcu köprülerini kullanmamak. Yolda hatalı şekilde el aracı kullanmak.

Aracın bozulması da trafik kazalarına neden olur. Diğer sebeplere göre trafik kazaları aracın bozulmasından da kaynaklanabiliyor. Son olarak yoldaki sorunlar trafikteki sürücülerin hayatlarını tehlikeye sokabilir. Türkiye’de trafik kazalarına bakıldığında; sürücünün, yayanın, aracın ve yolun kazaya neden olduğunu görüyoruz. Trafik kazalarını önlemek için ehliyet aldıktan sonra pratik yapmak, araç kullanırken normalden daha dikkatli olmak, uykuyu tam almak, trafik kurallarına uymak ve alkollü araç kullanmamak gerekir.

İnsan, Araç, Yol, Çevre ve İklim Türkiye’de meydana gelen trafik kazaları ve bunların beraberinde getirdiği maddi ve manevi zararlar, ülke sorunlarının başında gelmektedir. Kara yolu üzerinde hareket hâlinde olan bir veya birden fazla aracın karıştığı ölüm, yaralanma ve maddi zararla sonuçlanmış olaylara “trafik kazası” adı verilmektedir. Trafik kazaları dikkatsizlik, denetimsizlik ve ihmal gibi sebeplerle oluşur. Kaza kelimesi anlam olarak her ne kadar istem dışı oluşan kötü bir olayı içerse de bunların hiçbiri istem dışı olarak nitelendirilemez. Ülkemizde ve dünyada trafik kazaları birçok sebepten meydana gelmektedir. Bu sebepleri tamamen ortadan kaldırmak imkânsızdır. Ancak sebepleri azaltmak adına yapılabilecek çok şey vardır. Kazaların azaltılabilmesi için ilk şart, insanları trafik konusunda daha fazla bilinçlendirmek ve eğitmektir.

Trafik kazalarının nedenleri aşağıdaki dört başlıkta toplanabilir: a) İnsan: Sürücü, Yaya, Yolcu b) Taşıt c) Yol ç) Çevre ve İklim

a) İnsan:İnsan etmeni; kazaya sebebiyet açısından ana unsur olup sürücü, yaya ve yolcu olmak üzere üç şekilde trafikte yer alır. Sürücü: İstatistiklere göre kazaya sebep olan kusurlar arasında sürücü hataları, en büyük oranı kapsamaktadır. Trafik kazalarına yoğun olarak sürücülerin yaptığı kural ihlallerinin sebep olduğu bilinmektedir. Sürücülerin yaptığı kural ihlallerine şu örnekler verilebilir: aşırı hız, geçiş kurallarına uymama (hatalı sollama), yakın takip, uykusuz ve dikkatsizken araç kullanma, alkollüyken araç kullanma, kavşaklarda geçiş önceliğine uymama, kırmızı ışık ihlali vb.

Yaya:Yayalar, davranışları ile yol güvenliği açısından önemli bir etkiye sahiptir. Yayaların kusurlu olduğu kazalarda göze çarpan başlıca unsur, karşıdan karşıya geçme sırasında yapılan dikkatsizlik ve tedbirsizliktir. Yine yayaların sebep olduğu kazalar üzerinde yapılan araştırmalarda trafik bilgisindeki yetersizlik, eğitimsizlik ve bilinç eksikliği gibi durumlarla karşılaşılmaktadır. Yolcu:Kazaların meydana gelmesinde diğer etmenlere göre daha az yer tutmakla beraber kazalarda taşıttaki yolcuların da etkisi olabilmektedir. Trafik kazasına karışan taşıtta yolcu olarak bulunanların gösterdikleri başlıca hatalı davranışlardan ülkemizde en çok şu örneklere rastlanmaktadır: hareket hâlindeki bir taşıttan ve de sürücünün haberi olmadan inip ta- şıta binme, açık kasa içinde kuralsız yolculuk yapma, yük üzerinde yolculuk yapma vb.

b) Taşıt:Taşıt kusurlarından kaynaklanan kazalar, genelde mekanik arızalar neticesinde oluşmaktadır. Ülkemizde aracın modeli eskidikçe vergisi de azaldığından ikinci el olarak adlandırdığımız araçların kullanımı oldukça yaygındır. Mekanik arıza sebebiyle oluşabilecek üzücü olaylarla karşılaşmamak için periyodik araç muayeneleri, daha iyi teknik donanımlarla ve profesyonelce yapılmalıdır. Taşıt kusurlarından kaynaklanan kazalar; genellikle rot çıkması, fren ve lastik patlaması, aks kırılması gibi sebeplerden meydana gelmektedir.

c) Yol : Trafik kazalarına sebep olan diğer bir husus da yol etmenidir. Yolun geometrik durumu, özellikleri, kaplama niteliği, yüzeyindeki bozukluk veya donanımındaki bir eksiklik trafik kazalarına neden olabilmektedir. Bu nedenle yolların iyileştirilmesi, yol şeritlerinin arttırılması, yol çizgilerinin belirgin olması, yoldaki işaretlerin okunabilir nitelikte olması trafik kazalarının azalmasında önemli bir etken hâline gelecektir.

ç) Çevre ve İklim :Çevre koşullarının kazalara etkisi, öncelikli olarak iklim bakımından değerlendirilebilir. İklim koşullarının iyi olduğu yaz aylarında insanların tatil beldelerine yönelmeleri nedeniyle trafik yoğunluğunun artması sonucu kazalarda artış olması kaçınılmazdır. Kış aylarında ise trafik kazaları havaların soğuk olması, sis, buzlanma gibi sebeplerden dolayı meydana gelmektedir. Bu nedenle yaz aylarında trafik denetimleri maksimum düzeye çıkarılmalı, kış aylarında ise sürücülerin hava koşullarını dikkate alarak kış lastiği, zincir vb. önlemleri almaları trafik kazalarında önemli ölçüde azalma sağlayacaktır. Ülkemiz, yolcu ve yük taşımacılığında hemen hemen bütün ağırlığı kara yollarına vermiştir. Bunun doğal sonucu olarak kara yolu trafik yoğunluğu her geçen gün daha da artmış ve kaza sayıları üzücü boyutlara ulaşmıştır. Bu yoğunluğun önüne geçilmesi için insanlar farklı ulaşım türlerine teşvik edilmeli, kara yolu trafiğinin yükü azaltılmalıdır. Trafik eğitimi insanlara hayatın her devresinde verilmeli, sürücü kursları daha iyi denetlenmelidir. Kaza sonrası yapılan ilk ve acil sağlık müdahalesi konusunda mevcut eksikler giderilmelidir. Ağır vasıta sürücüleri daha iyi denetlenmeli ve bu sürücülerin eğitimleri konusunda gerekenler yapılmalıdır. Sonuç olarak trafik kazaları tamamen ortadan kaldırılamaz ancak kazaları en az seviyeye indirmek adına çaba gösterilmelidir.

Yorgun, Dikkatsiz ve Uykusuzken Araç Kullanımı Yorgun, uykusuzken araç kullanmak, alkollüyken araç kullanmak kadar tehlikeli ve en önemli kaza nedenlerinden biridir. Yorgunluk ve uykusuzluk; sürücülerin yaşı, fiziksel durumu ne olursa olsun performansı düşürmekte ve kişilerin direksiyonda dikkatlerinin daha çabuk dağılmasına, çeşitli görme kusurları ve görme bozuklukları yaşamasına sebep olmaktadır. Bu nedenle yorgun ve uykusuz hissedilmesi hâlinde sürücüler, araç kullanmayı bırakıp uygun bir yerde yeterli uykuyu alıncaya kadar uyumalıdır. ABD Ulusal Karayolları Trafik Güvenliği Dairesi (NHTSA) verilerine göre yorgun ve uykusuzken araç kullanmaya bağlı olarak her yıl yaklaşık ölümle sonuçlanan kaza meydana gelmektedir. Ülkemizde yapılan bir araştırmada kendileriyle mülakat yapılan ağır vasıta sürücüleri; en önemli kaza nedenleri olarak alkollü iken araç kullanma, hatalı sollama yapma, yorgun ve uykusuzken araç kullanma, yeterli sürücülük deneyimi olmama ve trafiğin akışına göre hızı ayarlayamama gibi sürücü hatalarını belirtmişlerdir.

EN ÇOK İHLAL EDİLEN TRAFİK KURALLARI Türkiye’de yılda ortalama 130 bin trafik kazası meydana geliyor. Bu kazaların bir çoğuysa, en temel trafik kurallarını ihlal etmek ve dikkatsizlik sebebiyle ortaya çıkıyor. Yol güvenliğini sağlamak için en basit trafik kuralına bile atlamadan, harfiyen uymalı. Kazalara sebep olan, En Çok İhlal Edilen Trafik Kuralları şu şekilde sıralanabilir: Emniyet kemeri takmamak. Bir araç içindeki herkes emniyet kemeri takmalıdır. Alkollü olarak araç kullanmak.

Yaya geçitlerinde yayaların geçiş önceliği hakkını hiçe saymak. Kırmızı ışıkta geçmek ve trafik işaretleri uymamak. Aşırı hız yapmak ve hız limitlerine uymamak. Hatalı sollama. Sinyal vermeden dönüş veya şerit değiştirme. Seyir esnasında cep telefonu ile konuşmak. Geçiş önceliği kurallarına uymamak. Öndeki aracı yakın takip, takip mesafesine uymamak.

Alkol, Uyuşturucu veya Uyarıcı Madde Kullanımı Günümüzde trafik kazalarında en çok öne çıkan sebeplerden birisi de alkollüyken araç kullanmaktır. Alkol alarak trafiğe çıkmanın kaza riskini ciddi oranda arttırdığı genel olarak kabul gören bir husustur. Alkol, uyuşturucu ve uyarıcı maddeler sürücülerin algılama, kavrama ve ani karar verme gibi davranışlarını olumsuz yönde etkileyerek kazaların yaşanmasına sebep olmaktadır. Alkol ve uyuşturucu türü maddeler sürücülerde çift görme, gözde kayma, bulanık görme, kaslarda güçsüzlük gibi sürüş kabiliyetlerini olumsuz yönde etkileyecek sonuçlara sebebiyet vermektedir.

Yapılan araştırmalar, alkol ve uyuşturucu maddelerin verdiği cesaretle sürücülerin trafikte daha tehlikeli ve aracı hızlı kullanmalarına yol açtığı için kazalara karışma risklerinin çok daha fazla olduğunu göstermektedir. Karayolları Trafik Kanunu’nda “Uyuşturucu veya keyif verici maddeleri almış olanlar ile alkollü içki almış olması nedeniyle güvenli sürme yeteneklerini kaybetmiş kişilerin kara yolunda araç sürmeleri yasaktır.” maddesi yer almaktadır. Bu nedenle ne olursa olsun sürücülerin kendi güvenliği ve toplumun güvenliği açısından alkol ve uyuşturucu maddeleri kullanarak trafiğe çıkmamaları gerekmektedir.

HAZIRLAYAN: EMRE GÖKBULAK